Toon posts:

Spouwmuurisolatie vervangen of aanvullen?

Pagina: 1
Acties:

• 7otto8
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 11:13
Goedemorgen klussers,

Ik ben begonnen aan de bijkeuken en heb een simpele aftimmering (3mm) multiplex weggehaald wat blijkbaar fungeerde als aftimmering van de kozijnen in de bijkeuken en kon ik de spouw inkijken.
Het betreft een spouw van ~10cm waar ~5cm ? steenwol? platen met 2 zijden folie in bevestigd zit. Sommige platen zitten los (beweegbaar) en andere voelen vast. Is het verstandig deze platen er proberen uit te halen en vervolgens te laten vullen met modern isolatiemateriaal of de 3-4cm die nog vrij is te laten opvullen?

PS: aan bovenkant van raam zit überhaupt geen isolatiemateriaal (zoals of afbeelding te zien is), links en rechts is situatie vergelijkbaar aan elkaar

Schets van hoe zijaanzicht van opbouw eruit zag;
Zwart; bakstenen muren
Rood; 3mm multiplex
Bruin; Kozijn
Blauw; glas

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:57
Ik heb een soort gelijke situatie, waarbij mijn spouwmuur is gevuld met ~5cm wol en er nog ~max. 4 cm ruimte is. Ik heb vier bedrijven (oa. Pluimers, AZ Isolatie, Technisol en Takkenkamp) over de vloer gehad en allen zeggen dat het A.) de investering niet rendable is en B.) dat er kans is op schimmelvorming doordat het helemaal afgeladen wordt met parels of PUR.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
wat hier op de foto staat zijn PIR platen volgens mij, die krijg jij er niet uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
aapjuh99 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:28:
Ik heb een soort gelijke situatie, waarbij mijn spouwmuur is gevuld met ~5cm wol en er nog ~max. 4 cm ruimte is. Ik heb vier bedrijven (oa. Pluimers, AZ Isolatie, Technisol en Takkenkamp) over de vloer gehad en allen zeggen dat het A.) de investering niet rendable is en B.) dat er kans is op schimmelvorming doordat het helemaal afgeladen wordt met parels of PUR.
als er 4cm is dan zou je dat gewoon zonder problemen moeten kunnen vullen met Supafill of iets soortgelijks. Of het rendabel is kan alleen jijzelf bepalen als je weet wat het kost, schimmelvorming komt niet van een koudebrug oid, als dat er nu niet is ontstaat dat ook niet door na-isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
isoleren als er al isolatie zit is op het moment van plaatsen financieel eigenlijk nog nooit rendabel geweest. de eerste centimeters isolatie is daar gewoon te efficient voor. mensen die 4 jaar geleden hebben nagisoleerd (of juist niet) denken daar inmiddels wel een beetje anders over.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
^Als die isolatie los zit, dan tocht het er gewoon door en heeft die isolatie minder tot geen nut; lijkt hier het geval te zijn.
Als je bij-isoleert, ga je de kieren tussen de platen mee opvullen, en de tocht verhinderen waardoor de bestaande isolatie optimaal kan werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• 7otto8
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 11:13
Heel erg bedankt voor alle reacties tot op heden.

Zoals aangegeven kan ik een aantal platen (zijn inderdaad schuim/PIR platen) vrij bewegen (dus ook verwijderbaar?) maar enkele zit geen mm beweging in (en dus ook niet te verwijderen). Ik heb inmiddels een aantal offertes opgevraagd om te kijken hoe duur dit is voor dit kleine oppervlak (circa 12m2) en wacht dit even af.

Andere vragen;
- Hoort het dat er geen isolatiemateriaal boven een raamkozijn zit? (zit circa 60cm geen isolatiemateriaal en erboven een beetje piepschuim wat zichtbaar is op de 2e foto) Dit lijkt mij vrij inefficiënt qua isolatie.

- Dit raamkozijn (met raam) is niet in de spouw gemonteerd maar in de buitenmuur, ook zit er een raamkozijn in de binnenmuur. Dit ziet er vrij apart uit dus wil ik het raamkozijn dat in de binnenmuur zit weghalen zodat ik hier een aftimmering (18mm multiplex) in kan maken richting het buitenmuurraamkozijn zodat hier een vlakke "vensterbank" ontstaat i.p.v. een verspringing van Kozijn-3mm multiplex-Kozijn (zie schets). Omdat deze aftimmering dan direct in contact staat met de spouw lijkt het mij dat dit ook een koudebrug is, hoe kan ik dit het beste oplossen? (bijvoorbeeld door een blok PIR plakken tegen het multiplex wat dan in de spouw terecht komt?)

Situatie nu:

Gewenste situatie:

• RvVischers
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02 10:56
7otto8 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:48:
Heel erg bedankt voor alle reacties tot op heden.

Zoals aangegeven kan ik een aantal platen (zijn inderdaad schuim/PIR platen) vrij bewegen (dus ook verwijderbaar?) maar enkele zit geen mm beweging in (en dus ook niet te verwijderen). Ik heb inmiddels een aantal offertes opgevraagd om te kijken hoe duur dit is voor dit kleine oppervlak (circa 12m2) en wacht dit even af.

Andere vragen;
- Hoort het dat er geen isolatiemateriaal boven een raamkozijn zit? (zit circa 60cm geen isolatiemateriaal en erboven een beetje piepschuim wat zichtbaar is op de 2e foto) Dit lijkt mij vrij inefficiënt qua isolatie.

- Dit raamkozijn (met raam) is niet in de spouw gemonteerd maar in de buitenmuur, ook zit er een raamkozijn in de binnenmuur. Dit ziet er vrij apart uit dus wil ik het raamkozijn dat in de binnenmuur zit weghalen zodat ik hier een aftimmering (18mm multiplex) in kan maken richting het buitenmuurraamkozijn zodat hier een vlakke "vensterbank" ontstaat i.p.v. een verspringing van Kozijn-3mm multiplex-Kozijn (zie schets). Omdat deze aftimmering dan direct in contact staat met de spouw lijkt het mij dat dit ook een koudebrug is, hoe kan ik dit het beste oplossen? (bijvoorbeeld door een blok PIR plakken tegen het multiplex wat dan in de spouw terecht komt?)

Situatie nu:
[Afbeelding]

Gewenste situatie:
[Afbeelding]
Zoals al eerder aangegeven is loze ruimte tussen de isolatie, of hele stukken zonder isolatie dodelijk voor je isolatiewaardes. PIR platen hebben een prima isolatiewaarde maar als er ruimte tussen zit, wat bij jou dus sowieso het geval is omdat ze in de spouw zijn gedrukt, dan verliest het een groot deel van zijn werking.

Als ik jou was zou ik ze zelf koste wat het kost, proberen uit te halen. Als je er één hebt uitgetrokken, zijn de andere makkelijker. Wat je er niet uitkrijgt kun je met bv een houweel kapot slaan en dan de hele spouw opvullen met vlokken of pur. Ik had laatst bij een vriend een vervelend isolatie-klusje en toen hebben we dit laten uitvoeren door Slim Duurzaam Wonen. Aardige gozer, weet niet of hij dit nog doet, maar je kunt het proberen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee