i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W
Vraag
Alle reacties
15.6" Full-HD 144Hz IPS scherm
Ryzen 5 5600H
RTX 3060 6GB VRAM
512GB NVME SSD (geupgraded naar 2TB middels een MegaFastro a 115,-)
8 GB DDR4 3200 geheugen (geupgraded naar 2x32GB middels MP/V&A a 95,- totaal)
Zover mij bekend is dit een laptop van het bekende CLEVO, deze maakt OEM laptops en de P25 is volgens het type NH55EPY.
Ik had hier wel een review van gevonden, maar dan met een iets zwaardere processor.
Voor dat ik deze kocht heb ik ook gekeken de Defender P10, het 17" model met een i5-10300H en verder gelijkwaardig die al een tijdje geprijsd is op 799 en bij de mediamarkt BTW dagen nog even 730,- was. Echter vond ik 15.6" praktischer en had ik een flinke voorkeur voor de Ryzen 5 5600H m.b.t een meer dan dubbele passmark score.
Het grote voordeel van de P10 en de P25 is dat ze qua TDP gelijk zijn aan de desktop versie van de RTX3060 kaarten.
Er is ook nog een RTX3050 variant, de Crawler E25, deze is gelijk aan de P25 en was een tijdje 649,- bij alternate.
Ik ben een beetje bang voor het geluid van de P10. Die i5 staat wel vrij laag geclockt volgens mij dus zal waarschijnlijk veel aan de turbo zitten hmm.
Op zich draag ik altijd een headset maar door de 2,5 GHz baseclock kan misschien zelfs zonder een high load herrie schoppen want zal waarschijnlijk vrij snel turbo'en...
i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Oh oops 😬xK0etj3 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Het lijkt me handig dat je dan even linkt welke je wil kopen?
Deze lijkt het beste te passen bij mijn wensen. Eventueel prik ik er een 2e hands extra 8gb ram in. Mijn twijfels zijn alleen een beetje over de baseclock van de cpu en eventueel geluid bij een lichte load.
uitvoering: Medion Erazer Defender P10 (30033042)
Misschien moet ik toch maar voor de Deputy P25. Ik had liever 17 inch omdat ik nu vooral op 2 verschillende locaties in NL zal gamen (studentenkamer en ouderlijk huis of vrienden) maar als ik over een jaartje ofzo wat meer ruimte heb dan zal ik m prima op een externe monitor aansluiten ipv een nieuwe desktop halen.mooieboot schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:07:
Ik heb mij ook een paar dagen georienteerd op Medion Erazer laptops en zelf 2 weken geleden een Deputy P25 gekocht voor 799,95 op ibood met:
15.6" Full-HD 144Hz IPS scherm
Ryzen 5 5600H
RTX 3060 6GB VRAM
512GB NVME SSD (geupgraded naar 2TB middels een MegaFastro a 115,-)
8 GB DDR4 3200 geheugen (geupgraded naar 2x32GB middels MP/V&A a 95,- totaal)
Zover mij bekend is dit een laptop van het bekende CLEVO, deze maakt OEM laptops en de P25 is volgens het type NH55EPY.
Ik had hier wel een review van gevonden, maar dan met een iets zwaardere processor.
Voor dat ik deze kocht heb ik ook gekeken de Defender P10, het 17" model met een i5-10300H en verder gelijkwaardig die al een tijdje geprijsd is op 799 en bij de mediamarkt BTW dagen nog even 730,- was. Echter vond ik 15.6" praktischer en had ik een flinke voorkeur voor de Ryzen 5 5600H m.b.t een meer dan dubbele passmark score.
Het grote voordeel van de P10 en de P25 is dat ze qua TDP gelijk zijn aan de desktop versie van de RTX3060 kaarten.
Er is ook nog een RTX3050 variant, de Crawler E25, deze is gelijk aan de P25 en was een tijdje 649,- bij alternate.
Ik denk namelijk dat die Ryzen wel wat meer jaartjes vooruit kan dan die 10e generatie i5 in de 17 inch. Of is focussen op cpu een fout wanneer het om gamen gaat ?

Anyway, m.b.t CPU bottleneck, https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/ zegt het volgende over de Ryzen:
NVIDIA GeForce RTX 3060 is too weak for AMD Ryzen 5 5600H on 1920 × 1080 pixels screen resolution for General Tasks.
This configuration has 9.1% of graphic card bottleneck .
Helaas kan ik de i5-10300H niet selecteren in hun database.
Het is niet zo dat ik m elke dag mee ga slepen. Maar meer dat ik m in het weekend verplaats en misschien doordeweeks naar een hoorcollege (weinig contact uren, maar gebruik vaak liever papier). Ik denk dat ik even een keer naar de Mediamarkt moet ofzo om 15,6 en 17,3 naast elkaar te zien.mooieboot schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:38:
Als je hem veel verplaatst (ouderlijk huis, vrienden, studentenkamer, etc) dan moet je je afvragen of 17" praktisch is. Een game laptop die 'jaartjes' vooruit kan moet je je ook afvragen![]()
Anyway, m.b.t CPU bottleneck, https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/ zegt het volgende over de Ryzen:
NVIDIA GeForce RTX 3060 is too weak for AMD Ryzen 5 5600H on 1920 × 1080 pixels screen resolution for General Tasks.
This configuration has 9.1% of graphic card bottleneck .
Helaas kan ik de i5-10300H niet selecteren in hun database.
Waarom zou een game laptop niet een aantal jaren mee gaan? Ik begrijp dat een desktop steeds kan worden vernieuwd. Maar volgens mij is die 3060 al best een goede kaart. Ik heb in mijn desktop in het ouderlijk huis nog een AMD RX 580 4GB en die voldoet met wat getweak vaak nog prima aan mijn eisen.
Besef wel dat een 3060 in een laptop behoorlijk anders presteert dan een in een desktop. Draaien namelijk met een stuk minder stroom, dus lager geklokt, om zo de temperatuur lager te houden.TTMJ! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:59:
[...]
Het is niet zo dat ik m elke dag mee ga slepen. Maar meer dat ik m in het weekend verplaats en misschien doordeweeks naar een hoorcollege (weinig contact uren, maar gebruik vaak liever papier). Ik denk dat ik even een keer naar de Mediamarkt moet ofzo om 15,6 en 17,3 naast elkaar te zien.
Waarom zou een game laptop niet een aantal jaren mee gaan? Ik begrijp dat een desktop steeds kan worden vernieuwd. Maar volgens mij is die 3060 al best een goede kaart. Ik heb in mijn desktop in het ouderlijk huis nog een AMD RX 580 4GB en die voldoet met wat getweak vaak nog prima aan mijn eisen.
Hoe lang je vooruit kunt, is vooral afhankelijk van hoe jouw activiteiten zich ontwikkelen. Ik heb mijn laptop voornamelijk voor surfen en office, en secundair om wat casual te gamen. Mijn vorige laptop, met Intel GT750M is 8 jaar meegegaan. Zo lang je de spellen blijft spelen die je nu speelt, zal dat doorgaans prima blijven gaan. En als je ermee kan leven dat nieuwere spellen op wat mindere instellingen moeten, gaat dat de eerste 3-4 jaar ook nog wel. Daarna moet je geen nieuwe spellen willen spelen.TTMJ! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:59:
[...]
Het is niet zo dat ik m elke dag mee ga slepen. Maar meer dat ik m in het weekend verplaats en misschien doordeweeks naar een hoorcollege (weinig contact uren, maar gebruik vaak liever papier). Ik denk dat ik even een keer naar de Mediamarkt moet ofzo om 15,6 en 17,3 naast elkaar te zien.
Zelf liep ik er bijvoorbeeld wel tegenaan, dat iRacing op den duur te zwaar werd, want dat ontwikkelt zich mee met de techniek. Maar de meeste spellen gaan na uitgebracht te zijn, niet meer omhoog in hoeveel resources ze nodig hebben.
Geen ervaring met Medion verder, overigens. Wel met een 17 Inch laptop, die ook meeging op vakantie bijvoorbeeld. Je hebt daarvoor dan wel een grote rugzak nodig, en het is merkbaar zwaarder dan een 15,5 Inch laptop. Voor reizen tussen huis en kamer is dat nog wel te doen, denk ik, maar mee naar school word je denk ik gauw zat. Je kan natuurlijk ook een monitor kopen die je als TV gebruikt op je studentenkamer. Of je TV als monitor...
Thanks ik denk dat ik dan voor de 15,6 inch ga - ook al heb ik niet echt hoorcolleges meer. Maar mocht ik over een jaartje ofzo een externe monitor kopen en een hub set-up maken dan neemt de laptop ook meteen minder ruimte in beslag. Maar behoud ik nog wel het voordeel van mobiliteit.Wild Chocolate schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:40:
[...]
Hoe lang je vooruit kunt, is vooral afhankelijk van hoe jouw activiteiten zich ontwikkelen. Ik heb mijn laptop voornamelijk voor surfen en office, en secundair om wat casual te gamen. Mijn vorige laptop, met Intel GT750M is 8 jaar meegegaan. Zo lang je de spellen blijft spelen die je nu speelt, zal dat doorgaans prima blijven gaan. En als je ermee kan leven dat nieuwere spellen op wat mindere instellingen moeten, gaat dat de eerste 3-4 jaar ook nog wel. Daarna moet je geen nieuwe spellen willen spelen.
Zelf liep ik er bijvoorbeeld wel tegenaan, dat iRacing op den duur te zwaar werd, want dat ontwikkelt zich mee met de techniek. Maar de meeste spellen gaan na uitgebracht te zijn, niet meer omhoog in hoeveel resources ze nodig hebben.
Geen ervaring met Medion verder, overigens. Wel met een 17 Inch laptop, die ook meeging op vakantie bijvoorbeeld. Je hebt daarvoor dan wel een grote rugzak nodig, en het is merkbaar zwaarder dan een 15,5 Inch laptop. Voor reizen tussen huis en kamer is dat nog wel te doen, denk ik, maar mee naar school word je denk ik gauw zat. Je kan natuurlijk ook een monitor kopen die je als TV gebruikt op je studentenkamer. Of je TV als monitor...
En volgens mij is die Ryzen als ik naar die benchmark kijk ook echt een flink stuk beter. Omdat ik vooral e-sport games speel en AAA'tjes prima vind op medium-high 1080p 60fps zal de combi van die Ryzen plus een mobiele 3060 wel een paar jaar meegaan mag ik hopen

Zal er waarschijnlijk wel in de toekomst extra ram bij prikken, of kan ik dat maar beter gelijk doen?
Hoe bevalt ie trouwens tot nu toe? Ben met name benieuwd naar het geluid. Ik begrijp dat gaming laptops altijd wel geluid zullen blazen. Maar hoe bevalt het op idle / office-toepassingen ? Ik hoop dat de fans dan wel gewoon stil zijn want dan heb ik meestal geen headset op.mooieboot schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:07:
Ik heb mij ook een paar dagen georienteerd op Medion Erazer laptops en zelf 2 weken geleden een Deputy P25 gekocht (...)
En hoe is het eigenlijk met een niet-noise-cancelling headset? Stijgt het geblaas echt boven alles uit?
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen
Dan ben je €1088,- kwijt, maar dan heb je t.o.v. de Deputy:
- 16 GB geheugen,
- 1 TB SSD
- Nog iets hoger geklokte Ryzen 5 (5600X)
(Ik heb dan de duurdere Intel WiFi module gekozen, je kan nog €20,- besparen door de goedkopere te nemen, die ook al een hogere Bluetooth versie heeft dan de Deputy)
Altijd wel wat tricky, als je eenmaal je budget verhoogt, kun je bezig blijven

Persoonlijk stoor ik me tijdens het gamen nooit zo aan het blazen van de koeling. Wel gebruik ik een notebook-koeler onder mijn laptop, dat scheelt in de meeste situaties flink in hoe hard de koeling van de laptop zelf moet werken.
Of 8GB genoeg is, weet ik niet. Ik vind het vrij karig, maar je kan het natuurlijk altijd eerst een tijdje proberen en dan alsnog besluiten om te upgraden. Aan de andere kant, als je eerder upgradet, heb je er langer plezier van.
Dat is bij deze clevo/Medion niet zo, die heeft dezelfde TDP als de desktop variant.lamaa1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:50:
[...]
Besef wel dat een 3060 in een laptop behoorlijk anders presteert dan een in een desktop. Draaien namelijk met een stuk minder stroom, dus lager geklokt, om zo de temperatuur lager te houden.
Ik ben geen echte gamer en speel alleen soms wii/wii-u emulatie (dkc) of ps3 emulatie (Raymann). Bij Rocket League of Wolfenstein (beide oud, maar stonden toevallig in game library) maakt hij heel weinig geluid, verder nog niet gegamed.TTMJ! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:32:
[...]
Hoe bevalt ie trouwens tot nu toe? Ben met name benieuwd naar het geluid. Ik begrijp dat gaming laptops altijd wel geluid zullen blazen. Maar hoe bevalt het op idle / office-toepassingen ? Ik hoop dat de fans dan wel gewoon stil zijn want dan heb ik meestal geen headset op.
En hoe is het eigenlijk met een niet-noise-cancelling headset? Stijgt het geblaas echt boven alles uit?
Bij Office toepassingen (dat is bij mij vscode en 20 tabs open in chrome) staat de fan uit. Al zal dat dan via de vega igpu gaan.
Ter vergelijking mijn HP 14S met Ryzen 7 5700U en ook 64GB ram en dezelfde SSD blaast continu in idle en die gebruikte ik daarom niet graag. In plaats daarvan pakte ik meestal mijn passieve chromebook met N4120, maar die heeft een coil whine waar ik niet tegen kan.
Verder heb ik als vergelijking een HP met een i5-8350H en een GTX 1050, die stijgt op, dan een HP met i5-7200U en een GTX 940MX en die stijgt ook op.
Dus qua geluid ben ik heel blij met de Deputy P25, maar heb hem dus nog niet echt op de staart getrapt.
Toffe site btw, je kan echt op detailniveau een laptop samenstellen. Maar ik weet niet of ik een nog snellere cpu en extra geheugen 250 euro extra het waard vind voor mijn gebruik. Denk dat ik dan eerder over een aantal jaartjes door die 3060 word beperktWild Chocolate schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:35:
Als je dan €1000,- gaat uitgeven (met mogelijk nog wat voor een geheugen-upgrade), zou ik ook even naar deze kijken:
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen
Dan ben je €1088,- kwijt, maar dan heb je t.o.v. de Deputy:
- 16 GB geheugen,
- 1 TB SSD
- Nog iets hoger geklokte Ryzen 5 (5600X)
(Ik heb dan de duurdere Intel WiFi module gekozen, je kan nog €20,- besparen door de goedkopere te nemen, die ook al een hogere Bluetooth versie heeft dan de Deputy)
Altijd wel wat tricky, als je eenmaal je budget verhoogt, kun je bezig blijven![]()
(...)
Aan de andere kant, als je eerder upgradet, heb je er langer plezier van.

Dus denk dat ik het bij de P25 voor 800eu ga houden en via V&A een extra DDR4 stick erbij haal!
Fijn om te horen dat je op idle/office in ieder geval stil is. Dan is een luidruchtige laptop meestal ook het meest storend. Ik ga hem bestellen en even ondervinden hoe ie blaast.. ik zie wel dat ik met fan curves kan spelen en dat ie een stille modus heeft. Dus we gaan het meemakenmooieboot schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:38:
[...]
Ik ben geen echte gamer en speel alleen soms wii/wii-u emulatie (dkc) of ps3 emulatie (Raymann). Bij Rocket League of Wolfenstein (beide oud, maar stonden toevallig in game library) maakt hij heel weinig geluid, verder nog niet gegamed.
Bij Office toepassingen (dat is bij mij vscode en 20 tabs open in chrome) staat de fan uit. Al zal dat dan via de vega igpu gaan.
Ter vergelijking mijn HP 14S met Ryzen 7 5700U en ook 64GB ram en dezelfde SSD blaast continu in idle en die gebruikte ik daarom niet graag. In plaats daarvan pakte ik meestal mijn passieve chromebook met N4120, maar die heeft een coil whine waar ik niet tegen kan.
Verder heb ik als vergelijking een HP met een i5-8350H en een GTX 1050, die stijgt op, dan een HP met i5-7200U en een GTX 940MX en die stijgt ook op.
Dus qua geluid ben ik heel blij met de Deputy P25, maar heb hem dus nog niet echt op de staart getrapt.

Aha, ik had ff gemist dat je het over een gebruikte P25 had, en dacht dat je voor een nieuwe van €1000,- ging.TTMJ! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Toffe site btw, je kan echt op detailniveau een laptop samenstellen. Maar ik weet niet of ik een nog snellere cpu en extra geheugen 250 euro extra het waard vind voor mijn gebruik. Denk dat ik dan eerder over een aantal jaartjes door die 3060 word beperkt.
Dus denk dat ik het bij de P25 voor 800eu ga houden en via V&A een extra DDR4 stick erbij haal!
Ah nee het is wel een nieuwe P25, maar via iBood. Om de zoveel tijd staan daar nieuwe P25's. Ik denk dat Medion via die weg z'n overtollige stock verkoopt ofzo.Wild Chocolate schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Aha, ik had ff gemist dat je het over een gebruikte P25 had, en dacht dat je voor een nieuwe van €1000,- ging.
Trouwens, een ander vraagje: er zit 8 gb ddr4 3200Mhz geheugen met CL22. Ik wil er nog 8gb extra in stoppen.
Maar is het het waard om de CL22 geheugen te vervangen door CL16? ik lees op internet verschillende meningen over of dit het verschil in performance waard is.
https://www.userbenchmark.../Medion-Deputy-P25/250263
Daar kun je verschillende configuraties en gebruikte componenten terug vinden.
Zelf heb ik door een aanbieding in de P25 nu 2x32GB van G.SKILL zitten (ook CL22) en het mixed paar wat ik er in had zitten in m'n andere laptop gezet (de HP 14S). Eventueel heb ik de oorspronkelijke 8GB ter overname stuur maar PB.
De Core i5-10300H is namelijk best oud/langzaam aan het worden. Met een moderne 8-core kan je een stuk langer vooruit.
[Voor 10% gewijzigd door Balance op 12-02-2023 13:56]
TS ging volgens mij voor de reguliere P25 met een 5600H i.p.v de i5-10300H. De RTX 3060 is 9% te zwak voor de 5600H volgens bottleneck calculator (zie mijn eerdere post met verwijzing). Dus de meerwaarde van 300 of 400 euro zie ik niet echt terug in de modellen die jij aanhaalt buiten de extra 8GB geheugen om zijn de SSD/144hz/RTX gelijk. Ook heeft TS een duidelijk budget voor ogen van 800.- Vraag me wel af of het TS gelukt is er een te bemachtigen, daar ik ze niet meer op iBOOD zie.Balance schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:53:
@TTMJ! Ik zou deze tween eens in de gaten houden:Beide een 8-core Ryzen 7 5800H, GeForce RTX 3060, 16GB ram, 512GB ssd en 144Hz 1080p scherm. Je kan prijsalerts instellen tot er een mooie aanbieding komt.
De Core i5-10300H is namelijk best oud/langzaam aan het worden. Met een moderne 8-core kan je een stuk langer vooruit.
Die Acer Nitro heb ik vorig jaar voor een 1059 euro weten te bemachtigen via Mediamarkt. Prima machine voor wat de games die @TTMJ! noemt.mooieboot schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:32:
[...]
TS ging volgens mij voor de reguliere P25 met een 5600H i.p.v de i5-10300H. De RTX 3060 is 9% te zwak voor de 5600H volgens bottleneck calculator (zie mijn eerdere post met verwijzing). Dus de meerwaarde van 300 of 400 euro zie ik niet echt terug in de modellen die jij aanhaalt buiten de extra 8GB geheugen om zijn de SSD/144hz/RTX gelijk. Ook heeft TS een duidelijk budget voor ogen van 800.- Vraag me wel af of het TS gelukt is er een te bemachtigen, daar ik ze niet meer op iBOOD zie.
"We never grow up. We just learn how to act in public"
Misschien is dit wat? Wel wat boven budget maar een goed scherm en cpu.
Wel even benchmarks opzoeken voor de specifieke games die je wilt spelen ivm wisselende prestaties van de a730m.
[Voor 8% gewijzigd door Tinu-s op 14-02-2023 09:46]
Yes heb hem op ibood weten te halen voor 805eu (incl) En nog extra 8gb ram 2e hands besteld voor 25 (incl).mooieboot schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:32:
[...]
TS ging volgens mij voor de reguliere P25 met een 5600H i.p.v de i5-10300H. De RTX 3060 is 9% te zwak voor de 5600H volgens bottleneck calculator (zie mijn eerdere post met verwijzing). Dus de meerwaarde van 300 of 400 euro zie ik niet echt terug in de modellen die jij aanhaalt buiten de extra 8GB geheugen om zijn de SSD/144hz/RTX gelijk. Ook heeft TS een duidelijk budget voor ogen van 800.- Vraag me wel af of het TS gelukt is er een te bemachtigen, daar ik ze niet meer op iBOOD zie.
Thx voor de suggestie maar ik ben bang dat dat een beetje overkill is voor mijn gebruik en de combo met de 3060.. die kan ik immers niet vervangen in de toekomst.Balance schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:53:
@TTMJ! Ik zou deze tween eens in de gaten houden:Beide een 8-core Ryzen 7 5800H, GeForce RTX 3060, 16GB ram, 512GB ssd en 144Hz 1080p scherm. Je kan prijsalerts instellen tot er een mooie aanbieding komt.
En mn budget