Toon posts:

Voorzetwand PIR regelwerk hout of metal stud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cmleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 10:46
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een renovatie van een oude boerderij, waarbij wij alle buitenmuren van binnen willen naisoleren met PIR. Het gaat voornamelijk om steense muren zonder spouw en geen bestaande vochtproblemen. Als eerste is de bovenverdieping aan de beurt. Inmiddels hebt ik PIR platen van 60mm binnen en was ik van plan om ventilatielatten te gaan kopen en tegen de muur te bevestigen met slagpluggen.Dit kost echter weer best wat tijd en hout is ook flink duur (14,70 per lat). Afwerking na PIR zal eerst OSB zijn en dan gips, ivm de stevigheid.

Een aannemer had het echter over werken met metal stud ipv met hout, zonder te definiëren of de PIR er nu op of tussen zat. Heeft iemand ervaring met een metal stud raamwerk waartegen PIR is bevestigd. Ik zie wel voorbeelden van PIR tussen metal stud, maar dan benut ik de tand-groef verbinding niet en komt de luchtdichtheid niet ten goede.

Samenvattend, zijn er snellere en eventueel goedkopere manieren om dezelfde spouw tussen de muur en het isolatiemateriaal te creëren als met houten ventilatielatten. (https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten).

Groeten,
Leon

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik heb PIR met lijmpur op de muur geplakt. De naden afgetapet met aluminiumtape en daarop direct gipsplaten van 12,5mm geplakt. Dat scheelde opbouwdikte en ik was daarmee minder bang voor vocht in de constructie omdat hout niet aangetast kan worden.

Ik heb alleen buitenwanden aan de voor- en achterkant met veel ramen. Daarom vind ik daar OSB niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat je grotere stukken muur hebt waar je wel OSB wil gebruiken voor de stevigheid. Ik denk dat je dat ook kan lijmen op de PIR en de gisplaten dan kan schroeven op de OSB.

• Cmleon
Het verlijmen van de OSB op de PIR is inderdaad het overwegen waard. Daarnaast denk ik dat ik de PIR niet tegen de muur wil lijmen ivm het ontbreken van een spouw en het feit dat ik daar nog elektra achter wil gaan leggen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij bedoelde de aannemer dat je een metalstud voorzetwand maakt waar de PIR invalt. Dan heb je inderdaad geen voordeel van de mes/groef verbinding van de PIR. En daarnaast heb je vele malen meer metalstud profielen nodig dan dat je een paar ventielatielatten plaatst over de lengte.

Vraag is maar net wat goedkoper is. Metalstud gebruiken als ventielatielatten zou ik niet doen, dan heb je geen stevigheid.
orf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:14:
Ik heb PIR met lijmpur op de muur geplakt. De naden afgetapet met aluminiumtape en daarop direct gipsplaten van 12,5mm geplakt. Dat scheelde opbouwdikte en ik was daarmee minder bang voor vocht in de constructie omdat hout niet aangetast kan worden.

Ik heb alleen buitenwanden aan de voor- en achterkant met veel ramen. Daarom vind ik daar OSB niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat je grotere stukken muur hebt waar je wel OSB wil gebruiken voor de stevigheid. Ik denk dat je dat ook kan lijmen op de PIR en de gisplaten dan kan schroeven op de OSB.
Heb je dan niet het probleem dat je eigenlijk niets fatsoenlijk kunt bevestigen aan de wand? Als je een TV wilt ophangen bijvoorbeeld heb je alleen maar een gipsplaat en een PIR plaat.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21

maar krijg je dat een beetje vlak dan? want ik kan me voorstellen dat de muur ongelijk is en de platen daarmee ook.

aan de TS:
beetje stom misschien maar ik zou die PIR-platen terugsturen en metalstud wanden maken met steenwol/knauf acuostic fit of zoiets. Echt veeeeel makkelijker te verwerken. En ga minimaal voor 10cm isolatiedikte, je kunt het maar 1x goed doen zeg maar. Is ook veel makkelijker met leidingen erin leggen.

en over gips of OSB:
ik heb 12,5mm knauf diamondboard gebruikt, zijn vezelversterkte gipsplaten. Kun je met de juiste pluggen ook een huis aan hangen dus geen OSB nodig.

• orf
BlueKeenan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:31:

Heb je dan niet het probleem dat je eigenlijk niets fatsoenlijk kunt bevestigen aan de wand? Als je een TV wilt ophangen bijvoorbeeld heb je alleen maar een gipsplaat en een PIR plaat.
Ik heb een rijtjeshuis (of herenhuis volgens Funda) met aan de voor- en achterkant raampartijen. Ik heb die muren zo geïsoleerd. Dat is onder de ramen en stroken van maximaal 70cm, waar ook nog gordijnen voor hangen. Aan die muren ga ik niets ophangen.
Fr33z schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:51:
[...]

maar krijg je dat een beetje vlak dan? want ik kan me voorstellen dat de muur ongelijk is en de platen daarmee ook.
Ik heb pirplaten van 250x125 gebruikt en de purlijm is goed vullend. Daar kun je de muur goed mee uitvlakken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cmleon Ik heb alleen PIR platen gebruikt voor houten zoldervloer en dak van binnen. wanden met gips en glaswol. dit vanwege stroom en leidingwerk wat veel makkelijker verwerken is wat hierboven ook is gezegd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33

Dat kan prima als je een spouw hebt maar bij een spouwloze muur moet je ventilatielatten op de binnengevel hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Fr33z schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:51:
[...]

aan de TS:
beetje stom misschien maar ik zou die PIR-platen terugsturen en metalstud wanden maken met steenwol/knauf acuostic fit of zoiets. Echt veeeeel makkelijker te verwerken. En ga minimaal voor 10cm isolatiedikte, je kunt het maar 1x goed doen zeg maar. Is ook veel makkelijker met leidingen erin leggen.

en over gips of OSB:
ik heb 12,5mm knauf diamondboard gebruikt, zijn vezelversterkte gipsplaten. Kun je met de juiste pluggen ook een huis aan hangen dus geen OSB nodig.
Dan is TS meer ruimte kwijt in huis en dat is wellicht niet gewenst.

• No Hands
Cmleon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:08:
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een renovatie van een oude boerderij, waarbij wij alle buitenmuren van binnen willen naisoleren met PIR. Het gaat voornamelijk om steense muren zonder spouw en geen bestaande vochtproblemen. Als eerste is de bovenverdieping aan de beurt. Inmiddels hebt ik PIR platen van 60mm binnen en was ik van plan om ventilatielatten te gaan kopen en tegen de muur te bevestigen met slagpluggen.Dit kost echter weer best wat tijd en hout is ook flink duur (14,70 per lat). Afwerking na PIR zal eerst OSB zijn en dan gips, ivm de stevigheid.

Een aannemer had het echter over werken met metal stud ipv met hout, zonder te definiëren of de PIR er nu op of tussen zat. Heeft iemand ervaring met een metal stud raamwerk waartegen PIR is bevestigd. Ik zie wel voorbeelden van PIR tussen metal stud, maar dan benut ik de tand-groef verbinding niet en komt de luchtdichtheid niet ten goede.

Samenvattend, zijn er snellere en eventueel goedkopere manieren om dezelfde spouw tussen de muur en het isolatiemateriaal te creëren als met houten ventilatielatten. (https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten).

Groeten,
Leon
Aannemers doen vaak wat ze al 40 jaar doen omdat ze denken dat dat oke is.
Je kan stroken isolatie gebruiken als ventilatielat. Of dat goedkoper is moet je zelf even uitrekenen. Het voordeel van die ventilatielat is iig wel dat je er weer iets aan bevestigen kunt en dat het dan zeker vast zit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
hoe kan een lat 14,70 kosten? hoe hoog is die muur?

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:37
Wij hebben in ons huis met steens muren ventilatie latten gemonteerd.
Vervolgens 16cm pir platen met mes groef verbindin er tegenaan geschroefd.(lange schroeven met drukverdeel plaatjes)
Naden afgepurd en afgeplakt.

Verolgens voorzet wanden van houten balken gemaakt daarna al het leidingwerk gemaakt.
Vervolgens 18mm osb platen er tegenaan en toen 12.5 mm gipsplaten en stucwerk.

Ons huis is uit 1890 maar kunnen makkelijk alles op temperatuur houden. Hebben wel wat ingeleverd op de ruimte maar dat had ik er wel voor over.

• Cmleon
Bedankt voor alle reacties! Pir voor boven is wel echt gewenst vanwege minimaal verlies van ruimte. Denk dat ik voor de begane grond dan toch een andere methode ga gebruiken.

Die dure lat was bij de lokale bouwhandel. Is wel een lat van 4 meter, maar dan nog. Misschien nog eens verder zoeken voor een betere deal of even bellen :)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 10:09
Cmleon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:15:
Bedankt voor alle reacties! Pir voor boven is wel echt gewenst vanwege minimaal verlies van ruimte. Denk dat ik voor de begane grond dan toch een andere methode ga gebruiken.

Die dure lat was bij de lokale bouwhandel. Is wel een lat van 4 meter, maar dan nog. Misschien nog eens verder zoeken voor een betere deal of even bellen :)
Ik vind die PIR methode geweldig. Metal Stud + steenwol gaat je onderaan de streep veel meer tijd kosten en is minder tocht-dicht. De PIR platen kan je ook nog met aluminium-tape dicht tapen. De naden purren en OSB er tegenaan.

Wat betreft de dure lat, ga naar een lokale houtzagerij (zoals Korthout in Doetinchem) en daar koop je het tegen een veel scherper tarief. Het hout ga je niet gebruiken voor zichtwerk, dus uiterlijk is niet belangrijk.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Cmleon
Ga er werk van maken ;) bedankt!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
herofruit schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Ik vind die PIR methode geweldig. Metal Stud + steenwol gaat je onderaan de streep veel meer tijd kosten en is minder tocht-dicht. De PIR platen kan je ook nog met aluminium-tape dicht tapen. De naden purren en OSB er tegenaan.

Wat betreft de dure lat, ga naar een lokale houtzagerij (zoals Korthout in Doetinchem) en daar koop je het tegen een veel scherper tarief. Het hout ga je niet gebruiken voor zichtwerk, dus uiterlijk is niet belangrijk.
Ik denk dus dat het andersom is. Heb wat ervaring met pir en gipsplaten en met metalstud wanden. Ik kan echt veel sneller een metalstuf muurtje maken, dat voldouwen met glaswol oid en dan leidingen + gips derop dan dat ik spouwlatten aan kan brengen, dan pir netjes lijmen, dan leidingwerk proberen en dan daar weer osb en dan weer gips op. maar dat is mijn ervaring ;)

Ik dacht hier ook dat ik de extra 4 cm niet kon missen maar dat is een misrekening geweest. Had liever meer isolatie. Zeker als je de opbouw als volgt maakt kom je op praktisch dezelfde dikte uit:
metalstud van 60mm op 3 of 4cm van de muur af, volstoppen met 100mm glaswol. dan 12.5mm gipsvezelplaat erop --> klaar, 11,5 cm dikte nodig.

Of je doet spouwlatten (15mm?) plus 60mm pir + 12 mm osb + 9 mm gips --> 9,6 cm nodig. Scheelt dus weinig maar is denk ik veel meer werk en minder praktisch qua leidingen etc. Dus de vraag is ook hoeveel leidingwerk je erdoorheen wilt trekken. En of je bijv houten vloeren hebt of niet, dat maakt het aanbrengen van die metalstuds wat makkelijker ;)

• herofruit
Fr33z schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik denk dus dat het andersom is. Heb wat ervaring met pir en gipsplaten en met metalstud wanden. Ik kan echt veel sneller een metalstuf muurtje maken, dat voldouwen met glaswol oid en dan leidingen + gips derop dan dat ik spouwlatten aan kan brengen, dan pir netjes lijmen, dan leidingwerk proberen en dan daar weer osb en dan weer gips op. maar dat is mijn ervaring ;)

Ik dacht hier ook dat ik de extra 4 cm niet kon missen maar dat is een misrekening geweest. Had liever meer isolatie. Zeker als je de opbouw als volgt maakt kom je op praktisch dezelfde dikte uit:
metalstud van 60mm op 3 of 4cm van de muur af, volstoppen met 100mm glaswol. dan 12.5mm gipsvezelplaat erop --> klaar, 11,5 cm dikte nodig.

Of je doet spouwlatten (15mm?) plus 60mm pir + 12 mm osb + 9 mm gips --> 9,6 cm nodig. Scheelt dus weinig maar is denk ik veel meer werk en minder praktisch qua leidingen etc. Dus de vraag is ook hoeveel leidingwerk je erdoorheen wilt trekken. En of je bijv houten vloeren hebt of niet, dat maakt het aanbrengen van die metalstuds wat makkelijker ;)
Als je een vergelijking wil maken in opbouwdikte, dan moet je ook bij je metal stud de OSB meerekenen.

Verder:
- Glaswol heeft een isolatiewaarde (Rd) van ongeveer 2,7 à 3 bij 10cm dikte.
- PIR-plaat heeft een isolatiewaarde (Rd) van ongeveer 5 bij 10cm dikte.

Een PIR-plaat isoleert dus veel beter dan glaswol. Tevens is de constructie van PIR-platen veel beter tochtdicht te maken met behulp van aluminium tape. Moet je niet te licht over denken bij isoleren. Leidingen zijn prima door OSB heen te krijgen, zeker als je de gemaakte spouw daarvoor kan gebruiken.

Voor de volledigheid heb ik e.e.a. uitgerekend voor @Cmleon.

Als ik de isolatiewaarde vergelijk met een gelijkwaardige opbouwdikte (van binnen naar buiten: stuc + gips + 12mm OSB + 12cm isolatie + steen):
Glaswol = Rc = 4,126 m²K/W
PIR = Rc = 5,409 m²K/W

Met 14cm isolatie:
Glaswol = Rc = 4,778 m²K/W
PIR = Rc = 6,243 m²K/W

Overigens, omdat TS dus al 60mm platen heeft gekocht, ook even de berekening met die maat:

Glaswol = Rc = 2,287 m²K/W
PIR = Rc = 2,986 m²K/W

PIR isoleert gewoon 30% beter. Dit lijkt me echt een no-brainer...

Overigens, mocht TS nog de mogelijkheid hebben om de platen te ruilen, pak a.u.b. tenminste 4 centimeter extra. Met 8cm, of zelf met 6cm behaal je een extreem veel beter resultaat!

[Voor 13% gewijzigd door herofruit op 01-02-2023 12:46]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
herofruit schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Als je een vergelijking wil maken in opbouwdikte, dan moet je ook bij je metal stud de OSB meerekenen.

Verder:

Een PIR-plaat isoleert dus veel beter dan glaswol. Tevens is de constructie van PIR-platen veel beter tochtdicht te maken met behulp van aluminium tape. Moet je niet te licht over denken bij isoleren.

Leidingen zijn prima door OSB heen te krijgen, zeker als je de gemaakte spouw daarvoor kan gebruiken.

Als ik de isolatiewaarde vergelijk met een gelijkwaardige opbouwdikte:
Glaswol = Rc = 4,236 m²K/W
PIR = Rc = 5,486 m²K/W

Dit lijkt me echt een no-brainer...
leidingen achter de isolatie geven best vaak problemen. (behoorlijke warmte lekken) handiger is het om een instalatie spouw aan de warme kant te hebben. als ik moet kiezen tussen meer dan een enkele leiding in de glaswol of achter pir platen (dus aan de koude kant) zou ik kiezen voor glaswol. maargoed je kan het ook combineren Pirplaten met daarvoor metalstud en steenwool/glaswol en dus eigenlijk een gesioleerde leidingspouw gebruiken.

• herofruit
twain4me schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:21:
[...]

leidingen achter de isolatie geven best vaak problemen. (behoorlijke warmte lekken) handiger is het om een instalatie spouw aan de warme kant te hebben. als ik moet kiezen tussen meer dan een enkele leiding in de glaswol of achter pir platen (dus aan de koude kant) zou ik kiezen voor glaswol. maargoed je kan het ook combineren Pirplaten met daarvoor metalstud en steenwool/glaswol en dus eigenlijk een gesioleerde leidingspouw gebruiken.
Eens, dit is wel een puntje ter aandacht.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 17:32
herofruit schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Verder:

Een PIR-plaat isoleert dus veel beter dan glaswol. Tevens is de constructie van PIR-platen veel beter tochtdicht te maken met behulp van aluminium tape. Moet je niet te licht over denken bij isoleren. Leidingen zijn prima door OSB heen te krijgen, zeker als je de gemaakte spouw daarvoor kan gebruiken.

Voor de volledigheid heb ik e.e.a. uitgerekend voor @Cmleon.

Als ik de isolatiewaarde vergelijk met een gelijkwaardige opbouwdikte (van binnen naar buiten: stuc + gips + 12mm OSB + 12cm isolatie + steen):
Glaswol = Rc = 4,126 m²K/W
PIR = Rc = 5,409 m²K/W

Met 14cm isolatie:
Glaswol = Rc = 4,778 m²K/W
PIR = Rc = 6,243 m²K/W

Overigens, omdat TS dus al 60mm platen heeft gekocht, ook even de berekening met die maat:

Glaswol = Rc = 2,287 m²K/W
PIR = Rc = 2,986 m²K/W

PIR isoleert gewoon 30% beter. Dit lijkt me echt een no-brainer...

Overigens, mocht TS nog de mogelijkheid hebben om de platen te ruilen, pak a.u.b. tenminste 4 centimeter extra. Met 8cm, of zelf met 6cm behaal je een extreem veel beter resultaat!
Eens, maar PIR is wel duurder. Verder ben ik het niet eens met je opmerking dat het "beter luchtdicht te maken" is. Bij een metalstud (of houtbouw) wand +glaswol moet je folie aanbrengen, is net zo goed luchtdicht te maken.

• herofruit
Kurma schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:45:
[...]

Eens, maar PIR is wel duurder. Verder ben ik het niet eens met je opmerking dat het "beter luchtdicht te maken" is. Bij een metalstud (of houtbouw) wand +glaswol moet je folie aanbrengen, is net zo goed luchtdicht te maken.
Sorry, je hebt gelijk. Ik zit te veel met m'n hoofd bij het isoleren van een houtskelet uitbouw. 8)7

• Cmleon
Qua leidingwerk zal het gelukkig wel meevallen. Misschien dat we op die plekken inderdaad nog metal stud kunnen overwegen vóór de PIR platen.

• Cmleon
Is er trouwens wat op tegen om horizontaal met normale laten te werken tegen de muur ipv met ventilatielatten. Eventueel vocht kan dan toch ook naar boven? Enige verschil is dan geïmpregneerd vs onbehandeld.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 18:21
Reken even je constructie door met de Tweakers bekende tool: Ubakus

Heb je gelijk een idee over condensatie in je constructie ja/nee en een indicatie wat je isolatiewaarde gaat worden.

• Cmleon
Ga ik doen ;) thanks!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:04

Guldan

Thee-Nerd

Cmleon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:08:
Hallo iedereen,

Groeten,
Leon
Bij isolatie noord zijn die latten 4,75 per stuk. Of ik begrijp je zin niet goed?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Cmleon
Ivm bezorgkosten wilde ik ze hier ophalen bij Jongeneel Maastricht. De lat waar ik het over had is "Lat Vurenhout C Geïmpregneerd, Gekeept en Geschaafd FSC 38x50x4200mm" die is nu €15,25 per stuk. Misschien wat dik zie ik nu.

De minder dunne lat "Lat Vurenhout C Geïmpregneerd, Gekeept en Geschaafd FSC 22x50x4200mm" is €9,25 per stuk. Denk dat ik die misschien haal. Ga ze gezien de prijs alleen toepassen bij de muren zonder spouw. Heb er dan een stuk of 15 nodig. De rest ga ik dan doen met normaal vurenhout.

Bij de Gamma hebben ze ook ventilatielaten, maar die waren allemaal zó krom dat ik ze heb laten staan.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:55
En hoe is jou dit afgegaan met het nivelleren van de gipsplaten? Bij mij drukte de purlijm door expansie de gipsplaat iets van de Pirplaat. Opzich niet erg, maar wel als het onderling niet evenredig is. Wat een gekloot was dat zeg!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:59
Ik heb de ventilatielatten ook gedaan bij muren met spouwmuur (werd geadviseerd "voor de zekerheid"). Ik heb ze gedaan om de 30cm, maar ik lees dat het ook om de 60cm kan.

Ik vond ze niet erg aan de prijs.
Als je ze wel laat bezorgen via isolatiemateriaal of andere partij zit je aan dezelfde kosten?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Cmleon
Ga eens een rekensommetje maken. Voor de zekerheid overal toepassen is misschien nog niet zo'n gek idee. Anders had je liever wat meer uitgegeven als je ineens vochtproblemen hebt achter de helft van je isolatie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• orf
barry86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:56:
[...]

En hoe is jou dit afgegaan met het nivelleren van de gipsplaten? Bij mij drukte de purlijm door expansie de gipsplaat iets van de Pirplaat. Opzich niet erg, maar wel als het onderling niet evenredig is. Wat een gekloot was dat zeg!
Ik heb gipsplaten van 125x300 gebruikt en Soudal Soudabond. Dat zet niet heel hard uit, waardoor ik geen last had van onderlinge verschillen.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je zo min mogelijk ruimte wil inleveren dan kun je ook nog Resol in plaats van PIR overwegen. Die isoleren nóg beter en de platen zijn ook steviger. Beide typen platen zijn ook te krijgen compleet met tengels. Die kun je dan weer als afstandhouders / ventilatielatten gebruiken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee