Toon posts:

Elektra aansluiting zolder lamp, verkeerde spanning?

Pagina: 1
Acties:

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03 13:31
Ik probeer even mijn situatie te schetsen:

De zolder zit op een eigen groep in de meterkast. Enkel de verlichting van de zolder die boven de trap hangt niet. Dit is een hotel schakeling met de gang op de eerste verdieping.

Nu heb ik het probleem dat wanneer ik deze groep (zolder) uitschakel, er op de aarde en nul of aarde en fase 230 V blijft staan.

Zodra ik de voeding die van de eerste verdieping naar zolder gaat los haal, is dit probleem opgelost. Voor mij erg verraderlijk, omdat je tussen fase en nul geen spanning meet.

Verbeter mij als dit niet klopt, maar volgens mij komt dit omdat de verlichting van de zolder vanaf de eerste verdieping komt. maar de nul van deze verlichting op zolder wel naar de nul van de zolder groep gaat.

Klopt deze beredenering, dan moet het op te lossen zijn door vanaf de eerste verdieping een extra nuldraad naar boven te trekken. Een rot klusje, gezien er al het een en ander in zit...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Je moet de nul en fase van een kring altijd samenhouden, dus je moet sowiezo deze situatie oplossen. Ofwel gaat de fase van de zolder naar de schakelaar beneden, of de nul van de schakelaar naar boven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 08:10
De fase en nul moeten bij dezelfde groep horen, en als het even kan vanuit dezelfde bron (eerste schakelaar) vertrekken: dat maakt het wel zo overzichtelijk. Je zult de nuldraad dus vanaf de eerste verdieping omhoog moeten trekken. Voor de randaarde maakt dat dan weer niet uit, daar kun je eventueel een aansluiting van zolder voor gebruiken, als je die uberhaupt al nodig hebt bij een lamp.

Maak voor jezelf altijd even een schets hoe het zou moeten, en controleer daarna bv even met een multimeter of kabels afgekoppeld in realiteit overeen komen met wat je bedacht had (zijn het echt dezelfde kabels die bij de schakelaar de muur ingaan weer uit het plafond tevoorschijn komen), door bv even de weerstand te meten tussen de schakeldraad en nul bij de lamp, terwijl je op de eerste schakelaar de fase en de nul aan elkaar verbonden hebt. Verzet beide schakelaars en kijk wat de weerstand doet. Ben je tevreden, sluit het geheel dan pas op 220v aan.

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03 13:31
Dan was mijn vermoeden dus juist... Helaas was het geen optie om vanuit de eerste verdieping naar de tweede verdieping te gaan, of andersom. Alles zat al vol, of was slecht bereikbaar.

Ik had gelukkig al allemaal hue wallswitches achter de schakelaars zitten.

Heb het nu opgelost door de spanning van de zolderverlichting direct op de eigen zoldergroep aan te sluiten. Door middel van de slimme verlichting is het in en uit te schakelen. Niet ideaal, afhankelijk zijn van hue, maar wel veilig nu! Al moet je nu niet vergeten dat licht uit = spanningsloos, niet geldt.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Niet veilig dus.

Deze vloer is weer helemaal veilig! Je moet alleen wel zorgen dat je niet in het gat valt wat in het midden zit.

[Voor 78% gewijzigd door WEBGAMING op 07-02-2023 12:35]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:31
Stanmy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:45:
Al moet je nu niet vergeten dat licht uit = spanningsloos, niet geldt.
Dat is simpel, daar moet je gewoon nooit van uit gaan. Echt nooit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee