Toon posts:

Linux Desktop voor op het bureau en een beetje gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• quindo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-02 23:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is om er development op te doen en wat te gamen op 1440p. Op dit moment heb ik Stray en City Skylines op het oog en waarschijnljik Factorio (en andere games in het building genre).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een vaste prijs, het is een tijd geleden dat ik een desktop gekocht heb, ik hoop onder de € 2500,- te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een toetsenbord, muis en Scherm (Philips Brilliance 272B, 1440p).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast het gebruikelijke (kast, voeding, geheugen, opslag en processor) verwacht ik niet iets bijzonders nodig te hebben,. De belangrijkst eis is dat het moet werken onder Linux (Fedora of Ubuntu of Pop_OS). Oja, bluetooth is handig voor mijn muis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar AMD i.v.m. de betere linux ondersteuning, Nvidia is niet echt een optie, Intel Arc is nog niet handig aangezien die pas vanaf kernel 6.2 ondersteunt gaat worden had ik begrepen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou graag een oog op efficiëntie en stroomverbruik. En, de belangrijkste voorwaarde, het moet op mijn bureau passen, onder de monitor, (max: 50cm breed, 21cm hoog en 36cm diep)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al wat uitgezocht, ik hoop dat het allemaal past (graag advies daarover) en ik kon niet goed vinden wat het geluidsniveau was van de grafische kaarten, als iemand mij daar bij kan helpen, graag.

ps. ik ben van plan de stock cooler te gaan gebruiken

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 477,85€ 477,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 259,80€ 259,80
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700XT Challenger D 12G OC€ 449,-€ 449,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09 (met USB-C poort)€ 105,50€ 105,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 199,90€ 199,90
1VoedingenSeasonic Focus PX-650€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 114,69€ 114,69
Totaal€ 1.725,74

Beste antwoord (via quindo op 03-02-2023 23:08)

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Deftig kastje voor een desktop pc :)

Die videokaart zet de fans uit wanneer onbelast. Dus alleen tijdens gamen kun je wat geluid verwachten.

De kast heeft zo te lezen voldoende mogelijkheden om te koelen, maar komt met 1 fan. Ik zou nog wat investeren in extra fans om de warmte goed af te voeren. Die kun je ook prima aanschaffen nadat je hem hebt gebouwd en getest, je ziet dan wat de mogelijkheden zijn.

En standaard advies dat ik altijd hier lees is dat amd gevoelig is voor geheugen en het goed is om geheugen te kopen dat op de lijst staat die amd als compatible bij deze cpu geeft.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:34
Wat voor development doe je dat je 12 cores nodig hebt?
Maar je hebt zowiezo een CPU koeler nodig bij deze CPU, de meegeleverde koeler houdt deze CPU niet koel genoeg onder volle load, en dat is weer een probleem in deze kast - het soort koeler wat je nodig hebt is te hoog, denk aan be quiet! Dark Rock Pro 4 of een DeepCool AK620. Een waterkoeler gaat ook niet in deze kast, die overigens bedoeld is voor relatief lichte hardware tbv een HTPC.
Dus kies of een andere CPU - denk aan maximaal Ryzen 5 in deze kast, of een andere kast .....

• quindo
Voor mijn development heb ik geen 12 cores nodig. Van wat ik begrepen heb wordt de 7900 een stuk minder warm dan zijn 7000X broertjes en omdat de 7900 2 CCD's heeft blijft die ook koeler dan de 7700 en zelfs de 7600 (Linus Tech Tips video over de nieuwe 7000 non-X varianten)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:34
Ach, je hebt gelijk, ik dacht aan de 7900X, deze is idd veel efficiënter, negeer mijn opmerking :o

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Of je koopt de 7900X.
uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed
En haalt voor het prijsverschil een kwaliteit luchtkoeler en zet ECO mode aan.
Nobrainer no?

• quindo
Is dat ook op linux in te stellen?

• c-nan
  • Laatst online: 15:06
Thomg schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:26:
Of je koopt de 7900X.
Nobrainer no?
Wat is het voordeel van een 7900X in eco mode t.o.v. een 7900 in normale mode?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

quindo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:31:
Is dat ook op linux in te stellen?
Bios.
c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Wat is het voordeel van een 7900X in eco mode t.o.v. een 7900 in normale mode?
Resale value en minimale boost verschil.
En sowieso kan je een veel betere koeler krijgen voor het prijsverschil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Deftig kastje voor een desktop pc :)

Die videokaart zet de fans uit wanneer onbelast. Dus alleen tijdens gamen kun je wat geluid verwachten.

De kast heeft zo te lezen voldoende mogelijkheden om te koelen, maar komt met 1 fan. Ik zou nog wat investeren in extra fans om de warmte goed af te voeren. Die kun je ook prima aanschaffen nadat je hem hebt gebouwd en getest, je ziet dan wat de mogelijkheden zijn.

En standaard advies dat ik altijd hier lees is dat amd gevoelig is voor geheugen en het goed is om geheugen te kopen dat op de lijst staat die amd als compatible bij deze cpu geeft.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-03 21:14
Thomg schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:26:
Of je koopt de 7900X.
Welk prijsverschil? 90 cent in het voordeel van de 7900? Ik ben benieuwd wat voor luchtkoeler je daar tegenwoordig voor koopt.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

LievenD schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Welk prijsverschil? 90 cent in het voordeel van de 7900? Ik ben benieuwd wat voor luchtkoeler je daar tegenwoordig voor koopt.
Je weet dat alternate het nog verkoopt voor 430? Voor 45 euro kan je een schappelijke koeler kopen.

• LievenD
Nee, dat wist ik niet. Waarom staat alternate niet in de pricewatch dan?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

LievenD schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:38:
Nee, dat wist ik niet. Waarom staat alternate niet in de pricewatch dan?
Toevallig belg?

• LievenD
Sorry, mijn fout, ik vergeet soms dat ik met de Belgische filter niet alles zie...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee