Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe desktop kopen. Ik gebruik de pc voor regulier kantoorwerk voor werk en voor mijn fotografie opdrachten waarbij ik Lightroom Classic en incidenteel Photoshop gebruik. Daarnaast privé met enige regelmaat Adobe Premiere Pro. Ik game niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil de PC graag laten samenstellen door één winkel, heb goede ervaring met Azerty. Max prijs is €1.500, maar ik denk een stuk goedkoper uit te kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik wil beide 4TB schijven uit huidige pc meenemen en ook de 500GB SSD (850 EVO). Op de 4TB schijven staat de data (vooral RAW foto's) die dagelijks gespiegeld/'gebackupt' wordt (daarnaast nog een backblaze offsite backup). Ik wil een 2e SSD weer inzetten om de Lightroom Catalogs op te zetten. Voorheen was dat een aanrader, ik vraag me wel af of dat nog zinvol is wanneer ik een zeer snelle M2 SSD van 2TB heb...?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik in eerste instantie alles probeer te doen met de iGPU. De Intel UHD770 is een goede die zelfs voor Adobe Premiere Pro best wat doet. Lightroom en Photoshop zijn vooral CPU afhankelijk. (YouTube: Is UHD770 iGPU enough for video editing? | Intel 12900k iGPU Perform...)
Daarnaast graag bluetooth op moederbord en genoeg USB/TB aansluitingen om snelle kaartlezers aan te sluiten.
Op een later moment wil ik wel een dedicated GPU kunnen kopen wanneer dit echt significant voordelen gaat geven. De voeding en ruimte in de kast moet daar op voorbereid zijn. Het zal dan nooit een zware GPU worden, enkel één die in Adobe extra snelheid geeft (middenklasse kaart).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk Intel door de goede iGPU die met Adobe goed samenwerkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Graag goed zuinig en stil tijdens regulier kantoorwerk.
• Ik wil een 2TB SSD als hoofd SSD.
• Verder direct 64GB aan Ram geheugen omdat Adobe producten daar goed van profiteren wanneer je de iGPU inzet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag algemeen advies/opmerkingen over de voorgestelde build.
Huidige PC
Het is al een oudje en hier doe ik nu ook al alles mee
Ik hoef dus echt niet de huidige top te hebben, mag zeker goed snel zijn maar prijs/kwaliteit vind ik belangrijk.
Eerste idee nieuwe pc
Hieronder heb ik mijn eerste idee staan voor de nieuwe pc:
Ik wil een nieuwe desktop kopen. Ik gebruik de pc voor regulier kantoorwerk voor werk en voor mijn fotografie opdrachten waarbij ik Lightroom Classic en incidenteel Photoshop gebruik. Daarnaast privé met enige regelmaat Adobe Premiere Pro. Ik game niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil de PC graag laten samenstellen door één winkel, heb goede ervaring met Azerty. Max prijs is €1.500, maar ik denk een stuk goedkoper uit te kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik wil beide 4TB schijven uit huidige pc meenemen en ook de 500GB SSD (850 EVO). Op de 4TB schijven staat de data (vooral RAW foto's) die dagelijks gespiegeld/'gebackupt' wordt (daarnaast nog een backblaze offsite backup). Ik wil een 2e SSD weer inzetten om de Lightroom Catalogs op te zetten. Voorheen was dat een aanrader, ik vraag me wel af of dat nog zinvol is wanneer ik een zeer snelle M2 SSD van 2TB heb...?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik in eerste instantie alles probeer te doen met de iGPU. De Intel UHD770 is een goede die zelfs voor Adobe Premiere Pro best wat doet. Lightroom en Photoshop zijn vooral CPU afhankelijk. (YouTube: Is UHD770 iGPU enough for video editing? | Intel 12900k iGPU Perform...)
Daarnaast graag bluetooth op moederbord en genoeg USB/TB aansluitingen om snelle kaartlezers aan te sluiten.
Op een later moment wil ik wel een dedicated GPU kunnen kopen wanneer dit echt significant voordelen gaat geven. De voeding en ruimte in de kast moet daar op voorbereid zijn. Het zal dan nooit een zware GPU worden, enkel één die in Adobe extra snelheid geeft (middenklasse kaart).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk Intel door de goede iGPU die met Adobe goed samenwerkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Graag goed zuinig en stil tijdens regulier kantoorwerk.
• Ik wil een 2TB SSD als hoofd SSD.
• Verder direct 64GB aan Ram geheugen omdat Adobe producten daar goed van profiteren wanneer je de iGPU inzet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag algemeen advies/opmerkingen over de voorgestelde build.
Huidige PC
Het is al een oudje en hier doe ik nu ook al alles mee

Ik hoef dus echt niet de huidige top te hebben, mag zeker goed snel zijn maar prijs/kwaliteit vind ik belangrijk.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-3570K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gainward GeForce GTX 750 2GB "SilentFX" | € 0,- | € 0,- |
2 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 4TB | € 193,44 | € 386,88 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM Valueram 16GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 258,12 | € 258,12 |
1 | Geheugenkaartlezers | Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader | € 23,87 | € 23,87 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 668,87 |
Eerste idee nieuwe pc
Hieronder heb ik mijn eerste idee staan voor de nieuwe pc:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 269,90 | € 269,90 |
1 | Moederborden | MSI Pro B760M-A WiFi DDR4 | € 189,- | € 189,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 64,- | € 64,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 97,89 | € 97,89 |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 114,69 | € 114,69 |
Totaal | € 1.005,28 |
STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock