Toon posts:

WIFI voor nieuwbouw. Mesh? AccesPoint? Ander?...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CercleSmurf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-03 13:28
Geachte,

Ik heb dezelfde vraag al tegen gekomen in dit forum maar dateert van heel lang geleden dus daarom dat ik ze graag nog eens stel in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Situatie:
Nieuwbouwwoning met gewapend beton tussen de verdiepingen, muren met snelbouwers van 14cm dik die gepleisterd zijn:

Voorzien:
COAX kabel van telenet komt toe in de garage dus daar komt de modem of router en vandaar heb ik het volgende voorzien:
- 4 aparte S/FTP CAT7 kabels naar de TV-hoek in de living voor TV, Digicorder, playstation,...
- 2 aparte S/FTP CAT7 kabels naar de bureau voor computer & (netwerk)printer
- 1 aparte S/FTP CAT7 kabel naar een punt in de living tegen het plafond waar ook een stopcontact is voorzien
- 1 aparte S/FTP CAT7 kabel naar een punt boven in de natchhal tegen het plafond waar ook een stopcontact is voorzien
- 1 aparte S/FTP CAT7 kabel + COAX kabel naar de masterbedroom waar ook een stopcontact is voorzien voor TV

Vraag - Probleem
Graag had ik op beide punten tegen aan de plafonds waar ik dit voorzien heb "iets" gehangen zodat ik over ons ganse huis perfecte snelle WIFI heb en dat deze als ik rondloop niet zijn verbinding verliest met van de ene over te schakelen naar de andere.
Rekening houdend dat we 2 ( en in de toekomst 3) kinderen hebben die uiteraard later allemaal een gsm en tablet zullen hebben en dus graag vlot gaan gamen, streamen,...

Ik heb al het één en ander gelezen over Mesh & Acces Points maar weet niet te kiezen en al zeker niet over welk merk.
Ik heb al "ZyXel Multy M1 Wifi 6 Mesh Systeem | 3-Pack | WSM20 | AX1800" gezien voor 80€ op IBood (3units) maar ook al een Netgear Orbi 5G Mesh systeem met 2 units voor 800€.
Die eerst is waarschijnlijk te goedkoop om goed te zijn en dat tweede vindt ik dan weer te duur en heb ik waarschijnlijk een Unit (die in de garage moet komen als "hoofd") te kort.

In mijn huidige woning werk ik met Power lines maar ik neem aan dat er al betere dingen zijn en zeker nu ik die vaste FTP kabels heb voorzien naar die 2 punten...

Voor hetgene dat ik zelf al proberen heb op te zoeken denk ik dat ik beter uitkom met Acces Points. Correct? Is er dan een bepaald merk of type die beter is dan een ander en waar moet ik vooral op letten bij aankoop?

HELP :)

Dank bij voorbaat voor jullie duidelijke hulp, uitleg en (prijs/merk) voorbeelden.

Stijn

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
Als je speciaal UTP's hebt voorzien in de plafonds, ben je absoluut op zoek naar POE accespoints

POE is een term die je zeker even moet googlen... dat staat voor "power over ethernet" , en wil zeggen dat je wifi kasten stroom krijgen vanuit je switch.

een goed advies kunnen we pas geven als we je kennis-level kennen .. maar een TP-link EAP225 is een zeer goedkope instapper die dik ok is.
voor een 100% dekking ga je er vermoedelijk wel enkele nodig hebben

• CercleSmurf
POE lijkt mij niet nodig aangezien ik bij elk van de twee punten een stopcontact heb voorzien.
Na wat eigen opzoekingswerk komt ik uit bij de TP-Link EAP650 Wall. (Vermoedelijk gewoon een nieuwe, snellere, betere en duurdere opvolger dan die dat jij voorsteld).
Als ik gewoon 2 zo'n dingen koop heb ik waarschijnlijk wel over elk verdiep een goeie wifi?

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:13
Zie dat u Cat7 S/FTP geen problemen gaat geven want u cat7 heeft geen extra voordeel.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:02
Dat hangt volledig af van waar je ze plaats ten aanzien van je clients.

Tevens zijn huis tuin en keujen ap's meestal niet ingericht voor roaming. Daarvoor moet je toch naar het semi pro of pro spul.

En ik ben sterk voorstander van POE, dat lever een veel schonere installaties dan met al die aanvullende adapterjes, kabeltjes e.d.

[Voor 25% gewijzigd door mash_man02 op 29-01-2023 15:05]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• CercleSmurf
Na wat verder opzoekingswerk zouden we kiezen voor de Netgear WAX615

Goeie keuze?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee