Ik zoek een?
Een upgrade voor mijn huidige build. Eerst was ik van plan om een volledig nieuwe build te kopen. Maar uiteindelijk de knoop nog niet doorgehakt ( te lang gewacht met Black Friday, en toen de kat uit de boom gekeken). Met de huidige prijzen van videokaarten dacht ik daar nog even mee te wachten en alvast mijn CPU en mobo te upgraden omdat ik toch wel merk dat mijn pc wat ouder wordt.
Wat is je budget?
Rond de 500-600 euro. Zou eventueel nog wel wat meer willen uitgeven mits prijs/prestatie goed is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe enkel Intel gehad. Actief gelezen op verschillende threads op het forum, en de BBG's bekeken. Kan zelf niet kiezen of ik nu voor een 13de gen i5 wil gaan of voor een goedkopere Ryzen.
Voor de rest geen merkvoorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming, omdat mijn huidige build wat verouderd is houd ik me vooral aan de spellen die ik al speel.
Maar met de upgrade ben ik toch wel van plan de nieuwste titels te spelen. Graag zou ik voor de komende paar jaar dan ook nog alles prima kunnen spelen.
Momenteel speel ik op 1080p 144hz, maar dit zou ik dan ook willen veranderen naar 1440p 144hz.
Qua spellen doe ik vanalles graag. Shooters, MMORPG, sim racing en VR zou ik ook meer willen doen.
Huidige build:
Hier zitten ook nog twee hard drives in en één sata SSD.
Nu was ik aan het denken om dus enkel de CPU (met koeler erbij), mobo, ram en voeding te upgraden om later nog te kijken naar een goeie GPU deal.
De behuizing en GPU zou ik dus nog graag willen gebruiken.
Nu zit ik met volgende vragen:
- Gaat het geen stuttering/bottleneck geven als ik mijn huidige videokaart behoud?
- Is de Ryzen 5600 nog interessant of eerder kiezen voor de nieuwere gen i5? (Kijkend naar de adviezen op het forum en de nieuwe BBG)
- Of zou ik beter wachten met upgraden en na een paar maanden een volledig nieuwe build kopen?
Upgrade suggesties zijn welkom!
Voorgestelde build van Martyw leek me wel interessant:
Maar dan zonder behuizing, gpu voor in de toekomst en de SSD zou ik ook kunnen weglaten.
Graag hoor ik jullie bedenkingen
Alvast bedankt voor het lezen!
Een upgrade voor mijn huidige build. Eerst was ik van plan om een volledig nieuwe build te kopen. Maar uiteindelijk de knoop nog niet doorgehakt ( te lang gewacht met Black Friday, en toen de kat uit de boom gekeken). Met de huidige prijzen van videokaarten dacht ik daar nog even mee te wachten en alvast mijn CPU en mobo te upgraden omdat ik toch wel merk dat mijn pc wat ouder wordt.
Wat is je budget?
Rond de 500-600 euro. Zou eventueel nog wel wat meer willen uitgeven mits prijs/prestatie goed is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe enkel Intel gehad. Actief gelezen op verschillende threads op het forum, en de BBG's bekeken. Kan zelf niet kiezen of ik nu voor een 13de gen i5 wil gaan of voor een goedkopere Ryzen.
Voor de rest geen merkvoorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming, omdat mijn huidige build wat verouderd is houd ik me vooral aan de spellen die ik al speel.
Maar met de upgrade ben ik toch wel van plan de nieuwste titels te spelen. Graag zou ik voor de komende paar jaar dan ook nog alles prima kunnen spelen.
Momenteel speel ik op 1080p 144hz, maar dit zou ik dan ook willen veranderen naar 1440p 144hz.
Qua spellen doe ik vanalles graag. Shooters, MMORPG, sim racing en VR zou ik ook meer willen doen.
Huidige build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4590 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI H97M-G43 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 350D Window | € 197,99 | € 197,99 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 96,80 | € 96,80 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master V Series V550 | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 294,79 |
Hier zitten ook nog twee hard drives in en één sata SSD.
Nu was ik aan het denken om dus enkel de CPU (met koeler erbij), mobo, ram en voeding te upgraden om later nog te kijken naar een goeie GPU deal.
De behuizing en GPU zou ik dus nog graag willen gebruiken.
Nu zit ik met volgende vragen:
- Gaat het geen stuttering/bottleneck geven als ik mijn huidige videokaart behoud?
- Is de Ryzen 5600 nog interessant of eerder kiezen voor de nieuwere gen i5? (Kijkend naar de adviezen op het forum en de nieuwe BBG)
- Of zou ik beter wachten met upgraden en na een paar maanden een volledig nieuwe build kopen?
Upgrade suggesties zijn welkom!
Voorgestelde build van Martyw leek me wel interessant:
Maar dan zonder behuizing, gpu voor in de toekomst en de SSD zou ik ook kunnen weglaten.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 269,90 | € 269,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M GAMING X DDR4 | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB | € 424,- | € 424,- |
1 | Behuizingen | DeepCool Macube 110 Zwart | € 61,84 | € 61,84 |
1 | Processorkoeling | DeepCool AK400 | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Voedingen | Corsair TX650M (2021) | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM620 1TB | € 49,99 | € 49,99 |
Totaal | € 1.142,33 |
Graag hoor ik jullie bedenkingen

Alvast bedankt voor het lezen!