Vraag

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:06
Ik zoek een?
Een upgrade voor mijn huidige build. Eerst was ik van plan om een volledig nieuwe build te kopen. Maar uiteindelijk de knoop nog niet doorgehakt ( te lang gewacht met Black Friday, en toen de kat uit de boom gekeken). Met de huidige prijzen van videokaarten dacht ik daar nog even mee te wachten en alvast mijn CPU en mobo te upgraden omdat ik toch wel merk dat mijn pc wat ouder wordt.

Wat is je budget?
Rond de 500-600 euro. Zou eventueel nog wel wat meer willen uitgeven mits prijs/prestatie goed is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe enkel Intel gehad. Actief gelezen op verschillende threads op het forum, en de BBG's bekeken. Kan zelf niet kiezen of ik nu voor een 13de gen i5 wil gaan of voor een goedkopere Ryzen.
Voor de rest geen merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming, omdat mijn huidige build wat verouderd is houd ik me vooral aan de spellen die ik al speel.
Maar met de upgrade ben ik toch wel van plan de nieuwste titels te spelen. Graag zou ik voor de komende paar jaar dan ook nog alles prima kunnen spelen.
Momenteel speel ik op 1080p 144hz, maar dit zou ik dan ook willen veranderen naar 1440p 144hz.
Qua spellen doe ik vanalles graag. Shooters, MMORPG, sim racing en VR zou ik ook meer willen doen.

Huidige build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97M-G43€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 350D Window€ 197,99€ 197,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 96,80€ 96,80
1Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 294,79

Hier zitten ook nog twee hard drives in en één sata SSD.

Nu was ik aan het denken om dus enkel de CPU (met koeler erbij), mobo, ram en voeding te upgraden om later nog te kijken naar een goeie GPU deal.
De behuizing en GPU zou ik dus nog graag willen gebruiken.

Nu zit ik met volgende vragen:
- Gaat het geen stuttering/bottleneck geven als ik mijn huidige videokaart behoud?
- Is de Ryzen 5600 nog interessant of eerder kiezen voor de nieuwere gen i5? (Kijkend naar de adviezen op het forum en de nieuwe BBG)
- Of zou ik beter wachten met upgraden en na een paar maanden een volledig nieuwe build kopen?

Upgrade suggesties zijn welkom!

Voorgestelde build van Martyw leek me wel interessant:
Maar dan zonder behuizing, gpu voor in de toekomst en de SSD zou ik ook kunnen weglaten.
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 424,-€ 424,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 61,84€ 61,84
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 49,99€ 49,99
Totaal€ 1.142,33

Graag hoor ik jullie bedenkingen :)

Alvast bedankt voor het lezen!

Beste antwoord (via Mr. Bronkhorst op 31-01-2023 08:49)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Huidige voeding is niks mis mee? Verder zou je kunnen checken of je huidige koeler al een AM4 bracket heeft.

Dan zou je met een amd 5700x + moederbord en ram al klaar zijn.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 203,05€ 203,05
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 104,-€ 104,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 96,16€ 96,16
Totaal€ 403,21

[Voor 5% gewijzigd door NESFreak op 30-01-2023 15:32]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NESFreak
  • Nu online
Huidige voeding is niks mis mee? Verder zou je kunnen checken of je huidige koeler al een AM4 bracket heeft.

1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 96,16€ 96,16
Totaal€ 403,21

[Voor 5% gewijzigd door NESFreak op 30-01-2023 15:32]

• Mr. Bronkhorst
NESFreak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:57:

1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16€ 55,87€ 55,87
Totaal€ 362,92

SSD voor later: Als je nu nog geen SSD hebt, koop er dan zeker eentje. Zonder is tegenwoordig niet meer te doen.
Bedankt voor je reactie!

Dit is al zeker een heel interessante optie.
Ik heb gelukkig wel al een sata ssd, AM4 bracket zou ik nog eens moeten zoeken :P
Nu heb ik nog niet gekeken naar het verbruik van de processor en de mogelijk nieuwe videokaart.

Dan resteren mij nog de volgende vragen:
Zal de huidige voeding dan geen problemen geven met een 5700X i.c.m. een 6700XT/6800XT?
Zal het voorlopig ook geen stuttering of bottleneck veroorzaken met de huidige GTX 1060 6gb?
Zou voor het moederbord ook een BIOS update nodig zijn?

• NESFreak
  • Nu online
Mr. Bronkhorst schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Dit is al zeker een heel interessante optie.
Ik heb gelukkig wel al een sata ssd, AM4 bracket zou ik nog eens moeten zoeken :P
Nu heb ik nog niet gekeken naar het verbruik van de processor en de mogelijk nieuwe videokaart.

Dan resteren mij nog de volgende vragen:
Zal de huidige voeding dan geen problemen geven met een 5700X i.c.m. een 6700XT/6800XT?
Goeie.

https://www.amd.com/en/pr...ics/amd-radeon-rx-6800-xt
https://www.amd.com/en/pr...ics/amd-radeon-rx-6700-xt

Voor de 6700xt adviseert amd 650W en voor de 6800xt zelfs 750W, dus ook die tx650 uit je lijst zou dan niet toereikend zijn voor die laatste.

In de praktijk weet AMD niet wat je verder nog in je systeem hebt, en de cooler master V gold serie staat goed bekend, en de 5700x heeft maar een tdp van 65W.

Ik zou zelf wel durven om de 6700xt met die voeding te gebruiken, maar de 6800xt niet. Maar dit is absoluut geen advies en voor je eigen risico ;)
Zal het voorlopig ook geen stuttering of bottleneck veroorzaken met de huidige GTX 1060 6gb?
De 1060 zal waarschijnlijk de bottleneck worden, maar het zal sowieso al een verbetering zijn ten opzichte van je huidige situatie. Vooral stutter (1%, 0.1%) zal als het goed is juist minder worden.
Zou voor het moederbord ook een BIOS update nodig zijn?
Het bord wat ik noemde ondersteund de 5700x vanaf BIOS versie F14. Die is van 2022-01-13. Het is een erg populair moederbord, en die moet dus al meer dan 1 jaar op de plank hebben gelegen als ie je processor nog niet ondersteund. Er zijn al wel nieuwere bios versies dan dat. Het changelog is niet heel duidelijk, maar "Improve system stability" staat er wel vermeld, dus meteen na aankoop updaten kan geen kwaad.

Dat gezegd. Mocht je wel een ouder exemplaar krijgen, dan kun je zonder cpu of ram je bios alsnog updaten: "Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card"

------------

Ik zie nu trouwens dat je voor 32GB had gekozen in je TS. Dat kan ook met dit moederbord, maar ik had perongeluk 16GB gekozen. Daardoor lijkt het misschien heel erg veel goedkoper. Je voorgestelde intel systeem is niks mis mee verder hoor.

[Voor 5% gewijzigd door NESFreak op 30-01-2023 15:17]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Een goede 650watt voeding bv deze ; uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
Deze werd mij toen door onze voedings-goeroe @Hackus aanbevollen.
Daar draait een AMD Ryzen7 5700X i.c.m AMD RX6800XT prima op.
Hoe weet ik dat....ik heb precies die setup ;)

• Mr. Bronkhorst
Heel erg bedankt voor jullie reacties @NESFreak en @WiLLoW_TieN !
@NESFreak Jouw uitleg schept al een veel beter beeld voor me en nu weet ik ook hoe ik ervoor sta in de toekomst!
Door jullie ben ik wel eerder geneigd om voor bovenstaand AMD voorstel te gaan _/-\o_

Nu aan mij de keuze natuurlijk of ik toch niet voor die ongeveer 100 200 euro meer het intel pad op wil gaan :?
Daar onstaat dan weer heel veel twijfel :p Vanavond maar eens de verschillen opzoeken dan.
Zou ik dan beter specifiek kijken naar de games die ik zou willen spelen?

Jullie zijn alvast heel erg bedankt!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee