Toon posts:

Warmtepomp op nehobo dak, doen?

Pagina: 1
Acties:

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
Volgende week wordt onze warmtepomp geplaatst en de bedoeling is dat de buitenunit op het dak van de garage komt, aangezien het een behoorlijk apparaat is en we dat in de tuin niet zo mooi vonden. Nu is hij echter gisteren geleverd en toen ik hem zag staan heb ik toch ook nog maar even gekeken wat hij eigenlijk weegt en dat blijkt 163kg te zijn, wat iets meer is dan de 100 die ik om de een of andere reden in mijn hoofd had.

Anyway, het dak waar hij op moet komen is een nehobo dak van ruim 65 jaar oud, waar ik 12 jaar geleden flink aan heb moeten repareren vanwege lekkage en als gevolg daarvan flink roestende wapening en knappende stenen. Dat is allemaal gerepareerd met speciaal spul wat ik door de aannemer geleverd heb en sindsdien stabiel.

Volgens de expert van Remmers die er toen bij is geweest moest zo'n dak 200-250kg/m2 aan kunnen, waardoor reparatie een optie was en niet (zoals een eerdere aannemer had bedacht) het hele dak vervangen moest worden. Echter, het dak zal nu, lijkt me, niet net zo sterk meer zijn als bij de bouw.

Nu moet daar dus een buitenunit van 113 x 62cm en 163kg op komen te staan, of (zoals mijn vrouw zei) 163kg op dik 0,5m2. Dat lijkt me al een forse belasting toen het dak nog 100% was, maar nu voelt het toch niet helemaal lekker.

Is er iemand die een uitspraak kan doen over of dit, zonder onderzoek aan het dak, verstandig is of dat we toch beter een plekje in de tuin kunnen zoeken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:37
Dit moet je toch gewoon door een expert te plaats laten controleren? Als hier op het forum 5 man zeggen dat het kan en je hebt bij de volgende storm die warmtepomp opeens in je garage staan in plaats van erop, dan heb je toch wel een probleem…

• Aziraphale
Ja en nee. Ik ben het met je eens dat ik niet blind op het forum af moet gaan, maar er lopen hier wel wat Tweakers rond met bouwkundig inzicht/kennis. Wat ik hier zoek is advies of het mogelijk zou kunnen (op basis van de door mij geschetste informatie) of dat ik er met een al gerepareerd nehobo dak van deze leeftijd überhaupt niet aan moet beginnen.

Dat ik dat ding niet in de garage wil hebben liggen moge duidelijk zijn, anders had ik hier de vraag niet gesteld. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:37
Het zou mogelijk kunnen

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:16:
Ja en nee. Ik ben het met je eens dat ik niet blind op het forum af moet gaan, maar er lopen hier wel wat Tweakers rond met bouwkundig inzicht/kennis. Wat ik hier zoek is advies of het mogelijk zou kunnen (op basis van de door mij geschetste informatie) of dat ik er met een al gerepareerd nehobo dak van deze leeftijd überhaupt niet aan moet beginnen.

Dat ik dat ding niet in de garage wil hebben liggen moge duidelijk zijn, anders had ik hier de vraag niet gesteld. :+
Gewoon even een rapport op laten maken door een expert. Gaat er iets mis, heb je richting de verzekering gewoon wat in handen om ellende te voorkomen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:45
Vraag een bouwkundige om advies. Laat hem ter plekke kijken. Eventueel aan de hand van een berekening aan tonen dat het kan.

[Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 31-01-2023 09:30]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21
De installateurs leren nu ook terwijl ze ermee werken, dus zorg ervoor dat je je indekt tegen problemen die de installateur niet aan zag komen.

Als die wp straks door je garage heen komt, moet je dat verhalen op de installateur. Dat betekent dat je een aardig risico loopt, wie weet geeft hij geen thuis of krijg je een getouwtrek over de schade.

Laat die kerel gewoon zwart op wit zetten dat hij het garagedak als geschikt beschouwt, en eis een constructieve berekening voor je eigen gemoedsrust.

Denk ook even na of dit risico nu in de prijs zit, of dat de installateur een cowboy is en straks niet bestaat.

• Aziraphale
Het is mij volkomen helder en bevestigde wat ik zelf al vermoedde. De installateur is geen cowboy en betrouwbaar, maar uiteraard geen bouwkundige/constructeur. Het idee om hem op het dak te zetten kwam ook doordat wij een alternatief voor de (installatietechnisch) meest ideale plek zochten omdat hij dan niet zo prominent in de weg zou staan. Toen kwam het dak als optie naar voren.

Maar goed, ik ga uit van "bij twijfel niet doen" omdat ik geen zin heb in gedoe met dat dak. De reparatie daarvan was van het kaliber "later lach je er om", want ik heb dagenlang met een flex met staalborstel roest verwijderd.

Dank voor jullie reacties, hij komt gewoon op de grond te staan. Is voor de installateur nog een stuk makkelijker plaatsen ook. :)

• P5ycho
Goed idee, lekker op een betonnen voet in de grond. Dan hoef je alleen nog maar te checken of de wp opstelplek voldoet aan de eisen voor je eigen gemoedsrust (hoogte, clearance aan alle kanten, windgevoeligheid, etc, zie installation manual) en de rest is aan de installateur.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:01
Goed idee; want naast de huidige belastbaarheid van je dak (die wellicht wel voldoet) moet je ook bedenken dat je het dak aan een intense trilling onderwerpt, wat een flinke extra belasting is voor een dak wat al "opgelapt" is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aziraphale
@naftebakje My thoughts exactly, dus geen enkel risico. Was echt een kutklus om dat dak te repareren.

@P5ycho Hij komt op bigfoots op de bestrating te staan op de plek waar nu de buitenunit van de Elga hangt. Voordelen daarvan zijn een goede, stabiele ondergrond, een rioolaansluiting voor het condenswater en de binnenunit direct aan de andere kant van de muur. Dus lekker korte leidingen, geen geouwehoer met grindbakken en makkelijk installeren. Dit was de plek waar we hem oorspronkelijk hadden bedacht en in alle opzichten ideaal, tot de WAF bedacht dat hij uit beeld moest staan....

• P5ycho
De WAF gaat vast weer omhoog als het effect op de energierekening zichbaar wordt ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
Nog een argument: als je ooit nog eens iets met dat dak moet, zet je een unit van 163 kg niet precies zelf even opzij, laat staan beneden, er van afgezien dat je die natuurlijk niet zomaar af kunt koppelen ook nog - maar zo wordt het wel heel erg een "hopelijk hoef je voor de levensduur van die unit nooit meer aan dat dak te zitten" verhaal.

• Aziraphale
Goed punt. Er liggen ook zonnepanelen op, maar die til je nog redelijk vlot aan de kant. Die binnenunit staat nu iets scheef in de garage en die krijg ik daar al niet recht gezet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee