Toon posts:

[HA] Qubino schakelaars gestopt met werken (firmware issue?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38
Ik heb Home Assistant draaien met Z-WaveJS waar o.a. een 10-tal Qubino schakelaars op aangesloten zitten. Deze heb ik al sinds augustus 2019 en zitten door het hele huis achter lichtschakelaars en dimmers om ze zo te kunnen bedienen via bijvoorbeeld scenes. Altijd probleemloos gewerkt. Vanavond merkte in opeens dat lichten niet meer vanzelf aan gingen (trigger motion sensor). Na wat speuren in Home Assistant kwam ik erachter dat alle Qubino schakelaars (Flush Relay, Flush Dimmer) niet meer werken. Ik heb deze melding in HA staan:
The device stops responding after 2-4 days when included securely (s0 or S2). A fix is available in firmware 31.0 or higher, but Qubino does not provide over-the-air upgrades, so devices will have to be sent to them.
OK, de firmware versies van mijn devices zijn 6.10 voor de schakelaars en 20.0 of 20.2 voor de dimmers. Er is geen OTA ondersteuning, zegt ook Qubino op hun support pagina, je moet ze maar opsturen? :? Je zou denken, in NL, dat het dan via de winkel moet waar je ze destijds gekocht hebt, maar die bestaat niet meer zag ik net -O-

Als ik ga zoeken op internet kom ik eigenlijk amper wat tegen hierover. Of het probleem begint nu pas net te spelen bij iedereen? Ik kwam wel dit topic uit 2022 tegen, waar eigenlijk dezelfde conclusie in staat; terug sturen voor een firmware update. Maar dan moet dus 10 dimmers gaan uitbouwen uit de muren...
Ook staat er iets over om ze toe te voegen zonder beveiliging? Ik heb al geprobeerd om er een opnieuw toe te voegen / herconfigureren in HA, maar dan wordt ie helemaal niet meer gevonden...

Ook heb ik een backup van Home Assistant van 2 weken terug ingeladen, maar dan doen ze het nog steeds niet. Je zou denken, omdat Qubino geen OTA updates doet, dat de trigger om ze te weigeren dus van Home Assistant moet komen, bij een nieuwe software update waarin ze bepaalde firmware versies dus niet meer toe laten. Maar een oudere versie terug zetten lost het probleem dus niet op.

Iemand eerder met dit bijltje gehakt, of heb ik nu ~€600 aan waardeloos Qubino apparatuur in de muren zitten?

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Alle reacties

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:12
Ik denk eerder dat ZwaveJS ze weigert en niet Home Assistant.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• Pazo
Slinkos schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:34:
Ik denk eerder dat ZwaveJS ze weigert en niet Home Assistant.
Dat is wel een goede, nog niet aan gedacht. Eens kijken wat ik daar kan vinden / mee kan doen.

• Pazo
Ik ben inmiddels iets verder, gravend in de logboeken van HA, weet ik nu in wel wanneer het gebeurt is.

Ik zie dat de statussen van de Qubino's na 15 januari 17.37 niet meer veranderd zijn, ondanks de lichten het tot vanavond nog wel gewoon deden. Toen heb ik update 2023.1.2 toegepast.
Vandaag heb ik core_2023.1.4 toegepast. En hiermee werkt het dus helemaal niet meer. Maar terug naar 2023.1.2 werkt ook niet.

Dus zojuist nog verder terug gegaan, naar 2023.1.1. Helaas ook niet...

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:12
En is ZwaveJS nog onlangs geüpdatet? Anders die eens terugrollen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• Pazo
Slinkos schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:45:
En is ZwaveJS nog onlangs geüpdatet? Anders die eens terugrollen.
Zover ik weet kan je dit niet apart terug rollen. In een oudere backup zie ik staan dat ik van 0.1.72 naar 0.1.73 ben gegaan, die is van ca 1 maand terug. Maar die inladen heeft helaas geen effect, de qubino's blijven niet beschikbaar. Vandaag is de nieuwste versie 0.1.75 gekomen, maar ook dat helpt niet.

Ik heb het gevoel dat ik het moet zoeken in s0 en s2 beveiliging, zoals de foutmelding ook weergeeft, maar ik kom daar nog niet echt verder. Heb wel gezien in de configuratie van Z-waveJS dat er bij S0 en S2 keys staan ingevuld.

EDIT:
Als ik de foutmelding goed begrijp, stoppen de apparaten met werken als ze met S0 of S2 beveiligd zijn toegevoegd in het netwerk. Maar voor Z-waveJS is er alleen maar S0 of S2. De Qubino's ondersteunen S2. Dus zoals de foutmelding zegt is het een bug in de firmware, dat alleen vanaf firmware versie 31 opgelost kan worden, wat je dus niet zelf kan doen |:( Ik zal eens kijken of ik Qubino (NL?) kan mailen.

[Voor 22% gewijzigd door Pazo op 30-01-2023 20:38]

• Pazo
OK, ik ben een stuk verder. Eigenlijk zelf de oplossing gevonden. Voor degene die dit probleem ook hebben en hier terecht zijn gekomen.

Ik had Qubino gemaild, en die kwamen met de volgende reactie:
Thank you very much for reaching out to us,

I think you have the answer to your ticket in your last sentence. "I hope you can help me, because they worked without any problem for 3 years." So if they worked for 3 years what happened now that start giving you issues?
We didn't remotely update the devices firmware because, first we can't do that, second the devices you mentioned does not have the option to do the OTA so even if we could have the option do do a remote update we can't. If you have issues now you did something recently what cause the issues if you undo that you will have the working situation again.

The only device that have this issue is the Mini Dimmer, for which you have few options.

There's various ways you can get rid - avoid the issue. First of all the Mini Dimmer works without this issue if is included normally, without secure inclusion. This is the easiest way to get "rid" of this. Apart of that have all of the devices on S2 decrease the Z-Wave network speed as you may read in this post. As you may see there the speed does not depend of qubino or a specific gateway is the S2 or S0 secure inclusion itself.

If you still want to include the Mini Dimmer with S2 secure inclusion the second best option is to ask the shop from where you buy the Mini Dimmer to replace it with the version 30+, the version of the firmware is on a label on the bottom of the Mini Dimmer box, as you may see in the picture below Software Version 3 it have the firmware 31.00 installed on the device.

The last option is to send the device to us. Before you send the device to us for re-programming you have to you will have to fill the reprogramming document. You will find the reprogramming excel document in the attachment. We kindly ask you to fill all the cells that are marked with the green colour and send it back to us.
Do not worry for the NOTE: Only brand new modules (never mounted) could be part of this list. For reprogramming already used modules should be used RMA procedure, which assure 100% operating test after reprogrammed. This is mostly valid for reporgramming old stocks from the shops, in your case we will accept them as they are but of course in working state.

When we will receive back the filled document, we will open a reprogramming case under your name and a reprogramming number under which your case will be followed. You will be notified about that with an email in which you will find the next steps explained.

NOTE: Any device that is not working will be sent back as it is.

I hope I was able to help you, if you have any additional questions please don't hesitate to ask.
Uitgebreide reactie, maar eigenlijk niet echt verder mee gekomen. Wel gelijk dat het vreemd is dat ze niet werken, want de Qubino's krijgen geen OTA updates, dus 3 jaar geleden en tot de dag van gisteren draaien ze op dezelfde firmware. Dus het probleem moet bij Home Assistant / Zwave zitten.

Na lang zoeken kwam ik tegen dat er nog een Z-wave integratie bestaat, namelijk zwavejs2mqqt, heet als add-on in Home Assistant Z-wave JS UI (Github). In feite werkt dat op dezelfde manier als Zigbee2MTTQ wat ik ook al gebruik. Dat dus geïnstalleerd (De 'oude' Z-wave JS moet je dan uitschakelen, kunnen niet samen / tegelijk in HA draaien) en daarna kwamen al mijn Qubino's weer online! En ze werken (nog steeds). Echter heb ik hier nog steeds de foutmelding die ik ookin de TS vermeld, maar nu naar 5 dagen werkt het nog steeds. Dus ik heb goede hoop... Maar het probleem ligt dus bij Z-waveJS lijkt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee