Toon posts:

Grondwater, lekkage of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-02 18:49
Hoi allemaal,

Wij hebben een half jaar geleden een huis gekocht uit 1918. Bij de aankoop heb ik een beetje water onder de CV ketel geconstateerd. Dit zou volgens de verkoper veroorzaakt worden door een kapot afvoerpompje. Hij zou deze repareren.

Inmiddels wonen wij er een half jaar en kom ik er achter dat er nog steeds regelmatig water onder de CV ketel ligt. Dit is dus niet van het CV pompje afkomstig maar, sijpelt door de uitstekende muur waar de CV ketel aan hangt. Het cement en de stenen rondom de CV zijn vochtig en het cement is poreus. De uitlaat van de CV ketel is in een oude schoorsteen geleid. Ik kan met een zaklamp geen vocht constateren dat van bovenaf in de schoorsteen valt of iets dergelijks (tijdens een regenbui). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het helemaal uitgesloten is.

Er zitten geen waterleidingen in de buurt van deze muur en het is er ook vochtig als het een week niet geregend heeft. De herkomst is mij nog een raadsel. :?

Iemand aanknopingspunten aan de hand van onderstaande foto's? _/-\o_

Let op het plasje rechtsonder komt van het afsluitdopje van een leding er boven, dit mag genegeerd worden. :P

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55
Wat is dit voor hok? Is het een zolder? Hangt de ketel tegen een oud stuk schoorsteen? Ik zie niets door het dak gaan namelijk.

maw. hoe ziet dit er aan de buitenkant uit?
Hoe loopt die rookgasafvoer en inlaat naar buiten?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
TrainedFTW schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:24:
[…]
De uitlaat van de CV ketel is in een oude schoorsteen geleid.
Loopt deze door tot boven de schoorsteen? Of zit hij er voor de sier maar een 30cm in?

Ik vermoed dat de rookgassen condenseren in de schoorsteen en terugkomen naar beneden. Als dit in de buis gebeurt dan stroomt het terug de ketel in en zo het riool in, maar als de buis niet doorloopt tot bovenin dan werkt dat principe niet. Dat condenswater is best wel zuur trouwens, dus dat vreet stenen en cement gewoon aan op termijn.

Is mogelijk ook een gevaar op koolmonoxide, dus een koolmonoxidemelder ophangen is ook geen slecht idee.

Die grijze PVC-buis als luchttoevoer voor de ketel mag volgens mij ook niet meer trouwens.

[Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2023 19:12]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:09
Wat @thinkpad zegt, de rookgassen condenseren en dat condenswater zou terug de ketel in moeten lopen.
Of de flexibele rookgasafvoer is in de schoorsteen kapot of niet correct aangesloten aan de bovenkant van de schoorsteen.

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-02 18:49
Thanks, dan laat ik de CV monteur ernaar kijken.

De ketel hangt in de kelder! Ik weet niet hoe ver de buizen doorlopen in de schoorsteen. Zover als ik kan zien in ieder geval, maar dat is niet ver.

Er hangt een CO meter.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee