Toon posts:

3 fase aansluiting, maar geen aarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 15:56
Hoi,

Recent hebben wij onze elektriciteitsaansluiting verhoogd van 1 naar 3 fases. De bestaande kabel kon gewoon gebruikt worden, dus het was niet heel ingrijpend.

Nu was er gisteren een “externe” elektricien hier om wat zaken in de tuin te fixen, en die kwam erachter dat de aarde-draad aan het zweven was.

Direct daarna “onze” elektricien gebeld die de stoppenkast heeft gefixed, en die zag dat Stedin geen bruggetje tussen de aarde draden heeft gemaakt (van aansluiting netbeheerder naar stoppenkast). Stedin gebeld, maar daar krijgen we alleen eerstelijn support die zegt dat Stedin geen aarde meer levert…

Als oplossing heeft de elektricien nu zelf een bruggetje gemaakt en de aarde gebruikt van de aansluiting van de netbeheerder. Dit heeft het probleem met de zwevende aarde in ieder geval opgelost, maar dit voelt niet echt als een solide oplossing…

Kan iemand mij vertellen of Stedin gewoon een fout heeft gemaakt, of dat wij zelf een aardpen in de grond moeten gaan slaan?

Alle reacties

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:09

CaDje

Framedrops for life

Ik lees bij meerdere Netbeheerders dat zij niet overal meer een aarde aansluiting aanbieden en dat de consument deze zelf moet regelen.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad een eigen aardpen slaan tegenwoordig. Weet je ook zeker dat je geen foutstroom via hen binnenkrijgt :P

[Voor 113% gewijzigd door arjants op 31-01-2023 14:11]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• NovaDesu
CaDje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:48:
Ik lees bij meerdere Netbeheerders dat zij niet overal meer een aarde aansluiting aanbieden en dat de consument deze zelf moet regelen.
Check, maar voorheen hadden we wel gewoon aarde, en na het ophogen niet meer. Niets gehoord van de elektricien van Stedin…

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Dat is inderdaad erg slordig. Het loslaten van de aarde(pen) in de meterkast kan erg gevaarlijk zijn.
Stel er treedt een sluiting met de aardedraad op dan zal deze via een andere weg gaan, niet zo fijn als je staat te douchen. Ik zou eens polsen bij de buren hoe zij dit hebben geregeld.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jim423 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:03:
Ik zou eens polsen bij de buren hoe zij dit hebben geregeld.
"Huh? Aarde? Nou, dat leg gewoon in de tuin."

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Jim423
Je mag vast wel even kijken :)

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

keur0000

-------- N O N E --------

Stedin (en de andere netbeheerders) zijn al vele jaren niet meer verantwoordelijk voor je aarding (zie netcode)
Dit houd in dat iedere netaansluiting een eigen aardelektrode nodig heeft, dit dien je dus zelf te regelen.
Tip: combineren met de buren op 1 aardelektrode kan aanzienlijk in de kosten schelen.

Tot slot: echt heel erg slordig dat de Stedin monteur de koppeling heeft verwijderd zonder ook maar iets te zeggen, dit is een zeer ernstig gebrek en daar mag je gerust een dikke klacht voor indienen bij Stedin.

Voor de E mannen: netaansluiting was eerst TN-S en nu is men overgegaan naar TT stelsel, zonder hierbij de klant te informeren :( :( :(

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NovaDesu
keur0000 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:14:
Stedin (en de andere netbeheerders) zijn al vele jaren niet meer verantwoordelijk voor je aarding (zie netcode)
Dit houd in dat iedere netaansluiting een eigen aardelektrode nodig heeft, dit dien je dus zelf te regelen.
Tip: combineren met de buren op 1 aardelektrode kan aanzienlijk in de kosten schelen.

Tot slot: echt heel erg slordig dat de Stedin monteur de koppeling heeft verwijderd zonder ook maar iets te zeggen, dit is een zeer ernstig gebrek en daar mag je gerust een dikke klacht voor indienen bij Stedin.

Voor de E mannen: netaansluiting was eerst TN-S en nu is men overgegaan naar TT stelsel, zonder hierbij de klant te informeren :( :( :(
Eens dat het extreem slordig is, en ik probeer een klacht in te dienen bij Stedin, maar dat mag niet :X

Paar mooie opmerkingen van Stedin:
Jij geeft aan dat wij de fout maken <mijn naam>, maar dat klopt niet. Aarding doet een installateur daar komen wij niet aan.
Goedemorgen!

We hebben geen email adres. Nogmaals kan je voor deze situatie geen klacht indienen.
Wel kan je een brief sturen naar Postbus 49, 3000 AA Rotterdam.
De aansluiting van de aarde zit in een afgesloten deel die gezegeld is door Stedin, maar ze willen maar geen klacht aannemen, en ze vragen niet eens wat er aan de hand is. Mijn god

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:48
Ik ben een paar jaar geleden van 1-fase naar 3-fase gegaan. Hoe kan ik zelf simpel checken of mijn huisje wel geaard is?

OhSunnyDay

• Jim423
Niet, daar zul je een installatietester voor nodig hebben om de aardverspreidingsweerstand te meten en/of de circuitimpedantie.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:48
Ah fijn :+

Nou zijn er inmiddels meerdere elektriciëns langsgeweest in de afgelopen jaren en geen een die iets is opgevallen. Ook al zou dat niet kunnen. We vertrouwen er maar op, dan…

OhSunnyDay

• NovaDesu

Wat moet je hier nou mee. We hebben 2 maanden zonder aarde geleefd door Stedin, maar ze kunnen er niets mee

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De klacht is "niet gegrond". Terugsturen: "nee, dat is precies het probleem!".

Maar ja, helpdesks via WhatsApp/chat zouden verboden moeten worden.

[Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 01-02-2023 13:41]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

CodeCaster schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:41:
De klacht is "niet gegrond". Terugsturen: "nee, dat is precies het probleem!".
>:)

Maar helaas snapt die knakker op Whatsapp dat waarschijnlijk toch niet :')

Mooi fout is niet lelijk

• NovaDesu
heeft iemand nog ideeën wat ik tegen ze kan zeggen dat ze het wel serieus nemen? het is een principe-kwestie geworden. Wat een idioterie.

Lijkt me heerlijk om zo te leven, gewoon de ogen dicht doen, dan zijn er geen problemen! Lekker met het leven van mensen spelen, en er niets van willen leren.

[Voor 37% gewijzigd door NovaDesu op 01-02-2023 13:58]

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:04
Stuur ze en ingebrekestelling?

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
"Je kan hier geen klacht over indienen." Ik bepaal toch zeker zelf wel waar ik al dan niet over klaag? Wat een raar antwoord.

• NovaDesu
Haribo112 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:00:
"Je kan hier geen klacht over indienen." Ik bepaal toch zeker zelf wel waar ik al dan niet over klaag? Wat een raar antwoord.
Ik snap dit ook echt niet. Je wilt als bedrijf toch ook leren van je fouten? Feedback krijgen is een luxe!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Wil je ruzie maken dan geschillencommissie

Maar ondanks dat 't flink slordig is, is het nu toch opgelost? Dus wat is je doel precies behalve je onvrede uiten? Wat wil je bereiken?

Tevens wordt 't lastig aan te tonen wie er er iets losgehaald heeft. Voor 't zelfde geld zat deze al jaren niet aangesloten, of heeft je eigen elektricien het in eerste instantie over het hoofd gezien en schuift z'n fout af op de netbeheerder.

Maar daarnaast is Stedin is een bedrijf wat weinig zelf doet. Het is een stapel van contracten met andere bedrijven die allemaal wat uitvoeren. Volgende keer staat er weer een andere onderaannemer aan je deur.
En de voorkant weet niet wat er aan de achterkant gebeurd, zo groot zijn ze.

Ik zou er verder geen energie (pun intended) in steken.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Jaren terug had ons huis randaarde via de waterleiding. Nog vóór ik het huis kocht waar ik nu woon. Echter is dit komen te vervallen ergens in 2017, omdat de leidingen van koper naar tyleen zijn omgebouwd.

Er zijn toen meerdere brieven gestuurd (echt al een jaar van te voren) over het zelf zorgen voor je randaarde voor datum X. (aangetoond door de buurman en liander)

Echter de vorige eigenaar van mijn huis heeft dit genegeerd, waardoor er dus slechts aarde was totaan de watermeter in de voortuin. Opzich was dit zijn risico, en heb ik natuurlijk een aadpen geslagen toen ik ging verbouwen. Uiteindelijk is liander geweest om de kabel én hoofdaansluiting te vervangen naar 3x25a, en heb ik nog even overlegd hoe dit zit.

Maar het klopt dus zeker dat hun dit niet meer aanleveren, en deden dus simpelweg de aanname dat dit in 2007 al geregeld had moeten zijn door de vorige bewoners.

Ik weet niet hoe lang je er al woont, maar dit zou zomaar ook bij jou het geval kunnen zijn. Ze gaan de aarde aansluitingen natuurlijk niet actief weg halen overal, dus dit heeft gewerkt tot hun aanpassing. Verder niet hun probleem dat jouw huis geen alternatief heeft natuurlijk.

Wel is het zo dat ze dit hadden moeten melden, want dit is absoluut potentieel onveilig!

• NovaDesu
PROnline schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:11:
Wil je ruzie maken dan geschillencommissie

Maar ondanks dat 't flink slordig is, is het nu toch opgelost? Dus wat is je doel precies behalve je onvrede uiten? Wat wil je bereiken?

Tevens wordt 't lastig aan te tonen wie er er iets losgehaald heeft. Voor 't zelfde geld zat deze al jaren niet aangesloten, of heeft je eigen elektricien het in eerste instantie over het hoofd gezien en schuift z'n fout af op de netbeheerder.

Maar daarnaast is Stedin is een bedrijf wat weinig zelf doet. Het is een stapel van contracten met andere bedrijven die allemaal wat uitvoeren. Volgende keer staat er weer een andere onderaannemer aan je deur.
En de voorkant weet niet wat er aan de achterkant gebeurd, zo groot zijn ze.

Ik zou er verder geen energie (pun intended) in steken.
Ik wil gewoon een klacht indienen. De monteur moet toch ook leren van zijn fouten?

Het is vrij duidelijk dat het een fout van Stedin is, er miste namelijk een bruggetje in een gezegeld deel van de stoppenkast.

We hebben recent ook een uitbouw laten plaatsen, en er zijn meerdere elektriciens langs geweest om aan de elektra te werken, dus het lijkt me vreemd als ze het niet gezien hebben. Maar het zou altijd kunnen.

[Voor 8% gewijzigd door NovaDesu op 01-02-2023 14:20]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00

DataGhost

iPL dev

PROnline schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:11:
Het lijkt me niet per se opgelost. Als hun installateur de aarde expres heeft losgehaald omdat dat iets is wat Stedin niet meer wil leveren en aan het uitfaseren is, kan het best zijn dat het opnieuw aansluiten ervan wel werkt, totdat verderop in de straat de verbinding een keer losgehaald wordt omdat (ik zeg maar wat) het huis van TS als laatst overgebleven nu ook als "niet meer aangesloten" in het systeem staat en ze denken dat de boel veilig los kan. Ik weet niet of het zo werkt hoor, maar dat is wat ik me voorstel. Als ze zeggen het niet meer te leveren lijkt me niet gegarandeerd dat de huidige situatie blijft werken en ook niet dat iemand kan toezeggen dat het zal blijven werken. Dus het lijkt me dat er hoe dan ook iets moet gaan gebeuren waardoor de eindsituatie gegarandeerd net zo veilig wordt als dat deze was voordat Stedin langs kwam.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:24
Zoals hier boven ook al is aangegeven is de netbeheerder niet verantwoordelijk voor de aarde. Dit dien je zelf te regelen via een aardpen. De aarde zal ook niet lopen via de meter maar rechtstreeks via de pen naar je eigen groepenkast een vereiste van de netbeheerder is dan ook dat je zelf een aarding regelt in huis. Deze fout moet je dan ook leggen bij je installateur die de groepenkast heeft aangesloten en niet bij de netbeheerder. De monteur had even kunnen melden/controleren of de aarde goed was maar dat is niet zijn functie om dit te controleren.

iRacing Profiel

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:48
NovaDesu schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:15:
[...]

er miste namelijk een bruggetje in een gezegeld deel van de stoppenkast.
Dat is bewust zo omdat er geen aarde geleverd wordt. Je moet zelf een aarding regelen. Het was idd netter geweest als dat gemeld was.
Het plaatsen van een bruggetje in her verzegelde deel is dus zoals hierboven gemeld niet veilig omdat deze op elk moment niet meer geaard zou kunnen zijn.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00

DataGhost

iPL dev

SkullboyNL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:21:
Zoals hier boven ook al is aangegeven is de netbeheerder niet verantwoordelijk voor de aarde. Dit dien je zelf te regelen via een aardpen. De aarde zal ook niet lopen via de meter maar rechtstreeks via de pen naar je eigen groepenkast een vereiste van de netbeheerder is dan ook dat je zelf een aarding regelt in huis. Deze fout moet je dan ook leggen bij je installateur die de groepenkast heeft aangesloten en niet bij de netbeheerder. De monteur had even kunnen melden/controleren of de aarde goed was maar dat is niet zijn functie om dit te controleren.
Ik vind wel dat als(!) de oude situatie was dat de aarde wel (gegarandeerd) door Stedin geleverd werd en hun personeel dit heeft losgekoppeld onder het mom van uitfasering zonder dat daar verdere melding over naar TS is gegaan, dat op zijn minst niet netjes is.

• NovaDesu
I_IBlackI_I schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Dat is bewust zo omdat er geen aarde geleverd wordt. Je moet zelf een aarding regelen. Het was idd netter geweest als dat gemeld was.
Het plaatsen van een bruggetje in her verzegelde deel is dus zoals hierboven gemeld niet veilig omdat deze op elk moment niet meer geaard zou kunnen zijn.
De elektricien heeft als tijdelijke oplossing het bruggetje geplaatst, en gisteren is er een monteur van Stedin langs geweest om de veiligheid te controleren, en die zei dat alles zo ok is. En dat Stedin bij ons gewoon de aarde blijft leveren. Zou dit mogelijk nog steeds een risico kunnen zijn?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou toch echt voor de zekerheid een aardpen (laten) slaan.. wie weet verzinnen ze ooit nog iets waardoor je weer zonder aarding zou komen..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
NovaDesu schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:25:
[...]

De elektricien heeft als tijdelijke oplossing het bruggetje geplaatst, en gisteren is er een monteur van Stedin langs geweest om de veiligheid te controleren, en die zei dat alles zo ok is. En dat Stedin bij ons gewoon de aarde blijft leveren. Zou dit mogelijk nog steeds een risico kunnen zijn?
Ja maar in hoeverre kun je hier op vertrouwen dan? De eerste monteur zei van niet 8)7

Geen risico nemen, en je aardig fixen. Dat is het enige juiste advies in deze. Mits je ergens zwart op wit krijgt dat het zo blijft, maar als de monteurs zelf al tegenstrijdige berichten roepen zou ik er al snel klaar mee zijn.

Edit: Een pen laten slaan met bijbehorende metingen zal zo tussen de 4 en 600 euro kosten.
Dit kun je zoals eerder genoemd wellicht combineren met de buren. Je kan het ook zelf doen als je handig bent, en de aardspreidingsweerstand laten meten door een installateur. Dit zal je een hoop geld schelen.

[Voor 17% gewijzigd door Koekstra op 01-02-2023 18:55]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:24
DataGhost schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Ik vind wel dat als(!) de oude situatie was dat de aarde wel (gegarandeerd) door Stedin geleverd werd en hun personeel dit heeft losgekoppeld onder het mom van uitfasering zonder dat daar verdere melding over naar TS is gegaan, dat op zijn minst niet netjes is.
In het aanvraag proces van 1 naar 3 fase krijg je wat documenten waarmee je akkoord moet gaan 1 van die documenten is de eisen van de meterkast. Hierin staat dat je zelf je aarding moet regelen.

De monteur heeft er waarschijnlijk niet bij na gedacht en gewoon de meter opgeleverd hoe hij altijd doet en is geleerd en dat is zonder aarding.

iRacing Profiel

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:34
mijn gedachte is dat degene die de installatie van 1 naar 3 fasen heeft geïnstalleerd c.q. omgebouwd, de installateur dus, achter de meter dus dit had moeten weten en hierop had moet anticiperen door de klant/opdrachtgever hierover te informeren; en dus had moeten zorgen voor een goed aarde contact.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee