Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:20
Sinds een half jaar heb ik een Orcon HRC400 WTW unit. Vandaag merkte ik dat er condenswater uit de unit druipt. Ik heb hem opengemaakt en de wartmewisselaar eruit getrokken. Ik trof de situatie zoals op de foto's aan:

- linksonder (met ventilator links) zie ik wat watersporen, maar dit leek me normaal, want dit is de 'buitenkant' van de unit. Er zit een putje, en daardoor loopt het water weg naar de afvoer.

- rechtsonder zie ik iets wat volgens mij niet klopt: er staat water in deze ruimte. Er is hier geen afvoer (lijkt me logisch, want dit is de binnenkant), maar er is ook geen spoor van verder weglekken van het water dat hier staat.

- in het midden, op het stuk waar de warmtewisselaar normaal op rust is het ook vrij nattig. De lekkage naar buiten toe lijkt ook op deze hoogte te zijn.

Wat kan hier aan de hand zijn? Is de wisselaar niet in orde? Het systeem leek normaal te werken, en het lijkt me sterk dat dit al 6 maanden aan de gang is, maar zeker weet ik het niet.

Hulp stel ik zeer op prijs!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-0tZ9D6GOGiKJdf-A4WdpMVCpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px5zMt0SqmFH76VbKhUT4Nau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34o_iqttEYBLYfkSF4LWtfZEalU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBrADtgEyckuHZZIX1ZLbBlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkzSEr7T4131rvXeooaeS9Deaio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg4NCykWWwCY8PPA8XaGZTCa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 20:29
Dat probleem heb ik ook gehad met een Vasco. Water condenseerde aan de buitenkant van het metalen frame van de zeshoekige warmtewisselaar en liep dan het apparaat uit langs de voorplaat.
Ik heb de de verkoper gecontacteerd en de fabrikant is toen langsgekomen om de unit weer droog te maken (ook achter de isolatie) en de wisselaar te vervangen door een die volledig van plastic gemaakt is. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Mijn advies is dus: contacteer de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
luukske schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:40:
Dat probleem heb ik ook gehad met een Vasco. Water condenseerde aan de buitenkant van het metalen frame van de zeshoekige warmtewisselaar en liep dan het apparaat uit langs de voorplaat.
Ik heb de de verkoper gecontacteerd en de fabrikant is toen langsgekomen om de unit weer droog te maken (ook achter de isolatie) en de wisselaar te vervangen door een die volledig van plastic gemaakt is. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Mijn advies is dus: contacteer de verkoper.
Ok, goed om te weten. Het zou inderdaad zoiets kunnen zijn, past wel op de symptomen.

Maar vind het niettemin wel gek, want dit is zo gewoon af-fabriek geleverd, en ze maken deze dingen toch in serie... waarom gaat het dan alleen bij mij mis? Er zou dan eigenlijk een terugroepactie nodig zijn voor dit model, want zo is het niet normaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:33
Condensafvoer niet verstopt?

Hangt de unit goed recht? Als de condensafvoer links zit en de unit hangt wat naar rechts dan loopt het de verkeerde kant op en komt het niet in de afvoer?

Werkt de unit wel goed, als in komt er wel "opgewarmde" lucht je woning in?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10
Ik zou idd ff kijken of hij waterpas hangt (links/rechts, maar ook voor/achteren). Wellicht ook even de installatiehandleiding ernaast en kijken of jouw installatie conform is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Glenfiddich schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:59:
Condensafvoer niet verstopt?

Hangt de unit goed recht? Als de condensafvoer links zit en de unit hangt wat naar rechts dan loopt het de verkeerde kant op en komt het niet in de afvoer?

Werkt de unit wel goed, als in komt er wel "opgewarmde" lucht je woning in?
Nee, de condensafvoer lijkt goed te werken; er staat geen water in.

Met een klein waterpasje lijkt de unit wel recht te hangen, maar ik zat zelf ook in deze richting te denken. Het water dat aan de rechter(binnen)kant staat, staat wel in het hoekje rechtsvoor. Aan de achterkant was het nog droog.

Volgens mij werkt de unit wel naar behoren. Ik voel geen koude tocht ofzo. De huis/binnenkant van de warmtewisselaar was ook droog, de andere kant zat vol water.
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:09:
Ik zou idd ff kijken of hij waterpas hangt (links/rechts, maar ook voor/achteren). Wellicht ook even de installatiehandleiding ernaast en kijken of jouw installatie conform is gemonteerd.
Ik voeg voor de zekerheid nog even het schema bij dat ik nu heb uitgevogeld. Volgens mij zit het zoals het zou moeten? De zeshoek is de wisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfkpZXUVrIEoZvkbjg8Nn_e84YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MA22beRhKOn5Vvj4m8kimtlr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Voor het geval iemand anders ooit nog tegen dit probleem aanloopt: De warmtewisselaar bleek er op zijn kop te zijn ingezet. Easy fix. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
_/-\o_

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert89
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoi Terpen Tijn,

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Orcon HRC-425. Kun je mij een foto sturen hoe de warmtewisselaar er bij jou nu in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Evert89 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:32:
Hoi Terpen Tijn,

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Orcon HRC-425. Kun je mij een foto sturen hoe de warmtewisselaar er bij jou nu in zit?
Hallo Evert, dat is wat lastig, want hij is inmiddels weer vastgeschroefd. Maar of de warmtewisselaar op zijn kop zit kun je zien aan de locatie van een lekstrip die aan 1 kant van de wisselaar loopt: de behuizing van de wtw heeft (alleen) op die plek ook een kleine inkeping, waar die strip langsgeschoven kan worden. Wat de installateur bij mij had gedaan -om te maken dat het paste, d.w.z. op de kop dus- is zelf een stukje uit de behuizing snijden, aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:21
Afgelopen week een lekkende Orcon WTW ruim 7 maanden na ingebruikname. Kwam na zoeken bij dit topic uit. In mijn geval zat het probleem echter in de afvoer. Toen ik die los maakte kwam er bijna 10 liter water uit het apparaat lopen. Afvoer was niet verstopt maar verkeerd geïnstalleerd. Het harmonica gedeelte van de afvoer direct onder de WTW was verkeerd om aangesloten. Omdat daar een terugstroom beveiliging inzit kon er geen druppel water uit de WTW weglopen via de afvoer zodat alles erin bleef staan totdat het er op andere plekken begon uit te lopen.
Staan grote pijlen op de buitenkant van die condens afvoer die aangeven hoe die geplaatst moet worden. Misschien dat iemand die hier terecht komt er wat aan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:33
10 liter water in je WTW? Wow :o

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-12-2024
Hier ook een Orcon HRC400. Sinds vorige week zelfde probleem. Lekkend condens water aan de voor- en achterkant. Vanochtend lag er een hele plas.

Warmtewisselaar zit er op de juiste manier in. Afvoer zit goed. Meer mensen dit probleem? En een eventuele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Roeland010 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:56:
Hier ook een Orcon HRC400. Sinds vorige week zelfde probleem. Lekkend condens water aan de voor- en achterkant. Vanochtend lag er een hele plas.

Warmtewisselaar zit er op de juiste manier in. Afvoer zit goed. Meer mensen dit probleem? En een eventuele oplossing?
Wat bij mij ook tricky was, was dat er twee stickers waren die de juiste positie van de warmtewisselaar in de behuizing aangaven. 1 op de behuizing en 1 op de wisselaar. Als je het zo installeert dat die stickers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, dan doe je het juist niet goed. Het gootje en de inkeping geven het wel correct aan.

Dus dubbelcheck dat ook even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland010
Terpen Tijn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:20:
[...]

Wat bij mij ook tricky was, was dat er twee stickers waren die de juiste positie van de warmtewisselaar in de behuizing aangaven. 1 op de behuizing en 1 op de wisselaar. Als je het zo installeert dat die stickers zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, dan doe je het juist niet goed. Het gootje en de inkeping geven het wel correct aan.

Dus dubbelcheck dat ook even...
Bedankt voor het meedenken. Maar ik weet zeker dat de warmtewisselaar er goed in zit. Sticker zit goed, condens loopt ook richting kant van de afvoer en ook de lekstrip zit aan de kant van afvoer.

Heb jij trouwens nu nergens last van? Ook niet als je met je hand via de onderkant aan de achterkant van het apparaat voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Roeland010 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Maar ik weet zeker dat de warmtewisselaar er goed in zit. Sticker zit goed, condens loopt ook richting kant van de afvoer en ook de lekstrip zit aan de kant van afvoer.

Heb jij trouwens nu nergens last van? Ook niet als je met je hand via de onderkant aan de achterkant van het apparaat voelt?
Nee, het is echt helemaal weg bij mij. Staat jouw unit in een koude ruimte misschien? Zou evt kunnen dat er condensatie optreedt bij de platen aan de voor- en achterkant, als die koud zijn? Want waar komt het water anders vandaan bij jou, als de afvoer enzo wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 22:04
Roeland010 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:56:

Hier een Zehnder ComfoAir Q350 waar vanavond ineens water onder lag.
Na openmaken zag ik dat hij aan de “huiszijde” waar dus geen condensafvoer zit vol water stond. De ander kant was ook wel nat, maar dat is normaal met deze temperaturen (condensatie afkoelende binnenlucht door koude buitenlucht) en hier wordt het water afgevoerd door de condensafvoer.

Afgelopen zaterdag de unit juist schoongemaakt. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat er een lek zit in de wisselaar, waardoor het condenswater van de buitenzijde naar de huiszijde loopt.. :?
Het is ook niet zomaar een beetje water, wel een paar liter samen met wat er al onder lag! Bij het eruit halen van de wisselaar liep er ook nog aan beide zijden water uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ3awbAjllSMLqlO6qciPgTmT5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9KgshflsoknGynV7XigR9sL.jpg?f=fotoalbum_large

• Roeland010
Terpen Tijn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:26:
[...]

Nee, het is echt helemaal weg bij mij. Staat jouw unit in een koude ruimte misschien? Zou evt kunnen dat er condensatie optreedt bij de platen aan de voor- en achterkant, als die koud zijn? Want waar komt het water anders vandaan bij jou, als de afvoer enzo wel goed werkt?
Nee hij staat gewoon op zolder. En het komt van binnenuit. Sijpelt tussen de platen naar beneden. Voorheen nooit last van gehad

• Roeland010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-k0GtFp9aRBSaOh13QGC-6P7Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USaFlIXeob72jIGsZdLp6U3i.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop of die bij die omcirkelde punten lekt en daar het water naar beneden zakt tussen de platen door.

• Terpen Tijn
Roeland010 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

Het lijkt erop of die bij die omcirkelde punten lekt en daar het water naar beneden zakt tussen de platen door.
Die plekken waar het lekt bij jou, daar heeft (naar mijn idee) iemand precies die inkepingen gemaakt die daar niet horen. Daar past nu dat flapje dat aan de warmtewisselaar vastzit in, maar die moet dus aan de bovenkant zitten, waar af-fabriek (ook) al zo'n inkeping zit. Nog steeds aan de linkerkant dus, maar boven, niet onder.

Dit ziet er echt net zo uit als bij mij toen. Mijn 2c is dat de wisselaar toch echt ondersteboven zit.

Het hangt ook af van het seizoen wanneer je het lekken echt gaat merken, misschien is dat waarom het eerder OK leek.

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
Exact zelfde probleem hier, met inkepingen aan beide kanten inmiddels (onder) aan voor en achterkant, dit om eerdere lekkage te verhelpen, wisselaar vervangen, alles door fabrikant dus.

Nu lekt het inderdaad aan voor en achterkant.

Totale troep met fabrikant die niet weet wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Terpen Tijn schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:21:
[...]

Die plekken waar het lekt bij jou, daar heeft (naar mijn idee) iemand precies die inkepingen gemaakt die daar niet horen. Daar past nu dat flapje dat aan de warmtewisselaar vastzit in, maar die moet dus aan de bovenkant zitten, waar af-fabriek (ook) al zo'n inkeping zit. Nog steeds aan de linkerkant dus, maar boven, niet onder.

Dit ziet er echt net zo uit als bij mij toen. Mijn 2c is dat de wisselaar toch echt ondersteboven zit.

Het hangt ook af van het seizoen wanneer je het lekken echt gaat merken, misschien is dat waarom het eerder OK leek.
Mij ontgaat even de logica waarom die lekstrip boven zou moeten zitten, dan kan het water niet weg lijkt mij? Of aflopend weg.

Je had het eerder over de stickers, volgens de handleiding moet dit zo :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Zr_zl4ZLzX8-Uk8U8vnSefeENM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwzytogNfR0yCi8Zb08dvpiD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bozebeer38 op 22-11-2024 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Zo ziet de wisselaar er bij in van binnen als je gewoon er in zit.
Dat zwarte goedje rechts onder de wisselaar, is wat zwarte lijm wat de monteur had aangebracht, maar ook even de wisselaar er zelf uitgetrokken, vol met water en boven en onderop nat, tevens aan ook water aan de verkeerde kant In plaats van afgoot gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKw98zdG1SZgA-uWmsAn8_QxQ78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUJap7tg8dSye6eOrGlRVWC4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Bozebeer38 op 22-11-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bozebeer38 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:07:
[...]

Mij ontgaat even de logica waarom die lekstrip boven zou moeten zitten, dan kan het water niet weg lijkt mij? Of aflopend weg.

Je had het eerder over de stickers, volgens de handleiding moet dit zo :
[Afbeelding]
Wat ik denk: Die "flap" is niet bedoeld voor water, maar om de luchtstroom te geleiden.

Die afbeelding in de handleiding is ws waarom het misgaat. Ik vermoed dat de sticker (geel of oranje) alleen correct de voor- en achterkant van de wisselaar aangeeft. Het lijkt nu zo of je de twee stickers dan ook dicht bij elkaar moet plaatsen, door de wisselaar te draaien, maar dat was bij mij dus juist niet zo. Het kan natuurlijk zijn dat de plaatsing (onder/boven) van de sticker op de wisselaar bij anderen wel klopt, want een sticker is in de fabriek misschien ook snel fout geplakt.

Nogmaals, de flap die aan de wisselaar zit moet aan de bovenkant zitten, waar in de behuizing de bijbehorende inkeping zit. Als je overal inkepingen hebt, kijk dan goed welke er netjes fabrieksmatig uitzien, en welke er abusievelijk door iemand met een stanleymes zijn gemaakt-- die laatste moet je dus niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Oh die onderste inkepingen zijn gemaakt door de monteur, meerdere malen, steeds dieper uitgesneden.

Zelf bij geweest.
Ik zelf denk dus ook dat die witte strip boven hoort te zitten, daar zie je op de foto rechtsboven een soort gelijke strip maar dan zwart, alsof dat tegen elkaar aan moet zitten.

Maar ja ik heb dit doorgegeven, incl de ervaringen van mensen hier.
De wisselaar zelf heeft geen sticker overigens, niet op voor of achterkant van dat ding, net nog gecheckt voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bozebeer38 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:45:
Oh die onderste inkepingen zijn gemaakt door de monteur, meerdere malen, steeds dieper uitgesneden.

Zelf bij geweest.
Ik zelf denk dus ook dat die witte strip boven hoort te zitten, daar zie je op de foto rechtsboven een soort gelijke strip maar dan zwart, alsof dat tegen elkaar aan moet zitten.

Maar ja ik heb dit doorgegeven, incl de ervaringen van mensen hier.
De wisselaar zelf heeft geen sticker overigens, niet op voor of achterkant van dat ding, net nog gecheckt voor de zekerheid.
Helemaal geen sticker? Dan kan je wisselaar dus ook nog achterstevoren zitten?

Maar even heel simpel: Trek die wisselaar eruit, droog de boel (de wisselaar ook even goed schuin laten uitlekken), en zet hem er weer in met die flap bovenin. Het is een klusje van niks, en ik wed dat het dan klaar is. Nou, misschien nog 1 keer achter en voorkant draaien in jouw geval dan. 50% kans dat het de eerste keer al goed zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Terpen Tijn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:51:
[...]

Helemaal geen sticker? Dan kan je wisselaar dus ook nog achterstevoren zitten?

Maar even heel simpel: Trek die wisselaar eruit, droog de boel (de wisselaar ook even goed schuin laten uitlekken), en zet hem er weer in met die flap bovenin. Het is een klusje van niks, en ik wed dat het dan klaar is. Nou, misschien nog 1 keer achter en voorkant draaien in jouw geval dan. 50% kans dat het de eerste keer al goed zit. :)
Probleem is, er zit garantie op bij de aannemer, als ik zelf iets doe en dit gaat op de een of andere manier fout (ook ik vind dat best onzin maar goed) zit je toch weer dat garantie vervalt.

Ik heb ze dus al wel gebeld en uitgelegd, maar ze moeten nog even terugbellen zo.

Voor de duidelijkheid, die witte strip moet dus rechtsboven komen te zitten?
Of juist links boven? De afvoer zit rechts.

Als het inderdaad rechtsboven zou moeten zitten, zit het inderdaad andersom en dus ondersteboven, verkeerd er in dus.

Daarbij heeft de monteur ook in die witte strip zitten snijden om het passend te krijgen.
Dus of het nog bruikbaar is, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bozebeer38 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:54:
[...]

Probleem is, er zit garantie op bij de aannemer, als ik zelf iets doe en dit gaat op de een of andere manier fout (ook ik vind dat best onzin maar goed) zit je toch weer dat garantie vervalt.

Ik heb ze dus al wel gebeld en uitgelegd, maar ze moeten nog even terugbellen zo.

Als het inderdaad rechtsboven zou moeten zitten, zit het inderdaad andersom en dus ondersteboven, verkeerd er in dus.

Daarbij heeft de monteur ook in die witte strip zitten snijden om het passend te krijgen.
Begrijp het garantieverhaal. Het is wel iets dat bijna zonder enig gereedschap gedaan kan worden, en helemaal non-destructief en omkeerbaar is...

Om verwarring tussen de aan- en afvoerlocaties te voorkomen beschrijf ik hoe die bij mij zit: Mijn unit is tijdens de installatie van zijde gewisseld, en zit dus niet meer in de standaardconfiguratie, maar de anderzijdige variant daarvan. In de installatiehandleiding staan aanwijzingen voor deze wissel. In mijn huidige configuratie zit de flap linksbovenin. Dat is aan de kant van de F7 (buiten) filter en de condenswaterafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Terpen Tijn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:20:
[...]

Begrijp het garantieverhaal. Het is wel iets dat bijna zonder enig gereedschap gedaan kan worden, en helemaal non-destructief en omkeerbaar is...

Om verwarring tussen de aan- en afvoerlocaties te voorkomen beschrijf ik hoe die bij mij zit: Mijn unit is tijdens de installatie van zijde gewisseld, en zit dus niet meer in de standaardconfiguratie, maar de anderzijdige variant daarvan. In de installatiehandleiding staan aanwijzingen voor deze wissel. In mijn huidige configuratie zit de flap linksbovenin. Dat is aan de kant van de F7 (buiten) filter en de condenswaterafvoer.
Dat klinkt dat ik dan in mijn geval het rechtsboven moet hebben, de afvoer zit ook rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland010
Bozebeer38 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:54:
[...]

En weet je inmiddels meer? Bij mij hebben ze overigens ook in die witte strip zitten snijden. Ze hebben de hoekjes eraf geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland010
Ik vraag mij toch echt af of die witte strip boven moet zitten. Die af fabriek inkepingen bovenin de behuizing zijn voor de filters. Zodat die er schuin in kunnen. Zie foto hieronder van de website van Orcon zelf.

Ik zie overigens op de website nergens een witte strip op de wisselaar zitten. Lijkt dus iets achteraf gemonteerd te zijn. Sticker met dezelfde kleur zit wel telkens dichtst bijelkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjAIR-XGgYJeWLTqa9vUYYukbGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AiQb45IvNgvDNX0BQnXC7vuB.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Roeland010 op 23-11-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Roeland010 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:00:
[...]

En weet je inmiddels meer? Bij mij hebben ze overigens ook in die witte strip zitten snijden. Ze hebben de hoekjes eraf geknipt.
Nee nog niks, het is nu een kastje muur verhaal.
De aannemer heeft een partij gebeld die er weliswaar wat mee te maken heeft, de installateur van alles wat betreft loodgieter/waterpomp etc werk, maar die hebben er niet al 2x aangezeten, dus die gaan zelf maar de fabrikant bellen onder gevalletje spoed.

Het is lekker weer.

[ Voor 31% gewijzigd door Bozebeer38 op 24-11-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb bij Orcon installatie gezien dat het langs de binnenkant van de metalen pijp van het dak omlaag lekte. Deels de installatie in en deels op de bovenkant en daarna op de vloer. Er kunnen dus ook andere oorzaken voor lekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
mrmrmr schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:25:
Ik heb bij Orcon installatie gezien dat het langs de binnenkant van de metalen pijp van het dak omlaag lekte. Deels de installatie in en deels op de bovenkant en daarna op de vloer. Er kunnen dus ook andere oorzaken voor lekken kunnen zijn.
Regenwater gebeuren. Er zijn wel wat sporen maar die zijn zeer miniem en niet noemenswaardig.
Als ik dat ding eruit trek, ik doe maar even alsof ik dat nog nooit gedaan heb, is het bijna bevroren aan de “woning” kant, ijskoud voelt dat gedeelte aan.

Terwijl dit het deel is waar binnenlucht hoor te (her)circuleren.

Ik denk dat het een meervoudig probleem is, maar volgens mij werkt het gewoon niet goed.
Ik merkte laatst op dat we vaak met een koude neus binnen zitten, dit schijnt van de wtw te komen, te koude lucht.

Zou ook een hoop kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Roeland010 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:51:
Ik vraag mij toch echt af of die witte strip boven moet zitten. Die af fabriek inkepingen bovenin de behuizing zijn voor de filters. Zodat die er schuin in kunnen. Zie foto hieronder van de website van Orcon zelf.
De flap sluit aan op de de filter ivm de luchtstroom?

Probeer het gewoon eens met de flap bovenin. Als het niet werkt dan zet je het weer terug zoals het was en kan je verder zoeken. En als het wel werkt heb je het voor 0 euro en nauwelijks moeite opgelost. Net als ik destijds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland010
Terpen Tijn schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:43:
[...]

De flap sluit aan op de de filter ivm de luchtstroom?

Probeer het gewoon eens met de flap bovenin. Als het niet werkt dan zet je het weer terug zoals het was en kan je verder zoeken. En als het wel werkt heb je het voor 0 euro en nauwelijks moeite opgelost. Net als ik destijds. :)
Bedankt. Maar als ik het probeer met de flap bovenin dan komt die aan de andere kant van de condensafvoer. Zeg maar aan de zijde van huis toe en afvoer i.p.v. de kant van buiten af- en toevoer. (als ik tenminste voor de voor- en achterkant rekening hou met de kleuren van de stickers) Bij jou zit het toch aan de andere kant? Dat is toch ook raar? Je zou dan toch verwachten dat die overal aan dezelfde kant zou moeten zitten?

En als die flap er voor de luchtstroom zou zitten dan zou die aan beiden kanten moeten zitten. Je hebt aan beide kanten luchtstromen.

Overigens kan je die warmtewisselaar niet zomaar draaien en er anders in doen. Dan heb je kans dat het niet meer goed werkt. Bij jou lekt het waarschijnlijk niet meer omdat het water direct uit de gaatjes van de warmtewisselaar naar beneden valt in de behuizing. I.p.v. op de witte strip waardoor het naar de zijkanten sijpelt. Maar vraag mij af of die goed zit voor een optimale werking van de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Roeland010 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:50:
[...]

Bedankt. Maar als ik het probeer met de flap bovenin dan komt die aan de andere kant van de condensafvoer. Zeg maar aan de zijde van huis toe en afvoer i.p.v. de kant van buiten af- en toevoer. (als ik tenminste voor de voor- en achterkant rekening hou met de kleuren van de stickers) Bij jou zit het toch aan de andere kant? Dat is toch ook raar? Je zou dan toch verwachten dat die overal aan dezelfde kant zou moeten zitten?
Ja klopt, en dat zou kunnen betekenen dat jij de wisselaar niet alleen verticaal, maar ook nog horizontaal moet draaien. Maar als de kleurcodering van de stickers bij jou dan niet meer klopt, dan weet ik het ook niet meer.
En als die flap er voor de luchtstroom zou zitten dan zou die aan beiden kanten moeten zitten. Je hebt aan beide kanten luchtstromen.

Overigens kan je die warmtewisselaar niet zomaar draaien en er anders in doen. Dan heb je kans dat het niet meer goed werkt. Bij jou lekt het waarschijnlijk niet meer omdat het water direct uit de gaatjes van de warmtewisselaar naar beneden valt in de behuizing. I.p.v. op de witte strip waardoor het naar de zijkanten sijpelt. Maar vraag mij af of die goed zit voor een optimale werking van de WTW.
Ja wie weet, maar ik heb die flap ook niet ontworpen, dus daar kan ik niets met zekerheid over zeggen.

Ik heb echt niet de indruk dat het bij mij nu suboptimaal werkt. De unit is niet lawaaiig, en ik zit thuis niet met condens-problemen of met een koude neus op de bank. Het condenswater komt intern nu op de goede plek in de unit, want anders stroomt hij vanzelf over (zoals ik eerder mocht ervaren...). Kortom, hij werkt nu gewoon goed, voor zover ik dat als gebruiker kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidde
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 19:49
Klaassie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 01:52:
[...]

Hier een Zehnder ComfoAir Q350 waar vanavond ineens water onder lag.
Na openmaken zag ik dat hij aan de “huiszijde” waar dus geen condensafvoer zit vol water stond. De ander kant was ook wel nat, maar dat is normaal met deze temperaturen (condensatie afkoelende binnenlucht door koude buitenlucht) en hier wordt het water afgevoerd door de condensafvoer.

Afgelopen zaterdag de unit juist schoongemaakt. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat er een lek zit in de wisselaar, waardoor het condenswater van de buitenzijde naar de huiszijde loopt.. :?
Het is ook niet zomaar een beetje water, wel een paar liter samen met wat er al onder lag! Bij het eruit halen van de wisselaar liep er ook nog aan beide zijden water uit.

[Afbeelding]
Of je hebt onderdruk in je toestel dat het water de verkeerde kant op trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Heb precies hetzelfde probleem. Kijken wat de strip aan de bovenzijde teweegbrengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Nu online
Tijdens mijn onderzoek kwam ik er achter dat mijn flexibele afvoerbuis te ver in de sifon gestoken was en dus onderwater stond. Door de druk van de WTW en de min of meer luchtdichte afvoer kan het water niet wegstromen via de afvoer en dus waterproblemen. Heb nu de flexibel ingekort zodat deze boven het water van de sifon indruppelt. We gaan zien wat het doet:)

• Roeland010
Tony71 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:13:
Tijdens mijn onderzoek kwam ik er achter dat mijn flexibele afvoerbuis te ver in de sifon gestoken was en dus onderwater stond. Door de druk van de WTW en de min of meer luchtdichte afvoer kan het water niet wegstromen via de afvoer en dus waterproblemen. Heb nu de flexibel ingekort zodat deze boven het water van de sifon indruppelt. We gaan zien wat het doet:)
Volgens de handleiding moet de afvoerbuis net in het water van de sifon hangen. Maar stond er dan een hele laag water in de behuizing van de WTW??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Laatst online: 13:37

Pocketware

Ook hier lekkage aan de voor en achterkant...
Unit hangt perfect waterpas, maar lijkt te lekken via de pakking die op de metalen afdekplaat zit.
Vanmiddag maar eens met Orcon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Nu online
Alle variabelen geprobeerd niets hielp...iIk merkte wel dat als je de afvoer lager zet dan de toevoer het 'lekken' verdwijnt...

Gister toch nog even voor de zekerheid gebeld met de dealer en hierover een klacht gedeponeerd. Mijn WTW is van december 2022. En ze zijn al eerder geweest en hebben toen met een lijmpistool een soort 'waterkering' gespoten in de rechter beneden hoek, wat een tijdelijke oplossing is gebleken.

Van Orcon heb ik te horen gekregen dat ze binnenkort langskomen en zo nodig een compleet nieuwe ombouw plaatsen waarbij al het apparatuur van de Orcon in deze nieuwe ombouw zal worden over geplaatst. Het is voor hun een bekend probleem en met de nieuwe ombouw zijn de klachten hierover verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Tony71 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:40:
Alle variabelen geprobeerd niets hielp...iIk merkte wel dat als je de afvoer lager zet dan de toevoer het 'lekken' verdwijnt...

Gister toch nog even voor de zekerheid gebeld met de dealer en hierover een klacht gedeponeerd. Mijn WTW is van december 2022. En ze zijn al eerder geweest en hebben toen met een lijmpistool een soort 'waterkering' gespoten in de rechter beneden hoek, wat een tijdelijke oplossing is gebleken.

Van Orcon heb ik te horen gekregen dat ze binnenkort langskomen en zo nodig een compleet nieuwe ombouw plaatsen waarbij al het apparatuur van de Orcon in deze nieuwe ombouw zal worden over geplaatst. Het is voor hun een bekend probleem en met de nieuwe ombouw zijn de klachten hierover verleden tijd.
Maar bij jou is de lekkage dus verholpen door die 'modificatie' van je water-afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Nu online
Roeland010 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:50:
[...]

Volgens de handleiding moet de afvoerbuis net in het water van de sifon hangen. Maar stond er dan een hele laag water in de behuizing van de WTW??
Hierin zijn twee kampen. Een druppelsysteem zou beter zijn omdat het geen druk kan opbouwen door de luchtcirculatie in het apparaat en hierdoor condenswater achterblijft in de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Nu online
Terpen Tijn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:02:
[...]

Maar bij jou is de lekkage dus verholpen door die 'modificatie' van je water-afvoer?
Nee het is niet verholpen. Het probleem bestaat nog steeds. Misschien dat het water nu enkel nog aan de gootkant zit en niet ook aan de andere zijde.

Het probleem is na mijn contact met Orcon zelf niet op te lossen. De opgebouwde druk tijdens werking zorgt voor condens onder de wisselaar en deze zoekt een weg naar buiten. De lekstrip die op de wisselaar zit is te kort en sluit niet mooi aan waardoor het probleem zelfs verergert. Valt je machine niet meer binnen de garantie dan zou ik het langwerpige gedeelte onderin waarop de wisselaar rust aanpakken, zodat water daar niet onder kan komen of zo dat deze weer terug wordt geleid naar het gootje.

Ik krijg hoogswaarsachijnlijk een nieuwe omkasting ivm garantie. Deze is nieuw ontworpen en kent het probleem niet.

• Tony71
  • Nu online
Vandaag zijn ze geweest om de lekkage te verhelpen. Kan er dus nog niks zinnigs over zeggen, enkel dat ze de hoeken met breekmes verder hebben uitgediept en dat ik een nieuwe wisselaar heb gekregen. De wisselaar had in de hoeken een strip gekregen van ca 3 cm breedte. Wat het water zou moeten opvangen!?

De omkasting is er niet gekomen, maar wel de toezegging dat als het niet verbetert het alsnog zal komen.

Ben beniewd. Foto van de aangepaste warmtewisselaar zal ik binnenkort even plaatsen...de aanpassing kunnen jullie zelf ook wel toepassen, mits het apparaat niet meer binnen de garantie valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
En? Ben heel benieuwd wat ze gedaan hebben en of het geholpen heeft. |
Ik heb een Brink wtw die water lekt. Ik zie ook dat ze de afvoer volledig hebben verlijmd. Denk dat ik dat eerst maar eens ga verhelpen, zodat eventuele druk verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een ander probleem, maar misschien ook gerelateerd aan de wisselaar. Hij ontwatert juist niet goed, ik zie de aanvoertemp naar het huis dalen en de afvoertemp stijgen. Unit even naar vol vermogen en weer terug, plens water het riool in en de temperaturen verbeteren behoorlijk (graad of 1-2 in de aanvoer is geen probleem). Vermoed dat de wisselaar vol water zit en daardoor niet goed meer de warmte uitwisselt.

Ventilatieland gemaild, ze gaan het voorleggen aan Orcon. Ben verder hartstkke enthousiast, maar ik hoop wel dat dit op te lossen is...

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 03-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

Vanmorgen is een servicemedewerker van Orcon hier geweest voor de lekkage aan voor- en achterkant.
Dit is dus een bekend probleem bij de generatie die ik heb (bouwjaar 2020).

Wisselaar is vervangen voor een nieuwe die uit 1 stuk bestaat i.p.v. de twee-delige die ik had.
Deze heeft aan de uitvoerkant aan voor- en achterzijde een plastic afdekstrip en een lekstrip aan de onderkant.
Ook is de schuimstrip aan de onderkant vervangen (die was doorweekt).

Is dus gewoon een ontwerpfout geweest in deze generatie...

Daarnaast is op mijn verzoek de offset van de temperatuurmeter van de inkomende lucht aangepast. Die had een verschil van 7 graden met de meter die ik zelf heb geplaatst. Daardoor hopelijk ook het issue met de bypass opgelost, maar dat zien we van het zomer pas. Nu komt de Orcon waarde iig redelijk overeen met mijn eigen metingen.

Aanpassing is gedaan op Tag 142 (8E in HEX) en is dan het onderstaande commando geweest.

code:
1
2
2025-01-08T09:05:19.470279 035  W --- 05:002861 32:161205 --:------ 2411 022 00008E00000000FD4400000000000000000000000000
2025-01-08T09:05:19.508422 040  I --- 32:161205 05:002861 --:------ 2411 022 00008E62920000FD44FFFFFC18000003E80000000A70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Toch vreemd dat het bij mij dan door het omdraaien van de warmtewisselaar verholpen was... Mijn unit is in 2022 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

Terpen Tijn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:42:
Toch vreemd dat het bij mij dan door het omdraaien van de warmtewisselaar verholpen was... Mijn unit is in 2022 geleverd.
Die heeft bij jou dan verkeerd om gezeten.
Bouwjaar 2022 is een nieuwere versie met daarin al een aantal verbeteringen (zoals warmtewisselaar uit 1 stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Pocketware schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Die heeft bij jou dan verkeerd om gezeten.
Bouwjaar 2022 is een nieuwere versie met daarin al een aantal verbeteringen (zoals warmtewisselaar uit 1 stuk).
Ja, dat was ook mijn aanname/conclusie. Mijn warmtewisselaar was inderdaad 1 ding, voor zover ik dat kon beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

Hierbij de afbeeldingen van de nieuwe wisselaar en de modificaties.

Lijm achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZOr2oYr51ArkcK0AarfgqZBmUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duKAKWMwVqf3gvUPUlVqXHjr.jpg?f=fotoalbum_large

Lijm voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha4lZAvLqNTriz6nZnqkQSJ7gyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZTiu6WyFFqinP4JO0Tly2OR.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe schuimstrip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPRnXzL2TraZ-T-3LsL9oGJFlkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHsgC54Qe2jFdsQirTZ9wDFh.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtewisselaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drq0FW952EdTzJ5zG15bxtTxkQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24N5j8BxN3tjACKmUqVc08Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGhTzyKS_6QeLFs5opIzewo1WN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDemEsSr6vV96g9SXAd1gRIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrH2OsvKsFe-OBeGxtl7haIXshc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTYdfU766MnG9GQKqyENCJ5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTYMNzQG0z448As3rDMR59PBuXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezsDHBrdXDdnYr3337faGECA.jpg?f=fotoalbum_large

en de strip aan de onderkant geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKPbN8TVNN1J_G1enRC31XUxlec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdwVyV80KYPw8Lp4HmESoA0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyDM
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-03 09:18
Nadat mijn orcon hrc300 altijd water had in de uitlaat ventilator ben ik hier terecht gekomen en kom ik mijn ervaringen delen.

Met de huidige temperaturen heeft waarschijnlijk elke wtw heel veel condensatie maar toch..

Bij een te lage ventilatie capaciteit blijft al het condensatie bijna in de warmtewisselaar zitten en dit zijn enkele liters!
als deze lage stand of debiet behouden blijft dan begint het er uit te lopen met de gevolgen dat het vanvoor en vanachter begint te lekken.
Anderzijds, bij mijn ventilatie unit half open te observeren is zelf bij het laagste debiet, het debiet te hoog en zuigt hij letterlijk watterdruppels de ventilator in wat dan naar boven toe niet afgevoerd kon worden wegens dan weer niet krachtig genoeg. (je ziet het water letterlijk uit de wisselaar gezogen worden)

Ik heb nu het maximale uitvoerdebiet verhoogd wat heeft geleid in een betere water afvoer naar buiten toe maar.
Bij mij werkt het afvoeren intern enkel als ik hem op de "niemand thuis" stand zet anders zuigt hij gewoon te sterk wat verhindert dat het water via de sifon kan weglopen.

Wat ik iedereen adviseer bij winterse weersomstandigheden en temperaturen vanaf 5 graden is om jouw unit toch dagelijks 2-3 keer is 5 minuten op het maximum te zetten dat al dat vocht echt goed uit jouw wisselaar wordt getrokken.

mvg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 19:40
2 maanden geleden ben ik mijn nieuwe appartement ingetrokken waar ook zo'n Orcon ventilatie unit hangt. Sinds 2 dagen ligt er ook een plas water onder het apparaat en lekt het in het midden achter de kunstof plaat vandaan. Inmiddels heb ik meerdere buren gesproken die ook sinds 2 dagen deze issue hebben. Ik verwacht dat de kou wellicht meespeeld in de oorzaak.

Wat mij tevens is opgevallen is dat er ook altijd water op het apparaat ligt om de buis die rechtsvoor op het apparaat zit aangesloten. Tevens is de isolatie wol die om de buis heen zit altijd nat. Dit heb ik ook al in een ander appartement geconstateerd. Geen idee of dit normaal is want de handleiding (zoals met al dit soort apparaten) is heel sumier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Unbreukable schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:59:
2 maanden geleden ben ik mijn nieuwe appartement ingetrokken waar ook zo'n Orcon ventilatie unit hangt. Sinds 2 dagen ligt er ook een plas water onder het apparaat en lekt het in het midden achter de kunstof plaat vandaan. Inmiddels heb ik meerdere buren gesproken die ook sinds 2 dagen deze issue hebben. Ik verwacht dat de kou wellicht meespeeld in de oorzaak.

Wat mij tevens is opgevallen is dat er ook altijd water op het apparaat ligt om de buis die rechtsvoor op het apparaat zit aangesloten. Tevens is de isolatie wol die om de buis heen zit altijd nat. Dit heb ik ook al in een ander appartement geconstateerd. Geen idee of dit normaal is want de handleiding (zoals met al dit soort apparaten) is heel sumier.
Nee, dat is niet normaal. Het hoort gewoon droog te blijven. Ik heb zelf van de week nog weer eens een blik geworpen op de toestand bij mij thuis (ik heb destijds mijn warmtewisselaar omgedraaid, die verkeerd zat), en het is ook in deze koude week helemaal droog gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Nu online
Pocketware schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:55:
Hierbij de afbeeldingen van de nieuwe wisselaar en de modificaties.

Lijm achterkant:
[Afbeelding]

Lijm voorkant:
[Afbeelding]

Nieuwe schuimstrip:
[Afbeelding]

Warmtewisselaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en de strip aan de onderkant geplakt:
[Afbeelding]
Deze oplossing heb ik ook gekregen, maar omdat ik kon aantonen dat er onbalans ontstaat door deze plastic strips in de toevoer en afvoer, hebben ze me de nieuwe ombouw gegeven en alles blijft droog EN stiller!
Pagina: 1