sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Upgrade Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikeyAxius
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-01 19:54
Hallo,

Ik ben opzoek naar een upgrade voor m'n game PC.

Het valt me op dat in bepaalde games zoals Tarkov, Arma, Space engineers, Star citizen en zwaar modded Minecraft performance toch wat beter mag. Het zal niet aan m'n GPU liggen en ik weet dat bovengenoemde spellen relatief ruk geoptimaliseerd zijn maar ik vraag me al een tijdje af of m'n CPU niet de boosdoener is want heb deze inmiddels al sinds 2019 en was destijds zeker niet slecht maar ook niet de beste.

Dus in het kort: welke onderdeel kan ik het beste vervangen met welk ander onderdeel om de grootste performance boost te zien, het liefst onder de 400,-

Windows 11 Pro 64-bit
AMD Ryzen 7 3800X
Micro-Star International Co. Ltd B450 TOMAHAWK MAX (MS-7C02) (AM4)
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1799MHz
LG ULTRAGEAR (2560x1440@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 3070 (ASUStek Computer Inc)
931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA)
465GB Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB (Unknown (SSD))

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44

Thomg

Aww yiss

De spellen die je opnoemt willen heeeel graag een 5800X3D.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Check ook even of je geheugen genoeg is, misschien dat je naar 32GB wilt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Tarkov, ArmA en Space Engineers leunen alle 3 op krachtige singlethread performance en een bak RAM. SC kan ik minder over zeggen, maar de performance daarvan is gewoon om te janken op elk systeem. :P

Gezien de resolutie zal het waarschijnlijk niet aan je GPU liggen, hoe veel RAM is er overigens aanwezig in het systeem? De spellen die je opnoemt gaan overigens als een trein op de Ryzen 7 5800X3D welke na een BIOS update compatible is met je systeem.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MikeyAxius
Op het moment 2x8gb maar overweeg 2x16gb

Ben momenteel wel aan het strugglen welke ram precies, veel keus.

Ik ga even kijken naar 5800x3D

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MikeyAxius schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:56:

Iets als dit kan je overwegen, maar check wel eerst even of je het ook nodig hebt.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF436C17BBK2/16

Je kan ook overwegen om je kit te verkopen en er dan een 32GB kit in te zetten, maar bij DDR4 is dat niet echt nodig.

[Voor 11% gewijzigd door Thomg op 30-01-2023 13:59]

• D4NG3R
  • Nu online
Ik zou persoonlijk aanraden om 2x16 te verkiezen boven 4x8. Ryzen is nou niet echt je-van-het qua stabiliteit/compatibiliteit met geheugen. Vaak, niet altijd, lever je in op snelheid/timings bij meer DIMM's.

Gelukkig is dat bij AM4 wat minder erg dan bij AM5, maar toch iets om rekening mee te houden. :Y

Ik heb zelf vorige week mijn 2x8 kitje vervangen door 2x16: uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

I.c.m. een 5600. Gaat als een trein op de geadverteerde snelheden. :)

[Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 30-01-2023 14:01]

• MikeyAxius
Ik ga waarschijnlijk Fury Renegade ram en 5800x3D kopen met NH-D15 als koeling.

Heb nu Wraith prism van AMD als CPU koeler maar hoor dat deze niet voldoende is.

• D4NG3R
  • Nu online
Vergeet niet eerst je BIOS te updaten voordat je de nieuwe CPU er in bouwt, je zou niet de 1e zijn welke z'n oude CPU weer mag inbouwen omdat de update vergeten is. _O-

• MikeyAxius
Zou ik dat nu al kunnen doen of runt mn 3800x dan niet meer?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

Rannasha

aka "Species5618"

MikeyAxius schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:59:
Zou ik dat nu al kunnen doen of runt mn 3800x dan niet meer?
Dat hoort geen probleem te zijn. In sommige gevallen kan de ondersteuning voor de oudste AM4 CPUs wegvallen bij een update, omdat de BIOS-chip onvoldoende ruimte heeft. Maar de 3800X zit maar 1 generatie voor de 5800X3D, dus dat zal wel meevallen.

Daarnaast heeft het moederbord een "BIOS flashback" feature, waarmee je een BIOS update kan doen zelfs als er geen CPU geinstalleerd is (of de geinstalleerde CPU niet ondersteunt wordt). Dus je kunt altijd een compatibele BIOS-versie flashen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• D4NG3R
  • Nu online
Je 3800X blijft gewoon functioneren, de support voor de 1e generatie vervalt bij sommige borden wanneer je de BIOS voor de 5000 serie er op zet. :)

Edit: Wellicht toch even wachten tot je je nieuwe CPU hebt. Ik zie dat MSI een compleet aparte versie opnoemt voor de X3D, al is de hele lijst wat vreemd:

Ik kan het mij haast niet voorstellen dat je 3800X niet meer werkt met die versie, maar als je het er niet op wil wagen is wachten natuurlijk prima. :Y

[Voor 73% gewijzigd door D4NG3R op 30-01-2023 16:09]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MikeyAxius schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:22:
Ik ga waarschijnlijk Fury Renegade ram en 5800x3D kopen met NH-D15 als koeling.

Heb nu Wraith prism van AMD als CPU koeler maar hoor dat deze niet voldoende is.
NH-D15 is wel vrij heftig overkill voor een 5800X3D. het verbruik van een 3800X en een 5800X3D is vergelijkbaar in praktijk, onder 100% load tot ~20W meer. Waarom denk je zo'n koeler nodig te hebben?
De Wraith Prism is een schappelijke koeler, als je deze goed genoeg vond voor de 3800X bespaar jezelf een duit... Of iig niet zo'n dure koeler...

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 30-01-2023 16:11]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed kan prima met je PrisM koeler.
En 32GB erbij, ben je nog goedkoper uit dan alleen 5800X3D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MikeyAxius
^^ Sure maar een 5700X is ook straight up slechter dan een 5800X3D waarvoor ik hem gebruik.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-03 11:55
MikeyAxius schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:56:

Als je de 5800X3D neemt maakt de RAM snelheid een stuk minder uit. Omdat je minder cache misses hebt heb je minder vaak dat er iets uit RAM gehaald moet worden wat vertraging oplevert. RAM dat op 3200 MT/s gaat is al ruim genoeg. Meer heb je niets aan, iets minder merk je waarschijnlijk ook weinig van.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee