sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03 13:30
Sinds een half jaar heb ik een Orcon HRC400 WTW unit. Vandaag merkte ik dat er condenswater uit de unit druipt. Ik heb hem opengemaakt en de wartmewisselaar eruit getrokken. Ik trof de situatie zoals op de foto's aan:

- linksonder (met ventilator links) zie ik wat watersporen, maar dit leek me normaal, want dit is de 'buitenkant' van de unit. Er zit een putje, en daardoor loopt het water weg naar de afvoer.

- rechtsonder zie ik iets wat volgens mij niet klopt: er staat water in deze ruimte. Er is hier geen afvoer (lijkt me logisch, want dit is de binnenkant), maar er is ook geen spoor van verder weglekken van het water dat hier staat.

- in het midden, op het stuk waar de warmtewisselaar normaal op rust is het ook vrij nattig. De lekkage naar buiten toe lijkt ook op deze hoogte te zijn.

Wat kan hier aan de hand zijn? Is de wisselaar niet in orde? Het systeem leek normaal te werken, en het lijkt me sterk dat dit al 6 maanden aan de gang is, maar zeker weet ik het niet.

Hulp stel ik zeer op prijs!

Alle reacties

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-03 23:31
Dat probleem heb ik ook gehad met een Vasco. Water condenseerde aan de buitenkant van het metalen frame van de zeshoekige warmtewisselaar en liep dan het apparaat uit langs de voorplaat.
Ik heb de de verkoper gecontacteerd en de fabrikant is toen langsgekomen om de unit weer droog te maken (ook achter de isolatie) en de wisselaar te vervangen door een die volledig van plastic gemaakt is. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Mijn advies is dus: contacteer de verkoper.

• Terpen Tijn
luukske schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:40:
Dat probleem heb ik ook gehad met een Vasco. Water condenseerde aan de buitenkant van het metalen frame van de zeshoekige warmtewisselaar en liep dan het apparaat uit langs de voorplaat.
Ik heb de de verkoper gecontacteerd en de fabrikant is toen langsgekomen om de unit weer droog te maken (ook achter de isolatie) en de wisselaar te vervangen door een die volledig van plastic gemaakt is. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Mijn advies is dus: contacteer de verkoper.
Ok, goed om te weten. Het zou inderdaad zoiets kunnen zijn, past wel op de symptomen.

Maar vind het niettemin wel gek, want dit is zo gewoon af-fabriek geleverd, en ze maken deze dingen toch in serie... waarom gaat het dan alleen bij mij mis? Er zou dan eigenlijk een terugroepactie nodig zijn voor dit model, want zo is het niet normaal te gebruiken.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Condensafvoer niet verstopt?

Hangt de unit goed recht? Als de condensafvoer links zit en de unit hangt wat naar rechts dan loopt het de verkeerde kant op en komt het niet in de afvoer?

Werkt de unit wel goed, als in komt er wel "opgewarmde" lucht je woning in?

Mooi fout is niet lelijk

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou idd ff kijken of hij waterpas hangt (links/rechts, maar ook voor/achteren). Wellicht ook even de installatiehandleiding ernaast en kijken of jouw installatie conform is gemonteerd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Terpen Tijn
Glenfiddich schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:59:
Condensafvoer niet verstopt?

Hangt de unit goed recht? Als de condensafvoer links zit en de unit hangt wat naar rechts dan loopt het de verkeerde kant op en komt het niet in de afvoer?

Werkt de unit wel goed, als in komt er wel "opgewarmde" lucht je woning in?
Nee, de condensafvoer lijkt goed te werken; er staat geen water in.

Met een klein waterpasje lijkt de unit wel recht te hangen, maar ik zat zelf ook in deze richting te denken. Het water dat aan de rechter(binnen)kant staat, staat wel in het hoekje rechtsvoor. Aan de achterkant was het nog droog.

Volgens mij werkt de unit wel naar behoren. Ik voel geen koude tocht ofzo. De huis/binnenkant van de warmtewisselaar was ook droog, de andere kant zat vol water.
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:09:
Ik zou idd ff kijken of hij waterpas hangt (links/rechts, maar ook voor/achteren). Wellicht ook even de installatiehandleiding ernaast en kijken of jouw installatie conform is gemonteerd.
Ik voeg voor de zekerheid nog even het schema bij dat ik nu heb uitgevogeld. Volgens mij zit het zoals het zou moeten? De zeshoek is de wisselaar.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee