Toon posts:

Asrock b450m SL bios ziet geen ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• G-J GAMES
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
Mijn vraag
...
mijn asrock ziet geen ssd en heeft geen boot order in bios hoe kan dit? Oftewel komt niet voorbij de bios.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
asrock b450m steel legend
Ryzen 5 2600
16gbram
Nieuwe sata ssd 128gb
Oude gtx 650 voor test
Corsair mee 550 gold

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
we hebben de hele bios doorlopen.
Meerdere keren op gestart.
Mobo reset.

Ik heb mijn vader mijn mobo met cpu en ram gegeven welke nog gemonteerd zaten.
hij heeft zelf een standard SATA ssd van 128 gb(van WD dacht ik) en een gtx 650 erin gedaan

Nu proberen wij hem aan te sluiten maar komen wij niet verder dan de bios. In de bios word de ssd niet gevonden en is ook nergens de boot order/sequence te vinden.

Gek is dat hij vorige week werkend uit mijn pc komt en dat ik vorig jaar zonder problemen hem als vervanging van mijn Defecte mobo geïnstalleerd heb.

Kortom hoe kan het zijn dat mijn werkende mobo het nu niet doet? Moet ik hem met een USB booten? Kan hij alleen via een m2 starten omdat hij dat gewend is.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

[Voor 6% gewijzigd door G-J GAMES op 01-02-2023 11:38]

Live a fun life and dont be an asshole

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:24

jgj82

Ja, maar = nee

Je zult iets specifieker moeten worden in welke onderdelen je probeert te gebruiken. Welke ssd gaat het nu precies om?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:20
Heb je 'm in het goede slot gedaan? Verder inderdaad moeilijk te zeggen zonder specifiekere info. Ik snap ook niet wat uit een werkende PC komt, je SSD of je mobo?

[Voor 71% gewijzigd door BHStar op 31-01-2023 10:10]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Je hebt dus een nieuwe M.2 ssd met SATA interface? Dan wat @BHStar zegt, zit de ssd in het juiste slot?
- 4 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1 and RAID 10), NCQ, AHCI
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s) (with Vermeer, Matisse, Cezanne, Renoir, Picasso, Summit Ridge, Raven Ridge and Pinnacle Ridge) or Gen3 x2 (16 Gb/s) (with Athlon series APU and Raven Ridge 2)**
- 1 x M.2 Socket (M2_2), supports M Key type 2230/2242/2260/2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:48
Wordt deze SSD in een ander nieuw systeem gezet? Heel vaak is namelijk het geval als de chipset drivers niet zijn geinstalleerd gaat je moederbord moeilijk doen met bijvoorbeeld M.2 SSD's om ze te herkennen in BIOS.

Daarnaast zoals @Nielson aangeeft staat er op de website van ASrock het volgende:

*M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use, the other one will be disabled.

Kijk dus voor de zekerheid dat je geen drives hebt aangesloten op beide sloten, dan werkt er namelijk 1 schijf niet.

Ik ga er eigenlijk van uit dat je dus de nieuwe "Sata 128GB" in het SATA3_3 slot doet en dat hij daarom niet wordt gezien. Van wat ik kan zien in de handleiding van je moederbord zal dat het slot helemaal rechtsboven moeten zijn van de 4 SATA aansluitingen. Doe deze kabel is in een van de andere sloten en kijk wat hij dan doet.

Verder is er te weinig informatie, dus graag aangeven welke nieuwe "Sata 128GB" is toegevoegd. Gaat het hier om een HDD, SSD, M.2 SSD?

• G-J GAMES
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
asrock b450m steel legend
Ryzen 5 2600
16gbram
Nieuwe standard sata ssd 128gb
Oude gtx 650 voor test
Corsair mwe 550 gold

Ik heb mijn vader mijn mobo met cpu en ram gegeven welke nog gemonteerd zaten verder niks.
hij heeft zelf een standard SATA ssd van 128 gb(van WD dacht ik) en een gtx 650 erin gedaan

Ik zelf had er een m2 en gtx 1660 super in zitten

Live a fun life and dont be an asshole

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee