Koopwijzer - prijs, kwaliteit, mankementen, verhelpen.

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
DOEL VAN DIT ONDERWERP:

Miskopen vermijden.
Dat is, teveel betalen.
Dat is, te weinig krijgen voor het geld.
Dat vereist: de gevraagde prijs kunnen beoordelen, op basis van kwantiteit EN kwaliteit van product.
Dat vereist: de kwaliteit van het product kunnen beoordelen, op basis van ontwerp, constructie, materialen.

INTRODUCTIE

Reden is het door nationale/centrale banken beoogde euro koopkrachtsverlies a rata van 2% over de langere / decennia termijn, dat te compenseren is door euro's (tijdelijk) te wisselen voor producten die bij latere terugverkoop meer euro's leveren dan je zelf betaalde.

Producten NIET gemaakt voor speculatie, want nieuwprijs is functie van huidige kosten, dewelke dus mee stijgen met prijsstijgingen / inflatie.

Zeg dus maar, de okkazie, de tweede derde enz hands markten. De doorverkoop. Van "natura", ge- en ver-bruiksgoederen. Maakt niet uit fysiek waar, winkel, markt of computer-netwerk.

De moeilijkheden daarbij zijn dat je moet weten dat een te koop gesteld product:

1) later voor meer euro's dan je betaalde gaat verkocht kunnen worden.
Dat is marktonderzoek, en nutteloos als advies aan anderen want succes komt door de omgekeerde transactie doen die de meeste anderen doen, en je gaat dat anderen natuurlijk niet zeggen.

2) geen mankementen heeft die maken dat je zelf teveel euro"s betaalde.
Die kunnen komen door ontwerp, gebruik, opzettelijk, onopzettelijk en ja gewoon, foert.

Dit onderwerp beperkt zich tot mankementen door ontwerp.
Mankementen, of kiemen van mankementen, reeds door de makers in hun product aangebracht.
Mankementen die de levensduur DOOR KEUZE van de maker inkorten, met keuze gemotiveerd door winstbejag (meestal), door domheid (dat kan ook), of door beide (zelfs dat kan ook).

DOEL VAN DIT ONDERWERP:

Wijzer kopen.
Koop je een product, ontdek je een mankement, die de prijs die je betaalde aan de verkoper tot woekerprijs maakt, laat het hier weten. Leg uit wat je dacht gekocht te hebben, wat je verwachtte van het product, waarom je dat verwachtte, en waardoor die verwachting fout bleek.
In 't plat Vloms zeggen ze
- " 'k è ne katte in ne zak gekocht (opzettelijk of onopzettelijk)
- " 'z em mej in de zak gezet" (opzet)

WELKE PRODUCTEN:

Daar het doel hier is koopkracht te behouden, geen zakken ape- of andere noten.
Geen producten die DOOR HUN NATUUR maar beperkt in tijd houdbaar kunnen blijven.
Welke wèl: deze die DE NATUUR weerstaan, die DUURZAAM zijn, die zich MINST af laten breken door chemische invloeden als rotting, en fysieke invloeden als wrijving, die maximaal meegaan en minimaal vervangen moeten worden.
Want dat zijn de eisen gesteld voor doorverkoopbaarheid en koopkrachtsbehoud, de langere termijn van de monetaire rol van opslag van waarde.

BELANGRIJK:
LEG MANKEMENT UIT, TOON OPZET, in geval zo, AAN.
Zeggen ik kocht dit van die het bleek rommel, is TOTAAL NUTTELOOS in de bestrijding van oplichters, want die veranderen naam merk en producten telkens opnieuw, EN OOK, het maakt leugens, zwartmakerij dus, lastiger.

Ik hou ter duidelijkheid deze intro apart, In komende posts, ga ik (en nodig anderen daar ook voor uit) voorbeelden geven van miskopen, mankementen, met één enkel, toevallig recent, louter fungerende als voorbeeld hoe-het-moet (allez, hoe ik het het liefst zie).

VOORBEELD GEVAL 1, scenario opzet:

Deze week, in een kringwinkel, zag ik een oranje overall van SIOEN.
SIOEN is een bedrijfskleding producent, ik zag hun naam ook op legerkledij van lang geleden.
Een bedrijf dus, met een lang bestaan, en een reputatie.
Maar feiten zijn wat ze zijn, en DIT product van hen, die overall, is brol.
Sinds enige jaren wordt in veel kledij polyurethaan gebruikt, voor waterdichtheid, voor imiteren uitzicht leder, als opvulling (van schoenzolen bvb) enz.
Ik heb, doorheen mijn 12 jaar ervaring met tweedehandsspullen, geleerd dat polyurethaan, althans in de kledijbranche, vrijwel synoniem is voor rommel.
In dit geval, wordt de polyurethaan gebaseerde "stof", de geregistreerde naam "FLEXOTHANE", technisch sjiek klinkend, indrukwekkend, da moe goe spul zijn, gegeven. Dat heeft SIOEN, als 1 van de vele merken, op haar label gezet.
Echter, waarom is het flexibel: niet door materiaaleigenschappen, maar door dunheid.
Het polyurethaan wordt op een textielgaas gespoten, als een dunne coating.
Die oranje overall was in nieuwstaat, ongedragen, de kartonnen labels van de producent hingen er nog met een nylondraad aan. Toch zag je al barstjes in de coating. En met barstjes komt water, en einde regenkledij. Als je in een kringwinkel iets tegenkomt in ongebruikte staat, is dat een eerste rood lampje.
En je kunt de dunheid zo merken aan hoe het gaas met die coating erop, zich vervormt.
Barstjes komen immers door hardheid, gebrek aan flexibiliteit, gebrek aan taaiheid. Hard, bros, breuk. Vaak door UV straling. Die overall heeft mogelijk ongebruikt ergens op een plaats gelegen waar de zon dagelijks op scheen. Dat is buiten, in gebruik dus, zelfs NOG MEER het geval.

BELANGRIJK: deze ervaring van deze week, is geen eerste / enige keer.
Ik heb intussen enkele tientallen dergelijke kledij gezien, broeken, vesten, fluo, zelfs dik zwaar door warme binnenvoering, van allerlei merken.
Door deze RODE LIJN trok ik eerder al de conclusie dat Flexothane rommel is, en deze recent ervaring is maar de zoveelste bevestiging daarvan.

Er is een tijd geweest dat kunststoffen "van nature" uit UV bestendig waren. Met "van nature" uit, dus de kunststof in haar standaard chemische samenstelling en structuur; Uit besparingsoverwegingen, hebben fabrikanten daar wijzigingen aan zitten brengen, met als gevolg "terug" onderheviger worden aan de natuur.
Na enige publieke debacles, zoals die polyurethaan schuim zolen van werkschoenen, zie https://www.arboss.nl/blo...ieuwe-werkschoenen-nodig/ die door hydrolyse (water dat voor zogezegd "chemische veroudering" zorgt, zeg maar "chemische bindingen doet lossen", zelfs ongebruikt in het donker in hun doos in het magazijn, als cake verkruimelden, zijn ze "additieven" beginnen toevoegen, die echter uitstel van die executie zijn. Ze zorgen er louter voor dat het product de garantietermijn haalt, en/of de koper niet TE boos wordt.
Om dan als "oplossing" als richtlijn naar de werkgevers die hun werkschoenen kopen op te geven om ze "tijdig te vervangenhttps://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/dure-wandelschoenen-vallen-haast-ongedragen-uit-elkaar-radar-checkt/".
Zie
https://radar.avrotros.nl...-uit-elkaar-radar-checkt/
https://www.arboss.nl/blo...ieuwe-werkschoenen-nodig/
Advies daar is regelmatig ermee lopen, maar het probleem is contact met water, het ermee lopen perst eventueel ingedrongen water er weer uit, maar zolang niet droog, is er verdere aftakeling.
Ze kunnen eigenlijk perfect waterindringing tegenhouden, door te bekleden en te kitten met wat wèl water tegenhoudt, en ook zelf watervast is, maar dat kost dan weer meer.
Ik heb hier een paar werkschoenen met stalen ip, die nu 7 jaar meegaan. Ik heb de polyurethaan zool volledig ingekit, en toen stopte het verder verkruimelen / loslaten.
Opgelet: degelijke/juiste kits gebruiiken. Voorbeeld die transparante tape warmee ze de naden van regenvesten afdichten, zit vastgelijmd met een ongeschikte lijm. Die hecht niet op de gladde tape, en is niet watervast. Een goede tape is een zwarte met een textielgaas als backbone tegen scheurvastheid, een beetje als klustape. Ik heb hier een okkazie vest van een security bedrijf, mee honderden uren op fiets door regen gereden, en die tape is nog nergens losgekomen.

VOORBEELDGEVAL 2, scenario domheid

Dameslaarzen, Floris Van Bommel, maat 38.5 (halve maat resoluties zijn doorgaans, niet altijd, een kenmerk van kwalitatievere schoenen), weinig gedragen uitziende.
Dik en soepel leder.
Sjiek afgewerkt, design.
Aandacht voor herstelbaarheid: de zool is geen 1 laag, maar 2, een dikke lederen soepele, met daarop bevestigd een aparte slijtzool. Dito voor het plaatje op de hak. Beide in een duidelijk andere kleur (lichtrood) zodat de eigenaar aan de kleurwijziging kan zien dat de aparte slijtlagen afgesleten zijn, en vervanging ervan nodig is, dus niet blijven lopen tot keien pijn doen en de schoenen niet meer herstelbaar zijn in die lange levensduur optiek.
Volgens mijn opzoeking zit de nieuwprijs van dergelijke hoge laarzen van Floris Van Bommel tegen de 300 euro.

Echter, een mankement. Met al zijn aandacht voor stijl en duurzaamheid, lijkt Floris Van Bommel
vergeten te zijn dat schoenen iets zijn om mee zonder pijn over verharding te kunnen lopen.
De binnenzool, is een dunne lap leer, met eronder een even dun en ook veel smaller (enkel middenste centimeter) wit schuimlaagje). ZELFS onder de hiel / boven de hak.
Nu, hoe zit een schoen in elkaar op die plek, gezien vanaf de grond:
1) dat slijtplaatje, zijnde een balans tussen hardheid en taaiheid, want te hard vijlt makkelijk af door 0 vervorming, en taai betekent door enige vervorming energie kunnen absorberen, minder kracht doorlatende, en daarmee wrijving en daarmee slijtage, minderende.
2) een beenharde hak, een blok witte kunststof (ik denk nylon) bekleed met een laagje leder, soms laagjes als ringen, om de laagjes dit opperleder waarmee ze lang geleden werden gemaakt, te imiteren.
3) een laag zool uit beenhard karton, die voor de stijfheid en daarmee de vorm/helling van het schoenplateau zorgt, samen met een stalen profielplaatje in het meest gekromde gedeelte, dat er ingebed zit.
4) een kramplaatje en of spijkers en/of schroeven doorheen die laag zool, die vastmakende op dat hakblok witte kunststof, met de koppen verzonken erin, soms slecht gedaan, een kop die scheef geslagen werd, of te ondiep, die dan in je hiel zit te prikken.
Er is dus quasi geen schokabsorberende laag, alsof je met je blote hielen op straat marsjeert.
Normaal moet daar een dikke (zeg maar minstens 3 mm) en soepele taaie laag zijn, een beetje zoals kwalitatieve / orthopedische inlegzolen, je zoveel kilo op één voet gaat die laag dan vervormen en daarmee de schokenergie absorberen, waardoor je "zacht" loopt.
Maar Floris Van Bommel liet die dus weg.
Waarom plak ik er "domheid" op: omdat zo een lapje van een hieloppervlak groot, en de nodige lijm/kit daarvoor, hooguit enkele euro's kost, en het werk eveneens, en op een prijs orde 300 euro, verwaarloosbaar.
Soms worden in zelfs voor de rest kwalitatieve productenj opzettelijk zwakke punten gestoken, maar dit lijkt me niet zoiets, het is gewoon ontbreken van een klein onderdeel dat wèl nodig is voor de basisreden van schoenen.

Deze twee voorbeelden zijn gekozen omdat ze beide pistes van "waarom" heel duidelijk onderscheiden.

Naarmate mijn tijd en goesting, ga ik verdere voorbeelden van mankementen, met hun uitleg en identificaties, geven.
Het doel hier is, om ANDEREN, de miskopen en het teveel betalen, te besparen. Waarschuwingsballonnekes. NIET door merknamen, labels, maar door HERKENNING van mankement als dusdanig.

EN OOK ideeen / werkwijzen voor het verhelpen an de mankementen, eigenlijk alzo de levensverwachting alsnog te halen, spijts domheid / foert, tot zelfs opzet, zelfs opzettelijke moeite om herstelling te verijdelen door lastiger / onmogelijk te maken.

VOORBEELD VERHELPEN MANKEMENT:
Die Floris Van Bommel laarzen, ik heb ze toch gekocht, wegens 9 euro, nieuwstaat, en middelen tot verhelpen. Ik heb uit een stuk 4 mm dik en taai materiaal, met een erin goed gehechte textiel coating met een inlegzool als sjabloon, hielstukken afgetekende en geknipt, en die met elastische en goed lijmende rubberkit, die ik aan een halve euro per patroon, weliswaar in een rare bordeauxkleur vond op een rommelmarkt, en die goed vloeibaar / niet te viskeus (want die hebben soms ook een bruikbaarheidsduur) aanvoelde, erin plaatste. Eerst de binnenzool velletjes aan de hiel lostrekkende, dan kit op de harde kartonbasis, dan de uitknipsels, dan terug kit op de uitknippels, wat extra in de overgangen naar de voorkant van de binnenzool, om die geleidelijk te houden (4 mm verschil in dikte, onder gewicht en vervorming wordt dat 2), en dan samenduwen en egaliseren / goed uitspreiden van de 2 lagen kit.
En zo zijn deze laarzen zelfs BETER geworden dan hun nieuwstaat, en de kans dat ik er in een toekomstige doorverkoop meer voor krijg dan mijn kost (aanschaf, materiaal, werk, toegenomen.

Nu, dat is MIJN objectief hier.
Het objectief van het onderwerp is algemeen, als je iets koopt, de punten om op te letten.
Er is de harde les (na miskoop) en de zachte les (verwittiging die miskoop voorkomt).
DAT is het objectief hier

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhhh???? :? 8)7
Wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken?

Dat er zoiets is als Planned Obsolescence

https://www.investopedia..../planned_obsolescence.asp
Wikipedia: Planned obsolescence

Dat is toch al veel langer bekend?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Ik mis even het doel van dit topic. Zal hem voor nu even open laten, maar echt een discussie onderwerp zie ik op deze manier niet echt. . .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
Sorry ik kon het niet opbrengen alles te lezen maar het lijkt wel op dat jij hier reviews wil plaatsen met verbetering suggesties. Misschien hier de review sectie voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Perkouw schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:28:
[mbr]Ik mis even het doel van dit topic. Zal hem voor nu even open laten, maar echt een discussie onderwerp zie ik op deze manier niet echt. . . [/]
Ik heb het doel er apart bij geschreven, in het begin, ter directe verduidelijking.

Betreffende Je tweede vraag, ik heb met dit onderwerp geen discussie tot doel (dat kan natuurlijk, als er reden toe is), maar verstrekking van miskoopervaringen, door mezelf, en anderen.
Immers, gewaarschuwd zijn doet opletten, controleren, dat dan miskopen VOORKOMT.
Dat laatste, is het doel van dit onderwerp.
Bijvoorbeeld, stel dat ik een regenvest koop bij Zeeman, en na enkele keren ermee door de regen, hangt die rubberachtige binnenbekleding die waterdicht maakt, in flarden alsof ze begon te rotten, dan ga ik die regenvest niet vervangen door een tweede dezelfde bij Zeeman he.
Dan ga ik een betere zoeken, en had ik ergens gelezen dat die regenvest bij Zeeman zo een brol is, had ik die zelfs niet geprobeerd/gekocht in de eerste plaats, Dat laatste, is voorkomen van miskoop.
Ook opgelet, en wat ik in mijn openingspost ook zei: ik stel daarmee NIET dat ALLE regenvesten van Zeeman brol zijn, maar dat DAT model aan DIE prijs, van Zeeman, brol bleek.
Ook als "kwalitatief" bekende producenten hebben zogenaamde "budgetlijnen". Bvb de groen versus blauwkleurige elektrische gereedschappen van Bosch, DIY versus professional. Bosch maakt dat zelf zo duidelijk, maar veel producten van producenten van vanalles, doen dat niet.
Eenzelfde model, verschillende fabricagejaren, kan al verschil maken tussen al dan niet mankement dat levensduur (drastisch) inkort.
Zoals gezegd: ik poog met dit onderwerp heel gericht te zijn, merk, model, jaar, specifieke materialen, specifieke constructies, enz.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Arthion-nl schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:31:
Sorry ik kon het niet opbrengen alles te lezen maar het lijkt wel op dat jij hier reviews wil plaatsen met verbetering suggesties. Misschien hier de review sectie voor gebruiken?
Een review addresseert altijd een specifiek merk en model.

De richting van mijn beoogde "review" is omgekeerd: aan de hand van het product zelf, los van merk model moment mankementen identificeren. Niet het etiket op de doos, maar de inhoud van de doos. Opdat zelfs zonder etiket (wat vaak gebeurt in de tweede derde enz hands markt, geen doos, geen handleiding, geen technische fiche, afgesleten teksten, vergane milieuvriendelijke inkten op etiketten, zelfs voor verkeersborden gebruiken ze tegenwoordig soms inkt die desintegreert/loskomt), je miskopen zou kunnen verijdelen.

En geen suggesties van verbeteringen, maar effectief gedane verhelpingen van mankementen.
Een mankement "verbeter" je niet, een defect "maak je niet minder", je lost een mankement op, je verhelpt een defect. Weten hoe een ander een mankement oploste, kan je net als foute aankopen, ook mislukte reparaties besparen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
ehtweak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:18:
Ehhhh???? :? 8)7
Wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken?

Dat er zoiets is als Planned Obsolescence

https://www.investopedia..../planned_obsolescence.asp
Wikipedia: Planned obsolescence

Dat is toch al veel langer bekend?
Ik maakte dat hier niet bekend, ik gaf de opzettelijke aard / motief voor, mankementen op als één van de oorzaken, dat is alles.
Geplande levensduur is hier niet relevant, want het gaat me over gebruik/verbruiksgoederen van alledaagse zaken, zoals kledij, massa's producenten, veel concurrentie, geplande levensduur heeft weinig zin als je klanten kunnen weglopen naar concurrenten die weinig zin en gelegenheid hebben om iets met je te bedisselen om samen kopers iets op te solferen aan een woekerprijsje he? Er zijn ZOVEEL producenten van alledaagse gebruik/verbruiksgoederen, dat zoiets een orde meer kost dan baat heeft, je kunt kledij toestellen gereedschap allerhande overal van tallozen te koop vinden.
En geplande levensduur is hier ook niet relevant om een tweede reden: doorverkoop, tweede, derde enz hands producten, vaak bestaat merk en model niet eens meer. De levensduur van je product inperken, heeft maar nut als je in je geplande toekomst nog bestaat om de vervangende te kunnen verkopen he?
Dat is ook waarom dit geen review beoogt.
Het doel van mijn onderwerp, is aan de hand van de producten zelf, hun materialen, constructie, ... te kunnen bepalen of iets een miskoop was, of liever, of liever want voorkomt het, iets een miskoop zal worden.

Dus posts in de trant van, ik vond dit te koop, kocht het, dacht prijs goed, MAAR, bleek, mankement, uitleg, eventueel verhelpen, zo die trant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Dus kortgezegd wil je een opsomtopic van anti-pareltjes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Al direct nog een voorbeeld, ter verdere verduidelijking van onderwerp:
Ik kocht ooit enige LED parasolverlichtingen in Aldi.
Dat zijn zo UFO ogende "armaturen" met een gat in, die rond dat gat open en dicht klappen, alzo rond de stok van je parasol, en een adapter voor stopcontact.
De leds zaten in 4 groepjes naar 4 richtingen georienteerd, schuin omlaag.
Na begot enkele uren branden, stopten in elk groepje al enkele leds ermee.
En nog een andere, deed al niks van de eerste keer af, blijkbaar door de adapter, want met die van een andere brandde ie wèl.
Aan de andere kant, ergens 15 jaar geleden, kocht ik, OOK in Aldi, zo een werklamp, een straler 3W, een matrix van 10 maal 6 leds elk een cm van elkaar weg gemonteerd. Die werken nog steeds even goed als toen direct na aankoop. Zelfs even helder, en ze kostten toen 25 euro.
1 ervan gebruik ik als verlichting bij computer, en stond al die jaren enkele uren dagelijks te branden, nu nog steeds even goed. Wel, DIE is waar voor het geld geweest he?
Ik heb nog in Carrefoor enkele led lampen met E27 fitting gekocht om gloeilampen te vervangen. Die gingen alle 3 in nog geen jaar kapot, eerst branden, dan flikkeren, dan niks meer.
Dat waren "miskopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Lastige is dat je een fabrikant of merk in twijfel trekt, die best goede spullen maakt, maar net die ene serie slecht is, of dat ene exemplaar. Daar heb je normaal garantie voor en dan is het opgelost. Moet er dan nog een notitie in het tweakers zwartboek bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josio
Yucon schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:56:
Dus kortgezegd wil je een opsomtopic van anti-pareltjes maken?
Nee, een opsomtopic van MANIEREN om, uitgedrukt in jouw terminologie, valse parels te doen lijken op echte, zoals polyrethaan gespoten in het nervenpatroon van leder, alleen wat minder willekeurig dan echt leder, want dat is lastiger en dus duurder haha.
Bvb, ik kom zware leder uitziende vesten tegen. Je zou zweren dat je leder is, door uitzicht, aanvoelen en gewicht. Maar niet dus. Het uitzicht is waarschijnlijk computer 3D, het aanvoelen is als zeker vastgesteld door de aanwezigheid van een grijze poederlaag onder het dunne of dikkere polyurethaan velletje, en het gewicht door de aanwezigheid van dikkere textielen, doorgaans katoen. Maar na enkele weken tot maanden dragen, herken je ze wèl gemakkelijk als nep, dat polyurethaan oppervlak ziet eruit alsof iemand met een rasp de moeite heeft gedaan om alle vierkante meter van het oppervlak van de vest te bewerken.
Zware vesten, volop van stoere en zelfs degelijke ritsen voorzien, veel zakken, je zou denken ik koop hier een vest voor mijn leven, maar niet dus. Ik zie die afgedankte bijna ongesleten, ongedragen vesten dan hangen ergens over een paaltje in een parkje in stad. Of als enig kledingsstuk gepropt in een zak achtergelaten voor een kringwinkelpoort tijdens sluitingsuren. Die hangen die zelfs soms nog te koop, maandenlang, totdat wegens absentie kopers, ze de plaats nodig hebben voor nieuw binnenkomende zaken, en dan pas kappen ze die vest eindelijk in hun afvalcontainer.
Merk op: geen merk, geen model vermeld, want dat is zinloos, de producenten van die "mankementen" die veranderen hun merknamen en kledinglijnnamen nog 10 keer vaker als Shoe Post > Shoe Discount > Bristol, en zijn met ZOVELEN dat het niet bij te houden is, naast nutteloos want onbruikbaar als referentie / herkenning.
Het DOEL hier is, aan de hand van product ZELF, de mankementen op basis van materiaalkeuzes, ontwerpkeuzes, die factoren.
Loopt als een eend, kwaakt als een eend, ziet eruit als een eend, dan is nog een etiket "EEND" redundant he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
aljooge schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:12:
Lastige is dat je een fabrikant of merk in twijfel trekt, die best goede spullen maakt, maar net die ene serie slecht is, of dat ene exemplaar. Daar heb je normaal garantie voor en dan is het opgelost. Moet er dan nog een notitie in het tweakers zwartboek bij?
Maar, zoals gezegd, dit onderwerp is niet bedoeld als zwartboek van fabrikant/merk he.
Zoals ik zelfs enkele keren al intussen, illustreerde. Dat regenvest van Zeeman, en erbij zeggen dat niet alles van Zeeman brol is. Die specifieke Aldi 3W werklamp, die al zoveel jaar meegaat, zonder enige detoriatie, en die Aldi parasol lampen, waarvan na maar enkele uren branden de helft van de leds stopte met branden, en andere al flauwer brandden, en een adapter al niks deed van begin af, dat was pure brol he.
Merk ook nog eens op, dit onderwerp gaat over producten kopen als voorraad, als opslag van waarde, als alternatief voor euro, je koopt product(en), niet zozeer om direct zelf te gebruiken, maar om later door te verkopen. Garantie is niet relevant hier.
Wat wèl relevant is daarbij, is weten wat je koopt, wat je krijgt, voor de gegeven prijs.
OP VOORHAND, door materialen te kennen en te herkennen, door constructies te kennen en zwakke punten te herkennen, en die "wijsheid", ervaring, te delen met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Perkouw schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:28:
[mbr]Ik mis even het doel van dit topic. Zal hem voor nu even open laten, maar echt een discussie onderwerp zie ik op deze manier niet echt. . . [/]
En nog eens hierop, ik poog, met mijn onderwerp hier, maar nuttig voor anderen te wezen.
Ik heb wat ervaring opgedaan met producten allerhande, okkazie, gekocht als een soort van sparen in natura voor latere doorverkoop, na een eventueel verhelpen van mankementen in de mate dat ik dat kan en daar tijd voor kan en wil maken, ik denk dat die ervaring anderen kan helpen / van nut zijn, en that's it.
Ik hoef hier niet persé een onderwerp te hebben op dit forum of zoiets he.
Wil je mijn onderwerp sluiten, om eender welke reden inclusief geen, doe je dat maar, ik ga er niet snachts wakker van liggen, ik steek dan die terug vrijgekomen tijd en moeite verder in mezelf, zoals voorheen.
Ik maak daar totaal geen probleem van, als mensen hier dit onderwerp als van niks nut beschouwen, is dat gewoon ook zo, de klant is koning, ik ben hier de leurder van een onderwerp (lol) en als de mensen hun voordeuren in mijn gezicht gooien, moeten zij dat weten, is dat hun recht, en steek ik mijn vrijere tijd in minder vrijere tijd. Vala, alles is gezegd.
De rest van het verhaal, hoe kort of lang ook, zal hier dus blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is dus inderdaad geen onderwerp voor het forum. Als je je persoonlijke ervaringen met producten wilt delen zijn daar de productreviews voor. Verder lijkt me dit ook meer, in de huidige vorm, meer iets voor een persoonlijke blog.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.