Ik heb Home Assistant draaien met Z-WaveJS waar o.a. een 10-tal Qubino schakelaars op aangesloten zitten. Deze heb ik al sinds augustus 2019 en zitten door het hele huis achter lichtschakelaars en dimmers om ze zo te kunnen bedienen via bijvoorbeeld scenes. Altijd probleemloos gewerkt. Vanavond merkte in opeens dat lichten niet meer vanzelf aan gingen (trigger motion sensor). Na wat speuren in Home Assistant kwam ik erachter dat alle Qubino schakelaars (Flush Relay, Flush Dimmer) niet meer werken. Ik heb deze melding in HA staan:
Je zou denken, in NL, dat het dan via de winkel moet waar je ze destijds gekocht hebt, maar die bestaat niet meer zag ik net
Als ik ga zoeken op internet kom ik eigenlijk amper wat tegen hierover. Of het probleem begint nu pas net te spelen bij iedereen? Ik kwam wel dit topic uit 2022 tegen, waar eigenlijk dezelfde conclusie in staat; terug sturen voor een firmware update. Maar dan moet dus 10 dimmers gaan uitbouwen uit de muren...
Ook staat er iets over om ze toe te voegen zonder beveiliging? Ik heb al geprobeerd om er een opnieuw toe te voegen / herconfigureren in HA, maar dan wordt ie helemaal niet meer gevonden...
Ook heb ik een backup van Home Assistant van 2 weken terug ingeladen, maar dan doen ze het nog steeds niet. Je zou denken, omdat Qubino geen OTA updates doet, dat de trigger om ze te weigeren dus van Home Assistant moet komen, bij een nieuwe software update waarin ze bepaalde firmware versies dus niet meer toe laten. Maar een oudere versie terug zetten lost het probleem dus niet op.
Iemand eerder met dit bijltje gehakt, of heb ik nu ~€600 aan waardeloos Qubino apparatuur in de muren zitten?
OK, de firmware versies van mijn devices zijn 6.10 voor de schakelaars en 20.0 of 20.2 voor de dimmers. Er is geen OTA ondersteuning, zegt ook Qubino op hun support pagina, je moet ze maar opsturen?The device stops responding after 2-4 days when included securely (s0 or S2). A fix is available in firmware 31.0 or higher, but Qubino does not provide over-the-air upgrades, so devices will have to be sent to them.

Als ik ga zoeken op internet kom ik eigenlijk amper wat tegen hierover. Of het probleem begint nu pas net te spelen bij iedereen? Ik kwam wel dit topic uit 2022 tegen, waar eigenlijk dezelfde conclusie in staat; terug sturen voor een firmware update. Maar dan moet dus 10 dimmers gaan uitbouwen uit de muren...
Ook staat er iets over om ze toe te voegen zonder beveiliging? Ik heb al geprobeerd om er een opnieuw toe te voegen / herconfigureren in HA, maar dan wordt ie helemaal niet meer gevonden...
Ook heb ik een backup van Home Assistant van 2 weken terug ingeladen, maar dan doen ze het nog steeds niet. Je zou denken, omdat Qubino geen OTA updates doet, dat de trigger om ze te weigeren dus van Home Assistant moet komen, bij een nieuwe software update waarin ze bepaalde firmware versies dus niet meer toe laten. Maar een oudere versie terug zetten lost het probleem dus niet op.
Iemand eerder met dit bijltje gehakt, of heb ik nu ~€600 aan waardeloos Qubino apparatuur in de muren zitten?
8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topic • Haal meer uit je Envoy!