Toon posts:

Wifi in aparte garage met aparte meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mindreaper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-02 09:24
Goeiemiddag!

Ik zit thuis met een wifi probleem.

De wifi zou uitgebreid moeten worden naar de garage/ lounge. Deze heeft een aparte meterkast. De router van Telenet staat in huis maar op de verst mogelijke afstand van de garage (+- 20m).

Ik heb al geprobeerd met een wifi- versterker maar dit verslecht alleen maar de wifi in huis en reikt maar tot aan de deur van de garage.

Is een powerline een optie? Geen idee of dit lukt met de aparte meterkast.

Een netwerkkabel trekken ligt nogal moeilijk, aangezien ik dan de oprit zou moeten openbreken.

Afbeelding in bijlage om te verduidelijken.

Bedankt al! :P

Mvg Bernd

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Powerline is niet bedoeld om over een andere groep te gaan (kost veel performance).
Heeft de garage ook een eigen aansluiting of is deze nog aangesloten ergens op het huis?

Als een kabel echt geen optie is, overweeg dan een zender voor buiten d.m.v. richtantennes.

Bijv.
uitvoering: Ubiquiti Building-to-Building Bridge

Kan ongetwijfeld goedkoper maar de zoekfunctie van de pricewatch is ruk voor dit soort spul :+

I reject your reality and substitute my own

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
nelizmastr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:56:
Powerline is niet bedoeld om over een andere groep te gaan (kost veel performance).
Heeft de garage ook een eigen aansluiting of is deze nog aangesloten ergens op het huis?

Als een kabel echt geen optie is, overweeg dan een zender voor buiten d.m.v. richtantennes.

Bijv.
uitvoering: Ubiquiti Building-to-Building Bridge

Kan ongetwijfeld goedkoper maar de zoekfunctie van de pricewatch is ruk voor dit soort spul :+
Die zijn wel goed aan de prijs. Zou dan eerder kijken naar een Ubiquiti Nanostation. Of gewoon 2x outdoor access point (UAP-AC M).

Hoe groot probleem is dat graven eigenlijk? Dat zou mijn eerste keuze zijn. Paar tegels eruit wippen, met een handschepje een smal geultje graven, kabel erin, dichtgooien, aanstampen en tegel er weer in. Betrouwbaar, snel, goedkoop en scheelt weer 2 apparaten die altijd aan staan. Heb zelf UTP liggen maar zou nu ook naar glas kijken. Of misschien wel beide.

En heb je geen kruipruimte? Dat zou een stuk schelen.

[Voor 8% gewijzigd door Sethro op 29-01-2023 22:06]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:02
Staalkabel spannen tussen huis en schuur en dan netwerkkabel voor buiten er aan hangen.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:11
Even drie keer zuchten en grondkabel er in leggen, of een PVC pijpje van een paar centimeter diameter desnoods een paar centimeter onder de grond waar je verder nooit meer zal komen. Het werk ben je 3 weken er na weer vergeten en qua snelheid onovertroffen.

Of zoiets uit één stuk ... Kan het ook nooit vollopen ...

[Voor 21% gewijzigd door Houtenklaas op 29-01-2023 22:18]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:14
Dan zal het toch graven worden. Het is even werk, dat klopt maar sowieso het goedkoopste en stabielste mogelijk. Ik zal nooit begrijpen waarom mensen geen kabel leggen maar wel honderden euro's uitgeven aan halfbakken oplossingen om die kabel maar niet te moeten leggen. Voor hetzelfde geld laat je die kabel door een vakman leggen zodat je niet zelf hoeft te graven ;) .

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-03 20:49
Goede tip: Gebruik een tyleen waterbuis om onder de tegels te leggen. Je kunt hier heel makkelijk een UTP of glaskabel doorheen trekken, is waterdicht en het is ook nog goed flexibel om bochtjes mee te maken

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:43
Als je binnen een kabel van de router naar de andere hoek van het huis trekt. Naar het dichtste punt bij de garage. En daar dan een access point op die kabel aansluit?
Eventueel aangevuld met een versterker in de garage.

En anders inderdaad toch graven...

• Mindreaper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-02 09:24
Bedankt allemaal al voor een antwoord!

Graven is in principe wel mogelijk, alleen komt mijn internetkabel binnen in huis waar de router staat. Dus dan zou ik ongeveer 25m moeten graven tot aan de garage. Zou wel mogelijk zijn zonder een deel van het terras te moeten uitgraven maar dan is het nog iets verder :P
Dan uiteindelijk aansluiten op een extra router?

Een acces point zou ook mogelijk zijn, denk ik. Enig idee hoever het bereik is van een acces point?

Na alles gelezen te hebben is graven waarschijnlijk de beste optie. Binnenkort dus achter een schop gaan :P

Merci allemaal!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-03 22:10
De aparte metergroepenkast zal wel afgetakt zijn van de meterkast in huis.

Met powerline adapters is het dan nodig om van dezelfde fase gebruik te maken.
Op deze wijze heb ik een powerline opgezet naar een tuinhuis. Werkte in eerste instantie slecht tot niet. Na het omzetten van het tuinhuis op de juiste fase is dit inmiddels 3 jaar werkzaam om een wifi punt aan te sturen.

Waarschijnlijk is zowel de huisgroepen verdeling als de groepenverdeling in de garage 3 fase uitgevoerd. Als dat idd zo is kan een powerline dus een oplossing zijn.

Maar een utp verbinding blijft altijd mijn voorkeur oplossing.
Paar 3/4 installatiebuis aan elkaar lijmen, waterslang erop en onder de bestrating spuiten? Niet teveel water omdat anders de inrit kan verzakken 8)7

[Voor 10% gewijzigd door yalerta op 30-01-2023 14:19]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 15:42
Misschien kun je iemand huren die zo'n kabel onder je hele terras door schiet met een 'grondraket'.
Zo wordt internet met glasvezel ook massaal aangelegd.

Je moet alleen een putje graven aan beide uiteinden van de te boren tunnel, en dan wordt dat ding er op perslucht doorheen gehamerd.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
Als je vanuit je meterkast door de kruipruimte die paar meter maar hoeft te graven. Dan graaf je toch een geul? Dat is enorm veel goedkoper dan een bedrijf in te huren om te rakketeren.

In die geul leg je een buis of desnoods een tuinslang met UTP erin. Doe er dan voor de zekerheid 2 erin, heb je altijd een reserve, die kabel is niet zo duur.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 22:15
nelizmastr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:56:
Ik heb een powerline die over 2 groepen heen moet, werkt prima. Weliswaar geen 100mbit maar ruim voldoende, ik heb het ooit eens gemeten en kwam op 35mbit uit. Met een 40/4 adsl lijntje is dit nog snel zat.
Woning is appartement op eerste verdieping, isra punt zit in de kelder, telefoonlijn naar boven, modem, router erachter. Daarop zit een powerline module , aangesloten op een groep in de appartementverdeler. (Uit de meterkast in de kelder gaat een 3x4mm2 kabel naar boven naar een verdeler).
Meterkast kelder hangt een tweede verdeler op de hoofdrail en op die verdeler zit de tweede powerline aangesloten. En ja, het werkt. Niet mega snel, maar dat is mijn adsl lijn ook niet. Ruim voldoende snelheid voor het streamen van radio, Spotify en YouTube.
De kpn monteur keek laatst ook al beetje zuinig (storing die niks met powerline te maken had) en had me liefst voor gek verklaard. Maar het werkt naar wens, if it works it ain't stupid, toch?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Ramon 73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Ik heb een powerline die over 2 groepen heen moet, werkt prima. Weliswaar geen 100mbit maar ruim voldoende, ik heb het ooit eens gemeten en kwam op 35mbit uit. Met een 40/4 adsl lijntje is dit nog snel zat.
Woning is appartement op eerste verdieping, isra punt zit in de kelder, telefoonlijn naar boven, modem, router erachter. Daarop zit een powerline module , aangesloten op een groep in de appartementverdeler. (Uit de meterkast in de kelder gaat een 3x4mm2 kabel naar boven naar een verdeler).
Meterkast kelder hangt een tweede verdeler op de hoofdrail en op die verdeler zit de tweede powerline aangesloten. En ja, het werkt. Niet mega snel, maar dat is mijn adsl lijn ook niet. Ruim voldoende snelheid voor het streamen van radio, Spotify en YouTube.
De kpn monteur keek laatst ook al beetje zuinig (storing die niks met powerline te maken had) en had me liefst voor gek verklaard. Maar het werkt naar wens, if it works it ain't stupid, toch?
Met 40/4 maakt het inderdaad niet uit. Als je gigabit glasvezel afneemt en je krijgt maar 35mbit dan ga je huilen :+

Alles in verhouding natuurlijk :)

I reject your reality and substitute my own

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toerq schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:10:
Staalkabel spannen tussen huis en schuur en dan netwerkkabel voor buiten er aan hangen.
Bliksems! Dat ik daar niet aan dacht toen ik een gleuf van 60cm diep graafde om daar een slagvaste buis in te leggen voor internet.

Heb je je kabel dan wel geaard?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:11
@Mindreaper Ben reuze benieuwd waar je inmiddels staat met het project en welke keuze er gemaakt is :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee