Toon posts:

Nieuwe Atag ketel krijgt huis zeer traag opgewarmd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-03 15:49
Mijn vraag
Sinds kort werd er een nieuwe Atag ketel geïnstalleerd, samen met een thermostaat met "one zone".
Ik merk dat het opwarmen van mijn huis veel trager gaat dan vroeger (vroeger in een half uur opgewarmd, nu 2 a 3 uur). De installateur heeft eigenlijk geen idee meer hoe het komt en zegt dat het aan de radiatoren ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ketel is van het type i32EZC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Door de software kan ik alle temperaturen opvolgen.

Ik zie idd altijd een verschil van 20 graden tussen vertrek en retour. Dat lijkt me dus correct te zijn. Soms stuikt de temperatuur van vertrek echter in elkaar. Op dat moment verandert de status van de ketel. Ik kan wel nergens vinden wat de status van die ketel betekent. Heeft iemand daar een lijstje van? Zijn dat momenten dat hij plots voor warm water moet zorgen? (er wordt geen warm water verbruikt op deze momenten).

Iemand die mij kan uitleggen waarom de oude ketel de boel veel sneller warm stookte dan mijn nieuwe?

De ketel lijkt mij meer dan zwaar genoeg aangezien hij nooit zijn volle vermogen bereikt. (ik veronderstel dat dit enkele gebeurt als er veel warm sanitair water gevraagd wordt.)

Alle reacties

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 10:43
Zo maar een aantal suggesties/ideeen/verklaringen:

- Stond je oude ketel wellicht 'vol' te vlammen? M.a.w.: verbruik was ook hoger?
- Wat is de temperatuur van het cv-water? Niet van tapwater, maar van je radiatoren.
- Staat hij ingesteld op een eco modus?

We see things as we are, not as they are

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarschijnlijk werkte je vorige ketel op hogere temperaturen, dit heeft ook een hoger verbruik (maar je huis warmt dan wel sneller op).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-03 15:49
Ketel staat ingesteld op 85°C in een poging om het sneller warm te krijgen. Zoals je ziet op de grafiek duurt het al 40 minuten voor die temperatuur bereikt is. Hij laat ze maar heel langzaam stijgen.
Zijn daar instellingen voor? Ik kan ze niet vinden in elk geval

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
Misschien kun je je vraag stellen in Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Daar heb je alle CV experts bij elkaar :)

Get Schwifty

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
metteko schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:08:
Ketel staat ingesteld op 85°C in een poging om het sneller warm te krijgen. Zoals je ziet op de grafiek duurt het al 40 minuten voor die temperatuur bereikt is. Hij laat ze maar heel langzaam stijgen.
Zijn daar instellingen voor? Ik kan ze niet vinden in elk geval
Er is natuurlijk een verband tussen het verbruik en de snelheid/temperatuur waarmee wordt opgewarmd. Dus kom ook eens met wat cijfers over je huidige vs je historische gebruik.

En de meeste thermostaten kunnen prima na een nachtverlaging uitrekenen dat het op de door jou gewenste tijd warm is. Of doe je het handmatig?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
De ketel zal het verschil tussen aanvoer en retour begrenzen tot ~20°C, om de warmtewisselaar niet te hard te belasten. Als je hiervoor een erg antieke ketel had, stookte die mss meteen op vol vermogen (en zat die nog veel harder te pendelen dan nu).

Wat kan helpen is waterzijdig inregelen (zoveel mogelijk open, maar de radiator met hoogste retour wat knijpen, om zo de warmte gelijkmatig in alle radiatoren te krijgen); en spelen met de instelling van je pomp (harder pompen zal je een hogere retour geven, je radiatoren kunnen wat hoger vermogen afgeven en je ketel kan voor dezelfde deltaT meer vermogen in het water stoppen). Ook je radiatoren boosten (ventilatoren, vervangen door model met meer vermogen) zal helpen.

O ja, de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt, staan die volledig open? Die hebben geen thermostatische kranen toch (indien wel, die staan toch op maximum)?
En is er goed ontlucht na vervangen van de ketel, je kan nog een paar weken lang lucht blijven krijgen overal.

[Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 30-01-2023 12:29]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

2 a 3 uur is toch ook niet zo erg? Je radiatoren zullen al die tijd ook stralingswarmte afgeven omdat het setpoint nog niet bereikt is dus het zal warmer aanvoelen dan het is?

En als je het om een bepaalde tijd warm moet hebben kun je dat instellen in je thermostaat en die begint dan gewoon met opwarmen. En als het te lang duurt begint hij de dag erna wat eerder met opwarmen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:47
Je kan de stooklijn instellen in het servicemenu op de ketel. Wellicht moet je deze bijstellen als je echt water van 85 graden nodig hebt.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe de rest van de installatie er uit ziet, 85 graden is onwaarschijnlijk hoog. Of woon je in een groot en nauwelijks geïsoleerd huis met een paar kleine ouderwetse radiatoren?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee