Toon posts:

Omvormers met “verplichte” cloud verbinding

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik ben nogal verbaasd dat mijn Solax X3 omvormer een API heeft die enkel via de cloud is uit te lezen. De WIFI versie kan je wel lokaal benaderen, maar enkel als je verbind op de WIFI van de omvormer. Koppel je de omvormer aan je thuis WIFI, dan is de API geblokkeerd. De bedrade versie blokkeert de lokale API altijd. De lokale API bestaat dus wel, maar lijkt bewust “gesaboteerd”.

Ik wil eigenlijk geen apparaat in mijn energievoorziening hebben die gestuurd wordt vanuit de cloud. In dit geval kan de fabrikant (Chinees) de omvormer op afstand onklaar maken of andere narigheid veroorzaken. Natuurlijk kan ik de omvormer geheel afkoppelen, maar dan zie ik helemaal geen opbrengst meer. Ik begrijp dat meerdere omvormers zo werken en ben verbaast dat dit niet als gevaar gezien wordt.

Stel dat er flinke spanningen ontstaan tussen China en de EU, dan kunnen ze met een druk op de knop heel wat zonnepanelen afschakelen. Zoiets moet je toch niet willen? Mijn installateur vind het allemaal volstrekt normaal, maar ik denk hier toch wat anders over.

Wat vinden jullie?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 15:55

ComputerHoed

Electronica <3

Eens. Helaas voor mijn omvormer ook nog geen oplossing gevonden...

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 20:17
Tsja. Net als je overige "cloud" deurbellen, camera's, elektronische sloten, elektrische auto's, aircos/warmtepomp, verlichting etc...
Maar het is zo gemakkelijk om in te stellen. Appje downloaden, accountje aanmaken en klaar. :)
Zo lang het goed gaat, hoor je niemand klagen. Moch het ooit tot een situatie komen die jij schetst, dan is het weer: "hoe hebben we dit ooit kunnen laten gebeuren".

Ik ben er ook niet zo'n fan van moet ik bekennen. Wanneer de fabrikant verdwijnt wil je ook niet dat je hardware naar de schroothoop kan.
Als de spanningen oplopen trek ik die wifi dongle wel uit de omvormer. ;)

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:46

ThePsycho

Biertje?

RvV schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:25:
Als de spanningen oplopen trek ik die wifi dongle wel uit de omvormer. ;)
Helaas voor elke tweaker die dat doet ook tig mensen die dat niet doen.

Wat mij betreft wordt er sowieso in infrastructuur geen zooi gestopt die dergelijke verbindingen heeft of afdwingt. Een omvormer valt onder een van de verbonden apparaten die niet verder hoeft dan de LAN. Maar dan bots je tegen hetzelfde probleem: hoeveel mensen zetten nou een aparte VLAN op voor verbonden apparaten in huis.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt ze afkoppelen en homewizard producten gebruiken maar die zijn ook cloud. Of je koopt digitale meters voor in de meterkast die direct af te lezen zijn.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
BugBoy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:03:
Ik ben nogal verbaasd dat mijn Solax X3 omvormer een API heeft die enkel via de cloud is uit te lezen. De WIFI versie kan je wel lokaal benaderen, maar enkel als je verbind op de WIFI van de omvormer. Koppel je de omvormer aan je thuis WIFI, dan is de API geblokkeerd. De bedrade versie blokkeert de lokale API altijd. De lokale API bestaat dus wel, maar lijkt bewust “gesaboteerd”.

Ik wil eigenlijk geen apparaat in mijn energievoorziening hebben die gestuurd wordt vanuit de cloud. In dit geval kan de fabrikant (Chinees) de omvormer op afstand onklaar maken of andere narigheid veroorzaken. Natuurlijk kan ik de omvormer geheel afkoppelen, maar dan zie ik helemaal geen opbrengst meer. Ik begrijp dat meerdere omvormers zo werken en ben verbaast dat dit niet als gevaar gezien wordt.

Stel dat er flinke spanningen ontstaan tussen China en de EU, dan kunnen ze met een druk op de knop heel wat zonnepanelen afschakelen. Zoiets moet je toch niet willen? Mijn installateur vind het allemaal volstrekt normaal, maar ik denk hier toch wat anders over.

Wat vinden jullie?
Het protocol reverse-engineeren en "api.china.ch" in je router doorverwijzen naar "192.168.1.123".

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft de omvormer geen Modbus-aansluiting?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:44:
Dit dus, ik heb m’n WiFi-stick voor de Solis omgebouwd met een rs485-usb zodat ik via usb op m’n Pi kan uitlezen. Doei China

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:20

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

De vraag die ik hier nog even mis luidt: Als je zo tegen 24/7 cloud connectie bent....waarom heb je dan voor deze omvormer gekozen?

Staat het niet in de specs sheets van de fabrikant vermeldt?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FuaZe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Het protocol reverse-engineeren en "api.china.ch" in je router doorverwijzen naar "192.168.1.123".
99,999999 % kans dat dit niet gaat werken: die omvormer zal vast HTTPS gebruiken. En accepteert vast geen self-signed certificaatje.

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-03 20:25
Ik ben het 100% met je eens, die massale afhankelijkheid van het internet en vaak inferieure beveiliging gaat ons nog eens zuur opbreken. Zonder internet geen voedsel op tafel meer tegenwoordig.

Enkele opties die je hebt:
  • Modbus (reeds vermeld)
  • Goedkope accesspoint kopen en die in client-mode zetten zodat je op die manier je omvormer in AP-mode op je LAN kan zetten
  • Externe energiemeter (met ethernet) direct vóór de omvormer (is mogelijks zelfs nauwkeuriger)
Vele fabrikanten geven ook maar de wettelijke 24 maand garantie en geen 10-15 jaar als je hun cloud niet wil. :(

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
Maar gaat het nu om het uitlezen of dat je omvormer in contact staat met het grote boze internet?
Lokaal uitlezen ben je waarschijnlijk aan modbus overgeleverd, die sticks die er vaak ingaan praten vaak RS-485
Nu zou je kunnen denken dat je door ACL's alleen uitgaand verkeer kunt toelaten maar ook dat is niet veilig genoeg kan ik je zeggen. Waarom niet, nou waarbij een normale actie waarschijnlijk status 200 (OK) geeft kan je (mits dat zo in de stick firmware aanwezig is) ook dmv andere status codes je apparatuur tot acties zetten.
Grote kans is dat er ook wel statische DNS aanwezig zal zijn bij de evil leveranciers.
Wil je het veilig hebben dan moet je helemaal geen internet connectiviteit toelaten.
Overigens denk ik dat je omovrmer prima zal functioneren ZONDER internet.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is verplicht? Ik heb 2 GroWatt omvormers, ik wil ook zo min mogelijk niet-updatende-snel-gebouwde apparaten op het netwerk (laat staan internet). Als je zoiets doet zet ik ze in een isolatie subnet, waar ze geen andere apparaten kunnen zien en alleen het internet.

Maar mijn omvormers hebben allebei geen verbinding, ik heb een eigen systeem met CT klemmen waarbij ik de opbrengst monitor, en HomeAssistant roept automatisch als er iets mis gaat.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
Hier ook een Solax eigenaar via een centraal panelen project.
Ben het met je eens qua gevoel, het is niet wenselijk om geen lokale API te hebben.
Alle data richting de Chinese cloud is ook niet nodig.
Nog even los van de oudere X1 omvormers die standaard niet eens aan beveiliging deden...

Heb mijn stick terug geflashed naar een oudere FW, die werkt prima met de lokale API via 5.8.8.8
Omvormer en Raspberry zitten in een eigen netwerk de RPI mag op een enkele poort communiceren met een secured VM, deze stuurt de data door naar HA en PVO.

Andere optie die ik aan het onderzoeken ben is een modbus connectie, maar dat is hier 1 van de punten op de ToDo. Heb wel al wat gear besteld voor als ik tijd heb.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:08
Tsja. Net als je overige "cloud" deurbellen, camera's, elektronische sloten, elektrische auto's, aircos/warmtepomp, verlichting etc...
...
Dat zijn allemaal vrije keuzes imo. Appliances die met de cloud _moeten_ vebinden zijn :r

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Yep, hier ook 2 Growatt omvormers die met de Chinese cloud verbonden zijn, echter ook beiden met een USB-RS485 lokaal verbonden en die data gaat zonder Chinese tussenkomst rechtstreeks naar Domoticz, Influxdb en PVOutput.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:45
Ook de Solax X3 heeft gewoon RS485/Modbus dus "verplicht" is een groot woord.

Met een M5 module knoop je deze zo via esphome aan je lokale domotica.

Er kleeft een zeker risico aan al die cloud connected omvormers. Als alle omvormers van een fabrikant in één klap onklaar gemaakt worden kan dat flinke problemen geven.

[Voor 31% gewijzigd door Noshi op 31-01-2023 11:33]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:39
marowi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:13:
Wat is verplicht? Ik heb 2 GroWatt omvormers, ik wil ook zo min mogelijk niet-updatende-snel-gebouwde apparaten op het netwerk (laat staan internet). Als je zoiets doet zet ik ze in een isolatie subnet, waar ze geen andere apparaten kunnen zien en alleen het internet.

Maar mijn omvormers hebben allebei geen verbinding, ik heb een eigen systeem met CT klemmen waarbij ik de opbrengst monitor, en HomeAssistant roept automatisch als er iets mis gaat.
Dat inderdaad, scheiden van je thuisnetwerk in de 'positieve' situatie. Lopen conflicten op, dan maar geen Chinese cloud . . .

Maar dit is idd een tijdperk van cloud en apps, niet veel mensen maken zich zorgen over de achtergronden, laat staan of en door wie die apps je tracken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Het grote verschil is dat zonnepanelen zijn aangesloten op cruciale infrastructuur (het stroomnet). Als overal in Nederland de "slimme" deurbel uitvalt, dan is dat niet zo'n probleem. Als China de omvormers elk kwartier gaat in- en uitschakelen, dan ontstaat er in de zomer echt wel een dik probleem in Nederland.
Zo lang het goed gaat, hoor je niemand klagen. Moch het ooit tot een situatie komen die jij schetst, dan is het weer: "hoe hebben we dit ooit kunnen laten gebeuren".
Ja, dus daarom vind ik eigenlijk dat er regels moeten komen wat dit betreft. Vooral voor apparatuur die kritisch is voor onze infrastructuur. Daarbij zou je kunnen stellen dat informatie ook altijd via een lokale API beschikbaar moet zijn. Dan heb je altijd de keuze om het lokaal af te sluiten. Het is natuurlijk vreemd dat het aanzetten van een lamp soms via een Chineze server moet gaan.
ELD schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:59:
Je kunt ze afkoppelen en homewizard producten gebruiken maar die zijn ook cloud. Of je koopt digitale meters voor in de meterkast die direct af te lezen zijn.
Ik heb alles via Zigbee connected devices aangesloten in Home Assistant, dus al mijn data blijft lokaal. Enkel het uitlezen van mijn omvormer kan dus niet (meer) via een lokale API. Het zit gewoon in de firmware, maar het wordt actief geblocked in de laatste versies. Je moet je nu in allerlei bochten wringen, omdat de fabrikant het bewust tegenwerkt. Dat doen ze maar om 1 reden... Controle en dat maakt het nog enger.
ThinkPad schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:44:
Ja, dat heeft die. Het schijnt alleen niet zo eenvoudig zijn om dit uit te lezen. Mijn grootste ergernis is gewoon dat ze een cloud-verbinding afdwingen. Oudere versies hadden gewoon een lokale API.
Panzer_V schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:04:
De vraag die ik hier nog even mis luidt: Als je zo tegen 24/7 cloud connectie bent....waarom heb je dan voor deze omvormer gekozen? Staat het niet in de specs sheets van de fabrikant vermeldt?
Oudere versies hadden een lokale API. Die is in latere firmware versies uitgeschakeld ten faveure van hun cloud-verbinding. Ik had inderdaad gecontroleerd of er een Solax Home Assistant plug-in bestond (en die is was local-polling).
klump4u schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:31:
Yep, hier ook 2 Growatt omvormers die met de Chinese cloud verbonden zijn, echter ook beiden met een USB-RS485 lokaal verbonden en die data gaat zonder Chinese tussenkomst rechtstreeks naar Domoticz, Influxdb en PVOutput.
Ik ga daar ook eens naar kijken.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
BugBoy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Ja, dat heeft die. Het schijnt alleen niet zo eenvoudig zijn om dit uit te lezen. Mijn grootste ergernis is gewoon dat ze een cloud-verbinding afdwingen. Oudere versies hadden gewoon een lokale API.

[...]

Oudere versies hadden een lokale API. Die is in latere firmware versies uitgeschakeld ten faveure van hun cloud-verbinding. Ik had inderdaad gecontroleerd of er een Solax Home Assistant plug-in bestond (en die is was local-polling).
En de update kan op sommige wifi devices automatisch gebeuren kwam ik achter...
BugBoy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik ga daar ook eens naar kijken.
Heb zelf aan de hand van dit project een module besteld
USR-TCP232-410S
https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

Eens kijken hoever ik ga komen, mijn unit is officieel nog niet ondersteunt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee