Mogelijk is er een overspanning geweest. Dit lijkt mij overigens een erg goedkope USB-oplader, staat er ook een merk op? 

My favorite programming language is solder.
Wat voor een lader was het? Vaak worden goedkope opladers veel te goedkoop geproduceerd met componenten van lage kwaliteit en marges. BigClive heeft hier een tijd geleden een goede video van gemaakt:
Zelf heb ik nu alleen nog maar USB laders van de Ikea en Apple in gebruik. De rest durf ik mijn dure apparatuur (en mijn huis) niet aan te wagen.
Zelf heb ik nu alleen nog maar USB laders van de Ikea en Apple in gebruik. De rest durf ik mijn dure apparatuur (en mijn huis) niet aan te wagen.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Dit is inderdaad een aliexpres opladertje geweest. Weet niet precies hoe de behuizing er van binnen uit zag, maar ik mis toch wel wat isolatie.
Kan kortsluiting, overspanning en een arc geweest zijn. Geen stop gesprongen oid?
Kan kortsluiting, overspanning en een arc geweest zijn. Geen stop gesprongen oid?
Als ik het goed zie, is de brugcel defect geraakt (wellicht als gevolg van iets anders). Daar lijkt namelijk een stukje van te ontbreken, op de 2e foto. Een brugcel bevat vier dioden en als een diode kapot gaat, gaat hij meestal in sluiting. Dan probeert hij dus het lichtnet kort te sluiten dat wil niet. Om te beschermen tegen brand is er een zekering nodig. Dat kriebelige printspoortje moest denk ik dienst doen als zekering ..? Gelukkig is het deze keer goed afgelopen.
Naast brand is ook elektrocutie een risico. Als ik het goed zie, is er geen 6,4 mm veiligheidsafstand tussen de printspoortjes waar netspanning op staat en de spoortjes die op de usb-aansluiting uitkomen.
Mocht je 'm van Aliexpress hebben, dan ben je als koper gelijk importeur en ben jij ervoor verantwoordelijk dat hij aan de Europese veiligheidseisen voldoet. Het alternatief is om iets kopen waar een CE-keurmerk op staat en te kopen bij een Europese winkel die de moeite heeft genomen om te controleren of het product daadwerkelijk voldoet. De Mediamarkt bijvoorbeeld.
Naast brand is ook elektrocutie een risico. Als ik het goed zie, is er geen 6,4 mm veiligheidsafstand tussen de printspoortjes waar netspanning op staat en de spoortjes die op de usb-aansluiting uitkomen.
Mocht je 'm van Aliexpress hebben, dan ben je als koper gelijk importeur en ben jij ervoor verantwoordelijk dat hij aan de Europese veiligheidseisen voldoet. Het alternatief is om iets kopen waar een CE-keurmerk op staat en te kopen bij een Europese winkel die de moeite heeft genomen om te controleren of het product daadwerkelijk voldoet. De Mediamarkt bijvoorbeeld.
[Voor 149% gewijzigd door TBTL op 29-01-2023 21:16]
Nee het erge is dat dit geen goedkope aliexpres lader is! Dit is een lader van HTC, wel zal deze al enige jaren dienst doen. Ik koop bewust geen goedkope laders te kopen om dit juist te voorkomen!
[Voor 49% gewijzigd door Pittie op 29-01-2023 21:19]
Dat verbaast me. Bij welke winkel is hij gekocht?
[Voor 42% gewijzigd door TBTL op 29-01-2023 21:21]
Deze zat toen ter tijd bij de desbetreffende telefoon.TBTL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:20:
Dat verbaast me. Is hij gekocht bij een betrouwbare winkel?
Alles kan kapot. Dat het een ding van HTC was heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het 'veilig' heeft gefaald: intern is er duidelijk wat doorgefikt maar de behuizing is intact gebleven waardoor het verder geen grote gevolgen heeft gehad. Prima toch?
Ik zie op de eerste en tweede tweede foto een zig-zag lijntje wat volgens mij een spoortje op de printplaat is geweest dat waarschijnlijk bedoeld was om als zekering dienst te doen.
En zo te zien heeft die z'n werk gedaan.
Ik vind dit net als @Cheezus niet zo spannend. Bij sommige onderdelen (bijvoorbeeld condensatoren voor netfilters) kán het gebeuren dat ze met een flinke knal kapot gaan. Dat geeft dan een hoop roet zoals je hier zit, maar in principe zijn de onderdelen er op berekend (met brandvertragende materialen en goed uitgekozen zekeringen) zodat het op een veilige manier kapot gaat, en dat is ook gebeurd.
En zo te zien heeft die z'n werk gedaan.
Ik vind dit net als @Cheezus niet zo spannend. Bij sommige onderdelen (bijvoorbeeld condensatoren voor netfilters) kán het gebeuren dat ze met een flinke knal kapot gaan. Dat geeft dan een hoop roet zoals je hier zit, maar in principe zijn de onderdelen er op berekend (met brandvertragende materialen en goed uitgekozen zekeringen) zodat het op een veilige manier kapot gaat, en dat is ook gebeurd.
https://tweakers.net/i/Qw...fnxY5nR4.jpg?f=user_large
Op deze foto zie ik langs de bovenrand iets van een condensator zitten waarvan het bovenkantje eraf is, gezien de vorm lijkt het mij een tantaal elco. Als zoiets ploft heb je idd wat chaos.
Wat mij opvalt is dat ik nergens een zekering kan herkennen...
Op deze foto zie ik langs de bovenrand iets van een condensator zitten waarvan het bovenkantje eraf is, gezien de vorm lijkt het mij een tantaal elco. Als zoiets ploft heb je idd wat chaos.
Wat mij opvalt is dat ik nergens een zekering kan herkennen...
Als je die UL referentie opzoekt die op de behuizing staat, dan kom je erachter dat die listing helemaal niet van deze adapter is.Pittie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:17:
Nee het erge is dat dit geen goedkope aliexpres lader is! Dit is een lader van HTC, wel zal deze al enige jaren dienst doen. Ik koop bewust geen goedkope laders te kopen om dit juist te voorkomen!
[Afbeelding]
M.a.w. deze adapter is een Chinese kloon en geen originele HTC adapter.
Waarschijnlijk is de primaire schakelaar of brugcel overleden en heeft deze adapter de netspanning kortgesloten.
Normaal in dit soort voedingen hoort er een zekering of weerstand te zitten die zeer gecontroleerd de netspanning onderbreekt. In deze kloon zat zoiets niet, waardoor de printplaat als zekering heeft gediend....
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Altijd bij dit soort topics zijn er mensen die direct beweren dat het goedkope Chinese rotzooi of een kloon is.
Als de topicstarter zekerheid wilt hebben zou ik duidelijke foto's (met wat belichting) maken en dit aan een HTC support mailen. Ik neem aan dat ze dit graag willen zien als het daadwerkelijk hun product is, maar mogelijk ook als het niet hun product is.
https://www.htc.com/nl/support/?&family=3
Als de topicstarter zekerheid wilt hebben zou ik duidelijke foto's (met wat belichting) maken en dit aan een HTC support mailen. Ik neem aan dat ze dit graag willen zien als het daadwerkelijk hun product is, maar mogelijk ook als het niet hun product is.
https://www.htc.com/nl/support/?&family=3
Het is sowieso een kloon, want de TCP900-US is een versie voor de Amerikaanse markt met Amerikaanse stekker.
De TCP900-EU is de versie met de Europese plug. Het feit deze lader een Europese plug heeft met het Amerikaanse typenummer zegt al genoeg.
Bovendien heeft de Europese lader niet eens UL, want dat is hier helemaal niet nodig.
De TCP900-EU is de versie met de Europese plug. Het feit deze lader een Europese plug heeft met het Amerikaanse typenummer zegt al genoeg.
Bovendien heeft de Europese lader niet eens UL, want dat is hier helemaal niet nodig.
Grappig, ik wist niet dat je dat zo op kon zoeken.DaWaN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Als je die UL referentie opzoekt die op de behuizing staat, dan kom je erachter dat die listing helemaal niet van deze adapter is.
M.a.w. deze adapter is een Chinese kloon en geen originele HTC adapter.
Als ik echter kijk is het een listing voor een generieke powersupply, als je vervolgens onder model numbers kijkt staat er tussen de gigantische waslijst (https://productiq.ulprosp...27643?term=e127643&page=1) ook gewoon "TC P900-US" tussen. Het nummer lijkt dus wel gewoon te kloppen?
Als TS zegt dat de adapter origineel is meegeleverd met een telefoon lijkt het me ook vrij onwaarschijnlijk dat dit een chinese kloon betreft

[Voor 5% gewijzigd door Cheezus op 30-01-2023 12:33]
Ik kan ook geen CE markering vinden, dus de adapter is niet bestemd voor de EU.
Niet dat een CE markering garantie geeft op een degelijk product, want met of zonder, al dat soort producten komen van enkele grote fabrieken en al naar gelang de klant/bestemming wordt er een stempeltje op gezet.
Diezelfde adapters zijn ook op Aliexpress te koop met weer een ander stempel.
En dan nog, alles gaat een keer kapot en er is verder niets gebeurd. So what?
Maar je had hem uit elkaar gehaald om te repareren. Denk je dat het ding nog te redden is?
PS:
Was het eigenlijk wel een nieuwe telefoon of was het een gebruikte waar geen originele adapter bijzat. Anders valt het naar mijn idee niet te verklaren.
Niet dat een CE markering garantie geeft op een degelijk product, want met of zonder, al dat soort producten komen van enkele grote fabrieken en al naar gelang de klant/bestemming wordt er een stempeltje op gezet.
Maar je had hem uit elkaar gehaald om te repareren. Denk je dat het ding nog te redden is?
PS:
Was het eigenlijk wel een nieuwe telefoon of was het een gebruikte waar geen originele adapter bijzat. Anders valt het naar mijn idee niet te verklaren.
[Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 30-01-2023 13:17]
Soms ben ik bijna gelukkig
Goed merk betekend niet dat het niet stuk kan gaan. Betekend ook niet dat het niet zwart kan worden / met een plof kan gebeuren.
Je hebt dan alleen de meer zekerheid dat hij veilig faalt. Of wel, geen hoge spanning op de uitgang, geen brand en alles netjes in de behuizing. En dat heeft hij netjes gedaan dus niets aan de hand
En zelfs al was het een kloon dan lijkt hij het netjes gedaan te hebben. Ook niet elke A-merk heeft een zekering of fuseable weerstand, PCB trace kan ook.
Je hebt dan alleen de meer zekerheid dat hij veilig faalt. Of wel, geen hoge spanning op de uitgang, geen brand en alles netjes in de behuizing. En dat heeft hij netjes gedaan dus niets aan de hand

En zelfs al was het een kloon dan lijkt hij het netjes gedaan te hebben. Ook niet elke A-merk heeft een zekering of fuseable weerstand, PCB trace kan ook.
Ja waarschijnlijk klopt het UL nummer wel, maar het PCB is duidelijk niet gemaakt door die fabrikant.Cheezus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Grappig, ik wist niet dat je dat zo op kon zoeken.
Als ik echter kijk is het een listing voor een generieke powersupply, als je vervolgens onder model numbers kijkt staat er tussen de gigantische waslijst (https://productiq.ulprosp...27643?term=e127643&page=1) ook gewoon "TC P900-US" tussen. Het nummer lijkt dus wel gewoon te kloppen?
Als TS zegt dat de adapter origineel is meegeleverd met een telefoon lijkt het me ook vrij onwaarschijnlijk dat dit een chinese kloon betreft
De beveiliging en het gebruikte materiaal zal al niet eens door de UL certificering heenkomen. Ook de gebruikte transformator lijkt mij onder bemeten voor 7.5W.
Bovendien is de behuizing ook niet origineel, want een originele haal je nooit zo makkelijk open.
Als laatste is de opdruk van de Amerikaanse variant, een originele Europese HTC adapter ziet er zo uit:
Het is dus 100% zeker een Chinese kloon.
Dat lijkt me een behoorlijke aanname. Dat het er cheap uitziet betekend niet dat het niet voldoende kan zijn. Ook goedgekeurde adapters doen aan penny-saving voor zo goedkoop mogelijke massa-productie.DaWaN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Ja waarschijnlijk klopt het UL nummer wel, maar het PCB is duidelijk niet gemaakt door die fabrikant.
De beveiliging en het gebruikte materiaal zal al niet eens door de UL certificering heenkomen. Ook de gebruikte transformator lijkt mij onder bemeten voor 7.5W.
Waar zie jij hoeveel moeite TS heeft gedaan om de behuizing te openen?Bovendien is de behuizing ook niet origineel, want een originele haal je nooit zo makkelijk open.
Of het is een batch met een verkeerde opdruk op de behuizingAls laatste is de opdruk van de Amerikaanse variant, een originele Europese HTC adapter ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Dat lijkt me dus behoorlijk stellig. Als TS het nog ziet zitten hier moeite in te steken ben ik benieuwd wat HTC erover te zeggen heeft.Het is dus 100% zeker een Chinese kloon.
Volgens mij heb ik zo'n zelfde adapter thuis ook nog liggen.. als ik die snel kan vinden zal ik die ook eens openmaken om het PCB te vergelijken

Het is niet voldoende: het gebruikte materiaal van de print voldoet niet en ook de beveiliging van de netspanning voldoet niet.Cheezus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:27:
Dat lijkt me een behoorlijke aanname. Dat het er cheap uitziet betekend niet dat het niet voldoende kan zijn. Ook goedgekeurde adapters doen aan penny-saving voor zo goedkoop mogelijke massa-productie.
Ook gebruikt de lader secundair een zenerdiode als referentiespanning, dat zorgt voor spanningsverloop over temperatuur, iets wat ik niet verwacht van een goede lader.
Ook zit er in deze lader geen brugcel, maar een enkele diode (die nu verdwenen is), goede laders hebben altijd een brugcel.
Aan de constructie en de breeklijn zie ik dat het plastic en de lijmverbinding zeer zwak is.Waar zie jij hoeveel moeite TS heeft gedaan om de behuizing te openen?
Een originele lader kun je nooit met zo weinig schade openen.
Onwaarschijnlijk, want met het verkeerde typenummer hoort zoiets nooit door QA te komen.Of het is een batch met een verkeerde opdruk op de behuizing
Ook is het illegaal voor HTC om een oplader met alleen Amerikaanse certificering en markering te verkopen in Europa.
Maak maar open en post de foto's, dan zul je zien dat die lader er significant anders uitziet.Volgens mij heb ik zo'n zelfde adapter thuis ook nog liggen.. als ik die snel kan vinden zal ik die ook eens openmaken om het PCB te vergelijken
Iets ander model, maar deze video geeft een idee hoe een originele HTC-lader er van binnen uitziet.
Gevonden maar het is het 1A model zoals het filmpje hierboven.. Dat scheelt me weer een adapter slopenDaWaN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:24:
[...]
Maak maar open en post de foto's, dan zul je zien dat die lader er significant anders uitziet.

Het lijkt er inderdaad toch wel op dat het hier een neppe lader betreft. Ik heb namelijk nog zeker een stuk of 6-7 andere HTC laders in en rondom huis zweven. Deze laders hebben namelijk wel allen het CE keurmerk erop staan en geen UL nummer.
Waarschijnlijk is deze dan ooit een keer meegekomen met de aanschaf van een HTC U11 life, via Marktplaats, toen ter tijd aangeboden met de originele lader.
Bedankt alleen voor het meedenken!
Waarschijnlijk is deze dan ooit een keer meegekomen met de aanschaf van een HTC U11 life, via Marktplaats, toen ter tijd aangeboden met de originele lader.
Ik heb deze uit elkaar gehaald ter informatie, ik was benieuwd wat ik zou aantreffen. Deze hoeveelheid zwart, om het maar even te zeggen, heeft me toch enigzins doen schrikken!JukeboxBill schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:44:
Ik kan ook geen CE markering vinden, dus de adapter is niet bestemd voor de EU.
PS:
Ik moet inderdaad toegeven dat het ding relatief makkelijk open ging, scherpe schroevendraaier op de naad en beetje wrikken was voldoende om hem open te krijgen.DaWaN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Ja waarschijnlijk klopt het UL nummer wel, maar het PCB is duidelijk niet gemaakt door die fabrikant.
Bovendien is de behuizing ook niet origineel, want een originele haal je nooit zo makkelijk open.
Als laatste is de opdruk van de Amerikaanse variant, een originele Europese HTC adapter ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Het is dus 100% zeker een Chinese kloon.
Bedankt alleen voor het meedenken!
Pagina: 1