• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:56
Ik ben regelmatig gefrustreerd over het gedrag van mijn manager en na vandaag opnieuw gefrustreerd naar huis te zijn gegaan overweeg ik serieus om een andere baan te zoeken. Hij bedoelt het niet slecht, maar er zijn een aantal zaken waar ik (o.a.) tegenaan loop:
-Enorm micromanagement
-Wantrouwend
-Loze beloftes
-Niet empathisch
-Hij heeft altijd gelijk (eigenwijs)

Ik schroom niet om de discussie aan te gaan en doe dat op een zo net mogelijke manier, maar dit leidt vaak alleen maar tot onbegrip en frustratie. Dit gaat ten koste van mijn werkplezier en merk dat ik er steeds meer klaar mee ben.

Eigenlijk wil ik helemaal niet op zoek naar een andere baan. Los van het salaris, vrijheid, vakantiedagen, werk/privé balans haal ik uit een ander deel van mijn werk (2 dagen p.w.) juist wel veel plezier. Ik zou dat graag fulltime willen doen, dat heb ik al eens bij mijn leidinggevende aangegeven toen daar een vacature vrijkwam. Toen kon het niet omdat hij niet een gat wilde opvullen met een gat, dat begrijp ik wel.

Nu komt er binnenkort weer een vacature vrij, de manager van dat team wil mij graag fulltime hebben. Ik wil bij mijn leidinggevende (die van de situatie weet, maar niet dat het voor mij echt menens is) opnieuw aangeven dat ik graag de vacature wil vervullen. Als dat niet kan is het tijd voor een andere baan.

Ik snap heel goed goed dat hij niet een gat wil opvullen met een gat, maar nog een extra vacature zal hij ook niet op zitten wachten. De volgende tactiek: 'Ik wil graag die functie en anders ben ik straks weg', lijkt mij gedoemd te falen. Maar hij moet wel weten dat het menens is. Ik denk dat hij mij graag behoudt (+ het is in mijn werkveld niet makkelijk om nieuwe mensen te vinden). Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:27
Hoe groot is je bedrijf? En dit ook besproken met HR of manager+1?

Lekker solliciteren bij de andere manager.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:45
Jans0090 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:19:
Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
'Ik wil graag die functie en anders ben ik straks weg'

Maar dan iets politieker verwoord. Dit is wel de boodschap die je wilt overbrengen lijkt me, niks mis mee om dat gewoon heel concreet te delen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:41

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wat een onzin over dat gat. Gewoon op solliciteren. Een beetje ballen mag wel. Zeker nu in deze markt.

Usenet handleidingen

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:57
“Ik ben toe aan volgende stap en dit past goed bij mij”.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Ik zou helemaal niks bij mijn manager aangeven, ik zou met die andere manager in gesprek gaan en een goede deal sluiten. Met je huidige manager kun je vervolgens afspreken dat je je maximaal inspant voor overdracht en inwerken en zo. Maar jouw huidige manager hoeft toch geen toestemming te geven aan die ander? Of liggen de verhoudingen anders dan ik nu begrijp?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:06

Nikeo

Jawelles

Zorg dat die andere leidinggevende, diegene die je wil hebben, hier werk van maakt. Leg hem de situatie uit

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toke_gt schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:25:
Ik zou helemaal niks bij mijn manager aangeven, ik zou met die andere manager in gesprek gaan en een goede deal sluiten. Met je huidige manager kun je vervolgens afspreken dat je je maximaal inspant voor overdracht en inwerken en zo. Maar jouw huidige manager hoeft toch geen toestemming te geven aan die ander? Of liggen de verhoudingen anders dan ik nu begrijp?
Dit.

Geen idee hoe groot je bedrijf is, maar in grote organisaties is het helemaal niet zo gek om intern te solliciteren en achteraf de manager in te lichten. Kort gezegd: je huidige manager heeft weinig tot niets te maken met jouw mogelijkheden om elders in de organisatie te solliciteren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Jans0090
Mijn huidige manager heeft niks te zeggen inderdaad, als mijn leidinggevende mij bij de andere manager stalt moet hij dat gewoon slikken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Als medewerker van een groot bedrijf, zo gaat het toch niet bij ons. En hoewel het zeker niet is dat je bij je eigen manager het moet aangeven voor je bij een ander eens gaat praten over opties, zijn er wel regels over zodat de ene afdeling niet van de andere gaat stelen, en daar hoort bij dat beide managers ervan op de hoogte zijn.

Ik zou dus ook gewoon duidelijk zijn: Als het geblokkeerd wordt, dan heeft hij twee gaten om op te vullen. En natuurlijk wat netter, en het zo brengen dat het niet als een dreigement overkomt. Maar ook niet eromheen lullen.

• Toke_gt
  • Nu online
Jans0090 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Mijn huidige manager heeft niks te zeggen inderdaad, als mijn leidinggevende mij bij de andere manager stalt moet hij dat gewoon slikken.
Ah, je leidinggevende zit boven beide managers. Ik snap nu je punt. Dan zou ik aangeven dat je erg graag in die nieuwe functie wilt werken. Je kunt het pleidooi van de andere manager aangeven, maar ook je eerdere belangstelling voor de functie én het feit dat je je dan fulltime op dat werk kunt storten, wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.
Over dat gat vullen, dat kun je torpederen door aan te geven dat het sowieso moeilijk is nieuwe mensen te vinden en dat hij nu (EDIT: voor beide werkzaamheden) maar een halve baan hoeft te vervangen ipv een hele.
Dreigen met weggaan vind ik overigens strategisch niet zo handig. Dat klinkt alsof je vooral graag een andere baan wilt, maakt niet uit wat. Wel kun je aangeven dat je de samenwerking met je manager lastig vindt en dat dat demotiverend werkt, terwijl je op die andere functie juist heel erg gemotiveerd bent en hart voor de zaak hebt. En dat je dat dus graag wilt uitbreiden.

[Voor 1% gewijzigd door Toke_gt op 01-02-2023 08:10. Reden: Denkfoutje aangepast]

• Jans0090
Montaner schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:22:
Hoe groot is je bedrijf? En dit ook besproken met HR of manager+1?

Lekker solliciteren bij de andere manager.
Met manager+1, er werken >10K mensen.
sham27 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:22:
[...]
'Ik wil graag die functie en anders ben ik straks weg'

Maar dan iets politieker verwoord. Dit is wel de boodschap die je wilt overbrengen lijkt me, niks mis mee om dat gewoon heel concreet te delen.
Precies, maar 'iets politieker verwoord' als iemand daar ideeën over heeft hoor ik het graag.
Toke_gt schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Over dat gat vullen, dat kun je torpederen door aan te geven dat het sowieso moeilijk is nieuwe mensen te vinden en dat hij nu maar een halve baan hoeft te vervangen ipv een hele.
Dankje! Wat bedoel je met het dikgedrukte precies?

Dreigen lijkt mij inderdaad niet handig... maar ik wil dan wel echt weg, het drukt teveel op het werkplezier dat is het mij niet waard.

Meest diplomatieke wat ik kan bedenken is wat jij zegt, i.c.m. aangeven dat een andere werkgever jammer genoeg een realistische optie wordt als switchen echt niet mogelijk is.

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-03 17:45
Ik ben persoonlijk van mening dat het er uiteindelijk om gaat of jij dagelijks goed in je vel zit of niet. De rest is wat mij betreft allemaal bijzaak. Los van wat je leidinggevende van gedrag toont, het lijkt erop dat jij in de gaten hebt die 2 dagen je week het waard maken.

Als je maar 2 van de 5 of 6 dagen in de week goed in je vel zit, dan is dat wat mij betreft een prima reden om aan te geven dat je graag op zoek wilt naar iets anders. Uiteindelijk heeft je manager er niet heel veel mee te maken, het is puur een aanwinst voor het bedrijf dat ze toevallig ook de andere functie voor je hebben en zelfs een open vacature voor die functie.

Verandering is nooit leuk, als dat eventueel lijdt tot een wat lager salaris, het zij zo (alhoewel ik niet eens weet of dat mogelijk is wanneer je soliciteerd binnen hetzelfde bedrijf). Maar energie kunnen halen uit je werk om vervolgens thuis ook nog lekker bij de vrouw / kinder te kunnen zitten is het belangrijkste als je het mij vraagt.

Lekker voor gaan dus.

• Toke_gt
  • Nu online
Jans0090 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:46:
[...]
Dankje! Wat bedoel je met het dikgedrukte precies?
Ik heb me vergist, merk ik, terwijl ik het wil gaan uitleggen. Ik bedacht dat je een halve baan achterlaat als je naar die andere functie gaat. Maar dat is geen uitbreiding van uren naar een volledige baan, maar het invullen van een volledige baan. Dus je laat op beide plaatsen een halve baan achter. Tja, dat is dus echt hun probleem door de taken zo te verdelen. Als jij vertrekt zullen ze ook iemand moeten vinden die zich wil opknippen. Sorry voor verwarring.
Dreigen lijkt mij inderdaad niet handig... maar ik wil dan wel echt weg, het drukt teveel op het werkplezier dat is het mij niet waard.
Dat vind ik alleen maar verstandig, maar je hoeft het geen onderdeel van de sollicitatie te maken. Mochten ze jou de baan niet gunnen, dan ga je gewoon weg en hebben zij de boot gemist.
Los van de sollicitatie kun je natuurlijk wel met je leidinggevende bespreken (heb je misschien al gedaan) dat de situatie je ongelukkig maakt en dat je daar graag verandering in ziet. Een goede leidinggevende pakt dat signaal op. Maar beschouw het als afzonderlijke strategieën.
Meest diplomatieke wat ik kan bedenken is wat jij zegt, i.c.m. aangeven dat een andere werkgever jammer genoeg een realistische optie wordt als switchen echt niet mogelijk is.
Dat zou ik zeggen als ze je afwijzen voor de functie. Zou ik je leidinggevende zijn en zou ik redenen hebben om je niet op die andere functie te willen, dan zou dit argument mij niet weerhouden van mijn besluit. Integendeel, ik zou me onder druk gezet voelen en de meeste leidinggevenden houden daar niet zo van. Dus solliciteer vanuit je inhoudelijke motivatie voor de baan, kiezen ze je vervolgens niet, dan geef je je teleurstelling aan en vervolgens kies je een functie elders. Er zijn echt meer leuke banen bij bedrijven waar je gewaardeerd wordt en kansen krijgt om je te ontwikkelen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Waarom niet? Als je toch weg wilt maakt het geen barst meer uit...

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Toen kon het niet omdat hij niet een gat wilde opvullen met een gat, dat begrijp ik wel.
Ik begrijp dat niet. Er is een gat, jij wil doorgroeien, blije medewerker vult dus dat gat en er ontstaat een nieuw gat maar per saldo voor het bedrijf is er nog steeds 1 gat.

Als jij niet schroomt discussies aan t gaan dan heb je hier toch een kans laten liggen ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Nu komt er binnenkort weer een vacature vrij, de manager van dat team wil mij graag fulltime hebben. Ik wil bij mijn leidinggevende (die van de situatie weet, maar niet dat het voor mij echt menens is) opnieuw aangeven dat ik graag de vacature wil vervullen. Als dat niet kan is het tijd voor een andere baan.

Ik snap heel goed goed dat hij niet een gat wil opvullen met een gat, maar nog een extra vacature zal hij ook niet op zitten wachten. De volgende tactiek: 'Ik wil graag die functie en anders ben ik straks weg', lijkt mij gedoemd te falen. Maar hij moet wel weten dat het menens is. Ik denk dat hij mij graag behoudt (+ het is in mijn werkveld niet makkelijk om nieuwe mensen te vinden). Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Hij maakt van zijn probleem jouw probleem. Daar moet je niet in meegaan. Als jij die andere functie graag wilt, dan moet je dat doen. Het is aan je manager om dan weer een nieuwe Jans0090 te vinden, niet jouw probleem.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53

BazzH

Kei-goed...

Microkid schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:58:
[...]

Hij maakt van zijn probleem jouw probleem. Daar moet je niet in meegaan. Als jij die andere functie graag wilt, dan moet je dat doen. Het is aan je manager om dan weer een nieuwe Jans0090 te vinden, niet jouw probleem.
Hij kan kiezen: 1 gat of op korte termijn 2 gaten.

Think smart........ Act stupid........

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
In mijn organisatie gebeurt dit regelmatig en staat de werknemer centraal in dit soort zaken. Liever een blije werknemer binnen ons bedrijf dan een blije ex-werknemer buiten ons bedrijf.
Als je weggaat hebben ze twee gaten te vullen... Het is misschien niet in het belang van je manager, maar wel in het belang van je bedrijf.

Hoe je dat politiek doet? Heb je geen reflectie gesprekken/beoordelingsgesprekken/ontwikkelgesprekken oid. Dat zijn natuurlijke momenten om ambities kenbaar te maken. Andersom, als er een vacature intern wordt gepubliceerd zou je gewoon kunnen solliciteren of een bakkie koffie kunnen doen met de "nieuwe" manager. Als hij jou geschikt vindt, vinden jullie (met z'n drieen) wel een manier om de transitie in goede banen te leiden.

Even voor mijn beeld, als je manager geen hork zou zijn (vrije interpretatie) zou je dan ook willen verplaatsen naar die nieuwe functie?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17
Je laat idd wel redelijk over je heen lopen. Bij dit bedrijf staat de werknemer iig niet voorop. Dat laat je maar 2 opties: schijt hebben of wegwezen. De eerste heb je laten liggen, dan ga je naar optie 2. Of je leert ervan en herhaalt optie 1.. heel ingewikkeld is t niet ;)

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:59
Weer een manager die nooit een manager had mogen worden.
Vorige firma waar ik zat werden de managers geboren in hun functie, of hun studies of kunde of talent nu aanleunde bij hun functie of niet.
Met als resultaat een gigantisch personeelverloop.
@Jans0090 Jij bent de baas van jezelf (of misschien je partner), niet die manager. Er is een reden waarom die andere manager je er graag zou bij hebben. Die heeft misschien je talent gezien. Dit wil ook zeggen dat andere goede manager je talent ook zullen zien.
Tegen dat misbaksel van een manager zou ik gewoon zeggen... leve de tijd van arbeidsschaarste, en maken dat je wegbent... and please do not give 1 fuck about his needs...

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-03 11:06
Bij je huidige manager blijven is natuurlijk ook een mooie vorm van interne groei door struikelblokken in jezelf te overwinnen, immers kun je niet blijven vluchten voor dergelijke situaties waarin de emoties teveel worden dat het je dag overheerst. Een mooiere spiegel kun je haast niet krijgen.

Dat gezegd hebbende, ik lees enkel (voor)oordelen terug van de manager, maar niet waarom de manager dit doet. In mijn verleden met managers wist ik altijd haarfijn uit te leggen dat de manager over de WAT gaat en ik als professional over de HOE. Als de manager inhoudelijke bijdrages wil leveren, van harte welkom uiteraard. Maar bij micromanagement is er vaak toch meer aan de hand en helpt het misschien om te achterhalen waar dit gedrag bij de manager vandaan komt.

Uiteraard zou ik ook alle kansen pakken om carrière te maken als je dit nastreeft en er gelukkiger van wordt.
Maar je neemt jezelf, wat je ook kiest, altijd mee naar de nieuwe plek.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
Maar jouw huidige manager hoeft toch geen toestemming te geven aan die ander? Of liggen de verhoudingen anders dan ik nu begrijp?
Als je intern solliciteert is het bij de meeste bedrijven toch echt wel zo dat je huidige manager daar (a) van af weet, en (b) mee in moet stemmen.

Dat is anders nogal vreemd natuurlijk, als je als manager lukraak "goede" mensen kunt gaan afpakken bij de afdeling om de hoek.

Als iemand dat vraagt zou bij de meeste managers wel een lichtje moeten gaan branden dat je daar formeel wel voor kunt gaan liggen, maar het resultaat dan vrij vaak zal zijn dat iemand dan op enige termijn sowieso vertrekt. Nu ja, hangt een beetje van de situatie af, maar vaak zal dat toch een rol spelen.

Dus ja: gewoon vragen. Dit lijkt me een leuke uitdaging en de manager van die groep ziet het ook zitten, dus ik wil dat graag. De rest hoef je IMO niet vooraf uit te spellen hoor - sure, niet invullen voor een ander, maar als je de impliciete "want anders" hier niet in de lucht ziet hangen ben je als manager weinig waard.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:01
[...]

Precies, maar 'iets politieker verwoord' als iemand daar ideeën over heeft hoor ik het graag.

[...]
Ik zou iets zeggen zoals:
"Ik wil hier niet weg, maar ik wil ook niet meer voor manager X werken. Ik denk dat (volledig) overstappen naar functie Y een goede oplossing is, die voor alle partijen het beste is."

Hiermee geef je in mijn ogen heel duidelijk je intenties aan, zonder te dreigen met weg gaan. Daarnaast kaart je het probleem aan, die je direct voorziet van een mogelijke oplossing. Als de leidinggevenden niet dan nog door heeft dat het menens is, is het sowieso tijd voor iets anders.

Vraag sowieso ook aan de leidinggevende hoe hij de situatie ziet, wat hij als mogelijke oplossingen ziet, en eventueel of hij de ernst van de situatie inziet.

[Voor 9% gewijzigd door Nivado op 01-02-2023 09:32]

• Nivado
SmurfLink schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:39:
[...]

Waarom niet? Als je toch weg wilt maakt het geen barst meer uit...
In mijn ervaring werkt dreigen averechts. Het zet een negatieve toon en maakt het van gesprek een gevecht, waarin ego's een grote rol spelen. Dan krijg je bijvoorbeeld reacties als "dat zullen we nog wel eens zien" of "ga dan lekker". Terwijl als je de situatie uitlegt, je intenties duidelijk maakt en in overleg gaat je samen een oplossing kan vinden.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:45

liberque

Vrijzinnig!

Nivado schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Ik zou iets zeggen zoals:
"Ik wil hier niet weg, maar ik wil ook niet meer voor manager X werken. Ik denk dat (volledig) overstappen naar functie Y een goede oplossing is, die voor alle partijen het beste is."

Hiermee geef je in mijn ogen heel duidelijk je intenties aan, zonder te dreigen met weg gaan. Daarnaast kaart je het probleem aan, die je direct voorziet van een mogelijke oplossing. Als de leidinggevenden niet dan nog door heeft dat het menens is, is het sowieso tijd voor iets anders.
Grote kans dat je dan naar HR wordt gestuurd om je problematiek met je huidige manager te bespreken. Dat zou immers de beste stap zijn voor het bedrijf, want als ze een ander op die positie zetten willen ze in de toekomst ook geen issues met die manager. Ik zou het daarom helemaal niet over die manager hebben.

"Ik ben content om voor jullie te werken, maar ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe uitdaging. Nu zag ik dat er een vacature open staat en ik denk dat mijn capaciteiten daar goed op aansluiten. Op die manier hoeven jullie niet op zoek naar een extern iemand om die vacature te vervulle, weten jullie direct dat de vacature goed vervult wordt en ben ik door de nieuwe uitdaging weer extra gemotiveerd".

Iets in die trend?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

Part

Helemaal niets.....

-Enorm micromanagement
-Wantrouwend
-Loze beloftes
-Niet empathisch
Je gaf al 5 eigenschappen van de manager maar kijk eens in deze tabel van 11 eigenschappen:
https://www.psyq.nl/perso...-persoonlijkheidsstoornis

Als dat grotendeels overeenkomt met jouw manager dan kan ik je maar 1 tip geven.
Zo snel mogelijk wegwezen.

[Voor 28% gewijzigd door Part op 01-02-2023 09:51]

• Wolfp4ck
-Enorm micromanagement
-Wantrouwend
-Loze beloftes
-Niet empathisch
Tegen zoiets ingaan is meestal toch een verkwisting van tijd en moeite.
Die loze beloftes, en niet empathisch.

Mensen... we zitten zeker als ICT'rs in een enorm arbeiderstekort...
Het is niet zoals 20 jaar geleden dat je tevreden mocht zijn dat je een job had....
Inmiddels zijn we op een punt gekomen dat de manager op zijn beide blote knieën mag gaan zitten omdat je je tijd wil besteden aan zijn noden.

Ik weet dat ik het cru zeg, maar we zijn op een punt gekomen dat onkundige managers eruit moeten... Heb er zelf al teveel zien komen en gaan.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nivado schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:29:
[...]

In mijn ervaring werkt dreigen averechts. Het zet een negatieve toon en maakt het van gesprek een gevecht, waarin ego's een grote rol spelen. Dan krijg je bijvoorbeeld reacties als "dat zullen we nog wel eens zien" of "ga dan lekker". Terwijl als je de situatie uitlegt, je intenties duidelijk maakt en in overleg gaat je samen een oplossing kan vinden.
Tja, en dan ga je dus alsnog weg. Wat je al van plan was als je niet die andere functie krijgt. Eindresultaat is hetzelfde maar je houdt wel de eer aan jezelf. Ik zie nog steeds het probleem niet. Als ze niet mee willen werken, dan lekker wat anders zoeken.

• Nivado
liberque schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Grote kans dat je dan naar HR wordt gestuurd om je problematiek met je huidige manager te bespreken. Dat zou immers de beste stap zijn voor het bedrijf, want als ze een ander op die positie zetten willen ze in de toekomst ook geen issues met die manager. Ik zou het daarom helemaal niet over die manager hebben.
Dat valt in mijn ogen onder "de leidinggevende ziet de ernst van de situatie niet in" en is een hele goede reden om extern te gaan solliciteren.

Ook kan je aangeven dat ze niet van hun probleem (een slechte functionerende manager) zijn probleem moeten maken. Dat je meer wel plezier haalt uit je andere werkzaamheden en dat een gelukkige/blije medewerker voor iedereen gunstig is.
"Ik ben content om voor jullie te werken, maar ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe uitdaging. Nu zag ik dat er een vacature open staat en ik denk dat mijn capaciteiten daar goed op aansluiten. Op die manier hoeven jullie niet op zoek naar een extern iemand om die vacature te vervulle, weten jullie direct dat de vacature goed vervult wordt en ben ik door de nieuwe uitdaging weer extra gemotiveerd".

Iets in die trend?
Zeker ook een goede suggestie. Het is aan de TS om te bepalen waar hij zich prettig bij voelt en welke richting hij op wilt.

• Nivado
SmurfLink schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Tja, en dan ga je dus alsnog weg. Wat je al van plan was als je niet die andere functie krijgt. Eindresultaat is hetzelfde maar je houdt wel de eer aan jezelf. Ik zie nog steeds het probleem niet. Als ze niet mee willen werken, dan lekker wat anders zoeken.
Hij wil (liever) niet bij het bedrijf weg, en hij wil graag die andere functie fulltime gaan doen, waarom het gevecht aan gaan? Waarom zou je niet "de eer aan je zelf houden" als je open het gesprek aangaat in plaats van vijandig?
Een vijandige houding lokt een vijandige reactie uit. Ik zie daar zo het nut niet van in. Het is niet dat er geen alternatief is.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00
Klinkt meer alsof je eens een gesprek moet gaan voeren met de manager van de manager. Het doel van manager zijn is te zorgen dat je personeel zijn werk kan doen en ze daarbij whatever hulpstukken/tools te geven om dat zo goed mogelijk te doen. Als jij je werk niet goed kan doen is het bedrijf daar niet gebaat bij en voert hij zijn functie niet goed uit.

Tenzij je in Duitsland werkt waar hiërarchie hoog in het vaandel staat (met alle gevolgen van dien) lijkt mij dit het beste plan.

[Voor 15% gewijzigd door Vipertje op 01-02-2023 10:01]

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 18:09

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ik heb dit ook meegemaakt, bij een grote financiële instelling. De sfeer was goed en ontspannen, behalve in het kleine koninkrijkje van mijn manager (dat maakte het nog erger eigenlijk). Mijn teamgenoten en ik werden geschoffeerd, raar onder druk gezet, moesten overwerken maar mochten geen eten bestellen, en als het erop aankwam kregen we alsnog een matige beoordeling. Persoon leek zich evenwel niet bewust dat dit gedrag ongewenst of negatief was.

Toen het echt te gortig werd (schreeuwen naar mensen enz) ben ik met de vertrouwenspersoon gaan praten en zelfs met een directielid, maar dit leverde te weinig op. Uiteindelijk boomerangde dit zelfs nog naar mij, toen de manager hiervan hoorde. Gelukkig zat ik toen al vrij ver in sollicitaties "buiten de deur" dus kon ik mijn rug recht houden.
Een paar weken later was ik weg, en ben daar nog elke dag blij mee.

De goeie dingen aan een baan vind je vaak ook wel ergens anders...

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:59
@Jans0090 Het valt me op dat je de interne vacature vooral beschrijft als "ik wil wel blijven" in plaats van als een carrierestap. Wat zijn voor jou de voordelen van de openstaande interne vacature t.o.v. je huidige werk? Of is het alleen een "weg van hier" stap?

Als het een carrierestap is dan moet je er op die manier in gaan, totaal loskoppelen van "anders ben ik weg". Het is jouw carriere en de manier waarop je eea verwoordt geeft me het idee dat je nog een flink aantal jaren werkzaam mag blijven. Niemand gaat over jouw carriere en jouw stappen anders dan jij zelf. Het feit dat je het doet om van frustraties af te komen hoef je niet te delen, blijkbaar heeft je bedrijf nog voldoende aantrekkingskracht voor je om te willen blijven of zie je op tegen extern solliciteren. Let op: Het gras is elders niet altijd groener. Als het een "weg van hier" stap is, is het misschien verstandig om sowieso weg te gaan.

Lukt het allemaal niet dan komt vertrekken in beeld maar dat staat los van de andere interne vacature. Dreigen heeft geen zin als je niet "onmisbaar" bent: Ook jij bent vervangbaar en dreigen kan bij managers een vervelend gevoel opwekken, zo'n verhaal doet langdurig de ronde.

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:10
Als het bedrijf je nog aanspreekt en je er graag werkt, dan zou ik me verder niet negatief uitlaten over de huidige manager. Maar juist de positieve punten belichten van de andere vacature, waarom je op die functie energie krijgt van je werk en dat juist graag full time wilt gaan doen.
Als jij aangeeft dat je juist door de manager weg wil krijg jezelf misschien ook een stempel omdat de manager dan nog verder in de verdediging schiet en elk klein foutje van jou de afgelopen jaren onder een vergroot glas gaat leggen. Mocht het bij de nieuwe positie een keertje minder gaan komen die verhalen zomaar weer naar boven.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:17
Ik zou het gewoon heel simpel houden:

- Aangeven dat je voorheen al op die positie hebt gesolliciteerd, want de 2 dagen werk die je daar nu in vervult past helemaal bij jou. Je wilt dit dan ook voortaan 40u p/w gaan doen.
- Daarnaast aangeven dat je op dit moment gewoon niet op je plek zit, vooral niet met de huidige manager ( dit kan je gewoon aangeven als je dit durft ). Een manager is ook maar gewoon een persoon, die moet ook op slecht gedrag aangesproken worden.
- Aangeven dat punt 1 voorheen niet geaccepteerd werd omdat er dan een gat opgevuld wordt met een gat wellicht logisch klinkt, is dat het natuurlijk niet. Als ze jou straks 40u met plezier naar werk laten gaan heeft dat veel meer effect dan 24u gefrustreerd bij je oude manager. Sterker nog geef aan dat je dan opzoek gaat naar nieuwe mogelijkheden elders, maar dit natuurlijk niet wilt.

Met eerlijkheid kom je het verste. Een goede werkgever wilt natuurlijk altijd tevreden werknemers die voelen dat ze op hun plek zitten, en met plezier naar hun werk gaan.
BulMi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:57:
Als het bedrijf je nog aanspreekt en je er graag werkt, dan zou ik me verder niet negatief uitlaten over de huidige manager. Maar juist de positieve punten belichten van de andere vacature, waarom je op die functie energie krijgt van je werk en dat juist graag full time wilt gaan doen.
Als jij aangeeft dat je juist door de manager weg wil krijg jezelf misschien ook een stempel omdat de manager dan nog verder in de verdediging schiet en elk klein foutje van jou de afgelopen jaren onder een vergroot glas gaat leggen. Mocht het bij de nieuwe positie een keertje minder gaan komen die verhalen zomaar weer naar boven.
waarom? Een manager is ook maar een mannetje. Soms ook gewoon met een veel te grote ego. Met bovenstaande, als wellicht meerdere mensen hier last van hebben, zorgt dit ervoor dat de productiviteit van een afdeling omlaag gaat. Het kan er zelfs voor zorgen dat mensen, net als TS, ontslag gaan nemen en bij de concurrent gaan werken. Een manager moet gewoon aangesproken worden op negatief en slecht gedrag, net als wij medewerkers :*)

Als zoiets niet kan, dan zou ik ook niet eens bij dat bedrijf willen werken. Ik zie dat als slecht werkgeverschap of gewoon als een oud bedrijf wat vastgeroest zit in oude manieren (is echt vanuit oudsher toch?)

[Voor 40% gewijzigd door hollandnick op 01-02-2023 11:35]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50
Ja je vult een gat met een gat, maar je vult het wel met iemand die het werk al twee dagen doet. Dat is natuurlijk wel een grote pré voor het bedrijf. Dreigen zou ik niet doen, werkt waarschlijnlijk eerder averechts.

• Blue-eagle
  • Niet online
Zelf escaleer ik dit soort situaties gewoon. Da's pas 2 keer gebeurd in mijn loopbaan van 22+ jaar, maar het heeft ook in 100% van die gevallen gewerkt :7

De manager rapporteert ook aan een manager of de hoogste baas. Schrijf een e-mail naar die persoon, en voeg HR ook toe aan de geaddresseerden. Voeg jouw eigen privé e-mailadres toe aan de CC (zichtbaar, maar duidelijk niet het doel.)

In die e-mail geef je gewoon helder en precies aan wat jouw problemen zijn met de manier van "managen" van deze manager, en geef je aan hoe jij je hieronder voelt, en welke negatieve effecten hij heeft op jou en jouw werk.

Hou het bij jezelf, schrijf het vanuit jezelf, en geef aan dat jij "erg moe" wordt, en je energie opraakt zodra je met hem in aanraking komt op welke manier dan ook. Geef aan dat jij veel plezier en motivatie haalt uit je werk, maar dat deze "manager" het bloed onder je nagels vandaan haalt in zijn manieren van doen.

Met wat ik vandaag de dag weet zou ik mij eerst ziekmelden. Werkstress, overwerkt, burnout verschijnselen. Dat is niet om gemeen te doen, dat is uit zelfbescherming, want @Jans0090 loopt nu al tegen enorm veel stress en frustraties aan.

Dit zijn trajecten die HR en een bedrijfsarts serieus gaan wijten aan deze "manager", zeker als daar meerdere klachten over binnenkomen.

En zo te horen zullen er vast meerdere mensen zijn die deze manager niet heel prettig vinden in de omgang.

Wat je ook doet, ziekmelden of niet, schrijf zijn leidinggevende aan. Alles via de e-mail, want je hebt papierwerk nodig om dit te kunnen aantonen in de toekomst mocht dat nodig zijn. Daarom copy je altijd jezelf in de CC erbij en vraag je iedereen om "reply to all" te doen.

Dit soort managers heb ik in mijn beide gevallen zien verdwijnen. De eerste heeft een stap terug gedaan en is gewoon software gaan schrijven in plaats van software teams "leiding geven", en de laatste heeft ontslag gekregen wegens grensoverscheidend gedrag en gebrek aan verbetering.

• RM-rf
  • Laatst online: 15:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Waarom wil je dat gaan navragen bij je huidige eigen manager?

dat komt nu een beetje over alsof hij je moeder is, vragen of je weg mag gaan (en natuurlijk vind hij dat niet leuk, als je verder een trouwe en loyale werknemer bent die alles doet wat hij zegt).
Gewoon bij die andere manager solliciteren en het verder door die manager laten afhandelen.
Die manager van dat andere team heeft ook een sterkere onderhandelingspositie (en je kunt idd tegen die andere aangeven dat je idd sowieso uit die andere functie zal willen vertrekken omdat je andere verwachtingen hebt die je sowieso wil vervullen, al zou ik dat zeer taktisch inpakken, niet al te direkt claimen of als dreigement laten overkomen).

niemand zal betwijfelen dat als je nu 2dagen per week werkt en je graag dat fulletime wil doen, dat ze je niet kunnen gaan dwingen dat werk voor 2 dagen per week te blijven doen, zeker als ze je ook graag fulltime willen hebben, en jij zelf liever fulltime werk wil doen.

[Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 01-02-2023 12:30]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Nivado
RM-rf schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Waarom wil je dat gaan navragen bij je huidige eigen manager?
Ik heb het idee dat je zijn leidinggevende met zijn nare teammanager verward. Er zijn 3 "managers" betrokken bij deze situatie. De leidinggevende van TS, teammanager 1 (de nare) & teammanager 2.

Ik neem aan dat de leidinggevende bepaalt bij welk team TS wordt ingezet etc.

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-03 13:59
Ik heb niet alles doorgelezen moet ik eerlijk zeggen, aangezien je aangeeft dat de beste man het niet slecht bedoeld maar het er gewoon rot uit komt, lijkt me dit van toepassing.

Zelf heb ik een soortgelijke situatie gehad waarbij ik zeker 1x per week een escalatie had met mijn werkgever waarbij HR vervolgens kwam "blauwhelmen'.

Nadat we een workshop over persoonlijkheden hebben gedaan, je weet wel met de kleurtjes en hoe iemand anders wel of niet denkt ed, is het bij ons eigenlijk nooit meer voorgekomen. Dit is nu 3 jaar geleden en je merkt gewoon dat we sindsdien begrip hebben voor elkaars communicatie.

Wanneer we beide in goede mood zijn, gaat het sowieso goed.
Wanneer ik niet goed in men vel zit (stress, chagrijnig, whatever), merk je dat hij zen best doet voor een goede communicatie. En wanneer hij niet goed in zen vel zit, doe ik dat.
Wanneer we beide niet goed in ons vel zitten, kan er nog wel eens wat spanning zijn, maar dat is lang niet meer zo erg als voorheen en gebeurd sowieso zelden tot nooit.

Sowieso is de communicatie bij ons binnen het bedrijf daar enorm mee verbeterd.

Moraal van het verhaal, dit soort trainingen kun je ook voorstellen.

• Jans0090
Bedankt voor alle reacties en de verschillende invalshoeken, daar heb ik wat aan. Ik werk inderdaad voor 2 managers, waarvan de ene de 'nare' is en de andere degene is die mij graag wil hebben. Boven hen zit een leidinggevende die mij kan overplaatsen.

Merk dat ik nog steeds gefrustreerd ben over wat er is gebeurd, temeer omdat mijn manager midden in de discussie die we hadden gewoon wegliep en nu doet alsof er niks aan de hand is. Hij is zwaar mijn grens overgegaan. Ik sluit overigens niet uit dat hij tegen een burnout aanzit, i.c.m. een aantal andere zaken heeft hij vooral de laatste tijd nogal last van stemmingswisselingen. Aan hoe hij binnenkomt zie je meteen wat de sfeer van de dag wordt.

Ik heb deze maand zowel een ambitiegesprek met mijn leidinggevende als een voortgangsgesprek met betreffende manager. Ik ga bij mijn manager aangeven dat ik op de huidige manier onder geen beding met hem wens samen te werken omdat het mijn werkplezier vergalt. Bij mijn leidinggevende ga ik eerlijk aangeven dat ik heel graag wil blijven maar dat mijn werkplezier momenteel een dieptepunt beleefd. Dat mijn ambitie is om volledig over te stappen naar het andere team. Daarbij leg ik de nadruk niet op 'omdat ik ergens anders weg wil', maar op het feit dat ik enthousiast ben om die functie te vervullen en we daar beide baat bij hebben.

Dan is hij aan zet om te laten zien hoe graag hij me wil houden, als het opnieuw een nee is even goede vrienden maar dan is dit niet mijn werkplek.

• 2ossy
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03 08:26
Hoe is het gesprek gegaan?

• Wolfp4ck
@Jans0090 hoop dat alles uiteindelijk wel goed komt voor je!

• Jans0090
Ik heb inmiddels een gesprek gehad met mijn manager, vanaf het voorval tot aan dat moment hadden we geen woord meer met elkaar gesproken. Het gesprek verliep prima, hij stak hand in eigen boezem en gaf aan de situatie (en afloop) verkeerd te hebben aangepakt. We zijn weer begonnen met een schone lei en hebben concrete afspraken gemaakt.

Ondertussen ook gesproken met de andere manager (die mij graag overneemt), het openzetten van de vacature is ineens toch onzeker. Het gaat waarschijnlijk maanden duren voordat er duidelijkheid is. Daarop gevraagd: Heeft het zin om aan de leidinggevende (manager van beide managers) te vragen of ik overgeplaatst kan worden. Een simpel antwoord: Nee.

Conclusie: Ik ben opzoek naar een andere baan en denk dat ze mijn ontslag wel aan zien komen.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:21
In mijn ogen en zeker in de huidige tijd zou ik zeggen, het leven is tekort om onder een slechte manager te werken! Ik heb 2x een overstap gemaakt omdat de nieuwe manager een totaal idioot was! De tijd van slechte autoritaire managers is voorbij lijkt mij! Ik heb zelf een hekel aan micromanagende managers en helemaal als de manager helemaal niks weet wat wij doen wat helaas vooral bij de overheid en grote bedrijven veel voorkomt. Ik werk gelukkig bij een bedrijf waar ik met goede managers zitten, maar als zij weggaan en er komt een slechte manager ben ik snel weer weg!

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Jans0090
Update: Nog geen nieuwe baan gevonden, maar wel een hele leuke werkgever. Na meerdere gesprekken bleek een 100% match met het bedrijf, alleen niet op 1 van de huidige vacatures. Volgens hun zeggen is dit slechts een kwestie van tijd, heb enorm veel zin om hier aan de slag te gaan.

Op mijn huidige baan is de lol er wel echt van af, mijn manager verviel alweer vrij snel in zijn oude gedrag (was te verwachten). Voor zolang het nog duurt probeer ik mijn werk zo goed mogelijk te doen en gaan een hoop dingen het ene oor in en het andere uit. Ik hoop voor de zomervakantie weg te zijn, ondertussen werk ik mijn overschot aan vakantie-uren weg.

De belangrijkste les van deze baan: Eerder besluiten om weg te gaan. Te vaak heb ik mijzelf een worst voorgehouden dat de situatie over X maanden misschien beter zou zijn.

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:11

"Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging" of iets van die strekking. Duidelijk moet zijn dat je huidige functie het niet langer meer is voor jou. Laat hen, als ze je waarderen, dan daar in meehelpen. Je doet hiermee een concrete voorzet hoe dat eruit zou komen te zien.

De impliciete boodschap is dan als ze het niet doen, dat je behoefte niet is vervuld (Nieuwe uitdaging)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee