Vraag

• Alfetti
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03 14:46
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus met load balancing (Carlo Gavazzi meter). Woonhuis aansluiting 3x25A. Ondanks dat totale opgenomen actuele vermogen <12.5kW blijft (te zien op slimmemeter en Carlo Gavazzi meter Wallbox) wordt toch het laden telkens onderbroken met de melding ‘Powerbooster geactiveed. Wachten op voldoende beschikbare stroom’.

Met 3x25A aansluiting is de maximale stroom 17kW, waarom wordt het laden dan toch onderbroken als actuele verbruik/opgenomen stroom (12kW) er nog ver onder zit?

Wallbox helpdesk weet ook niet wat de oorzaak is en heeft ook geen oplossing. Al diverse keren contact mee gehad, maar volgens hen staat alles goed.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen of controleren?

Alle reacties

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55
Die 17kW is 5,67 kW per fase, de meeste van je verbruikers zullen op één fase werken en als je de pech hebt dat net een paar 2 kW toestellen tegelijkertijd op één fase aan staan, heb je te weinig beschikbaar om ook nog te laden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Alfetti
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03 14:46
Dank voor je reactie en tip. Heb de fase belasting gecontroleerd en volgende afgelezen op de energiemeter met ingeschakelde laadpaal:
L1: 3.0 kW
L2: 2.4 kW
L3: 2.2 kW

Lijkt dus geen probleem te zijn.

Heb gisteren experiment gedaan om de load balancing functie uit te zetten en de totale belasting te bewaken zodat deze ruim onder de 17kW bleef en vervolgens werkt de lader prima en is de auto 100% opgeladen. Ligt dus niet aan de huisinstallatie maar aan niet goed functionerende load balancing. Heb issue neergelegd met Wallbox en hoop dat ze nu eindelijk in actie komen om het op te lossen.

[Voor 3% gewijzigd door Alfetti op 04-02-2023 09:40]

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:15
Heb je in de Wallbox configuratie ook je maximale amperage ingesteld in de settings, bij upgrades?

• KlaverBoer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-03 15:46
Hallo, gisteren hebben ik bij mijn broer ook een Wallbox Pulsar Plus geïnstalleerd. Wij leken met laden een zelfde soort probleem te hebben.

Wat ook opviel is dat de Wallbox app aangaf dat er met 7,3kw geladen werd. Terwijl de Load Balancer en de slimme meter toch echt aangaven dat er met 11kw geladen werd. Dus waarde in de app klopt niet. Klinkt dit ook bekend bij jullie?

• KlaverBoer
SaTTeD schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:00:
Heb je in de Wallbox configuratie ook je maximale amperage ingesteld in de settings, bij upgrades?

[Afbeelding]
Ik zag op afbeeldingen van de oude app dat er nog stond de Max waarde van 1 fase. In de nieuwe app staat dat niet meer. Maar neem aan dat ze dat nog steeds bedoelen dan als je een 3 fase aansluiting hebt?

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:15
Dat de app een andere waarde aangeeft als de load balancer, is hier alleen indien er nog andere apparatuur in het huis bij aan staat. Deze geeft namelijk de totale afname van meterkast weer.

De Wallbox (app) geeft het zelfde vermogen aan als de auto weergeeft. Dat is in mijn geval 11 kw.

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:53
KlaverBoer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Ik zag op afbeeldingen van de oude app dat er nog stond de Max waarde van 1 fase. In de nieuwe app staat dat niet meer. Maar neem aan dat ze dat nog steeds bedoelen dan als je een 3 fase aansluiting hebt?
Vandaag bij het installeren tegen precies deze situatie aangelopen. Eerst had ik maar 3x25=75 ingevuld, maar in een manual vond ik de term "per fase", dus later naar 25 terug gezet...

(Heb nog even geen auto om te laden en checken ;))

• KlaverBoer
somfing schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Vandaag bij het installeren tegen precies deze situatie aangelopen. Eerst had ik maar 3x25=75 ingevuld, maar in een manual vond ik de term "per fase", dus later naar 25 terug gezet...

(Heb nog even geen auto om te laden en checken ;))
Bij mijn broer staat die ook op 25 nu. Dat werkt goed. Binnenkort wordt de lader vervangen omdat 1 sensor voor registreren laadvermogen niet werkt. Lader geeft 7,3kW aan als die met 11kW aan het laden is. Hopelijk is met die nieuwe lader ook het wifi disconnectie probleem opgelost... Deze vebreekt die steeds om de dag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee