Toon posts:

Isolatie binnenzijde gevel met voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-03 10:58
Beste tweakers,

Samen met mijn vriendin heb ik een tussenwoning gekocht. Het huis is in goede staat, op 1 ding na: de isolatie ontbreekt. Dit willen wij grondig aanpakken en na hier op het forum al goede adviezen te hebben gekregen over de kruipruimte (waarvoor nogmaals dank!) zijn we nu aan het nadenken over isolerende voorzetwanden. Dit is voor ons de enige mogelijkheid omdat het huis uit 1926 komt en (dus) nog geen spouwmuur heeft. Isolatie vanaf de buitenzijde is ook niet mogelijk omdat ons perceel direct bij de voorgevel eindigt.

Afgelopen week is er iemand langsgekomen die dit wel wilde uitvoeren. Ik zat zelf aan PIR te denken omdat de ruimte hiermee het minst krimpt, zeker op de eerste verdieping is dat wel handig omdat de trap uitkomt bij het schuine dak. Degene die de klus wil uitvoeren stelde voor om verticale rachels te bevestigen aan de buitenmuur en hier een gecombineerde PIR-gipsplaat op te bevestigen. De PIR platen zijn UNILIN UTHERM ROOF L, als ik het op de site goed lees hebben deze aan beide zijden een dampwerende laag. De naden worden met purschuim dichtgemaakt om koudebruggen te voorkomen. Vervolgens wordt alles gestuct.

Ik heb me al een beetje ingelezen in het onderwerp voorzetwanden en dus weet ik dat je bij gebruik van voorzetwanden goed moet letten dat de houten balken in de buurt van de gevels niet te koud worden en gaan rotten. In ons geval lopen de balken op de begane grond en eerste verdieping paralel aan de gevel, en zijn deze hier dus niet in bevestigd. Dit lijkt mij gunstig. Moeten de balken dan nog wel behandeld worden? Ik heb niet zo'n zin om heel het plafond open te halen.

Er zijn drie dakspanten aanwezig, twee bij de zijgevels met de buren en een in het midden van het huis. Deze lopen wel van voor tot achtergevel. Loop ik hier het risico op houtrot? Of kan dit hout genoeg 'ademen' via het dak?

Bij alle gevels loopt een verwarmingsleiding en tegen alle gevels hangt een radiator. Kan deze radiator aan PIR-gipsplatencombinatie hangen? Het leek erop alsof de aannemer dat wel zo zou willen uitvoeren. Ook gaf hij aan dat hij de radiatorleidingen zou kunnen wegwerken achter de wand. Dat leek mij wel mooi staan, maar is dat isolatietechnisch wel wenselijk?

Ik heb hieronder enkele doorsneden van het huis toegevoegd om eea duidelijk te maken hoe ik denk dat de aannemer de isolatie zou gaan uitvoeren. Ik hoor graag of jullie nog advies hebben.

Doorsnede van bouwtekening

Detail aansluiting beganegrondvloer:

Detail aansluiting eerste verdieping:

Detail aansluiting zolder:

Beste antwoord (via remcovp op 03-02-2023 09:52)

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-03 18:48
Op zich kan je deze isolatie perfect gebruiken in jouw geval. Laat het monteren op speciale ventilatielatten en zorg dat er in de buitengevel enkele stootvoegen opengemaakt worden, zodat de constructie goed kan ventileren.
Aan een PIR+Gips plaat kan je niks ophangen, dus zeker geen zware radiator. Dan zou je beter PIR+OSB kopen en daar weer een gipsplaat overheen, dan kan het wel. Leidingen kunnen dan wel in de loze ruimte tussen de isolatie en de gevel worden weggewerkt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• H-W
Op zich kan je deze isolatie perfect gebruiken in jouw geval. Laat het monteren op speciale ventilatielatten en zorg dat er in de buitengevel enkele stootvoegen opengemaakt worden, zodat de constructie goed kan ventileren.
Aan een PIR+Gips plaat kan je niks ophangen, dus zeker geen zware radiator. Dan zou je beter PIR+OSB kopen en daar weer een gipsplaat overheen, dan kan het wel. Leidingen kunnen dan wel in de loze ruimte tussen de isolatie en de gevel worden weggewerkt.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
H-W schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:36:
Laat het monteren op speciale ventilatielatten en zorg dat er in de buitengevel enkele stootvoegen opengemaakt worden, zodat de constructie goed kan ventileren.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Deze discussie kwam al eens naar voren in een ander topic en daar kwam ook de visie naar voren waarin je de isolatie juist klem tegen de buitenmuur aanbrengt zodat er juist helemaal geen lucht tussen zit. Want zo'n spouw in oud huis kan juist ook weer vochtproblemen geven. Met glaswol is dat aanbrengen tegen de buitenmuur wel wat makkelijker dan met PIR.

• H-W
Maar feitelijk creëer je natuurlijk gewoon een spouwmuur door aan de binnenkant een voorzetwand te plaatsen en die zou ik wel ventileren.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
H-W schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:31:
Maar feitelijk creëer je natuurlijk gewoon een spouwmuur door aan de binnenkant een voorzetwand te plaatsen en die zou ik wel ventileren.
Niet als je de wand er klem tegen zit. Het ging overigens om dit topic, vanaf deze post.

technopeuter in "Voorzetwandje maken - hoe isoleren?"

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03 22:12
Vanuit de beperkte ervaring met mijn eigen huis zou ik wel even kritisch kijken naar dat laatste, moeilijk begaanbare, stukje waar dak en gevel elkaar ontmoeten. In mijn huis was het juist daar verre van tochtdicht. Lastig met een plaat dicht te maken, maar dat kan wel met purschuim en evt nog glaswol.
Op de tekening lijkt het alsof die ruimte achter het sierwandje leeg blijft, dat lijkt me zonde.

• Hans den Besten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-01 00:20
PIR-platen hebben een lambda-waarde van 0,0225. Bij 10 cm dikte is dit een Rd-waarde van 4,444.
Bluedec SL heeft een lambda-waarde van 0,0140. Bij 10 cm dikte is dit een Rd-waarde van 7,143.

Bluedec SL (aerogel) isoleert een stuk beter.
Neem geen VIP-platen. Deze mag je niet doorboren.

https://bluedec.nl/producten/overzicht-bluedec/bluedec-sl/

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-03 10:58
Thanks voor alle antwoorden, zoals ik het lees is er ook nog veel onbekend over het toepassen van wel/geen spouw. Mij leek een spouw wel nuttig in ons geval omdat oud metselwerk niet glad is, waardoor je bij direct bevestigen kleine ruimtes kan krijgen waar vocht zich zou kunnen ophopen. Al is de kans op vochtdoorslag bij een halfsteens muur volgens mij groter dan bij een steens muur.

@H-W Ik zal de aannemer even vragen naar het openen van een paar stootvoegen. Hij had me een foto laten zien van hoe ze het normaal doen, en daar zag ik volgens mij ook ventilatielatten.

@vertaler De ruimte achter dat wandje is heel klein, daar zou qua opslag toch nooit iets passen dus als we dat verliezen geeft dat niet zo. Ik zie wel dat ik een tekenfout had gemaakt, dat sierwandje zou natuurlijk ook geïsoleerd worden. Loop je niet juist risico op vochtophoping als je juist die hoek helemaal dichtmaakt? Dan kan het dakspant z'n vocht niet kwijt naar het dakbeschot en loop je risico op rotting.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee