Toon posts:

Offerte groepenkast aanpassing beoordelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-02 18:29
Hallo,

Onze meterkast is op dit moment 1-fase. Ik heb een offerte van 1000 euro om die 3-fase te laten maken. Is dat redelijk?

Toelichting:

We gaan 15 zonnepanelen nemen met 15 Enphase 7+ omvormers met een max uitgangsvermogen van 295 watt. De panelen liggen op verschillende richtingen, maar potentieel zouden die omvormers 4,4 kW kunnen leveren. Dat kan op 1-fase heb ik me laten vertellen.

Met het oog op de toekomst, wil ik misschien toch de boel meteen 3-fasen laten maken. Daarvoor is nu in de offerte voor de panelen de volgende regel toegevoegd:

1 x €1.033,00 Plaatsen/vervangen groepenkast 3 fase, 12 groepen excl zegel (BTW verlegd 21%)

Ik heb een hager meterkast uit 2008 die er verder prima uitziet.
- 1x SB240 hoofdschakelaar 2-polig
- 3x CDA540G aardlekschakelaar
- 8x MKS516 installatieautomaat
- 1x MKS599 fornuisgroep

Nu heb ik de volgende vragen:

(1) ik DACHT dat ik alleen een hoofdschakelaar hoefde te laten vervangen en Stedin moest laten langskomen. In de offerte lijkt de hele groepenkast vervangen te worden? (voor dat geld doen ze ook iets met de kookgroep) Is de offerte logisch? En is het bedrag redelijk? Of zou het eigenlijk bij een hoofdschakelaar moeten blijven?

(2) de kookgroep gaat nu naar de kookplaat en heeft daar een perilex stekker. Ik heb niet zo'n zin om de keuken open te moeten gooien, of een andere draad te trekken, of een andere stekker; Kan dat ding op de nieuwe 3-fase meterkast aangesloten worden zonder iets te hoeven trekken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Jeroen

[Voor 3% gewijzigd door Activator726 op 31-01-2023 13:59]

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zijn nog wel redelijk actueel componenten ja. Afgezien van de kookgroep lijkt me compleet vervangen beetje overdreven. Geven ze ook nog aan voor welk merk ze het willen vervangen?

En voor de kookplaat hoef je niets anders te trekken. Maar wel kans dat je de kookplaat anders moet aansluiten op de stekker.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19
Voor een nieuwe groepenkast niet bijzonder veel lijkt me. Hier een half jaar geleden een nieuwe dubbele kast (48 modules) laten plaatsen (ivm positionering bestaande bedrading) á €850. Eén fase aangesloten met drie fase hoofdschakelaar. Eaton, 8 groepen, twee aardlek, bestaande aardlekautomaat (kleine PV), beltrafo en een enkele contactdoos. Ik begreep toen, van bevriende elekticiens, dat dat een uitstekende prijs was voor een prima partij. Daarmee lijkt die offerte voor een compleet nieuwe kast helemaal niet verkeerd.
Of dat betekend dat dat je beste keuze is hangt af van je verwachtingen. EV opladen, warmtepomp(en), meer panelen, etc. allemaal uitgesloten? Dan zou ik om een aanpassing vragen en geen vervanging.

Addicted to silent computing

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Activator726 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:58:
(2) de kookgroep gaat nu naar de kookplaat en heeft daar een perilex stekker. Ik heb niet zo'n zin om de keuken open te moeten gooien, of een andere draad te trekken, of een andere stekker; Kan dat ding op de nieuwe 3-fase meterkast aangesloten worden zonder iets te hoeven trekken?
Als je zorgt dat de kookgroep op één fase blijft en de vier draden niet gekruisd worden moet dat goed gaan. Zodra je meerfasig gaat moet je een ander aansluitschema gebruiken op de kookplaat.

• Activator726
Als je zorgt dat de kookgroep op één fase blijft en de vier draden niet gekruisd worden moet dat goed gaan. Zodra je meerfasig gaat moet je een ander aansluitschema gebruiken op de kookplaat.
Kan ik de kookgroep 1-fase laten, wanneer de groepenkast 3-fasen is gemaakt? Blijft hij dan 2 modules breed?

• Activator726
EV opladen, warmtepomp(en), meer panelen, etc. allemaal uitgesloten? Dan zou ik om een aanpassing vragen en geen vervanging.
Binnen een paar jaar verwacht ik wel een auto op te willen laden. Een warmtepomp zie ik er niet zo snel komen en meer panelen hebben we geen plek voor. Is dan nog steeds aanpassing voldoende?

• septillion

septillion

pagani schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:27:
[...]

En dat is nu precies wat je niet wilt als je naar 3x25A gaat...

• septillion

septillion

Activator726 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Binnen een paar jaar verwacht ik wel een auto op te willen laden. Een warmtepomp zie ik er niet zo snel komen en meer panelen hebben we geen plek voor. Is dan nog steeds aanpassing voldoende?
Zal dan vooral afhangen van de ruimte. Maar op papier lijkt het zo slecht niet wat er zit. Kan je eens foto's plaatsen?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:29
Activator726 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Kan ik de kookgroep 1-fase laten, wanneer de groepenkast 3-fasen is gemaakt? Blijft hij dan 2 modules breed?
Nee en dus vervangen voor 3 fase. Kookplaat moet dan ook iets anders worden aangesloten maar dat is kleinigheidje.

Bij recente Hager kast zou ik zelf ombouwen ipv nieuw plaatsen. Scheelt veel uren en materiaalkosten.

Wel even kijken of alles past. Met name dat Enphase spul heeft veel ruimte nodig.

[Voor 17% gewijzigd door Sethro op 31-01-2023 16:32]

• Activator726

• Activator726
Kookplaat moet dan ook iets anders worden aangesloten maar dat is kleinigheidje.
Wat is er dan precies nodig? Ik wil eigenlijk helemaal niet daar onder de kookplaat achter de keukenkastjes zijn, dat is allemaal dichtgemaakt en afgewerkt.

[Voor 57% gewijzigd door Activator726 op 31-01-2023 17:26]

• Activator726
Wel even kijken of alles past. Met name dat Enphase spul heeft veel ruimte nodig.
Gewoon ruimte in de meterkast, bedoel je? Dan zal er eventueel een plank (met schoonmaakspullen en zo) moeten wijken.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:37
Sethro schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Nee en dus vervangen voor 3 fase. Kookplaat moet dan ook iets anders worden aangesloten maar dat is kleinigheidje.

Bij recente Hager kast zou ik zelf ombouwen ipv nieuw plaatsen. Scheelt veel uren en materiaalkosten.

Je kan de kookgroep gewoon 1 fase laten, hij moet dan wel over 2 fases verdeeld worden.

• Activator726
Ik zie nu op mijn eigen foto dat de huidige groepenkast misschien niet eens plek heeft (qua vakjes) voor een 4-brede hoofdschakelaar en ook nog een groep met zonnepanelen (3-fase dus ook 4 breed, klopt dat?). Of zie ik het nou verkeerd? Jullie merken wel, ik wordt niet gehinderd door al te veel kennis van zaken, maar wil natuurlijk wel de juiste mogelijkheden afwegen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:29
Activator726 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:31:
Ik zie nu op mijn eigen foto dat de huidige groepenkast misschien niet eens plek heeft (qua vakjes) voor een 4-brede hoofdschakelaar en ook nog een groep met zonnepanelen (3-fase dus ook 4 breed, klopt dat?). Of zie ik het nou verkeerd? Jullie merken wel, ik wordt niet gehinderd door al te veel kennis van zaken, maar wil natuurlijk wel de juiste mogelijkheden afwegen.
En dan heb je de Enphase spullen niet meegeteld. Dat is ook aardig wat

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:46
Ik zou die kookplaat eens gewoon laten voor wat het is. Wel rekening ermee houden dat je hem eventueel later moet aanpassen.(ruimte vrij laten)

Heb pas ook 3 fase aangevraagd en m`n kast dus aangepast daar voor. Ik heb gewoon de automaat en aardlekschakelaar gebruikt zoals het zat. Het kom dus gewoon op 1 fase met nog een lichtgroep en de Vaatwasser.

Mijn kooplaat heb ik net eens even nagemeten om er zeker van te zijn dat het gaat werken.
Wist al wel dat het ging werken, omdat ik voordat de slimme meter geplaatst is nog een 25A hoofdzekering had.
Nu misschien nog maar heb geen zin om het zegel te verbreken.

Kookplaat volle bak aan.

Ik kwam voor het totale huis net boven de 6000w daar bleef na het uitschakelen van de kookplaat nog 854w van over. (ik kom dus lang niet aan die 7400W) Denk dat het erg kookplaat afhankelijk is. Deze hoor je ook schakelen tussen de zones.

Zou wel je kast zeer ruim opzetten later, aanpassen is veel werk (spreek uit ervaring) Losse kast kost z`n 60€ dus dat zijn de kosten niet.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• septillion

septillion

@DeHollander Plaat zonder boost gevonden? En blijft, het hoort niet en het is niet handig.

Maar echt, zo veel werk is het ook niet om de kookplaat om te zetten. Is het er onder ook weer een keer echt schoon :+

Maar hoe zit je met ruimte ernaast? Want op zich is deze kast echt nog wel prima, zou ik dus niet 1000 euro voor vervangen voor betalen. Zeker niet als je dan van Hager naar Emat gaat ofzo.

Onderste rij kan wat opschuiven en dan past er een 4p hoofdschakelaar. Maar dan moet je het voor de PV nog kwijt, zoals gezegd, Emphase vreet ruimte.

Andere kant, het is ook nog prima. Dus je zou ook kunnen zeggen, ik laat het zo. En je drukt er alleen een 40A automaat in voor de installatie bescherming en een 20A aardlekautomaat voor PV. Zit je als nog met de Enphase spullen maar die hoeven niet perse in de meterkast. Maar als je in de meterkast er wat bij zou plaatsen qua kast zou ik voor zo ruim mogelijk gaan voor de toekomst.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:46
septillion schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:12:
@DeHollander Plaat zonder boost gevonden? En blijft, het hoort niet en het is niet handig.

Maar echt, zo veel werk is het ook niet om de kookplaat om te zetten. Is het er onder ook weer een keer echt schoon :+
Plaat heeft zeker Boost en rechts is een flex zone ;)
Boost wordt automatisch uitgeschakeld als er teveel vermogen wordt opgenomen.

Het kan en het werkt, in de toekomt misschien niet met Ev laden maar daar hebben ze smart charging voor.

Mocht het in de toekomst niet werken bouw ik het wel om, voorlopig ben ik er aan gebonden tot ik daadwerkelijk 3 fase binnen heb.
Heb ruimte genoeg in m`n kast, kan zo de 2 polige diff omwisselen voor een 4 polige :)

Daarna heb ik nog 16 modulen vrij voor de toekomst (Ev, warmtepomp etc)
O ja en dan zitten er al 6 reserve 2pB16 groepen in de kast 8)7

Ik zou die kast ook niet vervangen maar netjes uitbreiden....componenten zijn zeker nog geschikt. 1 of twee kasten er naast. 4 polige HS monteren de 2 polige diff`s netjes over de fase verdelen.
4 polige diff met kookgroep evt nog plaats laten voor een krachtgroep. Kracht aardlekautomaat voor de PV.
Plaats vrijhouden voor een EV lader.
En bij voorkeur een verdeelblok gebruiken en niet de bedrading doorlussen.

1 kaste ertegen voor de PV modules? geen idee hoeveel plek die innemen.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45
Als je het door de zonnepanelen boer laat doen zou ik sowieso eerst het merk van de gebruikte componenten willen weten, vaak plaatsen ze merken als Chint en Emat en Gacia, lekker goedkoop en kunnen ze vast het meeste aan verdienen maar weet niet of je dat in je kast zou willen hebben. Zijn geen a-merken zoals Hager wat je nu hebt.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
DeHollander schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:52:
Ik kwam voor het totale huis net boven de 6000w daar bleef na het uitschakelen van de kookplaat nog 854w van over. (ik kom dus lang niet aan die 7400W) Denk dat het erg kookplaat afhankelijk is. Deze hoor je ook schakelen tussen de zones.
Waarschijnlijk is je plaat via de instellingen begrensd op ong 25A totaal, maar kan hij als je die begrenzing uit zet een stuk meer vermogen leveren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 17:22
Ik zou met je plannen voor de toekomst je meter kast weel een upgrade geven dmv wat je al zegt overgaan op 3 fases.
Wellicht het toch laten uitvoeren door je lokale installateur, en ja ondanks dat je kast redelijk er uit ziet plaatst men wel vaak een compleet nieuwe kast. om de volgende reden.
  1. De nieuwe kast komt voor gemonteerd aan (semi) automatisch af leveranciers reeds bedraad zonder meer kosten
  2. Dit bespaard je echt heel veel op installatie tijd (oude kast er af en nieuwe er op) en je kunt beginnen met het op nieuw connecten van alle draaden.
  3. 3 fase's voordeel voor je kookgroep en je toekomstige EV, maar toch ook op je zonnepanelen zou je zou beter kunnen verdelen. (ja een echte 3fase omvormer is duurder hoeft niet zou toch nog een optie zijn)
  4. En je kunt je last toch beter verdelen over 3 fase's
Maar het blijft een eigen keuze, maar mijn advies heb je.

PS. ik heb voor 6 jaar geleden in mijn huis de groepenkast zelf vervangen van een 1 fase 8+ fornuis groepen naar een 3 fase omgeving met 15 groepen+ fornuis en 2 3fase sub groepen tbv EV en zonnepaneel/thuisbaterij.
Door dat ik heb bedraad en wel besteld had had ik het binnen 3 uur vervangen. en de uurtjes van een installateur tellen op dit moment extra zwaar mee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee