Toon posts:

Problemen met onboard geluid (AC `97)

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuw Athlon-1333-syteem gekocht, met MSI MS-6380 K7T 266 Pro moederbord. Daar zit onboard sound op (AC `97). Ik dacht dat dit vrij redelijk zou werken, want ik heb in geen enkele review van dit moederbord gezien dat er problemen waren met het onboard geluid. Maar bij een beetje syteembelasting gaat het geluid al haperen. En het vervelendste is nog dat als het eenmaal hapert het soms door blijft haperen totdat het geluid na een tijdje helemaal wegvalt. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Unreal Tournament erg vaak. Is die Ac '97 onboard nu echt zo brak, of is er iets mis met mijn systeeminstellingen?:? Moet ik dan toch maar gauw een echt geluidskaartje gaan bestellen?

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Zo'n chipje leunt inderdaad wel aardig op de processor, en ik heb met eigen oren meegemaakt dat dat ding aardig vervelend is. Een los kaartje heeft al veel minder processorsnelheid nodig, en daarom ook zeer aan te bevelen.

Als het je verder niks boeit hoe het geluid eruit komt, koop dan gewoon een Soundblaster 128 voor 60,-, da's een goeie kaart en flink compatible met alles. En hij zal niet meer stotteren!

Ennuh, ik wil niet vervelend zijn, maar probeer eens met de deze search (staat ook bovenaan de pagina), zoek op bijvoorbeeld 'onboard sound' en je vindt vast wel wat bruikbare tips enzo!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Misschien een overbodige vraag maar heb je de VIA 4 in 1 geinstalled? Daar lag bij mij het probleem, heb nu nergens last meer van. Heb zelfde moederboard ook met AC'97

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb er ook nog nooit last van gehad. Heb ook ac 97 onboard.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heb hier ook zo'n AC'97 en ik heb er onder Windows 2000 geen last van haperingen.

Weet niet welk OS je draait?

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik had er ook problemen mee, maar het bleek niet de processorbelasting te zijn, maar ruzie tussen een paar interrupts. Voor met die van mijn NIC

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Windows 98 SE.

De problemen lijken nu opgelost. Bedankt voor de hulp. Ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd. Dit had geen resultaat. Verder heb ik de virusscanner (McAfee) uitgeschakeld. Dit bleek de meeste haperingen op te lossen. Maar Unreal Tournament bleef stelselmatig haperen. In de systeeminstellingen gaf Windows nergens interrupt-conflicten aan. Toen heb ik maar via het configuratiescherm de hardwarematige versnelling van het geluid uitgezet. En nu ratelt Unreal Tournament ook niet meer... :) Toch lijkt dit meer op symtoonbestijding dan het oplossen van van het probleem bij de bron. Maar dat gehaper ben ik tenminste kwijt. ;)

Verwijderd

heb ook problemen gehad met die KUT AC'97 maar toen heb ik me maar een DMX xfire gekocht :9~
Pagina: 1