Budget (eventueel tweedehands) receiver advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 19:00
Ik zoek een?
Ik denk een AV receiver (met HDMI-Arc en 4K)

Wat is je budget?
Max € 200,- Ik besef me dat ik daar waarschijnlijk niet ver mee kom, maar wellicht is de tweedehands markt een optie ?

Waarvoor wil je het apparaat gebruiken ?
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om surround geluid uit mijn speakers te krijgen via mijn Nvidia Shield TV Pro 2019 en Ziggo MediaBox Next Mini.

Momenteel heb namelijk ik een Samsung HT-J5500 home cinema set, via HDMI arc aangesloten op een Panasonic TX-40DXX689 4K led tv. Er komt geluid uit alle boxen, het is alleen geen 'echte' surround sound.
Het lijkt meer alsof het een soort stereo is, maar dan uit alle boxen tegelijk.

Als je bijvoorbeeld een scene hebt waar er een helikopter overvliegt, dan hoor ik dat tegelijkertijd door de front en de surround speakers. Het is zeg maar niet zo dat je het eerst voor aan hoort komen en het doorgaat naar achteren. Ik dacht altijd dat dit zo hoorde en een limitatie van mijn home cinema was.

Totdat gisteren één van mijn kinderen via de native Netflix app op de tv een film aan het kijken was waarin er een gun fight was en ik de kogels als het ware van alle kanten hoorde komen, zoals surround dus bedoeld is ! Toen ik vandaag dezelfde film op de Shield aanzette ontdekte ik dat het geluid hierop niet hetzelfde was als via de native app. Het lijkt meer 2.0 geluid met een beetje geluid uit de achterste speakers.
Via de Netflix app op de Ziggo box is het precies hetzelfde verhaal.

Het lijkt er dus op dat HDMI Arc geen surround doorgeeft.

Ik kan op zowel de TV als de home cinema geen instelling vinden om echt surround sound via de Shield of Ziggo box te krijgen. Op de tv heb ik de keuze uit PCM en Bitstream, deze staat op PCM anders is de audia gigantisch of sync, maar om te testen heb ik het geprobeerd, maar nog steeds geen surround.

Op de Home Cinema kan ik alleen PCM selecteren want Bitstream is greyed out. De Home Cinema heeft verder als geluidsopties: Cinema / Music / M.Stereo / Game / Power Bass / Loud / Night.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik online zoek kom ik vooral uit op receivers. Of zijn er nog andere apparaten die hetzelfde kunnen ?
Ik ben niet zo thuis in de wereld van de audio apparatuur.

Online vond ik tweedehands bijvoorbeeld een ONKYO TX-SR507 voor € 129,- of een MARANTZ SR5004 voor € 169,-
ga ik er dan op vooruit, zijn wel oudere modellen. Krijg ik met zoiets ook 4K beeld ?

Het liefst zou ik het gewoon bij mijn huidige apparatuur houden, maar nu ik het verschil heb gehoord irriteert het me mateloos dat ik via de Shield niet hetzelfde geluid krijg :*)
Je zou toch zeggen dat het gewoon zou moeten kunnen ? Dit zou niet aan de HDMI kabels kunnen liggen toch ? Als iemand nog suggesties heeft om het met mijn huidige setup te laten werken dan hoor ik dit ook graag.

Random WTF

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47

FeaR

In GoT we trust

Spasm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:06:
Op de tv heb ik de keuze uit PCM en Bitstream, deze staat op PCM anders is de audia gigantisch of sync, maar om te testen heb ik het geprobeerd, maar nog steeds geen surround.
PCM over ARC met alleen stereo is verwacht gedrag, max wat deze connectie kan dragen. Bitstream kan wel Dolby Digital geven. Mits de TV dat ondersteunt. Wat is het gehele type van de TV? Niet dat het het probleem oplost aangezien je dan delay hebt.
Online vond ik tweedehands bijvoorbeeld een ONKYO TX-SR507 voor € 129,- of een MARANTZ SR5004 voor € 169,-
ga ik er dan op vooruit, zijn wel oudere modellen. Krijg ik met zoiets ook 4K beeld ?
Zoek de HDMI versie van het apparaat en zet het af tegen de specs. Als ik me goed herinner zijn beide modellen HDMI 1.3. Spoiler, voor 4K met HDR moet je minimaal aan HDMI 2.0 met HDCP zitten.

Qua je audio kan een receiver je probleem oplossen. Je vangt audio dan in de receiver al af, geen issues met wat de TV eventueel met het geluid doet. Een receiver geeft je echter wel een ander probleem. Je hebt een all-in-one Samsung home cinema. Allereerst heeft die custom stekkers. Is op te lossen door deze af te knippen en de kabel te strippen. Alleen heeft de Samsung ook een passieve subwoofer. Een receiver waar jij naar kijkt (en 99,99% van wat je tegen gaat komen) verwacht een actieve subwoofer. TX-L50 is er één waar je naar zou kunnen kijken, die heeft een aansluiting voor passieve subwoofer. HDMI volgens mij ook wat je zoekt. Aanbod is de vraag, ouder model al. Pioneer (zelfde holding) heeft wellicht een zelfde model onder hun merk uitgebracht. Yamaha noemde ik ook vaak als ik die specifieke Onkyo en Pioneer noemde maar ben even kwijt of dat was voor het aansturen van een passieve subwoofer of voor het zijn van een slim-line model. Enfin, gericht zoeken of de keuze maken de subwoofer van de Samsung niet mee te nemen en te investeren in een losse actieve subwoofer (en mogelijk daarna de rest van de speakers om alles naar een hoger geheel te trekken ;) ).

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 30-01-2023 17:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee.
FeaR schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:59:
[...]

PCM over ARC met alleen stereo is verwacht gedrag, max wat deze connectie kan dragen. Bitstream kan wel Dolby Digital geven. Mits de TV dat ondersteunt. Wat is het gehele type van de TV? Niet dat het het probleem oplost aangezien je dan delay hebt.
Op de TV kan ik bitstream selecteren, op de home cinema is deze greyed out. Zou een optische kabel nog uitkomst kunnen bieden, dat ik dan ARC uitschakel ?

Dat ís het hele type van de TV, er is zeer weinig info online te vinden over dit model.
Ik had hier nog wel een handleiding gevonden: https://www.gebruikershan...w-handleiding-805727.html
Zoek de HDMI versie van het apparaat en zet het af tegen de specs. Als ik me goed herinner zijn beide modellen HDMI 1.3. Spoiler, voor 4K met HDR moet je minimaal aan HDMI 2.0 met HDCP zitten.
Bedankt voor de tip ! Ik zal erop letten.
Allereerst heeft die custom stekkers. Is op te lossen door deze af te knippen en de kabel te strippen.
Oh ja dat is ook zo. Dat is op zich geen probleem voor mij.
Alleen heeft de Samsung ook een passieve subwoofer. Een receiver waar jij naar kijkt (en 99,99% van wat je tegen gaat komen) verwacht een actieve subwoofer. TX-L50 is er één waar je naar zou kunnen kijken, die heeft een aansluiting voor passieve subwoofer.
Oh dat is zeker belangrijk om rekening mee te houden dan. Ik las online iets dat je er een apparaatje tussen kunt zetten om van een passieve versterker een actieve te maken ? Dan zou ik wellicht wat meer opties hebben. Of is dat erg prijzig ?
HDMI volgens mij ook wat je zoekt. Aanbod is de vraag, ouder model al. Pioneer (zelfde holding) heeft wellicht een zelfde model onder hun merk uitgebracht. Yamaha noemde ik ook vaak als ik die specifieke Onkyo en Pioneer noemde maar ben even kwijt of dat was voor het aansturen van een passieve subwoofer of voor het zijn van een slim-line model. Enfin, gericht zoeken of de keuze maken de subwoofer van de Samsung niet mee te nemen en te investeren in een losse actieve subwoofer (en mogelijk daarna de rest van de speakers om alles naar een hoger geheel te trekken ;) ).
Momenteel heb ik niet de ruimte om veel meer dan de genoemde € 200,- uit te geven, dus een actieve sub zit er voor nu nog even niet in.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou je bijna mijn Denon AVR-X1600H verkopen, dat ding kan alles wat je wenst en nog een hele hoop meer. Maar 200 euro ligt wel een beetje onder de reële waarde.

Ik was met deze receiver eigenlijk nét te vroeg, er zitten HDMI 2.0a poorten op met HDCP 2.3. Prima geschikt voor 4K en HDR en met eARC ondersteuning ook multi kanaal surround sound. In de tijd dat ik de receiver kocht waren er nog geen HDMI 2.1 modellen, alleen modellen met HDMI 2.1 features. Nu heb ik er een PS5 aan hangen en mis ik features als 4K120 en VRR. En dat doet me toch weer ernstig twijfelen om voor een échte HDMI2.1 receiver te gaan :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spasm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:33:
Op de TV kan ik bitstream selecteren, op de home cinema is deze greyed out.
De home cinema voert ook geen geluid uit in deze. Vanaf de TV wordt geluid ontvangen en regel je bitstream op de TV (en daarvoor nog op de bron).
Zou een optische kabel nog uitkomst kunnen bieden, dat ik dan ARC uitschakel ?
Lastig. Veelal zijn HDMI ARC en S/PIF Out gelijk. Plus het is onzeker of de TV überhaupt 5.1 uit kan sturen. Aan de andere kant, voor die paar euro het proberen waard. Let wel dat je dan ook het idee van één remote (mits je dat gebruikt) mist.
Dat ís het hele type van de TV, er is zeer weinig info online te vinden over dit model.
Er kwam weinig naar boven inderdaad, vandaar dat ik dacht dat de xxx mogelijk ergens anders voor stond.
Ik had hier nog wel een handleiding gevonden: https://www.gebruikershan...w-handleiding-805727.html
Check die later even voor eventuele doorgifte van audio.
Handleiding spreekt wel over doorgifte van 5.1 geluid en Dolby Digital staat genoemd dus ik zou verwachten dat je Dolby 5.1 uit de TV moet kunnen krijgen. Maar dan heb je audio delay zeg je.
Ik las online iets dat je er een apparaatje tussen kunt zetten om van een passieve versterker een actieve te maken ? Dan zou ik wellicht wat meer opties hebben. Of is dat erg prijzig ?
Een versterker maakt van een passieve subwoofer inderdaad een actieve. Ik zou alleen geen geld investeren in de Samsung set maar dan direct een goede subwoofer kopen.
Momenteel heb ik niet de ruimte om veel meer dan de genoemde € 200,- uit te geven, dus een actieve sub zit er voor nu nog even niet in.
Marktplaats geeft mij een LX-50 voor in budget. Qua theorie zou dat kunnen werken.
DexterDee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:39:
Ik zou je bijna mijn Denon AVR-X1600H verkopen, dat ding kan alles wat je wenst en nog een hele hoop meer. Maar 200 euro ligt wel een beetje onder de reële waarde.
Verwacht een actieve subwoofer ;)
Ik was met deze receiver eigenlijk nét te vroeg, er zitten HDMI 2.0a poorten op met HDCP 2.3. Prima geschikt voor 4K en HDR en met eARC ondersteuning ook multi kanaal surround sound. In de tijd dat ik de receiver kocht waren er nog geen HDMI 2.1 modellen, alleen modellen met HDMI 2.1 features. Nu heb ik er een PS5 aan hangen en mis ik features als 4K120 en VRR. En dat doet me toch weer ernstig twijfelen om voor een échte HDMI2.1 receiver te gaan :)
Als je van je receiver wenst dat deze HDMI 2.1 heeft ga ik er van uit dat je TV ook HDMI 2.1 heeft. Waarmee dus eARC. Vanwaar niet de PlayStation op de TV direct aansluiten en via HDMI eARC terug? Andere methode van aansluiten naar de receiver maar wel met alle HDMI 2.1 functies behouden. Voor de PlayStation 5 dus 4K HDR qua beeld en surround LPCM (want eARC) retour naar de receiver.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 30-01-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
FeaR schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:53:
Lastig. Veelal zijn HDMI ARC en S/PIF Out gelijk. Plus het is onzeker of de TV überhaupt 5.1 uit kan sturen. Aan de andere kant, voor die paar euro het proberen waard. Let wel dat je dan ook het idee van één remote (mits je dat gebruikt) mist.
Had toevallig nog een kabel liggen, inderdaad ook geen 5.1. :(

Maar hoe kan het dan dat de TV als ik de native Netflix app gebruik wél 5.1 geeft ? Dat gaat toch ook van de TV naar de Home Cinema ?
Handleiding spreekt wel over doorgifte van 5.1 geluid en Dolby Digital staat genoemd dus ik zou verwachten dat je Dolby 5.1 uit de TV moet kunnen krijgen. Maar dan heb je audio delay zeg je.
Ik kan niet specifiek DD kiezen, alleen PCM of Bitstream, maar beiden geven geen 5.1 en de laatste inderdaad met delay.
Marktplaats geeft mij een LX-50 voor in budget. Qua theorie zou dat kunnen werken.
Ja zag ik, maar die is wit :r

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spasm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:03:
[...]
Had toevallig nog een kabel liggen, inderdaad ook geen 5.1. :(
Dat had ik na het lezen van de handleiding niet verwacht.
Maar hoe kan het dan dat de TV als ik de native Netflix app gebruik wél 5.1 geeft ? Dat gaat toch ook van de TV naar de Home Cinema ?
Zijn je bronnen wel goed ingesteld? Als die al op LPCM staan en de TV op bitstream dan komt het al niet goed bij de TV aan.
Ik kan niet specifiek DD kiezen, alleen PCM of Bitstream, maar beiden geven geen 5.1 en de laatste inderdaad met delay.
Handleiding spreekt dit tegen. Mogelijk een de redenen dat er geen 5.1 uit komt?
Ja zag ik, maar die is wit :r
Hoe kieskeurig kan je zijn met beperkt budget en relatief unieke eis van een uitgang voor passieve subwoofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

FeaR schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:53:
Als je van je receiver wenst dat deze HDMI 2.1 heeft ga ik er van uit dat je TV ook HDMI 2.1 heeft. Waarmee dus eARC. Vanwaar niet de PlayStation op de TV direct aansluiten en via HDMI eARC terug? Andere methode van aansluiten naar de receiver maar wel met alle HDMI 2.1 functies behouden. Voor de PlayStation 5 dus 4K HDR qua beeld en surround LPCM (want eARC) retour naar de receiver.
Klopt, TV (LG OLED C9) heeft inderdaad HDMI 2.1. Maar direct aansluiten is om een aantal redenen niet praktisch. Ten eerste passen er geen 2 HDMI 2.1 kabels (inclusief connectors) en een voedingskabel door de goot die in de muur zit. En om nu één HDMI kabel in het zicht te hangen is geen gezicht. Verder tapt de receiver van alle HDMI bronnen de audio automatisch af, en met eARC switcht de audio dan niet meer intuïtief. Als er signaal komt vanuit de TV, dan springt de receiver op TV Audio ongeacht welke input je geselecteerd had (bijv. Spotify Connect). Ten derde is het gewoon minder handig omdat ik dan op twee plaatsen bronnen sta te wisselen. Niet goed voor de WAF factor. Een HDMI 2.1 receiver lost al deze problemen op.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
? Denk dat bovenstaande per ongeluk in het verkeerde topic staat?

Ik denk dat mijn probleem wellicht opgelost is! Ik had de tv met de optische kabel nog niet op bitstream gehad.
Toen ik dat net deed had ik surround geluid! Alleen wel met gigantisch out-of-sync geluid.

In de geavanceerde opties van de shield kun je audio met video syncen en toen ik hem op 400ms zette liepen beeld en geluid synchroon!

Jouw tip over bitstream heeft geholpen om het op te lossen!

Wellicht heb ik nu €200,- bespaard 🤣

[ Voor 4% gewijzigd door Spasm op 30-01-2023 20:45 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Spasm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:33:
In de geavanceerde opties van de shield kun je audio met video syncen en toen ik hem op 400ms zette liepen beeld en geluid synchroon!
400 ms is wel extreem veel! Mogelijk kan die nog wel wat naar beneden. Hoe dan ook, finetuning voor na de oplossing. Kan Ziggo ook een delay instellen?
Wellicht heb ik nu €200,- bespaard 🤣
Je hebt mijn factuur ook nog niet gehad >:)

Pagina: 1