Toon posts:

Schermen met een hogere refresh rate dan 144hz

Pagina: 1
Acties:

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 15:02
Hallo Tweakers,

Laatste tijd kijk ik met enige interesse naar nieuwe schermen die uitkomen voor de PC. Ik ben nog zeer tevreden met wat ik heb, maar zodra ik mijn toekomstige ex-vriendin eindelijk de deur uit heb, overweeg ik mijzelf te verwennen met iets niets.

Ik zie steeds regelmatiger schermen uitkomen met een hogere refreshrate; 240hz en hoger. Nu vroeg ik mijzelf af wat het nut is van een hogere refreshrate dan 144hz. Ik snap het wel als je competitieve shooters als Counterstrike speelt, maar als je iets als GTA/RDR 2 speelt, waarbij je ook wilt dat het er mooi uitziet, haal je in de meeste gevallen geen fps die enigszins in de buurt komen van 240hz.

Ik heb een redelijke pc; RX 6900, Ryzen 7 7700X en DDR5 - 6000, maar op hoge kwaliteit kom ik niet in de buurt van 240hz.

Om mijzelf correct te informeren, is mijn vraag; wat zou ik hebben aan een scherm met een hogere refresh rate dan 144hz als ik die nooit ga halen?

Bij voorbaat dank voor enige reactie.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Heb zelf de samsung g7 odyssey. Die kan max 240 maar past aan op lagere fps.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:49
Ik heb hier een 165hz scherm staan maar die gebruik ik nu op 144hz omdat de 1080ti van 15 naar 55 watt in stroomverbruik schiet bij idle gebruik op de desktop. Maar ook op 144hz is het heerlijk werken.
Het zou mij niet verbazen dat een 240hz scherm nog meer stroom verbruikt van de GPU. Of het is een nvidia dingetje...?

• tomassonl
Het gaat mij niet om de stroom, hoewel dat in deze tijd ook belangrijk is. Het gaat mij puur om het feit, dat wanneer je een spel wilt draaien op de beste settings qua beeldkwaliteit, niet alleen GTA 5 maar ook de 6 die eraan komt of een Arma 4 die er ook aan staat te komen, je nooit 240 fps uit je GPU gaat persen, dus welk nut heeft het dan om een 240hz monitor te kopen..

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:23
tomassonl schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:58:
Om mijzelf correct te informeren, is mijn vraag; wat zou ik hebben aan een scherm met een hogere refresh rate dan 144hz als ik die nooit ga halen?
Je kunt d'r over opscheppen ;)

144Hz met G-sync/FreeSync is gewoon prima, je hebt toch altijd een balans tussen grafische kwaliteit en framerate.

En met "sync" heb je toch zo snel mogelijk de nieuwe frame op je beeldscherm.

• tomassonl
Dan vat je het verkeerd op; ik heb een scherm van AOC en dat is nou niet iets om over op te scheppen, maar de kwaliteit is goed (uitvoering: AOC CQ27G2U/BK Zwart)

Ik zie nu OLED's langs komen met 240hz, maar naar het schijnt heb je dan risico hebt dat het beeld bij te lang stilstaan in je scherm brand.. Ik vraag mij oprecht af wat het nut is van een scherm met een hogere refresh rate dan 144hz. Als iemand mij zegt dat dat het om watvoor reden dan ook waard is, kan ik dat overwegen. Ik heb simpelweg niet de kennis en er zullen genoeg mensen zijn hier die meer weten dan ik die de eventuele pro's kunnen uitleggen..

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
YouTube: [Slow motion] 240Hz vs 144Hz vs 120Hz vs 60Hz - Monitor refresh rates

Dit laat het verschil zien.
Zodra je meer dan 144fps haalt in games dan heeft het echt nut.

Maar je kan ook een 240hz scherm kopen voor de toekomst. ( scherm gaat vaak langer mee )

Zelf heb ik een 1060gtx met een 240hz scherm. Met het oog op de toekomst. ( had eerst de G5 odyssey maar die had veel last van ghosting black smear)

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:50
Nu ben ik zelf ook wel benieuwd naar de reacties van onze mede-Tweakers.

Ik snap met welke vraag je zit en naar mijn mening gaat een 240hz niet heel veel meerwaarde hebben.
Zoals je zelf ook al aanhaalt ga je dit pas echt merken in games waarbij je zo'n hoge framerate haalt voor bv. competitive shooters.
Als je zelf merkt dat je vaak boven de 144 frames hangt in de games die je speelt, en graag een vloeiender beeld wilt hebben zou ik er voor gaan.

Je zou ook toekomstgericht kunnen denken, maar tegen de tijd dat je 240 frames behaalt in games zal de technologie en/of prijs ook wel veranderen.

Of je moet de monitor gewoon graag willen, dan moet je het ook gewoon doen! :p
Maar persoonlijk denk ik dat in jouw geval een 144hz voldoet.

[Voor 4% gewijzigd door Mr. Bronkhorst op 31-01-2023 10:29]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
https://azretina.sites.arizona.edu/node/837

Wellicht helpt dit in je keuze.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 08:19
Hogere refresh rates aimen ook op lagere latency in games en dat alles er wat soepeler uitziet. Dit eerste is alleen belangrijk in competitieve shooters zoals bijna iedereen al aangeeft.

Als jij puur spellen speelt zoals GTAV/RDR2/Cyberpunk etc (Voornamelijk story games) dan heb je eigenlijk helemaal niets aan een 240hz monitor.

Mocht je je dus willen verdiepen in bijvoorbeeld Valorant, CSGO, Overwatch 2 etc. Dan kan ik wel zo'n monitor aanbevelen, anders is het gewoon een verspilling van je geld.

Ten slotte als toevoeging is het ook bekend dat het verschil tussen 144hz en 240hz aanzienlijk minder groot is dan het verschil tussen 60hz en 144hz. Dus zodanig dat het heel lastig is om het verschil echt te zien tenzij je heel goed oplet en dat daarnaast de motion clarity een klein beetje beter is op 240hz. Dit ligt natuurlijk dan ook weer aan de implementatie van de Backlight strobing techniek die de monitor dan wel/niet gebruikt.

EDIT: Vergeten er bij te zetten, maar als je dus uberhaupt niet 240 fps kan behalen in de games die je speelt heb je dus helemaal niets aan een 240hz monitor.

Als je een monitor haalt met 240hz en hij heeft een variable refreshrate optie dan zul je nog steeds hoger dan 144 fps moeten kunnen komen in het spel dat je speelt voordat het een verschil maakt voor je.

[Voor 18% gewijzigd door KilleBladhark op 31-01-2023 11:00]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:05
RvV schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:13:
Ik heb hier een 165hz scherm staan maar die gebruik ik nu op 144hz omdat de 1080ti van 15 naar 55 watt in stroomverbruik schiet bij idle gebruik op de desktop. Maar ook op 144hz is het heerlijk werken.
Het zou mij niet verbazen dat een 240hz scherm nog meer stroom verbruikt van de GPU. Of het is een nvidia dingetje...?
Nee, daar hebben meer videokaarten last van zelfs de nieuwe GPU's zoals 4080 en de 7900 serie. Een multi-screen set-up kost nog meer stroom. Alleen GPU's met HBM (2) geheugen hebben daar geen last van.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee