sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Gemiddelde als in Power Query

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mikee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-02 15:54
Mijn vraag
Bestaat er in Power Query (M) een formule die hetzelfde doet als gemiddelde als in het 'normale' Excel?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
List.Average, maar dan krijg ik het gemiddelde over de gehele dataset. Ik zoek het gemiddelde per artikelnummer (of iets anders). Ik kan ook niet alle dubbele waarden verwijderen, want ik moet het verloop over tijd zien.

Dus stel ik heb de artikelnummers 1 (20x), 2 (50x) en 3 (10x). Bij 1 is het gemiddelde 10, bij 2 is het gemiddelde 20 en bij 3 is het gemiddelde 30. Ik zoek dat het ook op deze manier staat, dus 20x artikelnummer 1 en het gemiddelde daarbij 10.

Hopelijk is het zo duidelijk

Beste antwoord (via mikee op 08-02-2023 15:55)

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:44

Bejit

Svenska Faderland

mikee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:24:
Mijn vraag
Bestaat er in Power Query (M) een formule die hetzelfde doet als gemiddelde als in het 'normale' Excel?

List.Average, maar dan krijg ik het gemiddelde over de gehele dataset. Ik zoek het gemiddelde per artikelnummer (of iets anders). Ik kan ook niet alle dubbele waarden verwijderen, want ik moet het verloop over tijd zien.

Dus stel ik heb de artikelnummers 1 (20x), 2 (50x) en 3 (10x). Bij 1 is het gemiddelde 10, bij 2 is het gemiddelde 20 en bij 3 is het gemiddelde 30. Ik zoek dat het ook op deze manier staat, dus 20x artikelnummer 1 en het gemiddelde daarbij 10.

Dat heeft te maken met RowContext.

Je zal het in een draaitabel moet slepen en een calculatie maken om het gemiddelde te berekenen. Of een aparte tabel in M waar gemiddelde hard wordt berekend, in deze tabel staan dus maar 3 regels, 1 voor elke artikel.(Laatste optie is niet hoe het heurt, maar kan wel)

Systeempje

Alle reacties

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online
De eenvoudigste oplossing is (denk ik) je huidige query dupliceren en deze te groeperen als gemiddelde en vervolgens weer samen te voegen met je originele query.

Ik zou dit soort berekeningen overigens niet binnen Power Query doen maar met DAX wanneer je de data gebruikt in Power Pivot of Power BI.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb weinig ervaring met Power Query, maar: som(foo)/aantal(foo) zou het moeten doen?

Al is je voorbeeld niet zo duidelijk, aangezien een artikelnummer niets zegt over de waarde ervan en er dus ook geen gemiddelde is.

Kan je een voorbeeld geven van hoe je het op papier zou doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:53

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Plumo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:20:
De eenvoudigste oplossing is (denk ik) je huidige query dupliceren en deze te groeperen als gemiddelde en vervolgens weer samen te voegen met je originele query.

Ik zou dit soort berekeningen overigens niet binnen Power Query doen maar met DAX wanneer je de data gebruikt in Power Pivot of Power BI.
Dit is denk ik ook de manier en via Group By heb je meerdere opties, dus dat je op meerdere manieren tegelijkertijd kan aggregeren:
- COUNT
- AVERAGE
- (en onder geadvanceerd) kan je zelfs de verzameling van alle gerelateerde records (onaangetast) als tabel ook koppelen. En deze kan je later weer uitklappen of andere manipulatie op uitvoeren.

Tevens denk ik ook dat @Plumo ook een punt heeft om Power Query te gebruiken voor het opschonen / uniform trekken van de data en echte databerekeningen weer door andere tooling te doen. Tenzij je relatief kleine datasets hebt en/of al genoeg hebt aan je COUNT en average en niet de behoefte hebt om de diepte in te kunnen gaan. Maar dat laatste hangt helemaal af aan je situatie en wat je wenst te bereiken.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:46
Ik sluit me aan bij bovenstaande.
Ik gebruik altijd de vuistregel dat in de PowerQuery de calculaties alleen de eigen regel betreffen. Bij berekeningen die gegevens van meerdere regels gebruiken gebruik ik PowerPivot.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:44

Bejit

Svenska Faderland

mikee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:24:
Mijn vraag

Dat heeft te maken met RowContext.

Je zal het in een draaitabel moet slepen en een calculatie maken om het gemiddelde te berekenen. Of een aparte tabel in M waar gemiddelde hard wordt berekend, in deze tabel staan dus maar 3 regels, 1 voor elke artikel.(Laatste optie is niet hoe het heurt, maar kan wel)

Systeempje

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee