Toon posts:

USB-laadkabel lijkt doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:36
Op de kamer van mijn vriendin haar zoontje staat een simpele Alecto slaapwekker die sinds een paar dagen niet meer goed werkte (felheid kon niet meer worden ingesteld, de wekker werd niet meer geel (=opstaan tijd)). Om hiernaar te kijken trok mijn vriendin de stekker uit het stopcontact en toen bleek de kabel (Alecto) en de USB lader (Apple) te zijn doorgebrand - zie foto’s hieronder.

Dit verbaasd mij omdat de wekker echt nauwelijks stroom trekt. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben? Met name of er reden is om naar het stopcontact zelf te laten kijken?

Thanks!

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Alle reacties

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:59

lasharor

7 december 2004

Is dat een originele lader?

Waarschijnlijk is er een component van de lader kapotgegaan waardoor het is gaan roken. Daardoor zit dat op die USB stekker.

Ik zou de oorzaak bij de lamp of waarschijnlijker bij de oude adapter zoeken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik had net zo'n soort wekker met een lader die er hetzelfde uitziet, waarbij m'n zoontje de lader uit het stopcontact had gebroken. Er bleef een pin achter in het stopcontact, levensgevaarlijk ding dus!
De lader heb ik weggegooid, Amazon.de gevraagd de TUV er even naar te laten kijken, en er vervolgens een oude (en goedgekeurde) telefoonadapter voor gebruikt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het stopcontact of de wandcontactdoos geaard?

• sham27
Originele kabel. Er zat geen stekker/adapter bij, dus daarom een oude Apple lader gebruikt.

Ik gebruik al bewust geen goedkope adapters, maar dat maakt blijkbaar toch geen verschil.

• sham27
CH4OS schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:19:
Nee

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
sham27 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:19:
Originele kabel. Er zat geen stekker/adapter bij, dus daarom een oude Apple lader gebruikt.
Deze? https://support.apple.com/nl-nl/usbadapter-european

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:30
Het is de lader, zo te zien. Hij is doorgebrand.

Valt mij wel vaker op dat die laders van Apple over het algemeen een flink stuk warmer worden dan de (wat grotere) laders van andere merken, bijvoorbeeld van Samsung. Mijn kennis op dat gebied is beperkt, maar het lijkt erop dat hoe kleiner bemeten de lader is, hoe groter het risico op oververhitting. Ik zou die Apple-laders dus alleen gebruiken om tijdelijk een telefoon op te laden, maar niet voor permanent gebruik inzetten, zoals bij de slaapwekker het geval is.

Dat er iets aan het stopcontact zou mankeren, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik zou dus een wat grotere (universele) lader inzetten voor de slaapwekker.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
CH4OS schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:19:
Wat doet dat er toe bij een lader met niet geaarde stekker, waarschijnlijk dus een dubbel geïsoleerd apparaat?

• sham27
Yes!

Model A1300

Ik zit nu de pagina eens door te lezen. Adapter kan dus overhit raken. Ik ga gelijk alle adapters even checken in huis. Thanks! _/-\o_

En het gaat om deze wekker: https://www.alectobaby.nl...nachtlampje-en-wekker-wit

[Voor 40% gewijzigd door sham27 op 31-01-2023 13:33]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:16
https://tweakers.net/i/10LzjVjO3EWV1XLZGQbe_sepJng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0G0zPqXHgYc5tCOJiOVQDjyi.png?f=fotoalbum_large
Volgens de specificaties zal die lader flink onder bemeten zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben die 'wekkers' ook. Er zit een accu in die het bij ons rustig een maand (op laagste helderheid) blijft doen. Je kan ze vrij simpel uit elkaar schroeven (heb ik al 2 keer mogen doen omdat de kids ze op de grond hadden gekeild waardoor het scherm ineens half los zat). Kun je meteen even kijken of daar alles er goed uitziet of dat de interne accu wellicht aan het opbollen is.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

LordSinclair schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:40:
[...]

[Afbeelding]
Volgens de specificaties zal die lader flink onder bemeten zijn.
Poeh, heeft die wekker een Perilex-stekker of zo? Dat trek je niet uit een standaard 16 A-groep...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
Compizfox schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Poeh, heeft die wekker een Perilex-stekker of zo? Dat trek je niet uit een standaard 16 A-groep...
Dit zijn 5w adapters. Als de wekker 7w nodig heeft kan best door overhead de adapter dit misschien net leveren.

Maar door langere tijd dus hogere wattage misschien sneller slijten cq door branden??

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wow ik gebruik deze oplader al jaren dagelijks voor mn telefoon. Is nog van een 3gs geweest… Nooit geweten dat er een terugroepactie was. Weet iemand of apple deze laders nog steeds omruilt?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

sham27 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:19:

Ik gebruik al bewust geen goedkope adapters, maar dat maakt blijkbaar toch geen verschil.
Dat jouw lader doorgebrand is wil niet zeggen dat het slechte adapters zijn, kan natuurlijk ook aan het kabeltje gelegen hebben. Ik heb jaren dit type adapter gebruikt, niet 24/7 in een ander apparaat maar gewoon waar het voor bedoeld is, een iPhone :)

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:52
Denk niet dat het de bedoeling is dat ding 24/7 aan de lader te hangen als ik zo es in de manual kijk.

LADEN VAN DE INGEBOUWDE ACCU
Met de meegeleverde kabel kan de ingebouwde
accu van de slaaptrainer worden opgeladen. Je kunt de
USB-kabel van de slaaptrainer in een poort van een
computer, laptop of adapter met USB-poort plaatsen om
deze op te laden.
Zorg ervoor dat tijdens het laden de BC-100 en kabel
buiten bereik van kinderen zijn.
De accu is na ongeveer 1,5 uur laden vol. Dit is afhankelijk
van de gebruikte adapter of stroomtoevoer.
Tijdens het laden zal het lampje aan de achterkant van de
slaaptrainer ter indicatie rood oplichten. Als de accu vol is
zal het indicatielampje groen oplichten. Als de accu leeg
raakt verschijnt het icoon linksboven in het display.
Later zal ook de displayverlichting doven. De digitale tijd
zal nog wel even blijven lopen.
Laad de accu van de slaaptrainer weer op.
De batterij gaat gemiddeld 18 dagen mee, dit hangt
uiteraard af van de ingestelde display helderheid.

Ingebouwde oplaadbare lithium batterij 500 mAh.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:54
Leipo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Wow ik gebruik deze oplader al jaren dagelijks voor mn telefoon. Is nog van een 3gs geweest… Nooit geweten dat er een terugroepactie was. Weet iemand of apple deze laders nog steeds omruilt?
Je moet wel op die lader kijken of het typenummer exact overeenkomt met die terugroepactie. Ik heb 'm destijds omgeruild en de nieuwe ziet er, op dat moeilijk leesbare typenummer na, exact hetzelfde uit.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

To_Tall schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Dit zijn 5w adapters. Als de wekker 7w nodig heeft kan best door overhead de adapter dit misschien net leveren.

Maar door langere tijd dus hogere wattage misschien sneller slijten cq door branden??
Ik maakte een grapje over de 9999 W rating van de wekker :+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
vanaalten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:04:
[...]

Je moet wel op die lader kijken of het typenummer exact overeenkomt met die terugroepactie. Ik heb 'm destijds omgeruild en de nieuwe ziet er, op dat moeilijk leesbare typenummer na, exact hetzelfde uit.
Die was ik ff vergeten ja. Er is een terugroep actie geweest met de eerste serie van die dingen. Volgens mij mag je deze nog steeds aanmelden bij Apple.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee