Toon posts:

Displayport switch voor Playstation 5 icm LG38GN950 en LG C9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-03 10:23
Ik zoek een switch/splitter voor PS5/TV/Monitor
Switch/oplossing om een Playstation 5 gemakkelijk te kunnen wisselen tussen een LG C9 oled TV (4k - 120hz) en een LG 38GN950 monitor (4k - 60/120/144hz)

De Playstation 5 heeft één HDMI 2.1 uitgang die nu direct is aangesloten op een HDMI ingang van de TV, dit werkt top.

Mijn monitor heeft 2 HDMI ingangen en één DP ingang. Op de HDMI-poorten wordt enkel tot 75hz ondersteund, dus dat is eigenlijk zonde voor de PS5, aangezien die 120hz aankan. Echter gebruik ik deze monitor ook voor dagelijks werk, en is de DP-poort dus al in gebruik voor een laptop/DELL WD19TB-dock.

monitor-specs;

Een optie zou zijn om een HDMI splitter bij de PS5 te plaatsen, én een Displayport splitter bij m'n monitor. En dan een HDMI 2.1 naar DP1.4 kabel tussen de splitters. Dit is tevens een dure oplossing en 2 splitters klinkt ook als een bron van storing.

Optie 2 zou zijn om enkel een DP splitter achter de monitor te zetten, met dezelfde DP1.4 naar HDMI 2.1 kabel, alleen dan handmatig de HDMI kabel om te prikken in de playstation. Daar kan ik namelijk redelijk bij, en achter de monitor juist helemaal niet omdat die aan de wand bevestigd is.

Ik hoor graag of mensen nog meer opties weten en hoor graag het advies omtrent dit alles.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aangezien de kern op Display Port ligt (aangezien HDMI niet de volledige ervaring kan geven) verhuis ik heb topic richting Harde Waren: CEA > CKA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• brentnl
Is er iemand die me op weg kan helpen?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
1. Een Displayport 1.4 naar HDMI-2.1-kabel bestaat niet, dat moet door middel van actieve conversie.
2. Je hebt geen splitters nodig, maar switches.
3. Je spreekt over uitgang naar ingang, je hebt dus een HDMI 2.1 naar Displayport 1.4 converter nodig, niet andersom.

Een voorbeeld daarvan vind je hier: monitor werkt niet op 144hz

De goedkoopste (enigszins handige) manier is dus het HDMI 2.1-signaal omzetten naar Displayport 1.4 en dat door middel van een Displayport 1.4-switch aansluiten op je monitor.

Ik ben wel benieuwd op welke resolutie je je monitor wilt gaan aansturen. Zowel de resolutie als de aspect-ratio zijn anders dan een PS5 verwacht.

Volgens mij ondersteunt de PS;
- 4K (maar die haal je niet omdat je maar 1600 pixels hoog hebt in plaats van 2160. Je kunt dit beeld wel naar de monitor sturen, maar dan krijg je dat je beeld wordt platgedrukt (rondjes worden dus ovaal). Als je hier geen probleem mee hebt, dan is dit de beste optie.
- QHD (2560x1440) VRR zou er aan moeten komen bij de volgende update, dus dat scheelt. Als je hier echte pixelmapping doet, dan heb je 1/3 van je scherm in de breedte dat je niet gebruikt en een heel klein beetje in de hoogte (10%). Dat zou mijn inziens hier de beste mogelijkheid zijn.
- Full-HD (1920x1080) Als je hier echte pixelmapping doet, dan heb je een brievenbus waar je naar zit te kijken. (de helft van je scherm in de breedte wordt niet gebruikt en zo'n 30% in de hoogte.

https://www.benq.eu/nl-nl...on-ultrawide-monitor.html
Doe je niet aan pixelmapping, maar wel de aspectratio zo houden, dan heb je onscherp beeld en zwarte randen aan de zijkant.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Is het geen optie om je laptop met hdmi aan te sluiten? Het lijkt me dat je niet veel mist door je werk uit te voeren op 75hz? Dat is een goedkope en makkelijke optie. Heb de monitor overigens zelf ook en heb hem wel op DP aangesloten. Maar gebruik hem dan ook op mijn gamepc.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• brentnl
White Feather schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:03:
...

Ik ben wel benieuwd op welke resolutie je je monitor wilt gaan aansturen. Zowel de resolutie als de aspect-ratio zijn anders dan een PS5 verwacht.
...
Goeie vraag, had ik nog niet over nagedacht, ging er vanuit (naïef) dat de Playstation wel dergelijke resoluties native uit zou moeten kunnen sturen. Ik denk dat ik dan voor je eerste suggesties zou gaan en het voor lief nemen dat het een beetje 'ingedrukt' beeld levert.

Dan zou ik dus voor een actieve HDMI 2.1 naar DP1.4 kabel moeten kijken, en een DP1.4 switch? De in dat andere topic genoemde adapter zou dan een optie zijn + DP kabel van 3 meter van adapter naar monitor. En bij de monitor dan dus de switch; iemand daar een goede suggestie voor heeft? Ik kom op nederlandse sites veelal varianten tegen die direct van Aliexpress lijken te komen. Dan kan ik net zo goed zelf iets bestellen zoals dit.
B-Bandit schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:18:
Is het geen optie om je laptop met hdmi aan te sluiten? Het lijkt me dat je niet veel mist door je werk uit te voeren op 75hz? Dat is een goedkope en makkelijke optie. Heb de monitor overigens zelf ook en heb hem wel op DP aangesloten. Maar gebruik hem dan ook op mijn gamepc.
Hier heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht, omdat ik in eerste instantie nogal gebrand was om 120hz uit m'n laptop te halen, en daarom op de DP-poort tour was gegaan. Nu ik erachter ben dat mijn laptop sowieso geen echte DP1.4 poort heeft, is het misschien net zo handig om gewoon HDMI te gebruiken .. Al kom ik dan misschien over een jaar wel alsnog bij dit probleem als ik de laptop een keer vervang..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19
Mijn monitor heeft 2 HDMI ingangen en één DP ingang. Op de HDMI-poorten wordt enkel tot 75hz ondersteund, dus dat is eigenlijk zonde voor de PS5, aangezien die 120hz aankan.
In theorie is dat jammer, maar in de praktijk: hoeveel PS5-spellen speel je die daadwerkelijk 120Hz doen? Als het er meer dan 2 zijn, dan zou me dat eigenlijk al verbazen.

The devil is in the details.

• brentnl
Hahn schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:57:
[...]

In theorie is dat jammer, maar in de praktijk: hoeveel PS5-spellen speel je die daadwerkelijk 120Hz doen? Als het er meer dan 2 zijn, dan zou me dat eigenlijk al verbazen.
Warzone 2.0, God of War Ragnarok en Hogwarts Legacy zijn de enige 3 games die ik op dit moment speel. Volgens mij kunnen die alle 3 wel op 120hz dacht ik O-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee