JVC KW-M565DBT in Golf plus (2006)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrow
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 13:07
Mijn vraag
Ik heb een JVC autoradio in mn golf plus proberen te bouwen. Dit leek allemaal goed te gaan behalve dat bij het uitnemen van de sleutel uit het contact de radio niet uit ging (heb 5 minuten gewacht ivm eventuele delayed shutdown). De isokabel die ik besteld had voor een VW op bol, heeft het "gele en rode" draad in dezelfde aansluiting zitten. en gaan aan de "radio" kant gesplit naar de poort voor continu 12v en ACC 12v.
Na twee keer gebruikt de hebben gaat de radio niet meer aan (scherm blijft uit) verder zitten er geen bewegende delen in waardoor ik kan weten of ie nog werkt nog niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zekeringen van de auto nagekeken en doorgemeten met multimeter (allemaal intact), de zekeringen lijken in mijn auto alleen maar in het "motorkap" gedeelte te zitten.
De zekering achterin de radio (15A) is ook heel.
Bij het meteren van de 12V op de massa krijg ik ook gewoon 12V op de meter (wanneer de sleutel aangaat).

Ik twijfel nogal aan mezelf of ik de radio nu stuk heb gemaakt, of dat het een RMA is. Waar ik dus erg aan twijfel is omdat de rode en gele op dezelfde poort zitten er misschien iets van een "lock" is opgetreden waardoor die niet meer aangaat aan de quadlock kant (omdat ie denkt dat de auto uitstaat).
Ook heb ik het resetpinnetje ingedrukt, maar gaf geen kick.

Is het goed te doen om evt 12v en grond op de radio te zetten "buiten de auto" om te zien of ie aangaat?

Beste antwoord (via webrow op 31-01-2023 22:04)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 10:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE94YNFOZel9dgHUKysE8OGRagA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r1yvxx8q5eUHlzyY1Tg5cbA5.png?f=user_large

En als je de radio stekker helemaal los maakt en alleen GND / nul (ZWART van radio met ZWART van auto) en 12V (GEEL van radio met GEEL van auto) verbind tussen de auto en de radio? (gewoon met losse draadjes of alleen die pinnen op een andere manier doorverbinden)

Kijk uit dat je (per ongeluk) geen kortsluiting veroorzaakt / wees voorzichtig. In het beste geval klapt dan alleen een zekering...

Dan hoort deze uit te staan.. als deze aan gaat dan lijkt de unit mij defect.

Wanneer deze uit blijft, kun je op de stekker aan de radio zijde de gele en de rode verbinden (12V en 12V ACC), dan zou de radio aan moeten gaan.

Daarna ontkoppel je deze en zou de radio weer uit moeten gaan.

Als deze test werkt dan ligt het aan iets in je auto zou ik zeggen.. (bv check of je ACC 0V is tov de GND/MASSA/ZWART wanneer de auto uit is).

Komt de unit deze test niet doorheen dan lijkt mij dit een defect of een systeeminstelling die je mogelijk kan wijzigen - misschien proberen fabrieksinstellingen terug te zetten voor het gemak.

De volgende resultaten zou ik met metingen verwachten:
1) tussen ZWART en GEEL: Altijd tussen 12.0V - 14.5V
2) tussen ZWART en ROOD: 0V bij auto contactsleutel uit, tussen 12.0V - 14.5V bij contactsleutel aan (motor hoeft niet perse te lopen)
3) tussen GEEL en ROOD wanneer de contactsleutel aan staat: ongeveer 0V, idealiter exact 0V. Bij contactsleutel uit zou je niks mogen meten (ontkoppeld), maar het kan ook zijn dat je 12V meet tussen rood en geel (maar dit verwacht ik eigenlijk niet, tenzij de rode naar de massa wordt doorverbonden bij uitschakelen van het contact)

[ Voor 35% gewijzigd door grasmanek94 op 30-01-2023 11:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE94YNFOZel9dgHUKysE8OGRagA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r1yvxx8q5eUHlzyY1Tg5cbA5.png?f=user_large

En als je de radio stekker helemaal los maakt en alleen GND / nul (ZWART van radio met ZWART van auto) en 12V (GEEL van radio met GEEL van auto) verbind tussen de auto en de radio? (gewoon met losse draadjes of alleen die pinnen op een andere manier doorverbinden)

Kijk uit dat je (per ongeluk) geen kortsluiting veroorzaakt / wees voorzichtig. In het beste geval klapt dan alleen een zekering...

Dan hoort deze uit te staan.. als deze aan gaat dan lijkt de unit mij defect.

Wanneer deze uit blijft, kun je op de stekker aan de radio zijde de gele en de rode verbinden (12V en 12V ACC), dan zou de radio aan moeten gaan.

Daarna ontkoppel je deze en zou de radio weer uit moeten gaan.

Als deze test werkt dan ligt het aan iets in je auto zou ik zeggen.. (bv check of je ACC 0V is tov de GND/MASSA/ZWART wanneer de auto uit is).

Komt de unit deze test niet doorheen dan lijkt mij dit een defect of een systeeminstelling die je mogelijk kan wijzigen - misschien proberen fabrieksinstellingen terug te zetten voor het gemak.

De volgende resultaten zou ik met metingen verwachten:
1) tussen ZWART en GEEL: Altijd tussen 12.0V - 14.5V
2) tussen ZWART en ROOD: 0V bij auto contactsleutel uit, tussen 12.0V - 14.5V bij contactsleutel aan (motor hoeft niet perse te lopen)
3) tussen GEEL en ROOD wanneer de contactsleutel aan staat: ongeveer 0V, idealiter exact 0V. Bij contactsleutel uit zou je niks mogen meten (ontkoppeld), maar het kan ook zijn dat je 12V meet tussen rood en geel (maar dit verwacht ik eigenlijk niet, tenzij de rode naar de massa wordt doorverbonden bij uitschakelen van het contact)

[ Voor 35% gewijzigd door grasmanek94 op 30-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vn34jOen_Ay8usdy1ztIQV5QW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yFGQ0ekx6bJ9dEnz2UmaMHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeCXZ-woonw_wCjd6ECAv_QE8cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQZ26jf2kPz2xnWjV0nmdrkw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn vanuit de auto. Er zat oorspronkelijk een RNS300 in, https://pinoutguide.com/C...03-2010_RNS3_pinout.shtml dit was de pinout die ik voor waarheid nam daarin. op pinout 13 daar zie ik iets ovder S connector (is dat de ACC 12v.?) want nu lijk ik alleen de SAFE anti teft en 12V continious te hebben (dat zou dan geel zijn)?

Nog even een hakketakke iso weergave van de kabel die ik had besteld (oorspronkelijk zaten geel/rood en zwart omgewisseld, maar dat zag ik op tijd dus gelukkig geen zekering gesprongen) maar deze lijken dus in de pinout van de SAFE anti theft system te zitten ipv de 12V (ik heb ze ook in de 12V gehad, leek allebei hetzelfde te doen, (c.q. op de zelfde momenten wel 12V erop, zal met de centrale vergrendeling te maken hebben? )
Er loopt ook nog een blauwe kabel heen en weer, maar op de quadlock is ie "loos" dus niet getekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy-8SenyGRCelkfinB7NWMSBaZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M2NUB2dbPhFvKecyDcPbLwZO.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door webrow op 30-01-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik denk dat je dan inderdaad even na wil meten op pinnen 12 (MASSA, voor ISO zwart), 13 (ACC, S pin, ofwel rood voor ISO), en 15 (12V+, geel voor ISO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrow
Dank je, ik zal zo even na de dagslavernering de auto induiken met de meter om de "auto" quadlock na te meten. Uit je verhaal lijk ik te leven dat ACC + GND zou de radio uit moeten blijven, maar als ACC+rood en GND aangesloten zijn wel aan zou moeten gaan? Bedankt voor de info dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Vroeger moest je bij VW de gele en rode draad omdraaien, weet niet of het nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrow
MLLL schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:10:
Vroeger moest je bij VW de gele en rode draad omdraaien, weet niet of het nog zo is.
Ik heb dit inderdaad al een paar keer voorbij zien komen, maar die gekke ISO stekker die ik heb zitten geel en rood aan de quadlock kant in dezelfde poort (of je ze dan omwisselt of niet zou weinig verschil moeten maken).

Ik ben bijna thuis, dan meet ik alles door. Kan ik gewoon de GND en rood/geel van de quadlock met elkaar verbinden op 20V(gelijkspanning)? Het is parallel toch, of brand de boel dan af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

webrow schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Ik heb dit inderdaad al een paar keer voorbij zien komen, maar die gekke ISO stekker die ik heb zitten geel en rood aan de quadlock kant in dezelfde poort (of je ze dan omwisselt of niet zou weinig verschil moeten maken).

Ik ben bijna thuis, dan meet ik alles door. Kan ik gewoon de GND en rood/geel van de quadlock met elkaar verbinden op 20V(gelijkspanning)? Het is parallel toch, of brand de boel dan af?
Heb ooit zelf geprobeerd om een JVC met applecarplay te installeren in mijn Vito, lukte mij ook niet.

Heb hem daarna weggebracht naar de garage.

Pré Canbussysteem was het appeltje eitje, nu waag ik mij er niet aan.
Ik meette op sommige kabeltjes 3,7Volt, toen was ik er wel klaar mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrow
Het lijkt erop dat de aansluiting vanuit de auto geen geachakelde plus heeft. Ik heb een kabel met een zskering erop besteld om deze te kunnen trekken vanuit 1 van de geschakelde voorzieningen (stadslicht of achterruitenwisser) tenzij iemand een beter idee heeft.

Radio lijkt echt geen kick te geven dus die moet terug naar bol. Verder vond ik t nog wel interessant dat toen ik de geschakelde 12 meette op de radio die NIET door de zekering gaat, en de continue 12 wel. Misschien logisch? Maar kan de geschakelde 12 dan niet voor piekbelasting zorgen?
Pagina: 1