Vraag

• Bammerbom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-03 13:39
Hey leuke mensen, ik wil mijn GPU upgraden.

Ik heb nu een GTX 970, ik wil de rest van de build liever niet aanpassen. Ik weet dat mijn CPU gaat bottlenecken maar die kan ik later altijd nog upgraden als dat een probleem blijkt, denk dat het wel meevalt gezien ik op hoge resolutie game.
https://nl.pcpartpicker.com/list/Gbrzcb

Mijn vraag: Kan mijn 750W power supply een 7900 XTX aan? Het lijkt een beetje op het randje te zitten, maar ik wil liever niet ook nog 200 euro aantikken voor een nieuwe power supply.

Als jullie antwoord nee is, dan is de follow-up vraag: Kan een 7900 XT wel?

Beste antwoord (via Bammerbom op 29-01-2023 15:38)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
€200 voor een voeding is sowieso niet nodig, rond de €120-150 kan je ook een goede vinden. Maar zou je echt op prestaties in willen leveren door voor een goedkopere GPU te gaan, als je voeding niet genoeg zou zijn?

Ik zou zelf gewoon de gok wagen en het proberen met je huidige voeding. Blijkt het toch niet sterk genoeg, dan is er geen man over boord en zal er niks direct in de fik vliegen, en dan kan je alsnog een sterkere voeding kopen. Ik gok echter dat je huidige voeding wel genoeg is.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 29-01-2023 14:38]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
€200 voor een voeding is sowieso niet nodig, rond de €120-150 kan je ook een goede vinden. Maar zou je echt op prestaties in willen leveren door voor een goedkopere GPU te gaan, als je voeding niet genoeg zou zijn?

Ik zou zelf gewoon de gok wagen en het proberen met je huidige voeding. Blijkt het toch niet sterk genoeg, dan is er geen man over boord en zal er niks direct in de fik vliegen, en dan kan je alsnog een sterkere voeding kopen. Ik gok echter dat je huidige voeding wel genoeg is.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 29-01-2023 14:38]

The devil is in the details.

• Bammerbom
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, gewoon kopen en het zal waarschijnlijk wel OK zijn, en zo niet dan besteed ik maar wat extra een aan PSU

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 20:19
Belangrijker dan de vraag of de PSU het zal kunnen trekken, is of er geen schandalig grote bottleneck ontstaat tussen die gloednieuwe gpu en die naar IT normen prehistorische cpu.

Anders gezegd : het zou zo maar eens kunnen dat al die horsepower van die gpu never nooit tot zijn recht komt gezien de cpu niet kan volgen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:53

Thomg

Aww yiss

Eens met @Mortov Molotov, je gaat een gigantische bottleneck krijgen met een 7900XT.
Een 750W is meer dan ruim voldoende en gaat zo'n beetje alles trekken afgezien van wat extreme combinaties.

• marijn198
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 09:53
Ik draai hem nu sinds een paar dagen op een 650W voeding dus 750W gaat zeker lukken, maar zoals al vaker gezegt is gaat de CPU hem wel flink bottlenecken,

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Je schrijft dat je gamed op hoge resolutie, óf je een bottleneck gaat krijgen hangt een beetje van die resolutie af. Tot en met ultrawide + 4K krijg je waarschijnlijk last van CPU bottleneck. Ga je daar boven qua resolutie dan valt die bottleneck wel mee.

Tip: Een handige tool die ik zelf heb gebruikt om mijn nieuwe configuratie te balanceren is deze site, waar je CPU, GPU en een toepassing kunt kiezen. Vervolgens rolt er een inschatting uit met tips om te balanceren of meer uit je hardware te halen. Je kunt dus ook kijken welke hogere CPU op jouw platform een betere match voor de 7900 XT(X) gaat zijn.

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0Fn1cU/3/graphic-card-intense-tasks/3840x1600/

Veel succes!

• Bammerbom
Wat mijn plan was: Ik weet dat ik dit gigantische bottleneck gaat veroorzaken maar momenteel heb ik het tegenovergestelde (gigantische gpu bottleneck) en met deze aankoop wordt mijn FPS hoog genoeg dat ik weer lekker kan gamen. Als er een keer een goede deal is op een nieuwe CPU+moederbord+RAM dan upgrade ik die ook zodat alles een beetje matched, maar dat heeft minder haast.

• ASx2608
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03 23:46
Ergens deze maand zal AMD de nieuwe ryzen 7000x3d serie uitbrengen, ddr5 is steeds goedkoper aan het worden,ik zal aanraden om een van die te kopen. de moederbord zal wel een beetje duur zijn, maar dat is ook bij intel zo.

• Bammerbom
Ik zat inderdaad daarnaar te kijken als een van de opties maar even zien hoe goede deal dat wordt

• Bammerbom
Update mochten jullie interesse hebben: De 7900 XTX doet het prima met de 750W PSU. De 6700k bottlenecked in de meeste games niet eens, en de games waar hij dat wel doet haal ik hoog genoege FPS dat het niet uit maakt. Ik hou nog een oogje op de nieuwe CPUs, maar ik wacht wel op de goede deals. Voor nu ben ik in iedergeval tevreden met mijn upgrade!

[Voor 10% gewijzigd door Bammerbom op 08-02-2023 11:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee