Keuzestress, hulp gevraagd voor een nieuwe betrouwbare auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Mijn huidige auto is aan vervanging toe omdat er hoge kosten aan zitten te komen en 3deurs niet meer praktisch is (Swift).

Ik ben op zoek naar nieuwe betrouwbare auto in het B of C segment waar ik de komende jaren weer mee vooruit kan. Ook met het oog op een eerste kleine, al kan dit nog wel 2 jaar duren. Een andere optie is om voorlopig nog een kleinere auto te kopen en tzt een nieuwe omdat we nu nog niet zoveel ruimte nodig hebben. Maar waar doe ik verstandig aan qua afschrijving en kosten in de huidge automarkt?
Ik rij per jaar 22 tot 25k kilometers en ben redelijk lang (1,97).

Een aantal verstandige opties zijn wel afgevallen vanwege het design of hoge prijs voor wat je ervoor krijgt (Prius, Honda Jazz, Civic ,Suzuki Baleno)

Eisen:
Budget voor nu max 12.000
Zuinig en betrouwbaar
Qua opties ben ik snel tevreden en is de minimale eis Cruise Control, airco en 5 deurs. Al het andere is mooi meegenomen.

Zelf heb ik al heel veel rondgekeken en een aantal proefritten gedaan.

Renault Clio Estate:
Fijne auto, voldoende kofferbakruimte. Echter te weinig ruimte op de achterbank.

Renault Captur:
Afgevallen vanwege het interieur, stoelen en rijeigenschappen.

Opel Astra 1.0
Hele fijne auto met luxe uitrusting, waar ik evt. het budget iets voor kan verhogen.
Nadelen: Veel ex lease met km standen vanaf 120K+. Hoe betrouwbaar is deze motor als ik er veel km mee ga maken? Ik hoor vaak dat lease auto’s eruit gaan net voordat er hoge kosten aan zitten te komen.
relatief zwaar en Opel is duur qua onderhoud is mij verteld.

Andere kanshebbers naast de Astra:

Hyundai I30 Hatchback
Kia Rio
Toyota Auris 1.3 of 1.2 (of toch de hybrid met een veel hogere KM stand?)
Skoda Rapid (wat ik lees zou vanaf de bouwjaren 2016 de 1.2 TSI betrouwbaar genoeg moeten zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:44
Ik kan je niet zozeer een direct advies geven, maar kijk eens naar de prijzen van 2e hands lease. Dit zal een indicatie geven van hoeveel kosten de lease maatschappijen verwachten, die weten immers wat nu wel of niet een probleem auto zal zijn - ze hebben veel facturen voor alle mogelijke combinaties aan opties, motoren, inhouden, gewichten e.d.. en dat gaat allemaal in hun lease berekening die factuurprijzen, voorspellingen van prijzen, betrouwbaarheid (geschiedenis, huidige en toekomstige) betrouwbaarheid van de auto incalculeren. Dit zal dan ook een indicatie geven voor wat jij kwijt zal zijn als je privé koopt.

Vraag evt een paar 2e hands lease offertes op van auto's die je op het oog hebt.
Je zou het ook zo kunnen spelen dat je de maatschappij aanschrijft en zegt dat je niet wilt leasen maar die auto direct wilt overkopen.. als zij vertrouwen hebben in hun berekening dan zou je kunnen kijken hoeveel vertrouwen je er persoonlijk aan bindt, en de gok wagen om die wagen direct vanuit de 2e hands lease privé/zelf overnemen.

Wat ik vooral mis aan die websites die lijsten maken met auto's en prijzen is de betrouwbaarheid (ja, ook ANWB) en bronnen.. de enige manier waarop men echt een top-xxx lijst zou kunnen maken is om alle facturen in bezit te hebben van alle auto's in Nederland / Europa, en daarop een berekening maken op:

- Minste onvoorspelbare reparaties / uitval bij 0 tot 100.000 km (meest betrouwbare auto's)
- Minste onvoorspelbare reparaties / uitval bij 100.000 tot 200.000 km (meest betrouwbare auto's 2e hands)
- Goedkoopste in onderhoud (incl onvoorspelde reparaties) bij 0 tot 100.000 km (goedkoopste in onderhoud vanuit nieuwstaat)
- Goedkoopste in onderhoud (incl onvoorspelde reparaties) bij 100.000 tot 200.000 km (goedkoopste in onderhoud 2e hands auto)

idem voor afschijving (aanschaf - verkoop prijs), verbruik, e.d...

... alleen deze data gaan we nooit krijgen of zien, alleen de garage's en lease maatschappijen hebben zo'n dataset.

Elke website die zulke beweringen maakt zonder dat ze een (merkloze) garage-netwerk of geen leasemaatschappij zijn vertrouw ik per definitie niet; want dan komt het altijd neer op een van het volgende: "wij van wc eend zeggen dat wc eend de beste is", "wc eend heeft ons betaald om te zeggen dat wc eend de beste is" of "ik ben een wc eend fan, dus wc eend is de beste".

Voor een indicatie van het verbruik kan je de verbruiksmonitor (of iets anders) gebruiken: https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/

[ Voor 66% gewijzigd door grasmanek94 op 30-01-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 22:09
Je zegt betrouwbaar en dan kijk je naar merken die niet in de top3 van meest betrouwbare automerken voorkomt.
Is betrouwbaarheid echt een eis of meer in de zin van normale goede auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Evant87 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:15:
[...]
[...]
Ik heb een Auris TS (de station variant dus) uit 2015. Gekocht als ex-lease met 159K voor zo'n €12,5k. Vorige maand de 180K aangetikt en nog geen centje pijn. Wel zijn ze aardig wat duurder geworden, zeker een beetje leuk aangeklede (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen etc.), maar dat geldt voor alle occasions momenteel volgens mij :/

Zuinige auto (zomer: 1:21, winter: 1:16) en ruime kofferbak. Houd er wel mee dat de hybride zo goed als niks (348kg) mag trekken (als je een trekhaak hebt/wilt), dus veel meer dan een klein bagagewagentje of fietsendrager kun je niet op de trekhaak hebben. Fijn rijden met de CVT-automaat.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
https://www.ad.nl/auto/di...er-op-de-teller~ae3a608f/ kun je hier bijvoorbeeld iets mee? Je komt nu niet echt met toppers aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heel veel auto’s zijn gewoon betrouwbaar.
Ford Focus kun je ook nog naar kijken. Vond ik altijd een hele prettige auto en kun je wel redelijk aangekleed vinden.

Een auto uitzoeken voor een toekomstig kind kan uiteraard, maar eigenlijk zit je dan met een station altijd wel goed.

De Rapid een betrouwbare auto, maar net wat kleiner in de kofferbak en een kinderwagen houdt van ruimte. Dan is een Auris en een Focus, die echt ruim zijn achterin een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:44
Kaheem_Said schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:09:
https://www.ad.nl/auto/di...er-op-de-teller~ae3a608f/ kun je hier bijvoorbeeld iets mee? Je komt nu niet echt met toppers aanzetten
Wilt men dit rapport hier gebruiken dan moet er wel degelijk eerst opgezocht worden welke verschillen de fabrikanten hebben toegepast in de US vs Europa of Nederland. Het komt echt vaak voor dat ze daar een ander motor type gebruiken dat soms of veel beter is of soms veel slechter dan de gelijkwaardige producten hier; om nog maar niet te praten over het ander type brandstof daar en soms zelfs geen gelijkwaardig product hier qua motorinhoud (bv wel 1.0L in Europa maar niet in US). Dat is ontzettend veel uitzoekwerk.

Wel handig om te beoordelen hoe de carrosserie en ander spul het zal houden.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 30-01-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:43
Ik ben op zoek naar nieuwe betrouwbare auto in het B of C segment waar ik de komende jaren weer mee vooruit kan. Ook met het oog op een eerste kleine, al kan dit nog wel 2 jaar duren. Een andere optie is om voorlopig nog een kleinere auto te kopen en tzt een nieuwe omdat we nu nog niet zoveel ruimte nodig hebben. Maar waar doe ik verstandig aan qua afschrijving en kosten in de huidge automarkt?
Ik rij per jaar 22 tot 25k kilometers en ben redelijk lang (1,97).
Ik denk dat je er het verstandigst aan doet om voor een C-segmenter te gaan als dat nu binnen je budget past. Dan hoef je niet over 1-2 jaar in te ruilen; dat is toch vaak een moment dat je geld inlevert en als een kind op komst is dan heb je genoeg andere dingen om geld aan uit te geven.
Renault Clio Estate:
Fijne auto, voldoende kofferbakruimte. Echter te weinig ruimte op de achterbank.
Het argument om voor en C-segmenter te gaan: daar heb je doorgaans meer ruimte op de achterbank.
Opel Astra 1.0
Hele fijne auto met luxe uitrusting, waar ik evt. het budget iets voor kan verhogen.
Nadelen: Veel ex lease met km standen vanaf 120K+. Hoe betrouwbaar is deze motor als ik er veel km mee ga maken? Ik hoor vaak dat lease auto’s eruit gaan net voordat er hoge kosten aan zitten te komen.
relatief zwaar en Opel is duur qua onderhoud is mij verteld.
Ik vind de Astra een uitstekende keuze. Met het model vanaf 2016 is ie juist niet meer zo zwaarlijving als voorheen en krijg je veel auto en een hele moderne auto voor je geld. Ook de betrouwbaarheid zit wel snor.
https://www.autoreview.nl...eringen-problemen-prijzen
https://www.autovisie.nl/koopwijzer/koopwijzer-opel-astra/

Bij elke auto kun je meer onderhoudskosten verwachten naarmate de leeftijd en kilometerstand oploopt. Een lease auto wordt verkocht als het lease contract erop zit, zelden ingegeven door de technische staat van de auto. Een auto met 120.000km kan heus nog een hele tijd mee. Dat Opel hogere onderhoudskosten heeft herken ik niet.
Andere kanshebbers naast de Astra:

Hyundai I30 Hatchback
Kia Rio
Skoda Rapid (wat ik lees zou vanaf de bouwjaren 2016 de 1.2 TSI betrouwbaar genoeg moeten zijn?)
De Auris is duur want legendarische Toyota betrouwbaarheid. Iedereen weet dat ze betrouwbaar en zuinig zijn en dat zie je terug in de prijs. Zelfde verhaal bij een Prius. Een Auris uit 2013 met bijna 200k kost bijna hetzelfde als een Astra uit 2016 met 120k: dan zou ik voor de Astra kiezen.

De Rio is B-segment en zou ik dus overslaan. De Rapid officieel ook B-segment maar toch best ruim volgensmij en wellicht goed geprijst want minder bekend?

De Hyundai i30 is niet gek en dan zou je ook de Kia Ceed kunnen bekijken. Een andere goeie optie is wellicht de Mazda 3: die is best zuinig in de praktijk, ook erg betrouwbaar en stuurt wat sportiever.

[ Voor 5% gewijzigd door roel-online op 30-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb een Auris TS (de station variant dus) uit 2015. Gekocht als ex-lease met 159K voor zo'n €12,5k. Vorige maand de 180K aangetikt en nog geen centje pijn. Wel zijn ze aardig wat duurder geworden, zeker een beetje leuk aangeklede (stoelverwarming, panoramadak, LED-koplampen etc.), maar dat geldt voor alle occasions momenteel volgens mij :/

Zuinige auto (zomer: 1:21, winter: 1:16) en ruime kofferbak. Houd er wel mee dat de hybride zo goed als niks (348kg) mag trekken (als je een trekhaak hebt/wilt), dus veel meer dan een klein bagagewagentje of fietsendrager kun je niet op de trekhaak hebben. Fijn rijden met de CVT-automaat.
Kijk zo een hybride van toyota dat is zo een beetje meest betrouwbare auto die je kan aanschaffen en dan nog met resterende 10 jaar garantie.

En vergeet niet dat de jaarlijkste beurten bij toyota vooral als je de basis beurt neemt best schappelijk zijn.

Zo een hybride heeft veel minder slijtageonderdelen en minder bewegende onderdelen. De ecvt is een van de betrouwbaarste automaten ter wereld, bijna geen bewegende onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Figo112 op 30-01-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoeveel kinderen ben je van plan te krijgen? Een heel elftal? Of voorlopig eentje? Dan voldoet bij wijze van spreken, de nieuwste Suzuki Swift ook: mag ik vragen, waarom je de huidige weg doet? Buiten dat het een driedeurs is?

Want de Suzuki Swift staat als uitermate betrouwbaar bekend: vroeg of laat, krijg je met iedere auto hogere onderhoudskosten. Vergis je niet in de onderhoudskosten van een nieuwe auto.....

Verplicht onderhoudsbeurten bij de dealer laten uitvoeren: goedkoop is anders hoor. Je zit toch minimaal op € 250 bij minimaal onderhoud, per jaar. Maar reken eerder op gemiddeld € 500 per jaar. Die vraag heb ik eens gesteld aan een dealer, alvorens ik een nieuwe auto ging kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:11
Ik rijd nu (nog) een Skoda Rapid Spaceback 1.0L (of 999cc) van 11-2018 in de zakelijke lease (fiscale waarde 22.000). Ter indicatie heb ik een overname bedrag opgevraagd om te overwegen privé door te rijden of een nieuwe lease auto te bestellen. Met 100.000 op de teller vragen ze (Athlon) er 11.750 voor.

Qua stoelen merk je dat je in een "goedkopere" auto zit. Dus voor langere ritten (2a 3 uur) ben je vlug doorgezeten. Motor technisch heb ik alleen pech gehad omdat ik bezoek van een marter heb gehad. Buiten dat geen enkele klachten gehad over de auto.
Ruimte in de auto is echt voldoende, maak er vaak genoeg ritjes in met teamgenoten + sport tassen. Mogelijke kinderen gaan er dus makkelijk in passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Marco-Peters schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:13:
Hoeveel kinderen ben je van plan te krijgen? Een heel elftal? Of voorlopig eentje? Dan voldoet bij wijze van spreken, de nieuwste Suzuki Swift ook: mag ik vragen, waarom je de huidige weg doet? Buiten dat het een driedeurs is?

Want de Suzuki Swift staat als uitermate betrouwbaar bekend: vroeg of laat, krijg je met iedere auto hogere onderhoudskosten. Vergis je niet in de onderhoudskosten van een nieuwe auto.....

Verplicht onderhoudsbeurten bij de dealer laten uitvoeren: goedkoop is anders hoor. Je zit toch minimaal op € 250 bij minimaal onderhoud, per jaar. Maar reken eerder op gemiddeld € 500 per jaar. Die vraag heb ik eens gesteld aan een dealer, alvorens ik een nieuwe auto ging kopen.
Valt mee bij Toyota in iedergeval als je de budget zonder pechhulp neemt:

Omschrijving Budget
Onderhoudsbeurt 165.000 km (KB) € 164,
Onderhoudsbeurt 180.000 km (GB) € 449,
Onderhoudsbeurt 195.000 km (KB) € 164,-
Onderhoudsbeurt 210.000 km (GB) € 297,-
Onderhoudsbeurt 225.000 km (KB) € 164,-

De 180k beurt worden ook de bougies gedaan die weer 90k mee kunnen.

Bovenstaande een voorbeeld van een toyota aurius hybride uit 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Figo112 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Valt mee bij Toyota in iedergeval als je de budget zonder pechhulp neemt:

Omschrijving Budget
Onderhoudsbeurt 165.000 km (KB) € 164,
Onderhoudsbeurt 180.000 km (GB) € 449,
Onderhoudsbeurt 195.000 km (KB) € 164,-
Onderhoudsbeurt 210.000 km (GB) € 297,-
Onderhoudsbeurt 225.000 km (KB) € 164,-

De 180k beurt worden ook de bougies gedaan die weer 90k mee kunnen.

Bovenstaande een voorbeeld van een toyota aurius hybride uit 2013.
Dat valt zeker mee: maar vergeet de carrosserie controle voor circa € 30 niet, de filtertjes die € 50 per stuk kosten. De injectie reiniger etc.....

Ik zou trouwens altijd gewoon met pechhulp nemen: wat kost dat extra? Een paar tientjes? Natuurlijk als je een zuinige rijder bent, zul je niet gauw nieuwe banden of remmen nodig hebben. Daarom verkopen sommige hun nieuwe auto na 4 jaar, omdat dan het duurdere onderhoud eraan komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 30-01-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Marco-Peters schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Dat valt zeker mee: maar vergeet de carrosserie controle voor circa € 30 niet, de filtertjes die € 50 per stuk kosten. De injectie reiniger etc.....

Ik zou trouwens altijd gewoon met pechhulp nemen: wat kost dat extra? Een paar tientjes? Natuurlijk als je een zuinige rijder bent, zul je niet gauw nieuwe banden of remmen nodig hebben. Daarom verkopen sommige hun nieuwe auto na 4 jaar, omdat dan het duurdere onderhoud eraan komt.
Volgens mij is dat geen extra bij toyota, de prijzen die ik heb aangegeven gaan al vanuit dat bij bepaalde beurten extra zaken vervangen moeten worden. Zoals die bougies elke 90k daarom is die beurt ook veel duurder. Filters worden doorgaans tijdens een grote beurt vervangen en zitten naar mij weten inbegrepen en kost het niet extra. Kan ik ook niet opmaken uit de onderhoudsgids voor de aurius hybride.

Dit staat trouwens wel: Tijdens een onderhoudsbeurt controleren we uw auto ook op de onderstaande punten.
Extra vervangingen en inspecties zijn in de adviesprijs inbegrepen,

Pakket met pechhulp is trouwens wel wat duurder dus daar is de besparing ook meteen, met pechhulp zit je op 300 euro voor een kleine beurt. Als je nu een wegenwacht europa hebt kan je die ook opzeggen en die van toyota nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Figo112 op 30-01-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Even on topic ik zou als vervanging van een swift gaan voor een Toyota Yaris Hybrid. Zuiniger kan bijna niet en voor het budget wat je voor ogen hebt kan je nog wel een leuke uitvoering vinden.

Wil je slagje groter is de aurius hybride ook een goede keuze maar rond 12k heb je niet heel veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Alle gebruikelijke c-segmenters kan je gaan bekijken.
De afgelopen generatie VAG spul is ook prima (vanaf 2012/2013 ongeveer?), dus golf, Leon, Octavia.

Daarnaast de veilige opties i30 en Ceed.

Ik zou ook vooral gewoon gaan proefrijden. We zocjten een paar jaar geleden een nieuwe (2e hands) auto in dat segment voor m’n vrouw. Die schoot gelijk de i30 resoluut af, net als een C4. Terwijl de golf weer als erg prettig ervaren werd. Dus smaken verschillen ;) !

Overigens wel grappig dat je de Clio een fijne auto vindt, maar de hoge Clio = captur op interieur en stoelen afwijst. Dat interieur en die stoelen zijn dus identiek. Het verschil zal in onderhoud en vorige gebruiker zitten (dikke berijder slijt een stoel meer…)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evant87
  • Laatst online: 04-09-2023
Marco-Peters schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:13:

Haha voorlopig eentje ;) De huidige gaat weg i.v.m. een defecte aircopomp, aankomende grote beurt, nieuwe banden en de hoge km stand van 250k+.

Verder dank voor alle reacties! Ik weet dat niet alle keuzes qua merk in de top 3 staan van betrouwbaarheid
vooral vanwege de hoge occasionprijzen daarvan.

Voor nu ga ik mij toch eens verder verdiepen in de Auris (de niet Hybrid modellen zijn dan wel weer binnen budget maar aanzienlijk minder zuinig) en ook de Mazada 3 op het lijstje zetten. (Als vind ik het wat tegenvallen qua verbruik met bijv. de 1.5)

[ Voor 3% gewijzigd door Evant87 op 30-01-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
VW Bora ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:43
Evant87 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:28:
Voor nu ga ik mij toch eens verder verdiepen in de Auris (de niet Hybrid modellen zijn dan wel weer binnen budget maar aanzienlijk minder zuinig)
Ik ben heel benieuwd hoe je de Auris vindt in vergelijking met de Astra. De Auris komt in de basis uit 2013 en was toen al niet de meest verfijnde auto. De Astra komt uit 2016 en een heel pak moderner (je krijgt zelfs Carplay erin). Met een leeftijd van 5 jaar, een bescheiden kilometerstand en een kloppende onderhoudshistorie heb je er ook een hele betrouwbare auto aan.
en ook de Mazada 3 op het lijstje zetten. (Als vind ik het wat tegenvallen qua verbruik met bijv. de 1.5)
Mazda's zitten qua verbruik vaker dichter bij de fabrieksopgave dan veel andere merken. Je kunt altijd even op spritmonitor.de kijken om een beter idee te krijgen van het werkelijke verbruik. Aan de andere kant maak je ook niet zo gek veel kilometers dat verbruik zó belangrijk is.
Pagina: 1