Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfetti
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus met load balancing (Carlo Gavazzi meter). Woonhuis aansluiting 3x25A. Ondanks dat totale opgenomen actuele vermogen <12.5kW blijft (te zien op slimmemeter en Carlo Gavazzi meter Wallbox) wordt toch het laden telkens onderbroken met de melding ‘Powerbooster geactiveed. Wachten op voldoende beschikbare stroom’.

Met 3x25A aansluiting is de maximale stroom 17kW, waarom wordt het laden dan toch onderbroken als actuele verbruik/opgenomen stroom (12kW) er nog ver onder zit?

Wallbox helpdesk weet ook niet wat de oorzaak is en heeft ook geen oplossing. Al diverse keren contact mee gehad, maar volgens hen staat alles goed.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen of controleren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die 17kW is 5,67 kW per fase, de meeste van je verbruikers zullen op één fase werken en als je de pech hebt dat net een paar 2 kW toestellen tegelijkertijd op één fase aan staan, heb je te weinig beschikbaar om ook nog te laden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfetti
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Dank voor je reactie en tip. Heb de fase belasting gecontroleerd en volgende afgelezen op de energiemeter met ingeschakelde laadpaal:
L1: 3.0 kW
L2: 2.4 kW
L3: 2.2 kW

Lijkt dus geen probleem te zijn.

Heb gisteren experiment gedaan om de load balancing functie uit te zetten en de totale belasting te bewaken zodat deze ruim onder de 17kW bleef en vervolgens werkt de lader prima en is de auto 100% opgeladen. Ligt dus niet aan de huisinstallatie maar aan niet goed functionerende load balancing. Heb issue neergelegd met Wallbox en hoop dat ze nu eindelijk in actie komen om het op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfetti op 04-02-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 17:29
Heb je in de Wallbox configuratie ook je maximale amperage ingesteld in de settings, bij upgrades?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcVV3hAkYJQFzVkruFni34XQIbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSi9bgJNpI22ZYcJVGnFF9Dx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaverBoer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo, gisteren hebben ik bij mijn broer ook een Wallbox Pulsar Plus geïnstalleerd. Wij leken met laden een zelfde soort probleem te hebben.

Wat ook opviel is dat de Wallbox app aangaf dat er met 7,3kw geladen werd. Terwijl de Load Balancer en de slimme meter toch echt aangaven dat er met 11kw geladen werd. Dus waarde in de app klopt niet. Klinkt dit ook bekend bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaverBoer
SaTTeD schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:00:
Heb je in de Wallbox configuratie ook je maximale amperage ingesteld in de settings, bij upgrades?

[Afbeelding]
Ik zag op afbeeldingen van de oude app dat er nog stond de Max waarde van 1 fase. In de nieuwe app staat dat niet meer. Maar neem aan dat ze dat nog steeds bedoelen dan als je een 3 fase aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 17:29
Dat de app een andere waarde aangeeft als de load balancer, is hier alleen indien er nog andere apparatuur in het huis bij aan staat. Deze geeft namelijk de totale afname van meterkast weer.

De Wallbox (app) geeft het zelfde vermogen aan als de auto weergeeft. Dat is in mijn geval 11 kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tIdRr0mfGOaMJyD4yBdUKuQ9co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4H20GRHkH3fYFieDiCs5Dio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 23:41
KlaverBoer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Ik zag op afbeeldingen van de oude app dat er nog stond de Max waarde van 1 fase. In de nieuwe app staat dat niet meer. Maar neem aan dat ze dat nog steeds bedoelen dan als je een 3 fase aansluiting hebt?
Vandaag bij het installeren tegen precies deze situatie aangelopen. Eerst had ik maar 3x25=75 ingevuld, maar in een manual vond ik de term "per fase", dus later naar 25 terug gezet...

(Heb nog even geen auto om te laden en checken ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaverBoer
somfing schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Vandaag bij het installeren tegen precies deze situatie aangelopen. Eerst had ik maar 3x25=75 ingevuld, maar in een manual vond ik de term "per fase", dus later naar 25 terug gezet...

(Heb nog even geen auto om te laden en checken ;))
Bij mijn broer staat die ook op 25 nu. Dat werkt goed. Binnenkort wordt de lader vervangen omdat 1 sensor voor registreren laadvermogen niet werkt. Lader geeft 7,3kW aan als die met 11kW aan het laden is. Hopelijk is met die nieuwe lader ook het wifi disconnectie probleem opgelost... Deze vebreekt die steeds om de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 20:36

wiz

Connecting the world

Ik heb heb sinds kort ook een vaag probleem .. Sinds kort beginnen er af en toe 1 of 2 fases uit te klappen. En de correlatie tussen oplaadsnelheid aangegeven door de Wallbox en de ID.4 is volledig weg ... Heeft altijd netjes gewerkt op 11kw over 3x25A plus load balancer. De ID.4 laadt overal goed op, alleen thuis niet meer ... Enig idee welke richting ik denken moet? Issue met de wallbox? De load balancer? Software?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nc0Wz4k1G-HStQe-CdgsxurKkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUbVrXzVtChTX82P7M04cfTx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBMtEkGz9ulmOw6IDGxLS0b19bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S91MhK3mvIWFoEcQdUPzQBwH.png?f=user_large

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermann
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb een Wallbox pulsar plus, sinds 2 maanden heb ik het probleem dat tijdens het laden op onregelmatige tijden en laad % ik de volgende melding in de Waalbox app. krijg

Opladen
op standby
Uw auto heeft geen energie nodig

Kent iemand dit, bij Wallbox kom ik niet verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 08:41
hermann schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:37:
Ik heb een Wallbox pulsar plus, sinds 2 maanden heb ik het probleem dat tijdens het laden op onregelmatige tijden en laad % ik de volgende melding in de Waalbox app. krijg

Opladen
op standby
Uw auto heeft geen energie nodig

Kent iemand dit, bij Wallbox kom ik niet verder
ik heb het zelfde probleem, maar nog geen oplossing gevonden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs1995!
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
Pieter2 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:34:
[...]

ik heb het zelfde probleem, maar nog geen oplossing gevonden. Iemand een idee?
Hier ook het zelfde probleem. Ook nog geen oplossing gevonden?!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 08:41
Thijs1995! schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Hier ook het zelfde probleem. Ook nog geen oplossing gevonden?!!
Nee nog geen oplossing, kan nu helemaal niet laden nu. De app blijft aangeven dat de auto geen energie nodig heeft. Het lijkt erop dat de wallbox denkt dat ik een bepaald % aangeven tot waar die mag laden terwijl dat niet zo is. Ook de helpdesk van wallbox biedt geen oplossing. Ik denk dat ik de installateur weer ga vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airbusdriver
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik heb ook het probleem met “Uw auto heeft geen energie nodig” Opnieuw op fabrieksinstellingen gezet , geen software update gedaan,solar charging uitgezet, load balancing uitgezet, maar niks helpt. Na twintig keer proberen ( half uur lang) wil het dan plots lukken. Wordt er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
Helpt vast niets maar ik heb hier een XC40 die goed blijft laden i.c.m. de load balancer. Zou het ook aan de auto sw kunnen liggen? Maargoed als de auto's elders wel laden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xrL6RnmFIV0vCHXiV7s0OaQRPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBLTGkZbXu4Nkw5L6Q7P4zRC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmyydEqik6peMKQUXWoLF9ERTi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QXipONhzAQbgmHOeSutlMopv.png?f=fotoalbum_large

Tsja, load balancing idd uit en eventueel die hele meter loskoppelen. Wat kun je nog meer doen? Vriend met EV vragen om voertuig SW uit te sluiten...

[ Voor 8% gewijzigd door somfing op 10-09-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airbusdriver
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Bij elke andere lader op straat werkt het wel. Weet zeker dat het niet aan de auto ligt…..
Laatste software versie bij mij is 6.4.19

• somfing
Ik zet die auto update dan maar eens even uit. Als ik dat ding niet thuis kan laden heb ik een probleem... Geen idee of je op een of andere manier die 6.4.14 FW kan erop kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saencity
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11-2024
Hai,
Ik heb een Wallbox max maar kan de load balancing niet aan zetten in de app?
Geeft onderstaande melding.
Heb ook bekeken of alles goed staat op de printplaat.
Heeft iemand nog een tip om dit werkend te krijgen?

Er zit een P1 meter van Wallbox in de meterkast. WALL-MTR-P1PORT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQtSNbIdw3P49Z7Ruw7G7ZeAAZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yNau3hMpx09cejCCJT1h6ByI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuCg_yCqQDjwTr_29ywN7HHDS6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkRuq5b6KfNd7GwHsblDDPFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt8n1xLOwvcv0Ym6-ZlJm4Sqf0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLvo8rWYFdmTuErJRJCmYnod.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door saencity op 08-10-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsVrolijk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 15:52
En het probleem opgelost???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Benard
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb gereageerd met een report maar zie deze niet, dus nu nog maar een keer, in het kort. (ik ben nieuw)

Ik had ook problemen met de Wallbox Plus, Solar charging stopte vanzelf terwijl volgens de energie meter voldoende energie beschikbaar was.

Dit opgelost door de RS 485 schakelaar in de T stand te zetten

Daarna kreeg ik meldingen dat de auto geen energie meer nodig had en het laadproces was gestopt.

Dit uiteindelijk opgelost door de 4x0,8 kabel naar de Wallbox te vervangen door een CAT6 kabel en 3 adres van verschillende paren gebruikt.

Staat allemaal wel ergens in handleidingen maar had het niet goed gelezen.

Nu al een week probleemloos laden, ook op alleen zonne energie!! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Simon Benard op 27-10-2024 11:58 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-04 09:41
Hoi, is bij iemand het probleem met load balancing al opgelost en hoe? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Met load balancing uit laadt ie prima, maar zodra ik deze uitzet krijg ik de melding 'wachten op energie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slouwie84
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-05 07:01
Ik heb sindskort ook gedoe met het laden. Hij start wel met ~11kw laden maar na een tijdje gaat hij naar ~7kw. Als ik op de powerboost kijk zie ik dat alleen L2 en L3 ~3.5kw bijdragen en L1 op 0 staat. Waarom gaat L1 naar 0? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:01
Ik heb dit probleem ook al meer dan een jaar. Zelfs een nieuwe Wallbox toegestuurd gekregen maar nog steeds het Load Balancing probleem.

Mn elektricien wordt er helemaal gek van. Geen oplossing so far dus zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel80
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03 17:27
Ik heb soortgelijke problemen als jullie met de EM340 en heb daarom op 15 februari j.l. de volgende post gezet op een andere draad van Tweakers met de titel "N aansluiten ? op EM340 enzovoort".. Er is tot nu toe geen reactie gekomen. Dus plaats ik de post ook nog eens hier. Ook omdat ik het opvallend vind dat er blijkbaar aardig wat problemen zijn met die meter. Dat had ik nooit verwacht. Ook opvallend dat Wallbox geen hulp kan bieden.

Post: "Hallo Forum, ook ik heb een probleem met de mijn Wallbox Power Booster EM340 (PF.B), namelijk het vermogen wordt niet meer getoond (onder andere in schermpje 1 van de meter). In plaats daarvan toont hij: EEE. Spanning en Stroom worden op de volgende schermpjes wel getoond met, denk ik, correcte waarden. Het gaat om 3-fasen en zoals de post van casperb71 ook meldt: de N is niet aangesloten en zoals Waterman53 meldt: de schakelaars in mijn Wallbox Pulsar Plus staan op T respectievelijk NT. Ik denk dat alles nog wel goed werkt, maar er zit natuurlijk wel ergens een fout.Overigens de meter heeft ruim 3 jaar zonder problemen gefunctioneerd.Weet iemand een oplossing ?"

Wordt vevolgd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rterwey
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 12:43
Hier sinds 1,5 maand zelfde probleem na 3 jaar prima werken. Power meter L3 staat op EEE.
Totale installatie spanningsloos maken helpt even maar storing komt weer terug.
Heeft volgens mij te maken met de laatste update welke ik heb geïnstalleerd. Hierna is het probleem ontstaan. :(
Pagina: 1