Toon posts:

Upgrade Game PC naar Workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• d0lf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-01 15:40
Hi allen,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Initieel ging mijn PC vooral los in Warzone met een high end systeem switchend tussen 1440p en 4K gaming. Nu game ik minder en bottleneck ik op de 32GB RAM. Dat deed me denken een en ander te onderzoeken. Hulp welkom!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben minder budget gedreven, meer mooi/kwaliteit in het midden/luxe segment. En als het zinvol is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Opties die ik zie
Optie 1; ram upgrade;
64 GB RAM - DDR4.
Goedkoopste vermoedelijk, maar zonde van de initiele 32 GB investering en loop nog een tijdje DDR5 mis.

Optie 2; middenweg;
X570 Mobo aanbieden + 32GB RAM. CPU (Ryzen 9 5900X hergebruiken) en overstap naar DDR5.
Genieten van DDR5? Of zonde met de oude gen cpu?

Optie 3; losgaan;
X570 Mobo aanbieden + 5900X + 32GB RAM op V&A.
Overstap naar DDR5 + CPU (vrije keuze evt zelfs ook voor Intel).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 359,90€ 359,90
1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G€ 1.299,-€ 1.299,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-4000C15Q-32GTZR€ 375,96€ 375,96
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 105,-€ 105,-
Totaal€ 2.617,86

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
64GB RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mobo; ASUS / MSI.
CPU; lichte voorkeur voor AMD
RAM; g-skill trident (met rgb) en kingston fury (rgb) vind ik persooonlijk erg mooi. Heb destijds opzettelijk 4 stuks gezocht wetende dat het belachelijk weinig bracht.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zie ik iets over het hoofd? Wat zou je doen voor het verbeteren van mijn systeem?

Beste antwoord (via d0lf op 30-01-2023 14:04)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:06
En 64GB DDR4 RAM hoeft niet heel duur meer te zijn, bv Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64

Alle reacties

• martyw
Ryzen 5xxx processors doen het alleen met DDR4, als je naar DDR5 wilt moet je de CPU en moederbord ook vervangen

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 30-01-2023 13:52]

• d0lf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-01 15:40
martyw schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:52:
Ryzen 5xxx processors doen het alleen met DDR4, als je naar DDR5 wilt moet je de CPU en moederbord ook vervangen
Oeps, dat zag ik over het hoofd. Dank! _/-\o_

Dan is het dus 300 piek uitgeven voor veel ram of 1000 piek voor next gen. Ik zie dat de 3D modellen nog moeten uit komen en ben daar ook wel benieuwd naar. Ik neig naar wachten en een tijdelijke RAM upgrade.

• martyw
d0lf schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Oeps, dat zag ik over het hoofd. Dank! _/-\o_

Dan is het dus 300 piek uitgeven voor veel ram of 1000 piek voor next gen. Ik zie dat de 3D modellen nog moeten uit komen en ben daar ook wel benieuwd naar. Ik neig naar wachten en een tijdelijke RAM upgrade.
Ik zou nog minstens een jaar of twee wachten met een CPU upgrade, de 5900 is nog steeds een topper

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
En 64GB DDR4 RAM hoeft niet heel duur meer te zijn, bv Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee