Toon posts:

Windows 10 32 bits op een 64 bits Pavilion AMD Ryzen Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• digitalhero2018
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-03 13:59
Hoe krijg ik een Windows 32 bits versie van Windows 10 op een 64 bits Pavilion met een AMD Ryzen 7 processor.

Ik heb ondertussen een bootdisk aangemaakt met Windows 10 32 bits en 64 bits. De installatie start ook gewoon, maar ik kan alleen maar kiezen uit 64 bits versies.

Waarom ik 32 bits Windows wil gebruiken is i.v.m. een 16 bits legacy applicatie. Medische randapparatuur op aangesloten die super duur is om up te graden....

Kan iemand helpen? Veel al op gezocht, maar niets hierover kunnen vinden hoe ik het moet oplossen. De ei.cfg al aanpast, maar blijf die 32bits versies niet zien.

Bvd.

Mark

Alle reacties

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:33
Weet je zeker dat je een 32-bit ISO hebt? Anders opnieuw downloaden via https://tb.rg-adguard.net/public.php?lang=env

Als alternatief: 'gewoon' een 64 bit installatie doen, en een 32-bit VM draaien?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Lijkt erop dat je eerst een wat dingen moet veranderen op het moederbord.
Zoals Secure boot uit en legacy boot en rom aan.

• digitalhero2018
Ja die VM heb ik ook aan gedacht, maar weet niet of dat USB apparaat dan gaat werken. Het is namelijk niet mijn laptop maar ik heb even iemand ermee.

Ja ik weet zeker dat het een 32 bit en 64 bit versie is. Ik zal hem voor de zekerheid nog even download van de site die jij aangeeft. Doe ik alleen een 32bits versie op de usb stick (ook al geprobeerd) dat geeft hij tijdens het booten al een melding op uefi op 64 bits.

Mark

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je 32bit wilt installeren moet je UEFI mode uitzetten en dus in legacy (CSM/MBR) mode booten.
Je BIOS ondersteunt normaliter geen 32bit UEFI mode.
Alleen kwam ik dat wel eens tegen bij enkele netbook laptops.

• digitalhero2018
Ik denk dat het probleem ook in de bios van de laptop zit. Helaas geen fix voor denk ik. Reeds twee dagen mee bezig en kan ook geen oude bios vinden voor deze nieuwe laptop.

Legacy mode is niet te vinden.... Op mijn eigen laptops geen probleem. Ik ga denk ik maar een VM maken binnen binnen deze machien. Helaas voor de gebruiker van de laptop wat omslachtiger.

Thnx voor jullie hulp.

Mark

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Welke laptop is het dan precies?
Anders is het misschien handiger om voor die legacy apparatuur een andere/oudere/refurb laptop in te zetten?

• digitalhero2018
Klopt dat ga ik nu ook doen. Deze laptop gaat het niet worden met 32 bits Windows. Ik moet nog wel wat hebben liggen maar dat komt goed. Alleen jammer dat HP gewoon die legacy boot er uit heeft gehaald. Veel videos gezien waarin het in oudere modellen nog wel mogelijk was.

Bedankt voor je hulp....

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het is op zich wel logisch dat de legacy-boot verwijderd is. Windows11 is (zonder de nodige hacks) niet te installeren op CSM/MBR. Sowieso is een 32-bits OS niet echt meer van deze tijd.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• digitalhero2018
Jester helemaal mee eens, alleen als je nog 16 bits software moet draaien heb je niet zo veel keus.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:39
digitalhero2018 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:01:
Ja die VM heb ik ook aan gedacht, maar weet niet of dat USB apparaat dan gaat werken. Het is namelijk niet mijn laptop maar ik heb even iemand ermee.
Met VirtualBox kan je USB passthrough op apparaatniveau doen. Naar mijn ervaring werkt dat best wel goed en consistent nadat het voor de eerste keer goed is ingesteld. Combineer het met seamless mode, en je hebt de voordelen van een 64-bit OS met de mogelijkheid om 16-bit applicaties te draaien.

'Barebone' een 32-bit OS draaien enkel om 16-bit software te draaien zou ik niet meer doen, tenzij je in hele obscure situaties afhankelijk bent van zaken zoals low-level hardwareaansturing die niet te virtualiseren is. Dan praat je echter niet over iets dat USB gebruikt of nodig heeft. Denk aan het misbruiken van RS-232 of LPT aansluitingen op manieren waarvoor die poorten niet bedoeld zijn, en die niet werken met standaard USB converters of met standaard VM passthrough-opties.

[Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 31-01-2023 08:50]

• Xanthine
  • Laatst online: 30-03 20:36
The Zep Man schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Met VirtualBox kan je USB passthrough op apparaatniveau doen. Naar mijn ervaring werkt dat best wel goed en consistent nadat het voor de eerste keer goed is ingesteld. Combineer het met seamless mode, en je hebt de voordelen van een 64-bit OS met de mogelijkheid om 16-bit applicaties te draaien.
+1. Ik gebruik het op deze manier (wel via VMware), maar USB passthrough werkt perfect. Momenteel 200+ dagen uptime zonder enig issue.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
In virtualbox werkt usb het beste als je deze direct via USB Device Filters in de settings doorkoppelt ipv pas koppelen als de vm loopt via het devices menu.
Soms kan het zijn dat je een rare error krijgt, zoals invalid-arg o.i.d. Meestal lost een reboot van de host dat op.

Als je USB passthrough helemaal niet aan de gang krijgt wil een simpele USB hub wel eens helpen. Bijvoorbeeld, ik krijg op mijn dell precision geen enkele van de on-board USB A poorten doorgeschakeld naar virtualbox, maar die van het dock weer wel.

Als het apparaat wat je koppelt een simpele USB Serial Port is kun je dat ook nog direct doorkoppelen via de serial ports emulatie in de vm zelf. Bv: "Host Device" met "\\.\COM12".
Je kunt zelfs met com2tcp de poort in de vm beschikbaar maken op een andere pc, super handig.

• The Zep Man
jeroen3 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:15:
Als het apparaat wat je koppelt een simpele USB Serial Port is kun je dat ook nog direct doorkoppelen via de serial ports emulatie in de vm zelf. Bv: "Host Device" met "\\.\COM12".
Je kunt zelfs met com2tcp de poort in de vm beschikbaar maken op een andere pc, super handig.
Pas hiermee op. COM12 (of welke poort dan ook) hoeft niet in steen gegoten te zijn, zeker als je een andere USB-poort gebruikt voor de aansluiting.

Test ook uitgebreid. Niet alle toepassingen kunnen goed met irreguliere timings op seriële poorten omgaan (in het geval van com2tcp).

[Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 31-01-2023 14:51]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij mij op het werk ook nog een VM (draait in VMWare Workstation Player) met Windows XP 32 bit voor obscure 16 bit applicatie die via een COM1 poort moet communiceren.
Werkt gelukkig met een USB to serial adapter en USB passthrough

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
akimosan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:00:
Bij mij op het werk ook nog een VM (draait in VMWare Workstation Player) met Windows XP 32 bit voor obscure 16 bit applicatie die via een COM1 poort moet communiceren.
Werkt gelukkig met een USB to serial adapter en USB passthrough
vooral dat windows xp doet het 'm.. om eerlijk te zijn ben ik normaal gesproken een fel tegenstander van oude meuk draaien, in 99,9% van alle gevallen kun je dan gewoon beter een moderne linux install draaien waar je die oude meuk vaak wel mee aan kunt sturen..

in linux zitten drivers in de kernel en worden mee-geupdated met die kernel .. itt windows wordt hardwaresupport maar zeer zelden gedropt in linux-land.

ik kan me goed voorstellen dat DIT, met medische meuk, dus zo'n 0,1%-dingetje is en dan moet je vooral goed opletten en nadenken over wat je doet of hoe je het aanpakt...

vooral omdat je uiteindelijk ook de laptop als geheel niet meer moet willen beperken dan nodig is...

Juist omdat het zulk oud spul is gok ik dat windows xp echt een van de laatste OSén is die oud genoeg zijn om nog vlekkeloos met zulke ouderwetse troep om te gaan.

bovendien kun je met tools als xplite etc aan de slag om vooral zo veel mogelijk services die niet nodig zijn uit je vm te slopen. uiteindelijk blijf je dan straks ook met een zo klein mogelijke vm over...

ter indicatie heb ik ooit een winxp vm gebouwd die uiteindelijk met slechts 192mb toegewezen ram perfect en responsief kon draaien om in virtualbox's transparrent-windows-modus 1 programmatje te draaien die niet meer wilde / kon werken in windows 7 (en later)... de virtuele hdd was minder dan 1gb groot. en ik wed eigenlijk dat het ongeacht je VM prima zal blijven draaien van linux tot windows 10 (EN 11). zonder dat je daar rare 32bit versies voor ndoig hebt om je tpm-beveiligingschip voor moet uitschakelen.. gewoon lekker veilig blijven en die oude troep zo ver mogelijk van de hedendaagse realiteit afzonderen.

[Voor 12% gewijzigd door i-chat op 01-02-2023 00:59]

• akimosan
  • Niet online
@i-chat
Mijn oplossing komt inderdaad zo'n beetje op hetzelfde neer. De Windows XP VM is zo klein en geïsoleerd mogelijk gehouden. Overigens heb ik geen Ntlite of zo gebruikt, standaard Windows XP install, applicatie erop, daarna services en meuk zoveel mogelijk eruit gehaald, disk defrag en daarna nog eens disk geëxporteerd om een zo klein mogelijke footprint te krijgen. 1GB haalde ik niet maar tegenwoordig met SSD's van 1TB en 16GB ram hoef je ook iets minder op te letten :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Heel simpel door de 32Bit te downloaden bij https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
"media creation tool" je maakt een USB stick en kiest ervoor om een alleen X86 installatie te maken.

Virtueel wat mensen hier voorstellen kan ook, maar als de laptop puur voor de medische apparatuur gebruikt wordt zou ik voor native gaan.

Je moet het hele OS opnieuw installeren helaas om 64 bit eraf te halen.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2023 09:10]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• The Zep Man
mr_evil08 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:09:
Virtueel wat mensen hier voorstellen kan ook, maar als de laptop puur voor de medische apparatuur gebruikt wordt zou ik voor native gaan.
Voor veel laptops worden geen 32-bit drivers uitgegeven. 64 bit is betrouwbaarder. Een VM is te isoleren, wat belangrijk is omdat er in de nabije toekomst geen ondersteunde 32-bit Windows-versies meer zijn.

De VM kan geïsoleerd zijn en data kan uitgewisseld worden via (éénrichting) bestandsoverdracht tussen guest en host zonder netwerk. Je kan zelfs op de host een (uiteraard beveiligde) share maken op de output folder van de VM, zodat data wel beschikbaar is op het netwerk maar de VM daardoor niet beïnvloed kan worden.

[Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 01-02-2023 09:16]

• akimosan
  • Niet online
Precies, het kost je wat moeite om het in de VM aan de gang te krijgen maar als dat gelukt is kun je het in de toekomst waarschijnlijk ook makkelijker exporteren naar de volgende generatie hardware.

En uiteindelijk moet ook medische apparatuur worden afgeschreven en vervangen zoals alles in de wereld, maar dat is een andere discussie.

• mr_evil08
The Zep Man schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Voor veel laptops worden geen 32-bit drivers uitgegeven. 64 bit is betrouwbaarder. Een VM is te isoleren, wat belangrijk is omdat er in de nabije toekomst geen ondersteunde 32-bit Windows-versies meer zijn.

De VM kan geïsoleerd zijn en data kan uitgewisseld worden via (éénrichting) bestandsoverdracht tussen guest en host zonder netwerk. Je kan zelfs op de host een (uiteraard beveiligde) share maken op de output folder van de VM, zodat data wel beschikbaar is op het netwerk maar de VM daardoor niet beïnvloed kan worden.
De drivers staan vaak nog op de website van de fabrikant.
Als het apparaat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor de medische apparatuur maakt het weinig uit of je dat in een VM doet of op het apparaat zelf.

9 vd 10x gaat het om apparatuur dat op USB via COMpoort werkt(zit ingebouwd in het kabeltje) ipv een storage device, doe je dat via een VM wil de data wel eens lelijk corrupt raken tijdens verzenden/ontvangen (eigen ervaring met oud apparatuur ondanks juiste snelheden/drivers ingesteld wil de virtualisatie laag toch nog wel eens vreemde zaken ermee doen).

Ik snap je punt, de meest simpele oplossing is dan om je oude computer in stand te houden puur voor de medische apparatuur en dan zonder internet, een oplossing dat altijd goed werkt.

[Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2023 12:39]

• The Zep Man
mr_evil08 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:35:
De drivers staan vaak nog op de website van de fabrikant.
Link eens naar de 32-bit drivers van de fabrikant voor een Lenovo ThinkPad X1 Extreme Gen 2 of nieuwere notebook. En tot hoe lang denk jij dat je nog ondersteuning krijgt op een 32-bit besturingssysteem van Microsoft?
Ik snap je punt, de meest simpele oplossing is dan om je oude computer in stand te houden puur voor de medische apparatuur en dan zonder internet, een oplossing dat altijd goed werkt.
Dat stel ik nergens voor. Sterker nog, dat is ongewenst als de oude computer niet meer ondersteund wordt of dreigt te worden. Zo snel mogelijk van legacy afgaan, en als dat niet lukt dan maar virtualiseren en sandboxen.

[Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 01-02-2023 15:18]

• mr_evil08
The Zep Man schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Link eens naar de 32-bit drivers van de fabrikant voor een Lenovo ThinkPad X1 Extreme Gen 2 of nieuwere notebook. En tot hoe lang denk jij dat je nog ondersteuning krijgt op een 32-bit besturingssysteem van Microsoft?
We hebben het hier over een Pavilion met een AMD Ryzen 7, andere merken zijn offtopic.
Overgens als ik op jouw laptop model zoek zijn er ook 32 bit drivers vanuit de Lenovo site, de support zal weliswaar minder zijn maar het kan wel.

[Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2023 15:20]

• The Zep Man
mr_evil08 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:18:
We hebben het hier over een Pavilion met een AMD Ryzen 7, andere merken zijn offtopic.
Voor bijvoorbeeld een HP Pavilion 15-aw100 worden er geen 32-bit drivers aangeboden op de site van HP.

Is verder niet van belang. 32-bit ondersteuning eindigt. Draai 64 bit, of loop over 2,5 jaar weer tegen problemen aan.

[Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 01-02-2023 15:24]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee