Toon posts:

Leidingen wel of niet aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoewel het op dit moment niet mogelijk is om een warmtepomp te kunnen aanschaffen/laten plaatsen, ben ik me toch enigszins aan het oriënteren.
Met mijn gasverbruik afgelopen 3 jaar van 525, 505 en afgelopen jaar 428m3, verwacht ik dat een all-electric wel mogelijk zou moeten zijn. Zeker omdat ik de laatste 2 jaar mijn cv-temperatuur op 35 graden heb staan en de thermostaat in de nacht op 18,5 en overdag op 19,5 graden ingesteld heb,
Op de begane grond (45m2) ligt vloerverwarming als bijverwarming en 2 t-22 radiatoren met ventilatoren. Op de slaapkamers boven hangen jaga convectoren met ventilatoren en in de badkamer ligt elektrische vloerverwarming.
Mijn rijtjes-woning uit 1972 heeft TonZon vloerisolatie, kunststof kozijnen met HR++ glas en dak-isolatie. Binnenkort komt er iemand langs om de spouwmuurisolatie te bekijken en eventueel (aan) te vullen.

Mijn ketel (Remeha tzerra ace uit 2020) hangt op zolder en van daaruit lopen er 2 (aanvoer en retour) 22mm leidingen. Een gaat naar de voorkant van mijn huis en de andere naar de achterkant. De radiatoren, convectoren en de vloerverwarming zijn allemaal vanaf de 22mm hoofdleiding aangesloten met 16mm flexibele leiding. De vloerverwarming (2 groeps) heeft uiteraard zijn eigen pomp.

Nu lees ik regelmatig dat de hoofd-leidingen 28 of zelfs 32mm moeten zijn en de leidingen naar de convectoren e.d. 22mm. Aangezien 3 jaar geleden mijn complete woning verbouwd is en dus meteen een nieuwe ketel, zijn alle leidingen meteen netjes geïsoleerd en weggewerkt. Deze leidingen vervangen zou dus een, voor mij op dit moment, een onbetaalbare en ondoenbare klus zijn.

Nu had ik wel begrepen dat je, als tussenstap, een hybride warmtepomp kunt laten installeren op je bestaande installatie. Is de leidingdiameter dan ineens niet meer belangrijk?
Ook kun je dan bijvoorbeeld de bestaande verdeler van de vloerverwarming laten zitten, terwijl je die bij een all-electric moet vervangen door een ander soort verdeler.

Van Nibe (waarschijnlijk zijn er ook andere) zag ik een hybride warmtepomp die ook gebruikt kan worden als all-electric. Dus ook met uitbreiding voor SWW.
Zou ik dan, als er ooit weer besteld kan worden, zo'n soort warmtepomp kunnen nemen, die dus op mijn bestaande leidingwerk kan, en die kort daarna, of zelfs meteen als all-electric kan inzetten? Of maak ik ergens een denkfout?

[Voor 4% gewijzigd door rokil op 31-01-2023 19:59]

Rokil

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:52
Het kan. Ik vermoed dat je er wel mee weg komt omdat je maar weinig vermogen nodig hebt. Uit de praktijk weet ik dan de pomp van een LG er geen moeite mee heeft. De pomp van mijn Pana vond het minder, dit is opgelost met een extra pomp.

Je kan kijken wat je leidingweerstand zal zijn aan de hand van een nomogram en dan uitrekenen wat je flow gaat worden. Uit mijn hoofd geeft Panasonic een maximaal verlies van 100pa per meter leiding op. Dit staat in de installatiehandleiding. In theorie voldeed mijn setup ruimschoots. In de praktijk pakte het in eerste instantie anders uit.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Ik heb een panasonic monoblock van 5 Kw geplaatst, tussen de Pana en de 22mm hoofdleiding heb ik 5 meter 25mm meerlagenbuis geplaatst.
Van de 22mm hoofdleiding loopt 15mm naar de radatoren.
Ik verbruikte 800M3 gas en heb alleen maar radiatoren in huis en houd het met gemak op 20g. in het hele huis nu, ook boven.
Ga meteen naar full electric en niet naar hybride, is weggegooid geld.

[Voor 7% gewijzigd door klump4u op 31-01-2023 20:30]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:50
22mm leiding is riant voor het vermogen wat nodig gaat zijn. Koevlaas vuistregel minder dan 3kW incl neem ik aan SWW.

De uitdaging is hier eerder een warmtepomp die voldoende laag minimum vermogen heeft om niet vrijwel het hele jaar te gaan pendelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• rokil
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.
Het verbruik is inderdaad inclusief SWW. We douchen maar kort en hebben in de keuken een boiler.
Mijn bedoeling is ook zeker om de stap naar full electric te maken, maar daarvan zijn de voorwaarden dat o.a. de leidingen dus een grotere diameter moeten hebben.
Ik zou dus alleen een hybride overwegen die (later) ook full-electric kan, zodat deze wel op de bestaande leidingen kan worden aangesloten, want dan zijn de leidingen ineens geen probleem meer.
Het ombouwen/vernieuwen van de vloerverwarmingverdeler is voor mij geen probleem, want daar kun je makkelijk bij.
De installateurs kiezen graag voor een makkelijke installatie, dus meer kans dat ze een hybride snel willen plaatsen i.p.v. full electric systeem aan leggen. Als je tenminste een (goede) installateur kunt vinden. 3 jaar geleden kreeg ik nog van 2 installateurs te horen dat een woning uit 1972 niet voor een full electric warmtepomp in aanmerking komt.
Had ik toen meteen de leidingen goed kunnen laten aanleggen, geen nieuwe cv hoeven aan te schaffen en dus al klaar geweest. Maar ja, waar vindt je nog een goede/betrouwbare installateur tegenwoordig....

Rokil

• rokil
  • Niet online
Een warmtepomp die een voldoende laag vermogen kan leveren? Ben ik nou te zuinig 8)7
We kunnen altijd wat langer douchen als dat helpt :)
Ik ben heel trots dat het me in 10 jaar tijd gelukt is om van 1900m3 naar 500m3 te zijn gegaan! En dat zonder dat we in hebben geleverd aan comfort.
10 jaar terug hadden we nog een ligbad voor de kinderen, nog geen boiler in het keukenkastje en kookten we nog op gas. De cv stond door de installateur ingesteld op 80 graden, er was al wel vloerverwarming, maar geen isolatie, alle radiatoren stonden altijd vol open en op zolder, zonder dakisolatie, kreeg ik het ook toen niet warm.
Voor de hoeveelheid van 500m3 verbruik zou ik in principe geen warmtepomp hoeven, maar als je de prijs per m3 uitrekent, wordt het toch aardig duur en zal het alleen maar duurder gaan worden. Net zolang tot het helemaal niet meer te betalen is.

Rokil

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee