sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Extra zonnepanelen plaatsen op houten dak

Pagina: 1
Acties:

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
in 2019 heb ik zonnepanelen laten plaatsen aan de achterkant van mijn huis.

18 stuks voor totaal 5.6 kW met een 5 kW growatt omvormer afgezekerd op 25 A.
de ligging is op het ZW (+ - 235 Graden).

Dit leverde gemiddeld een teruglevering op van 200 tot 300 kW.

Ondertussen verwarmen wij met airco's en gebruiken wel wat meer.

ik wil nu graag nog extra zonnepanelen gaan plaatsen aan de achterkant van het huis op de varanda.
Hierbij denk ik aan panelen van 400 tot 420 Wp.
Tevens wil ik een omvormer aanschaffen met de mogelijkheden voor 2 string.
Mogelijk wil ik aan de voorkant van het huis ook nog 4 panelen plaatsen (zou net moeten passen) om ook wat in de ochtend op te wekken ivm de toekomst en het salderen..
Volgens mij zou een growatt 3600 afgezekerd op 16 Ampere prima moeten kunnen voldoen. Met de nominale ingangsspanning zou dit moeten passen.
Qua meterkast.heb ik maar een enkele fase, afgezekerd op 40 Ampere. VOlgens mijn berekeningen verbruikt de 5 kW 22,5 A en de 3.6kW 16 Ampere

Nu het dak waar het opgeplaatst moet worden.

De veranda is 5,7 Meter breed, en 2.7 Meter diep. er zitten 2 dakkapellen in van 60 cm.
de dakhelling is ongeveer 9 tot 10 graden.

Ik kan alleen nergens vinden waar ik deze panelen mee kan bevestigen.
ik kan kiezen uit schuin pannendak of een plat dak, maar het is geen van beide.

Is iemand die hier ervaring mee heeft ? Bedankt !

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag me überhaupt af kijkend naar de constructie of deze de zonnepanelen kan dragen (of een dik pak sneeuw), is er ooit een constructieberekening gemaakt?

• Peter F
  • Niet online
pagani schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:29:
Ik vraag me überhaupt af kijkend naar de constructie of deze de zonnepanelen kan dragen (of een dik pak sneeuw), is er ooit een constructieberekening gemaakt?
Ik heb daar niet bij stil gestaan,

ik heb met 3 man op het dak gestaan, maar dat zegt dus niet alles.

Dik pak sneeuw heeft er al opgelegen , ik denk 2021 ? toen lag het er 30 cm op.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn ze nog recht? Wat is de HoH afstand, balkmaat en overspanningslengte?

PV zou ik met stokschroeven of EPDM/bitumen dakankers bevestigen, dat is voor je situatie gemaakt.

• Peter F
  • Niet online
Alles is nog recht. de balken zijn van douglas hout.

ik zal de rest morgen even exact opmeten, kom er op terug.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:56
Het is best een gewicht, ~10 panelen, zo'n 250 kg ex. bevestigingsmateriaal. Dat is net zoiets als die 3 man maar dan permanent, wat het toch een andere zaak maakt. Met ballast kan niet met deze helling, en zou ik ook niet doen als het al kon want dat wordt sowieso te zwaar. Dus je moet schroeven. Bestaat wel maar moet je een dakdekker zien te vinden die dat ziet zitten, in samenwerking met een installateur.

Wat ook een ding is, wind kan zuigen, niet alleen duwen. Als de wind onder de panelen kan komen en zo een kracht omhoog weet uit te oefenen (aan de panelen trekt), kan dat om serieuze krachten gaan. Dan kan de boel maar beter verrekte vast aan de grond zitten. Constructies zijn dat niet altijd voor gedacht.

Ik houd van zonnepanelen maar deze is misschien toch een stapje ambitieus, in elk geval om financieel een goed idee te zijn.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:20
Je mag maximaal 5kW terugleveren op 1 fase volgens de netcode.
De aansluiting/groepenkast moet aangepast worden naar 3 fase.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:04
Die balken lijken me 10cm hoog met een overspanning van een meter of 3? Dit had ik zonder panelen er op al niet durven opleveren...

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:20
Makrolon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:26:
Die balken lijken me 10cm hoog met een overspanning van een meter of 3? Dit had ik zonder panelen er op al niet durven opleveren...
Het verdient sowieso geen schoonheidsprijs. Kaal OSB ziet er niet uit. Balken te dun.

Dat stopcontact tussen die rolluiken is niet spatwaterdicht, vinylkabel mag niet in vaste installaties (zeker niet buiten) en zit ook niet vast.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee