Toon posts:

Philips LED TV vertoont horizontale strepen, nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49
Mijn hoop om dit probleem op te lossen is (wederom) gevestigd op Tweakers, dus ik ben benieuwd :)

Mijn ouders hebben sinds een kleine week een nieuwe TV + soundbar, en hadden hun vorige TV niet meer nodig. Ze kregen er niks meer voor terug, dus gaven ze hem dan liever aan mij, of liever gezegd, hun kleinkind, want de TV moet een plek gaan krijgen op zijn slaapkamer ;)

Het betreft een Philips 42PDL 7906H. De TV heeft al de nodige vlieguren gemaakt, maar deed het verder nog prima en uitstekend geschikt voor mijn zoon. Omdat het een LED TV is heb ik hem plat vervoerd (heb ik eigenlijk op de gok gedaan, zit ook een hele dikke glasplaat op die ik naar onder heb gepositioneerd op een deken).

Thuis 48 uur laten staan, eerder had ik geen tijd om er iets mee te doen. Vanmiddag zette ik hem voor het eerst aan en trof een dergelijk beeld aan:

Balen natuurlijk... was het dan toch fout gegaan met transport? Ik zag onderin ook een vreemde plek. Maar de horizontale lijnen verdwijnen soms, om op een andere plek terug te komen. Evenals de vlekken die van donker naar licht schieten. Ook opvallend is dat het beeld ook een keer naar 100% goed ging toen ik de TV even verzette, en dat bleef ook een minuut zo, tot ik de TV wederom verzette. Ook na het geven van wat (zachte) tikken op de achterzijde van de TV ging het beeld even op "goed" maar snel weer naar de strepen. Dat het beeld af en toe goed is doet mij vermoeden dat er geen schade is aan het scherm zelf.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
  • Andere stroomkabel.
  • Andere HDMI ingangen.
  • TV uitgezet, minuut of 10 later weer aangezet.
  • Achterkap verwijderd, met een luchtbedpomp alles zo goed mogelijk stofvrij gemaakt.
  • Connectoren zo goed als allemaal losgekoppeld, met dezelfde pomp stofvrij gemaakt en terug geplaatst.
  • Ribbon cables (TCON?) losgekoppeld, stofvrij gemaakt en opnieuw verbonden.
Allemaal helaas zonder resultaat. Iets zegt me dat deze TV nog wel te redden is, maar komen daar allemaal dure printplaten bij kijken dan heb ik daar natuurlijk weinig trek meer in :+

Jullie nog suggesties? Onder nog een paar foto's van de achterzijde van de TV.

Join het GoT Pulse-Team!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
Haal de bandkabels los, en kijk of er iets van corrosie of zoiets is dat ze niet goed contact meer maken. Eventueel een beetje contactspray gebruiken. Wellicht zijn ze door transport iets verschoven en geen goed contact meer.

Dat is denk ik je enige hoop. Als het paneel het transport niet overleeft heeft, dan is er niets meer aan te doen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:49
Aangezien het niet altijd het zelfde beeld is, is het denk ik niet het paneel.
Zou dus waarschijnlijk een print plaat zijn. (vermoed ik)
Ja dat is te fixen, vraag is alleen hoeveel dat kost, en of het het nog waard is.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49
Dank voor de reacties. Ik vermoed dat ik het echte TCon board nog niet gezien heb, want als ik die Google voor dit type TV ziet hij er anders uit dan op de foto’s die ik eerder postte. Kan het zijn dat deze verstopt zit achter de metalen plaat in het midden van de TV? Dan probeer ik die morgen nog wel even los te schroeven om te kijken hoe de flatcables er daar in zitten :)

Join het GoT Pulse-Team!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
Nee, als ik de foto's zo bekijk, dan lijkt het erop dat deze televisie geen Tcon-bordje gebruikt, maar het paneel rechtstreeks vanaf het moederbord aanstuurt. Ik zie twee dikke bandkabels en de printbanen daarvan rechtstreeks naar de centrale chip gaan.

Een groot LCD-paneel heeft doorgaans twee bandkabels. Bij een Tcon verlaat één bandkabel het moederbord en zet de Tcon-processor dat om in de signalen voor het paneel, die dan via twee bandkabels van Tcon naar paneel gaan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee