Lineair PCM - PS5 / A90J / Denon X1700H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-02 09:36
Mijn vraag
Is linear PCM in mijn geval het beste op de PS5?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: Sony XR-83A90J
AVR: Denon X1700H
Speakers: HKTS 20 (5.1)
Console: PS5
Bekabeling: HDMI 2.1 licensed (VRR/ALLM werkt bijvoorbeeld prima)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veelal feedback op reddit, echter heeft men de PS5 nogal vaak direct in de TV, of/met soundbar dmv HDMI waardoor het lastig vergelijken is.

Wat ik vooral lees is dat Lineair PCM het beste is als je HDMI 2.1 hebt, ofwel capabel spul. De PS5 heeft, nadat je kiest voor AVR in audio settings, de keuze tussen 3.1/5.1/7.1 en je kunt kiezen tussen Lineair PCM / DTS en Dolby.

Het probleem is: Lineair PCM klinkt niet mooi / geen surround op apps zoals Twitch/Youtube op de PS5. Het lijkt op stereo, zeg maar. Als ik dan in PS5 settings Dolby selecteer hoor ik wel meer geluid uit de rear speakers, maar het klinkt wel nog steeds vrij 'plat', alsof er simpel gezegd 20% naar elke speaker gaat, o.i.d. Ik begrijp dat de audio van bijv Youtube geen FLAC kwaliteit is, maar op de native apps van de Sony TV klinkt het beter, waardoor ik twijfel aan mijn settings.

Spellen op de PS5 klinken goed, het kan zijn dat ik nu spoken zie, maar volgens mij klinkt het allemaal echt een klap beter op native apps/TV. Er werd ook de suggestie gedaan op reddit om voor PS5 apps, DTS of Dolby te gebruiken, en zodra je gaat gamen handmatig weer naar Lineair PCM gaat.

Setup is als volgt:
TV/eArc -> AVR -> PS5

Iemand hier met een soortgelijke setup?

Beste antwoord (via subordinate op 31-01-2023 18:23)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:08:
[...]
Denk je dat het waard is om de PS5 settings naar "TV" te zetten, zodat hij alles over laat aan de output device - in dit geval de Denon?
Ik heb geen idee wat de optie "TV" of "AMP" doet in de settings van de Playstation. Het gaat om het aantal kanalen waar de PS5 op staat ingesteld uit te sturen. Heb je een 5.1 setup en stel je de PS5 op 5.1 in zal deze altijd "5.1" uitsturen naar de receiver maar niet de speakers aansturen (krom verwoord maar denk dat het idee wel duidelijk is).

Vandaar dat ik zeg dat om de PS5 na te bootsen naar wat je hebt op de TV je het aantal kanalen in moet stellen op 2.0 binnen de Playstation. Echter heb je dan 2.0 LPCM waar je niet de "DDSurr" op toe kan passen die je bij de TV wel hebt (en blijkbaar wilt). Daarom moet de Playstation ook nog naar "Dolby Digital" ingesteld worden om de opties van de Denon bij Dolby Digital vrij te geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:27:

Wat ik vooral lees is dat Lineair PCM het beste is als je HDMI 2.1 hebt, ofwel capabel spul.
Die even nuanceren: surround LPCM gaat alleen over HDMI eARC, LPCM over ARC valt terug naar twee kanalen. eARC is bij HDMI 2.1 ingevoerd. Echter zijn er fabrikanten geweest die eARC als update over HDMI 2.0b hebben uitgebracht. Niet alles hoeft dus HDMI 2.1 te zijn. Sterker, als je direct van de PS5 naar de receiver gaat zou HDMI 1.3 al voldoen. Puur kijkende naar audio, qua video verlies je op die manier aanzienlijk wat features.
Het probleem is: Lineair PCM klinkt niet mooi / geen surround op apps zoals Twitch/Youtube op de PS5. Het lijkt op stereo, zeg maar.

Als ik dan in PS5 settings Dolby selecteer hoor ik wel meer geluid uit de rear speakers...
Is het mogelijk ook stereo? Zie je op de receiver wat je binnenkrijgt? Verkeerde instelling op de TV en je valt terug naar 2.0 stereo. Of sluit de console rechtstreeks op de Denon aan, die heeft ook HDMI 2.1 waardoor je geen opties in video verliest.
Spellen op de PS5 klinken goed, het kan zijn dat ik nu spoken zie, maar volgens mij klinkt het allemaal echt een klap beter op native apps/TV.
Voor Dolby Digital en DTS moet de PlayStation constant on the fly die surround track maken. Kan het zijn dat de PlayStation met stereo bronnen als bijvoorbeeld YouTube dan ook naar 5.1 upmixed en LPCM dat niet doet?

Ben daar zelf nu wel benieuwd naar. In theorie zou het kunnen, geen idee wat de praktijk doet. Kan thuis eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
FeaR schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Die even nuanceren: surround LPCM gaat alleen over HDMI eARC, LPCM over ARC valt terug naar twee kanalen. eARC is bij HDMI 2.1 ingevoerd. Echter zijn er fabrikanten geweest die eARC als update over HDMI 2.0b hebben uitgebracht. Niet alles hoeft dus HDMI 2.1 te zijn. Sterker, als je direct van de PS5 naar de receiver gaat zou HDMI 1.3 al voldoen. Puur kijkende naar audio, qua video verlies je op die manier aanzienlijk wat features.
De PS5 zit in de Denon AVR, die gaat weer naar de TV d.m.v. eArc. VRR/ALLM 8K/60 of 4K/120hz werkt prima. Alle apparaten zijn tevens up to date.
[b]

[...]

Is het mogelijk ook stereo? Zie je op de receiver wat je binnenkrijgt? Verkeerde instelling op de TV en je valt terug naar 2.0 stereo. Of sluit de console rechtstreeks op de Denon aan, die heeft ook HDMI 2.1 waardoor je geen opties in video verliest.
Op de versterker staat dan "Multi ch in". (De PS5 staat dan op AVR / 5.1 / Lineair PCM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:19:
[...]
De PS5 zit in de Denon AVR, die gaat weer naar de TV d.m.v. eArc. VRR/ALLM 8K/60 of 4K/120hz werkt prima. Alle apparaten zijn tevens up to date.
Nee, je gaat naar de TV via HDMI Out. In deze setup gebruik je geen eARC maar de HDMI Processing van de receiver. Als je de PS5 rechtreeks in de TV hebt gebruik je eARC.

Ik heb het net getest en ik blijf deels bij wat ik in mijn eerste post zei. Mijn test heeft alleen andere resultaten dan jouw bevindingen. YouTube is native stereo, daar heb ik mee getest. Met zowel de PlayStation op LPCM als Dolby heb ik geen geluid uit de Rear of Center Speaker, signaal blijft 2.0. Ik ben daar 100% zeker van aangezien ik mijn fronts los heb gekoppeld door de dedicated eindversterker uit te zetten. Daarna was het compleet stil (op de brommende trafo van de eindversterker voor de Rear en Center speaker na :X). De receiver geeft wel aan 5.1 binnen te krijgen, op zowel Dolby als LPCM, maar stuurt met YouTube 2.0 uit.

Heb je niet toevallig een setting aan staan om van stereo altijd surround te maken? Aangezien jij een soort van surround hebt en ik helemaal niets. Of mijn setup klopt niet, dat kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 30-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
FeaR schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Nee, je gaat naar de TV via HDMI Out. In deze setup gebruik je geen eARC maar de HDMI Processing van de receiver. Als je de PS5 rechtreeks in de TV hebt gebruik je eARC.
Moet ik de PS5 dan in audio settings wellicht op TV zetten i.p.v. amp/avr denk je?
[b]
Ik heb het net getest en ik blijf deels bij wat ik in mijn eerste post zei. Mijn test heeft alleen andere resultaten dan jouw bevindingen. YouTube is native stereo, daar heb ik mee getest. Met zowel de PlayStation op LPCM als Dolby heb ik geen geluid uit de Rear of Center Speaker, signaal blijft 2.0. Ik ben daar 100% zeker van aangezien ik mijn fronts los heb gekoppeld door de dedicated eindversterker uit te zetten. Daarna was het compleet stil (op de brommende trafo van de eindversterker voor de Rear en Center speaker na :X). De receiver geeft wel aan 5.1 binnen te krijgen, op zowel Dolby als LPCM, maar stuurt met YouTube 2.0 uit.

Heb je niet toevallig een setting aan staan om van stereo altijd surround te maken? Aangezien jij een soort van surround hebt en ik helemaal niets. Of mijn setup klopt niet, dat kan ook.
Opvallend. Heb je ook toevallig DTS geprobeerd? Kan het wellicht een setting zijn in mijn TV? Het blijft vreemd dat Youtube/Twitch op de TV veel beter klinkt dan op de PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Moet ik de PS5 dan in audio settings wellicht op TV zetten i.p.v. amp/avr denk je?
Amp!
Opvallend. Heb je ook toevallig DTS geprobeerd? Kan het wellicht een setting zijn in mijn TV? Het blijft vreemd dat Youtube/Twitch op de TV veel beter klinkt dan op de PS5
DTS kan ik niet testen. Ik test wel via eARC en mijn TV ondersteunt geen DTS.

TV zou ook de boosdoener kunnen zijn inderdaad. Of een setting als je TV kijkt die stereo upmixt naar pseudo surround. YouTube is en blijft stereo, de bron is in deze het probleem niet.

Dus, wat zegt de receiver als je YouTube via de TV kijkt? Ook "Dolby Digital"?

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 30-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
@FeaR Zojuist gecheckt. Als ik op mijn TV aan het kijken ben staat er op de Denon: DDSurr (dolbydigitalsurround). Met de afstandsbediening van de Denon kan ik ook daarnaast Dialogue enhancer kiezen, dus 2 smaken.

Op de PS5 staat er enkel Multi ch In en zijn er geen opties te selecteren op de Denon. Dit klinkt dan ook ‘holler’ en minder surround dan de TV zelf. Passthrough mode op de TV staat ook op Auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:19:
@FeaR Zojuist gecheckt. Als ik op mijn TV aan het kijken ben staat er op de Denon: DDSurr (dolbydigitalsurround). Met de afstandsbediening van de Denon kan ik ook daarnaast Dialogue enhancer kiezen, dus 2 smaken.
Google zegt mij dat "DDSurr" upmix is van stereo. Denk dat je daar ook het antwoord hebt op je vraag. PlayStation laat de bron horen zoals deze is, de TV ook maar daar heb je een upmix ingesteld? Kan je niet kiezen voor iets als "Direct" via de gele knop op de remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
subordinate schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:19:

Op de PS5 staat er enkel Multi ch In en zijn er geen opties te selecteren op de Denon. Dit klinkt dan ook ‘holler’ en minder surround dan de TV zelf. Passthrough mode op de TV staat ook op Auto.
Geen opties kunnen kiezen is wel vreemd.
Kan je niet gewoon: op knopje links onder vd afstandsbediening ‘movie’ drukken totdat op het display ‘stereo’ ziet ( of DD etc., wat je wilt). Zo kan je handmatig even switchen tussen stereo, DD, multi channel etc.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
@Shocked

Dat kan idd, alle formaten lijken weinig uit te halen op de PS5 behalve multi ch stereo (dit is dan in mijn woorden ‘20% verspreid over 5 speakers’. Ook stemmen gaan dus rondom en niet vooral op de central speaker.

Als ik (DDsurr) kies heb ik op de TV goed geluid, surround en stemmen op central speaker. Met dezelfde volume (hoogte) is het tevens een stuk luider dan op de PS5. Wel klinken de rear speakers krakerig/ruizerig door het signaal. Ik snap dat de versterker geen bagger in goud kan veranderen, maar dit is zeker beter dan via de PS5. Ik neem de ruis dan ook voor lief in ruil voor surround.

Op de PS5 met deze setting (multi ch Dsur), veel minder surround en minder luid, heel lichtjes geluid als je je oor bij de rear speakers houd maar anders niet te horen. Er zit hier dus om de 1 of andere reden echt verschil in, waarbij hij bij de PS5 overal ‘multi
‘ voor plakt.

Kortom, voor redelijke surround ervaring op de PS5 moet ik ofwel ‘multi in Dsur’ aanzetten of ‘Multi Ch Stereo’ (de ‘5x20%’ oplossing)

Op de TV (zelfde app/zelfde video/stream) klinkt Dsur een klap beter. Het klinkt allemaal natuurlijk niet geweldig omdat deze apps geen topaudio hebben, toch vind ik het gek dat het geen identiek geluid heeft. Kan haast niet anders dan dat ik ergens een setting verkeerd heb, vraag is welke.

@FeaR de TV staat op ‘Auto’ bij passthrough. Ik kan enkel ‘Off’ of ‘Auto’ selecteren, dus niet ‘on’.

[ Voor 7% gewijzigd door subordinate op 30-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Probleem wat ik zie is dat ik nergens definitieve bevestiging kan vinden dat de YouTube app op de PS5 wel surround geluid ondersteund. Ik vind alleen deze link waar de PS5 niet wordt genoemd en wel allerlei TV's en andere devices https://support.google.com/youtube/answer/11904456?hl=en

Nou heb ik geen kennis van de PS5 maar kan het zijn dat de PS5 in LPCM mode zich anders gedraagt dan in DTS of Dolby mode? In die laatste is er misschien een surround virtualizer actief die het stereo geluid omzet naar nep surround? Dat geeft eigenlijk nooit een goed resultaat.

Anyhow, lijkt me dat je gewoon YouTube moet kijken via de TV, als het geluid daar beter is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Het komt al een paar keer voorbij: upmixing.

Zie ook de handleiding:
https://manuals.denon.com/AVRX1700H/EU/NL/DRDZSYyrtgycpw.php

Dit doet de Denon automatisch. Wil je zeker weten wat voor formaat er binnen komt op de Denon dan moet je de app gebruiken (AVR Remote) en dan rechts op het vraagteken. Je ziet dan o.a. het input formaat en output formaat.

Stereo zal, als je de direct automatische stand gebruikt gaan opmixen naar Dolby Surround.

Deze modus gebruikt Dolby Surround Upmixer voor het uitbreiden van verschillende bronnen naar natuurlijke en realistische meerkanaals bronnen voor weergave.
Gebruik plafondluidsprekers zoals middenluidspreker boven om een driedimensionaal geluidsveld te realiseren.

Dus check even in de app welk formaat er daadwerkelijk binnen komt.

Stereo naar Dolby Surround opmixen kan ervaren worden als slecht geluid. ;)
Zet je een bron op een bepaald output formaat (anders dan automatisch) kan het zijn dat hij die instelling ook vasthoud terwijl het input signaal wellicht is gewijzigd. (Meen ik mij te herinneren.)

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 31-01-2023 10:00 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CPM schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:49:
Stereo zal, als je de Direct (automatisch) stand gebruikt gaan opmixen naar Dolby Surround.
De Direct-stand (die ik al eerder aanhaalde, gele knop op de remote) zou dat dus juist niet moeten doen. Uit jouw link/handleiding:
Direct
Deze modus speelt audio af zoals opgenomen in de bron.
Maar goed, dat is dan de TV zo instellen zodat het geluid net zo klinkt als via de PlayStation en dat was volgens mij niet de bedoeling.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 31-01-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
@CPM @FeaR

AVR data op de PS5 op de Twitch app met Direct en Auto (gele knop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJIdO7ipPKlJyX14NiH8SoAwHMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XPh79IXXFe9HGnuJBMw31nJV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bXNIoG-BrSVZatsrdufIUebDG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ygROx3tNusQi8iGvdzwmRDjb.png?f=fotoalbum_large

AVR data op de TV op de Twitch app met Direct en auto (klinkt veel meer surround dan op de PS5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbHt9AnKoj9U1FMNXUO1hktS6-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v8uhMjC5SLo2jVLWtVPEV0O0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9wvNJU_V8FCByyIo-JXCM9y9cE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NEgcydHwwwye6ebbTArGZi4t.png?f=fotoalbum_large

@Ramon Ik kan idd beter de TV gebruiken nu, maar zoals @CPM zegt, straks zit ik een film te kijken of een spel te spelen met de verkeerde settings omdat mijn ‘eigen’ settings de native settings overruled. Het blijft vreemd dat hier een substantieel verschil in zit tussen de TV en de PS5. Deze setup is net nieuw, wil er uiteraard wel het uiterste uit halen.

Volledigheidshalve hierbij ook nog de PS5 audio settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N9KGNxBYNNNFXws3nPD0bbHLiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YwA2CqpQtWB5XqL9GWNOADk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3QcpMyZ-99tRBUEBnsjYUzJUPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo7LURxeCKPuKyE74kzoys2v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door subordinate op 31-01-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Stap 1 lijkt me om ervoor te zorgen dat de invoer gelijk is aan de uitvoer op de receiver. Dus stereo invoer signaal betekent ook dat je uit 2 kanalen geluid hoort. Dat is een instelling in je receiver. Bij Yamaha heet dat Straight, geen idee hoe dat bij Denon heet.

Het upscalen van stereo naar surround is eigenlijk altijd een slecht idee. Misschien klinkt het wel "meer surround" maar dat betekent niet dat het ook beter klinkt.

Het kan best zijn dat de PS5 de stereo signalen van de PS5 apps in het surround signaal van LPCM verwerkt waarbij alleen de 2 front kanalen gebruikt worden (dat zou de eerste screenshot verklaren), dit is dan vaak om hinderlijke overgangen te voorkomen waarbij het geluid even wegvalt als er van stereo naar surround geswitched wordt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:41:
@CPM @FeaR

AVR data op de PS5 op de Twitch app met Direct en Auto (gele knop):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op één of andere manier denkt mijn receiver hier ook altijd 5.1 binnen te krijgen vanuit de Playstation, maakt niet uit of deze op LPCM of Dolby Digital staat. Youtube is echter stereo en alleen de twee front speakers worden aangestuurd.
AVR data op de TV op de Twitch app met Direct en auto (klinkt veel meer surround dan op de PS5)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals de afbeeldingen aangeven krijg je 2.0 binnen. Te verwachten want YouTube is 2.0 stereo. De bron en de output zijn gelijk op de PS5 als op de TV. Echter bij de TV onder uitgang zie je echter dat alle speakers aan worden gestuurd, oftewel je gebruikt via de TV input een upscalende functie van de Denon en via de Playstation 5 niet.

Ik snap de verwarring niet...
  • Youtube is 2.0 stereo
  • Youtube via de Playstation wordt weergegeven zoals de bron bedoelt is: 2.0
  • Youtube via de TV wordt weergegeven zoals de bron bedoelt is: 2.0, echter doet de receiver een upmix naar 5.1
Dat laatste is duidelijk te zien in de screenshots: 2.0 komt binnen en 5.1 gaat er uit. Playstation kan je helaas niet afgaan op wat de receiver binnen krijgt.
Deze setup is net nieuw, wil er uiteraard wel het uiterste uit halen.
Je wilt geen 2.0 stereo (als is de bron dat qua tracks wel), jij wilt geluid uit alle speakers.

Mijns inziens staat de Playstation correct ingesteld. Als jij een stereobron in meer dan stereo wilt luisteren zal dat altijd een eigen setting zijn. Wil je de PS5 hetzelfde als de TV? PS5 instellen op "Dolby Digital" en 2.0 dan met kijken van Youtube of andere stereo bronnen ook de upscaler aanzetten zoals bij de TV. Nadeel is dat je de PS5 dan beperkt in de bandbreedte van het geluid aangezien LPCM uncompressed is.
Ramon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:22:
Het kan best zijn dat de PS5 de stereo signalen van de PS5 apps in het surround signaal van LPCM verwerkt waarbij alleen de 2 front kanalen gebruikt worden.
Dat. Receiver hier geeft ook altijd aan 5.1 binnen te krijgen bij de Playstation 5 en Xbox Series X, ook als ik YouTube afspeel. Zet ik dan de eindversterker van de fronts uit dan is het totaal stil. Receiver denkt dus wel rears en center binnen te krijgen maar stuurt deze niet aan.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 31-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Wil je de PS5 hetzelfde als de TV? PS5 instellen op "Dolby Digital" en 2.0 en dan met kijken van Youtube of andere stereo bronnen ook de upscaler aanzetten zoals bij de TV. Nadeel is dat je de PS5 dan beperkt in de bandbreedte van het geluid aangezien LPCM uncompressed is.
Aha, dat is dus dezelfde conclusie die ik op reddit had gevonden in mijn beginpost hier, handmatig switchen tussen deze 2, als je switched tussen apps met gare audio en games / netflix bijvoorbeeld.

Wat ik persoonlijk ff moet snappen is dat de settings van de PS5 dus anders zijn dan de TV ondanks dat de TV op passthrough staat en de PS5 op LPCM.

Leuk al die formats, en al die native settings voor elk apparaat maar het maakt het er allemaal niet duidelijker op, liefst alles op 'direct/straight' en de versterker lekker zelf alles laten doen. 8)7

Hebben jullie jullie amp altijd op straight/direct?

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 31-01-2023 08:51 . Reden: Ik zat de verkeerde post te wijzigen, excuses! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:41:
[...]
Wat ik persoonlijk ff moet snappen is dat de settings van de PS5 dus anders zijn dan de TV ondanks dat de TV op passthrough staat en de PS5 op LPCM.
De settings van de TV en de PS5 zijn gelijk: stereo uitsturen bij Youtube. Echter gebruik je op de Denon bij de TV input een upmixer om van 2.0 naar 5.1 te gaan. Daar zit het verschil. Probleem ligt hem in de output van de Playstation. De TV stuurt gewoon 2.0 uit de receiver herkent dat en daarom is de optie om "DDSurr" te activeren om van 2.0 naar 5.1 te gaan. De Playstation stuurt ook slechts 2.0 uit maar laat de receiver wel denken dat dit 5.1 is, vandaar is er geen optie om te upscalen. De receiver denkt namelijk al dat er 5.1 binnen komt. Playstation naar Dolby Digital of LPCM met twee kanalen instellen zou de output wel naar 2.0 moeten krijgen zodat je dan de optie voor de upscaler hebt.

Wel een berg werk om pseudo surround te krijgen op de Playstation. Veel werk om iets te laten klinken zoals het niet hoort en inderdaad met games of films telkens terug qua instellingen.
..liefst alles op 'direct/straight' en de versterker lekker zelf alles laten doen. 8)7
Nee, want direct speelt af zoals het bedoelt is. Fout voor jou want jij wilt een stereobron in surround ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 31-01-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:50:
[...]

De settings van de TV en de PS5 zijn gelijk: stereo uitsturen bij Youtube. Echter gebruik je op de Denon bij de TV input een upmixer om van 2.0 naar 5.1 te gaan. Daar zit het verschil. Probleem ligt hem in de output van de Playstation. De TV stuurt gewoon 2.0 uit de receiver herkent dat en daarom is de optie om "DDSurr" te activeren om van 2.0 naar 5.1 te gaan. De Playstation stuurt ook slechts 2.0 uit maar laat de receiver wel denken dat dit 5.1 is, vandaar is er geen optie om te upscalen. De receiver denkt namelijk al dat er 5.1 binnen komt. Playstation naar Dolby Digital of LPCM met twee kanalen instellen zou de output wel naar 2.0 moeten krijgen zodat je dan de optie voor de upscaler hebt.

Wel een berg werk om pseudo surround te krijgen op de Playstation. Veel werk om iets te laten klinken zoals het niet hoort en inderdaad met games of films telkens terug qua instellingen.
Duidelijk verhaal! thanks. Je zou dus kunnen stellen dat dat eigenlijk door de settings van de PS5 komt. Denk je dat het waard is om de PS5 settings naar "TV" te zetten, zodat hij alles over laat aan de output device - in dit geval de Denon?

Mooi zou zijn als de Denon z'n werk doet bij de PS5 precies zoals hij dat op de TV doet. 2.0/stereo upscalen naar (matige) surround en voor de rest alle andere signalen afspeelt zoals de native app/game dat wil? Of is het hoe dan ook kiezen of delen (lees: handmatig switchen) zoals jij al benoemd hierboven. De verwarring is bij mij ontstaan omdat ik dacht dat LPCM altijd resulteerde in 'laat de versterker alles maar doen'.
[...]

Nee, want direct speelt af zoals het bedoelt is. Fout voor jou want jij wilt een stereobron in surround ;)
True! Het klinkt zeker niet fantastisch, maar toch iets fijner dan stereo imho. :+

[ Voor 3% gewijzigd door subordinate op 31-01-2023 09:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

subordinate schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:08:
[...]
Denk je dat het waard is om de PS5 settings naar "TV" te zetten, zodat hij alles over laat aan de output device - in dit geval de Denon?
Ik heb geen idee wat de optie "TV" of "AMP" doet in de settings van de Playstation. Het gaat om het aantal kanalen waar de PS5 op staat ingesteld uit te sturen. Heb je een 5.1 setup en stel je de PS5 op 5.1 in zal deze altijd "5.1" uitsturen naar de receiver maar niet de speakers aansturen (krom verwoord maar denk dat het idee wel duidelijk is).

Vandaar dat ik zeg dat om de PS5 na te bootsen naar wat je hebt op de TV je het aantal kanalen in moet stellen op 2.0 binnen de Playstation. Echter heb je dan 2.0 LPCM waar je niet de "DDSurr" op toe kan passen die je bij de TV wel hebt (en blijkbaar wilt). Daarom moet de Playstation ook nog naar "Dolby Digital" ingesteld worden om de opties van de Denon bij Dolby Digital vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Zojuist jouw voorbeeld gereproduceerd en can confirm. Thanks. Conclusie is dus of continu switchen (PCM 5.1 voor games) of de TV gewoon gebruiken. Als je bluray kijkt op de PS5 moet je hem dan weer in specifieke settings die je pas krijgt als je de film adspeelt op bitstream zetten las ik.. Hoe dan ook voor mij een stuk duidelijker geworden allemaal waarvoor dank, je begint dan toch aan jezelf te twijfelen met al die mogelijke settings.. 8)7
Pagina: 1