Bizar. Cooler van processor afgevallen...

Pagina: 1
Acties:

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Erg bizar.

Was met een pentium100 bezig (harde schijven er in stoppen) en ik kreeg de molex stekker niet los. Dus ikke werd ongeduldig en trok iets te hard. Ik hoor iets vallen in de kast en kijk, is de fan van mijn processor afgevallen!

Koelpasta aan mijn vingertjes toen ik het ding oppakte. Had zo'n hekel aan die PC dat ik meelf wilde trakteren op het schouwspel van een doorbrandende pentium processor...

Maar zonder koeler draait dat ding dus gewoon. Ik had verwacht dat ie stuk zou gaan maar staat nu al een uurtje of 2 aan en geen problemen. Draait nu windows98 en is de schijven die ik er aan gehangen heb aan het defragmenteren.

Hoe kan dit in godesnaam? Die dingen horen ongekoeld toch door te branden enzo? Nu mijn vraag dan eindelijk:
Hoe bevestig je die koeler weer op de processor? Geen idee hoe dat werkt dus als iemand een website of wat tips heeft. graaaaggg...

Nog een vraagje: Hoe kan het dat die PC mijn diskette station ziet als zo'n oude 5 1/2 inch diskettestation?

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

kauwgom :+

SIM-PEL

• topper
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01-2023
Heb ook nog een oude P100 staan hier, de koelfan zit bij mij op de processor vast met een klemmetje, zit geen kleefpasta tussen.....

specs

Verwijderd

Ik heb het ook meegemaakt met de P166MMX@200. Vage shit is dat. De heatsink + fan zit er op vast met een paperclip-achtig ijzerdraadje.

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 20:04
Heb in de kelder nog een P100 staan ergens waarvan de heatsink niets anders is dan wat geribbeld ijzer :) .. Geen blower nix... die dingen zijn gewoon onderklokte 400Mhz processors ofzo want ze worden ook niet echt warm. :)

Verwijderd

als je ze lang op full load zet dan fikken ze wel door.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 31 augustus 2001 04:39 schreef VageGast het volgende:
[bla]
Nog een vraagje: Hoe kan het dat die PC mijn diskette station ziet als zo'n oude 5 1/2 inch diskettestation?
Check je BIOS instellingen. Bij een Award BIOS moet je daarvoor meestal in de 'Standard CMOS Setup' kijken. Dan bij 'Drive A' kun je verschillende formaten kiezen. In geval van een 3,5" 1,44MB floppydrive moet je dan '1.44M, 3.5 in.' kiezen.

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 06:05 schreef lemac4444 het volgende:
als je ze lang op full load zet dan fikken ze wel door.
defragmenteren is anders ook behoorlijk processorintensief hoor...

En als je het echt goed aan wilt pakken moet je 'm weer vastplakken met Arctic Silver Thermal Adhesive. Maar als je dat spul nog niet hebt is dat best wel een dure oplossing voor een P100. En als je dat ding toch slechts als router ofzo gebruikt zal hij het vast ook wel zonder heatsink overleven.

Verwijderd

de server hier in huis is een overclockte Pentium 100. Hij draait nu maar liefst 20% sneller ;) 120 mhz dus. Op deze processor heeft nog nooit een koeler oid gezeten. Werkt al eeeeeehm +/- 7 jaar prima!!

20% WHOA! :P

Verwijderd

moved HA >> PMG

• sandiman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 11:23

sandiman

Conquest is Paradise

laat er een kudde }:O op los
That 'll do the trick 8-)

Als ik op de start-knop druk dan gaat ie uit ...

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
gewoon beetje lijm moet ook wel lukken denk ik :)

Verwijderd

Ik heb ook een P100 maar die wordt teringheet zonder actieve koeling, maar met een coolermaster heatsink erop (komende van een C433).
Nu heb ik de actieve koeling dus weer wel aanstaan want ik wil hem wel behouden... maar die koeler maakt een tering herrie :(

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik heb hier nu ook een K6-2 550@450 draaien (mobo kan maximaal 350 Mhz (ja een 550 proc op 450 op een mobo van max 350 ja |:())

Dat ding draait nu met alleen de heatsink van een Coolermaster DP5-6H51, de fan heb ik eraf gehaald. Geen problemen, draait helemaal stabiel, zelfs met de hoge temperaturen van de laatste tijd. Hij staat dag en nacht aan met een }:O en wordt gebruikt als mailserver en gameserver, het geheel draait onder Win2k Prof SP2.

Gelukkig zit er op het mobo geen temperatuur sensor :) dan kan ik niet zien hoe hoog de temperatuur is...

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Verwijderd

Kheb zelf ook een k6-2 passief proberen te koelen. En als je 'm inderdaad zo zwaar onderklokt lukt het net. Helemaal als je het voltage dan nog omlaag schroeft en er een flink blok aluminium op gooit gaat het idd prima. Verder kun je wel eens voelen hoe heet hij is... kun je de heatsink niet langer als een paar seconden vasthouden? Dan is hij ongeveer meer dan 60 graden.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:09 schreef PsyFlux het volgende:
Kheb zelf ook een k6-2 passief proberen te koelen. En als je 'm inderdaad zo zwaar onderklokt lukt het net. Helemaal als je het voltage dan nog omlaag schroeft en er een flink blok aluminium op gooit gaat het idd prima. Verder kun je wel eens voelen hoe heet hij is... kun je de heatsink niet langer als een paar seconden vasthouden? Dan is hij ongeveer meer dan 60 graden.
Het voltage kan ik idd nog wel proberen te verlagen, die staat nu op 2.3V (standaard waarde). 500 Mhz haalt 'ie overigens niet, post wel, opstarten van windows ook nog wel maar daarna spontane resets, ik denk dat 500 MHz net iets teveel is voor een 350 MHz mobo :D
Ik zal vanavond als ik thuis ben eens kijken hoe lang ik het blok vast kan pakken. Er zit overigens ook nog een klein beetje (restje van de standaard meegeleverde) koelprut onder de heatsink, dat helpt natuurlijk ook :)

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Mijn K6/2-350 drait op 2,5x95 2.0V

binnenkort koop ik een Athlon en gaat die K6/2 ruimte maken voor een K6/3+

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Heb nog geen tube koelende plakpasta maar die moet er binnenkort toch komen want voor deze PC ga ik een ander mobo en processor zien te scoren en dan zal ik die processor er ook op moeten zetten. Ik las altijd op tweakers hier dat processors zonder koeling erg snel het loodje leggen maar die oude pentiums hebben er blijkbaar geen last van.

Om op die diskdrive terug te komen, heb in het bios niets veranderd en nu staat het opeens wel zo. Maybe dat een vriend van me het gedaan heeft, die zat eens in het bios te kijken en te pielen. Erg leuk om die oude pc's een beetje af te raggen om uit te vinden hoe alles werkt enzo.

Het mag geen tweaken heten maar is toch verdomd geinig :)

De cooler hangt nu trouwens met een stuk tape er op geplakt vast >:)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Pagina: 1