Vraag

• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:23
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, omdat mijn oude aan vervanging toe raakt en het scherm daarvan onlangs kapot is gegaan.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik werk veel in Excel en Word. Daarnaast gebruik ik de laptop om te mailen en te browsen. Aangezien ik vaak meerdere vensters in Chrome open heb staan met in elk venster wel 15 tabbladen, en daarnaast dus werk in meerdere Excel documenten, moet dit wel zonder moeite kunnen.

Wat is je budget?
Max. 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Af en toe, maar 80% van de tijd werk ik achter een bureau met externe monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo dus.
Verder vind ik 14 inch wel het fijnste om mee te werken, als ik op de bank zit met de laptop op schoot is dat voor mij denk ik de beste afmeting. Kanttekening is dat ik wel veel gebruik maak van een numpad, en die bij 14 inch niet aanwezig is. Dat is dan nog het enige twijfelpunt tussen 14 of 15 inch.

Verder vind ik een 16:10 verhouding scherm wel prettig, net als een hogere resolutie.

Voor mijn vriendin heb ik afgelopen jaar een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 gekocht.
uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5009DMH)

Toen voor 999 euro op de kop kunnen tikken, ik zie dat zo'n deal nu absoluut niet meer haalbaar is.
Zij is erg tevreden over de Lenovo, dus daarom neig ik ook naar dit merk, maar dan een kleiner model.

Mijn oog is gevallen op de Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6
https://tweakers.net/pric...ro-14acn6-82l700p9mh.html

Voordelen:
Scherm (16:10, 90 Hz, hoge helderheid en 2880x1800)
16 GB geheugen
CPU (AMD Ryzen 7 5800U)

Nadelen:
Touchpad? Op de Lenovo van mijn vriendin vind ik haar touchpad niet heel fijn werken, dus als dit dezelfde is dan wordt dat wennen. (Het zal ook daadwerkelijk wennen zijn)
HDMI 1.4 (maar wat merk ik daar van?)

Ik zie eigenlijk geen vergelijkbare laptop/deal als deze.
Wat is jullie mening en advies? Is dit een juiste keus, of kan ik al met veel minder af? :)

[Voor 4% gewijzigd door Slottiee op 31-01-2023 17:47]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:48

Thomg

Aww yiss

Als je een Lenovo wilt is die laptop helemaal prima d:)b

• Slottiee
Thomg schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:50:
Als je een Lenovo wilt is die laptop helemaal prima d:)b
Lenovo is geen harde eis.
Ik vind ASUS laptops vaak mooier ogen, Acer doet me dan weer minder.
Als er iets beters is te vinden (prijs/kwaliteit) is dat zeker een optie!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

OLED is ook een optie in deze prijsklasse, maar atm zijn er geen leuke deals. Dus ook als wat anders kan dan Lenovo zou ik die doen ;)

• ZakjePatatje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-03 15:45
Ik heb deze laptop ook en is zeker geen slechte keuze, werkt heel fijn door de resolutie en de schermverhouding.
Het touchpad is prima, geen problemen mee ervaren zelf, doet wat ie moet doen.

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb zelf zitten twijfelen tussen Lenovo IdeaPad pro en de Asus vivobook pro. Uiteindelijk voor de laatste gegaan omdat er toevallig bij Coolblue een leuke tweedekansje langskwam.ik heb dus de 16" versie, die even breed is als een 15,6", maar meer hoogte heeft door die 16:10 verhouding. Prettige bijkomstigheid: mooi scherm, en dat heeft de IdeaPad pro ook. Maar in mijn zoektocht stond deze zeker in de top 3.

• Slottiee
Ik heb inmiddels de Lenovo besteld en vandaag ontvangen, ziet er mooi en degelijk uit!
Wat me wel opvalt is dat ik de fan behoorlijk hoor, en naar mijn idee ben ik nog niet met zware taken bezig.

Kan ik dat ergens handmatig nog aanpassen?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 13:10
@Slottiee Shit, ik zie dit net te laat. Maar voor het geval je hem nog terug wil sturen, of iemand anders die leest:

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

En die Windows licentie? Zie dit artikel van de buren. O-)

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-1200H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)

• Slottiee
Balance schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:52:
@Slottiee Shit, ik zie dit net te laat. Maar voor het geval je hem nog terug wil sturen, of iemand anders die leest:

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

En die Windows licentie? Zie dit artikel van de buren. O-)

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-1200H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)
Interessante opties! Die neem ik nog even mee in mijn achterhoofd.
Ik heb de laptop inmiddels dus in gebruik, maar ik betwijfel of alles wel goed werkt.
De ventilator maakt dus regelmatig echt veel herrie, maar ook de accuduur is erbarmelijk.
Gisteravond in twee uur van 100% naar 60% met zomaar wat browsen en scherm niet op volle helderheid.

Nu zit de accu op 47% met de accu bespaarstand aan en de helderheid van het scherm op 50%, resterende tijd 1 uur 45...

EDIT: Terwijl ik dit post daalt de accu naar 46% en resterende tijd 59 minuten. :?

Dat kan toch niet kloppen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

56.5Wh is niet heel erg groot en dat icm een 2880x1800 90Hz scherm betekent inderdaad dat je accu niet lang mee gaat.

Nu is wat jij vermeld wel ondermaats, heeft Lenovo geen tool om te kwaliteit van de batterij uit te lezen?
Kans dat hij al een lange tijd in de stalling heeft gelegen.

Herrie kan je vaak oplossen met tools, zoals iets als dit.
https://www.legionfancontrol.com
Of het werkt kan ik lastig zeggen.

Vreemde is, bijv dit.
Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7004XMH) review door bremme
Je ziet dat anderen er soms ook last van hebben, maar dit zijn er niet veel en in reviews komt dit ook niet naar voren.

Tweakers zegt hier bijv. niets over.
review: Lenovo IdeaPad 5 Pro - Zen3, 90Hz en niet de hoofdprijs betalen

Misschien dat je een QC issue hebt + lang op de shelves.

• Slottiee
Thomg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51:
56.5Wh is niet heel erg groot en dat icm een 2880x1800 90Hz scherm betekent inderdaad dat je accu niet lang mee gaat.

Nu is wat jij vermeld wel ondermaats, heeft Lenovo geen tool om te kwaliteit van de batterij uit te lezen?

Vreemde is, bijv dit.
Je ziet dat anderen er soms ook last van hebben, maar dit zijn er niet veel en in reviews komt dit ook niet naar voren.

In verschillende tests en reviews lees ik toch wel over een accuduur van 8 - 10 uur minimaal.
Sinds mijn vorige post, 40 minuten geleden, is mijn accupercentage gedropt naar 26% en nog wel steeds 57 minuten resterend.

Kan het zo zijn dat ik mijn accu moet kalibreren?

Ik vermoed dat de laptop al lang op de plank lag ja, want de garantie was al ingegaan op mei 2022. Dat heb ik inmiddels via Lenovo aan laten passen.

Voor wat betreft de herrie: ik zal eens kijken, thanks!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ai, bijna een jaar in de schappen dus, wat minder fijn.
Accu zou ik ook even mee wachten ja.

• Slottiee
Thomg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:24:
Ai, bijna een jaar in de schappen dus, wat minder fijn.
Accu zou ik ook even mee wachten ja.
Kan dat daadwerkelijk kwaad, als een laptop al lang op de schappen ligt?

En wachten met de accu, daarmee bedoel je wel of niet kalibreren?

Aangezien ik de laptop zakelijk heb gekocht is simpel retour sturen niet aan de orde, dan moet er daadwerkelijk een defect zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Slottiee op 03-02-2023 11:33]

• Balance
Slottiee schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:32:
[...]
Kan dat daadwerkelijk kwaad, als een laptop al lang op de schappen ligt?
Niet voor de laptop zelf, maar misschien wel van de accu. Als het accupercentage lang (te) leeg heeft gelegen is dat niet per se goed voor de accu.

Als je een accu tussen de 30% en 70% lang bewaard kan er weinig mis gaan.

[Voor 10% gewijzigd door Balance op 03-02-2023 11:59]

• nielspouw
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 14:13
*******nieuw topic aangemaakt ivm tijdsduur aanbod Lenovo

Soortgelijke vraag, ik heb mijn zinnen gezet op de Ideapad 5 Pro Gen 7 AMD 16" voor Citrix/Office/SPSS/ misschien wat oude games zoals Rome Total War

In het overzicht zijn er 2 varianten: 1 met Nvidea kaart (1650/3050/3050Ti), of met enkel de onboard van AMD (mijn voorkeur). Voor de extra kaart, lever een usb-c poort op mét power delivery (voor bijv. extern scherm mét usb hub) en accuduur.

Verdere specs:
Lenovo IdeaPad 5 Pro 16 82SNCTO1WW
AMD Ryzen™ 5 6600HS-processor (3,30 GHz tot 4,50 GHz)
Geen OS
Memory - 16 GB gesoldeerd LPDDR5 6400MHz
512 GB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC
Beeldscherm - 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, 100% sRGB, 350 nits, 120 Hz
Wireless - 11AX (2x2) & Bluetooth® 5.0

In het online bestelproces kom ik maar niet verder omdat de 'stel je pc samen' tool mij niet laat kiezen voor géén Nvidia kaart 8)7 . Mannetje aan de telefoon geeft me korting voor het ongemak. Kom in totaal 866 incl btw en dus mét Nvidia GTX 1650.

Iemand een oordeel over de prijs/kwaliteit verhouding van dit aanbod?
En iemand ervaring met bestellen in een andere regio bijvoorbeeld? Belgie/Frankrijk?
https://www.lenovo.com/nl...82SNCTO1WWNLNL0/customize?

[Voor 5% gewijzigd door nielspouw op 03-02-2023 19:19. Reden: aanvulling]

• Balance
@nielspouw Hey, ze hebben de optie weggehaald, dat is interessant...

De Radeon 680M is sneller dan de GTX 1650. Daarvoor zou ik het niet doen dus, kan je beter voor de Ryzen 7 6800HS zonde GPU gaan.

Maar als dat nu niet meer kan... Het kan zijn dat het wat tijdelijks is. Een 3050 of 3050 Ti biedt echt meerwaarde, dus daar zou je ook voor kunnen gaan.

Edit: Ik zie nu dat je nog wel "Ingebouwde grafische functies" kan selecteren als je voor de Ryzen 7 6800HS gaat. Misschien was dat ook wel altijd zo, ik heb nooit goed naar de 6600HS gekeken. Dus dat blijft mijn advies. Dan zelfs maar € 850,26. De GTX 1650 is het gewoon niet waard.

Edit 2: Gewoon nog steeds € 874,68 met het 120Hz scherm. Die kan ik ook aanraden.

[Voor 35% gewijzigd door Balance op 03-02-2023 20:53]

• nielspouw
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 14:13
De Radeon 680M is sneller dan de GTX 1650. Daarvoor zou ik het niet doen dus, kan je beter voor de Ryzen 7 6800HS zonde GPU gaan.

Edit: Ik zie nu dat je nog wel "Ingebouwde grafische functies" kan selecteren als je voor de Ryzen 7 6800HS gaat. Misschien was dat ook wel altijd zo, ik heb nooit goed naar de 6600HS gekeken. Dus dat blijft mijn advies. Dan zelfs maar € 850,26. De GTX 1650 is het gewoon niet waard.

Edit 2: Gewoon nog steeds € 874,68 met het 120Hz scherm. Die kan ik ook aanraden.
Briljant, heel veel dank, dat ik deze optie niet eerder heb gezien. De 6800HS gaat het worden!

• Slottiee
Thomg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51:

Vreemde is, bijv dit.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, en het lijkt nu stukken beter.
In het energiebeheerschema stond de minimale processorstatus op 80% :? waardoor de CPU dus continue gas aan het geven was en de fan daardoor herrie maakte. Dat heb ik aangepast, en dat gaat nu dus goed.

De batterij heb ik twee keer helemaal opgeladen en daarna volledig leeg laten lopen, dat heeft ook geholpen. Gisteravond had ik met 100% accu ineens ruim 9 uur accuduur in beeld!

Nu merk ik alleen dat mijn geheugen vaak 90+ procent in gebruik is, zonder dat ik iets geks doe. Het blijft nog even zoeken...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Slottiee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, en het lijkt nu stukken beter.
In het energiebeheerschema stond de minimale processorstatus op 80% :? waardoor de CPU dus continue gas aan het geven was en de fan daardoor herrie maakte. Dat heb ik aangepast, en dat gaat nu dus goed.

De batterij heb ik twee keer helemaal opgeladen en daarna volledig leeg laten lopen, dat heeft ook geholpen. Gisteravond had ik met 100% accu ineens ruim 9 uur accuduur in beeld!

Nu merk ik alleen dat mijn geheugen vaak 90+ procent in gebruik is, zonder dat ik iets geks doe. Het blijft nog even zoeken...
Klasse, dit is iig een stuk bruikbaarder.
Bedankt voor het opvolgen (y)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee