Toon posts:

Setup met 2 aansluitingen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-03 14:40

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Just for fun,
Ik heb een werkende koper aansluiting en nu ook een werkende glasvezel aansluiting. Ik zou niet op tweakers zitten als ik de mogelijkheden niet zou willen testen.
Ik heb op het moment vooral devices van AVM,
De belangrijkste zijn:
7590 (deze heeft een koper modem)
KPN Glasvezel converter deze gaat naar Utp,
4060

Hoe ik het nu aangesloten heb 7590 als koper model en dhcp scope de 4060 staat nu als bridge.
Maar nu kan ik natuurlijk gewoon een 2e netwerk als fallback maken maar wat is leuker om gebruik te maken in deze unieke situatie (koper gaat natuurlijk ooit stoppen hier maar goed)
Ik ben vooral benieuwd wat jullie zouden proberen op te zetten en wat jullie setup zou zijn.

Heeft het vaak fout

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18

lier

MikroTik nerd

Failover zoals je al zelf zegt. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van het verkeer via koper en de rest via glas te laten lopen. Dan heb je wel een "cehter" router nodig, zoals bijvoorbeeld een van MikroTik (maar er zijn er nog veel meer oplossingen). Dan kan je gelijk het glas direct aansluiten via een SFP en het koper moden in bridge zetten.

Even voor mijn beeld...wat is je exacte doel van dit topic?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:00:
Failover zoals je al zelf zegt. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van het verkeer via koper en de rest via glas te laten lopen. Dan heb je wel een "cehter" router nodig, zoals bijvoorbeeld een van MikroTik (maar er zijn er nog veel meer oplossingen). Dan kan je gelijk het glas direct aansluiten via een SFP en het koper moden in bridge zetten.

Even voor mijn beeld...wat is je exacte doel van dit topic?
beetje kijken waar je zo een setup als consument voor zou gebruiken.

Heeft het vaak fout

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je glasvezel door KPN gelegd is, houd dan wel in de gaten wanneer je koper afgesloten gaat worden ;)

Check hier:

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

Dat is namelijk de deal, heb je KPN glas, dan zetten ze koper uit.

Maar dat gezegd hebbende, failover is idd een leuke constructie, moet je wel een router hebben die beide lijnen kan accepteren. Dan heb je bij uitval van je glas nog DSL.

I reject your reality and substitute my own

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tailfox schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:07:
[...]
beetje kijken waar je zo een setup als consument voor zou gebruiken.
Niet. Of iig niet zinnig.

Maar als je meer wilt dan failover kun je kijken naar:
- routeren van verschillend verkeer over verschillende verbindingen
- load balancen ertussen (gezien ene veel sneller is dan andere gaat dit weinig zoden aan de dijk zetten)
- eentje gebruiken voor dedicated toepassing bijv VPN server

Behalve laatste heb je voor deze toepassingen een wat serieuzere dual-WAN router nodig. De naam MikroTik is al gevallen, een hEX router kost weinig en kan veel. Ga voor de hEX-S (tientje duurder) kun je als je KPN glasvezel XGS-PON is een SFP erin steken en met vrije eindapparaatkeuze rechtstreeks op de FTU van KPN aansluiten zonder hun NTU ertussen. Let wel: MikroTik is nadrukkelijk geen consumentenspul, leercurve is erg steil. Het kan allemaal, maar het gaat zeker niet lukkem met enkele druk op een knop.

Soittakaa Paranoid!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:45

M2M

medicijnman

of nog beter, bouw een pfsense of monowall machine. Oude hardware hebben tweakers meestal wel liggen, 3 LAN kaartjes erin en configureren tot je een ons weegt. Zelfs met een antieke celeron ofzo haal je prima performance.

-_-

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Niet. Of iig niet zinnig.

Maar als je meer wilt dan failover kun je kijken naar:
- routeren van verschillend verkeer over verschillende verbindingen
- load balancen ertussen (gezien ene veel sneller is dan andere gaat dit weinig zoden aan de dijk zetten)
- eentje gebruiken voor dedicated toepassing bijv VPN server

Behalve laatste heb je voor deze toepassingen een wat serieuzere dual-WAN router nodig. De naam MikroTik is al gevallen, een hEX router kost weinig en kan veel. Ga voor de hEX-S (tientje duurder) kun je als je KPN glasvezel XGS-PON is een SFP erin steken en met vrije eindapparaatkeuze rechtstreeks op de FTU van KPN aansluiten zonder hun NTU ertussen. Let wel: MikroTik is nadrukkelijk geen consumentenspul, leercurve is erg steil. Het kan allemaal, maar het gaat zeker niet lukkem met enkele druk op een knop.
https://mikrotik.com/product/RB960PGS zo iets?

Heeft het vaak fout

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan, maar die is duurder en heeft alleen zin als je 802.3af/at PoE out nodig hebt.

Versie met SFP is tientje goedkoper:
https://mikrotik.com/product/hex_s

Versie zonder SFP nog tientje goedkoper:
https://mikrotik.com/product/RB750Gr3

Soittakaa Paranoid!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:06
dion_b schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Kan, maar die is duurder en heeft alleen zin als je 802.3af/at PoE out nodig hebt.

Versie met SFP is tientje goedkoper:
https://mikrotik.com/product/hex_s

Versie zonder SFP nog tientje goedkoper:
https://mikrotik.com/product/RB750Gr3
even off-topic...... hoe configureer ik deze MikroTik als Caiway Glas alles-in-1 klant?
Daarmee vooral bedoelend, waar plug ik mijn telefoonkabel in (die nu in de Genexis modem zit) en wat zijn de VoIP settings daarvan?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EverLast2002 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:35:
[...]

even off-topic...... hoe configureer ik deze MikroTik als Caiway Glas alles-in-1 klant?
Daarmee vooral bedoelend, waar plug ik mijn telefoonkabel in (die nu in de Genexis modem zit) en wat zijn de VoIP settings daarvan?
Niet. Het dit zijn routers, meer niet, zeker geen "alles-in-1" apparaten. Voor WiFi, analoge telefonie gebruikt iemand onder de 65 dat nog :? en andere zaken heb je andere apparaten nodig.

Sowieso, als je deze vraag moet stellen kan ik je met klem aanraden verre te blijven van MikroTik. Het is erg mooi spul, maar het is totaal niet idiot-proof en heeft een zeer steile leercurve (en dat zeg ik als iemand die professioneel met networking bezig is). Grootste voordeel is uitgebreide functionaliteit voor opvallend lage prijs. Nadeel is dus dat je op jezelf aangewezen bent. Als je een alternatief zoekt met alle functionaliteit (waaronder 1001 telefonie-achtige dingen) van een alles-in-1 geval en volop support, is AVM met z'n Fritz!-reeks allicht interessantere keze - maar dan is wel de vraag wat je exact opschiet met eigen apparatuur te gebruiken.

Soittakaa Paranoid!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:06
dion_b schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Niet. Het dit zijn routers, meer niet, zeker geen "alles-in-1" apparaten. Voor WiFi, analoge telefonie gebruikt iemand onder de 65 dat nog :? en andere zaken heb je andere apparaten nodig.

Sowieso, als je deze vraag moet stellen kan ik je met klem aanraden verre te blijven van MikroTik. Het is erg mooi spul, maar het is totaal niet idiot-proof en heeft een zeer steile leercurve (en dat zeg ik als iemand die professioneel met networking bezig is). Grootste voordeel is uitgebreide functionaliteit voor opvallend lage prijs. Nadeel is dus dat je op jezelf aangewezen bent. Als je een alternatief zoekt met alle functionaliteit (waaronder 1001 telefonie-achtige dingen) van een alles-in-1 geval en volop support, is AVM met z'n Fritz!-reeks allicht interessantere keze - maar dan is wel de vraag wat je exact opschiet met eigen apparatuur te gebruiken.
Is het uberhaupt mogelijk om de Caiway Genexis modem door iets anders te vervangen (met behoud van VoIP), bijvoorbeeld iets van DrayTek of eigenbouw?
Leuk dat je erover begint, ik heb zelf nog een MikroTik rb750gr3 liggen.
Ik herken je opmerking over die leercurve.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Alles is mogelijk, maar weinig is zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EverLast2002 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Is het uberhaupt mogelijk om de Caiway Genexis modem door iets anders te vervangen (met behoud van VoIP), bijvoorbeeld iets van DrayTek of eigenbouw?
Ik verwacht dus met een Fritz!Box. Zou goed kunnen dat Draytek ook dingen heeft liggen ervoor idd. Dat zijn de usual suspects.
Leuk dat je erover begint, ik heb zelf nog een MikroTik rb750gr3 liggen.
Ik herken je opmerking over die leercurve.
Die hangt hier in de meterkast O-)

Hier doe ik het net iets anders, de MikroTik is puur voor m'n privenetwerk. Ik heb een tweede internetaansluiting voor testdoeleinden ernaast. Die twee verdeel ik met een stel managed switches met trunk ertussen over verschillende VLANs. Elk apparaat kan op een van de twee aangesloten worden, via aparte WiFi SSID of untagged VLAN toewijzing aan poort op switch. Alles op laag 2.5 geregeld dus :z

Maar goed, ik heb een specifiek use case (naar believen dingen binnenhuis testen op aparte internetverbinding), met ook specifiek de wens nul interacties tussen de verbindingen te hebben. Dat maakt het bijna omgekeerde scenario tov hier.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee