Toon posts:

Bestaande installatie zonnepanelen uitbreiden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 16:33
Mijn ouders overwegen om de bestaande zonnepaneleninstallatie (12 panelen, ~2650Wpiek) uit te breiden met ~drie panelen. Aan mij de vraag of dat kan en verstandig is - maar ja, ik heb er ook weinig verstand van, dus daarom dit topic:

Omvormer is een SMA SunnyBoy 2500TLST-21 Merk en type van de panelen is onbekend, staat ook niet op de originele bon van de aanschaf destijds.
Huidige opstelling gebruikt twee strings.

Bestaande installatie op een plat dak is uit augustus 2013. Tussentijds is de boel een keer opnieuw gerangschikt nadat de buren (westkant) een dakopbouw plaatsten, dus helemaal ideaal is het niet qua schaduw.
Opbrengst vorig jaar: ~2500kWh, met de beste dag dat jaar op 22-6-2022:

...zo'n 18kWh, waarbij de grafiek NIET af-topt, dus nog niet tegen de limiet van de omvormer aanloopt.

Uitbreiden zal verschillende aspecten hebben.
Elektrisch: Zou het kunnen door gewoon aan te sluiten op de bestaande omvormer? Op de ene string twee panelen extra, de andere drie panelen extra? Indien dat niet zomaar te beantwoorden valt: wat is er aan informatie extra nodig?

Fysieke plaatsing:
Hieronder een foto van Bing Maps met de huidige setup op het dak.

De buren hebben een dakopbouw waarvan de schaduw in de loop van de dag wat over de panelen valt - al valt het effect mij nog mee, als ik naar de opbrengst op 22-6-2022 hierboven kijk. Het idee van m'n ouders is om drie panelen te plaatsen op de uitbouw van de eerste verdieping - groen omlijnt. Voor de duidelijkheid nog even een voor/zijaanzicht van het huis:

Nadeel van plaatsing op die uitbouw lijkt mij dat als de zon in de loop van de dag behoorlijk wegvalt, dus dat deze panelen als eerste in de schaduw komen. Is het wellicht verstandiger om deze extra panelen een eigen omvormer te geven? Plus dat die panelen wellicht op het zuiden ipv westen gericht gaan worden, dus niet hetzelfde als de bestaande panelen. En indien er een tweede omvormer bij komt: mag die op dezelfde groep als de eerste omvormer of moet elke omvormer een eigen groep in de meterkast hebben?

Rendement: m'n ouders zijn al behoorlijk op leeftijd - het is wat bot gezegd, maar ik gok dat ze dit nooit meer gedurende hun leven gaan terugverdienen. Maar dit is ook een stukje idealisme: iets doen voor het milieu. Tegelijkertijd moet het ook niet onzinnig duur gaan worden. Ofwel, een advies als "bestaande installatie compleet vervangen" gaat niet aangenomen worden.

Praktisch: ik ben zelf geen held wat hoogte betreft en mijn ouders ook niet - ofwel, er zal een bedrijf ingeschakeld gaan worden om dit uit te voeren. De oorspronkelijke plaatser is om meerdere redenen niet een gewenste optie - maar, gaat een ander bedrijf z'n vingers wel branden aan het uitbreiden van een bestaande installatie?

Ofwel, een hoop vragen - die allemaal ook beantwoord kunnen worden door het eventueel in te schakelen installatiebedrijf, maar ik wil graag een beetje wat verstand er van hebben voor dat traject in gang gezet wordt.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wordt lastig, de huidige panelen en waarschijnlijk onderbouw is al zo verouderd dat het niet te krijgen is, hooguit op marktplaats een 220-230 paneel kopen en dan een creatieve onderbouw naast de oude, dit behoeft wat hobby skills. Nu 2 strings lijkt me vreemd omdat 12 x 35V uit die tijd best ideaal was in 1 string, maak of zijn het er 2 kan je er nog 4 panelen bij, is het er 1 kunnen er max 2 bij.

Maar je zegt het zelf niet te gaan doen dus dan lijkt het op te houden, er is geen bedrijf die hier nog iets mee gaat doen buiten geheel vervangen.

Mijn advies is lekker zo laten draaien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zal een installateur niet zo happig op zijn. Die 3 panelen moet je zien als nieuwe installatie, koppelen met het oude lijkt me een slecht idee, andere richting, en andere schaduwwerking.

Maar 3 panelen en een paar micro-omvormers is op zich prima te doen. Dan moet je het wel zelf gaan doen (met een verhuislift en een goede ladder is het op zich ook niet heel ingewikkeld).
Eventueel is het wel de combineren als de buren ook plannen hebben: als er toch al een installateur komt, dan zijn die 3 panelen ook niet zo veel meer (in ieder geval het neerleggen, het aansluiten is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden binnen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die SMA is een single tracker met 2 ingangen.
Dus als het 2 strings zijn wordt de stroom al verdubbeld.

De mppt ingang kan 15A aan, dus kan het meevallen.
Maar dat kan een beperkte factor zijn als je er 2 strings van 6 van maakt
Het presteert nu niet slecht met 2650 Wp, dus zou ik er niets aan doen. (er wel iets aan doen is 1 string van 12 van maken)

Maar dan nog heb je geen vrije mppt ingang op de huidige omvormer.
Wil je er 3 erbij doen (dezelfde panelen ga je denk ik niet meer vinden) dan moet je al een nieuwe omvormer met 2 mppt ingangen EN 3 panelen met hoog voltage (dure sunpower ofzo)

Dus dat gaat hem niet worden.
3 micro omvormers dan maar met 3 nieuwe panelen.

De SMA is rechtstreeks verbonden met de MK of is er een pv verdeler?
Op de pv verdeler zou je de 3 micro omvormers bij aan kunnen sluiten op een eigen automaat naast die van de SMA.

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2023 16:05]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-03 00:00
Persoonlijke zou ik de huidige set op marktplaats zetten, daar zijn best wat gekken die nog goed betalen voor oud spul.
En dan compleet nieuwe set erop plaatsen. Budget moet er wel zijn natuurlijk, maar dan zit je de komende 20-25jaar wel goed en je hebt ook weer even garantie.
De vooruitgang in zonnepanelen is hard gegaan, maar lijkt nu niet meer zo snel te verbeteren.

Excuus ik had niet goed gelezen dat dit niet echt een optie is.
Al zou het voor de restwaarde van het huis ook wel gunstig zijn.
Denk zelf alleen niet dat 3 panelen extra echt zoden aan de dijk gaan zetten.

[Voor 22% gewijzigd door ron36 op 29-01-2023 16:16]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 16:33
Dank allen! Het bevestigd wel een beetje de richting waar ik zelf al aan zat te denken: bestaande spul laten zoals het is, niet aankomen en hooguit een extra kleine installatie er bij plaatsen - waarbij je je kan afvragen of het voor drie panelen zinnig is.
AUijtdehaag schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:58:
Wil je er 3 erbij doen (dezelfde panelen ga je denk ik niet meer vinden) dan moet je al een nieuwe omvormer met 2 mppt ingangen EN 3 panelen met hoog voltage (dure sunpower ofzo)
Kan je die wat meer uitleggen?
Stel dat ze drie panelen in zuidelijke richting leggen en als 1 string naar een nieuwe omvormer doen, waarom zou je dan 2 mppt ingangen willen? Lijkt mij dat alledrie de panelen vrijwel gelijk zullen presteren, want van schaduw zullen ze alledrie even veel/weinig last hebben.

En stel dat ze kiezen voor een SMA Sunny Boy 1.5 (want, kunnen ze monitoring in dezelfde app doen als de bestaande panelen): ingangsspanning minimaal 80V. Met drie panelen zit je daar toch makkelijk boven, zou ik verwachten? Even een willekeurig paneel in de budget-sectie, open klem spanning 40,87V, dus met drie stuks in serie 121V. Of mis ik nog iets?
Dus dat gaat hem niet worden.
3 micro omvormers dan maar met 3 nieuwe panelen.

De SMA is rechtstreeks verbonden met de MK of is er een pv verdeler?
Zou ik moeten nakijken als ik weer bij m'n ouders ben, maar vrij zeker rechtstreeks op verbonden met de meterkast (zit aan de andere kant van een simpel muurtje in de garage, dus is makkelijk bereikbaar)
Op de pv verdeler zou je de 3 micro omvormers bij aan kunnen sluiten op een eigen automaat naast die van de SMA.
Als de SMA inderdaad direct op een eigen groep in de MK zit, zou een eventuele tweede omvormer dan op dezelfde groep mogen (indien totale opgewekte vermogen van beide omvormers samen <3.5kW)?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb eens een SMA 2.0 op 50V ingangspanning gezet (kan je instellen), en daarbij 1 paneel van sunpower (x22-360) van 61 Vmpp aangesloten. Dat werkte prima als het paneel geheel uit de schaduw was.

Vmpp bereik van de SMA 1.5 is 160 V tot 500 V, dus alle panelen moet schaduwvrij zijn, wil de omvormer (fatsoenlijk) gaan opwekken. Je hebt niet genoeg Vmppt spanning met 3 panelen om te regelen met eventueel wat schaduw.

Stel dat je de SMA2500 TLST zou vervangen voor een SMA 3.6 met 2 mppt ingangen, dan kunnen daar de 12 panelen op 1 string (mppt ingang) en de 3 op de 2e string (mppt ingang)

Maar dan zou ik dus eerder een 1.5 op de kop tikken (MP of 2ehands.be) als het PERSEE SMA moet zijn.
Maar verwacht pas iets als de 3 panelen uit de schaduw zijn.

Ik zou gewoon een pv verdeler dan hangen bij de bestaande SMA (of een kastje met 2 automaten)
Je blijft onder de 4 kW en dat kan gewoon op 3x 2,5 mm2 (neem aan dat dat in de muur zit)
Geen fan van emat, maar...

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2023 16:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06

P_Tingen

omdat het KAN

Bij het zoeken voor mezelf (4 panelen als uitbreiding) kreeg ik als tip om te zoeken naar stekkerpanelen. Dit zijn panelen die je met een gewone stekker rechtstreeks in het stopcontact kan drukken en dan terugleveren. Supersimpel en je kan het zelf neerzetten. Er zit wel een max aan wat je terug kan leveren maar daar zul je niet aan toe komen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb geen antwoord op de oorspronkelijke vraag, maar wil wel de overweging meegeven dat een SMA omvormer ongeveer 10 jaar hoort mee te gaan en daarna richting vervangen gaat. Dus indien je iets nieuws overweegt, besef dat je sowieso ergens de komende jaren een nieuwe omvormer moet kopen.

Je kan dus ook een geheel nieuwe set overwegen en de eerste 1000 euro al besparen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

P_Tingen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:17:
Bij het zoeken voor mezelf (4 panelen als uitbreiding) kreeg ik als tip om te zoeken naar stekkerpanelen. Dit zijn panelen die je met een gewone stekker rechtstreeks in het stopcontact kan drukken en dan terugleveren. Supersimpel en je kan het zelf neerzetten. Er zit wel een max aan wat je terug kan leveren maar daar zul je niet aan toe komen
Let wel op dat je de stekker van de installatie van niet meer dan 2 panelen verbindt met 1 stopcontact/ wandcontactdoos want anders zal het systeem niet werken omdat er dan op zonnige dagen te veel stroom wordt opgeleverd.
https://www.verbouwkosten...nelen/in-het-stopcontact/

Er zit een max aan hoeveel je mag aansluiten op een stopcontact. Vroeger was het max 600 Wp…

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Delerium schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:25:
[...]

[...]

https://www.verbouwkosten...nelen/in-het-stopcontact/

Er zit een max aan hoeveel je mag aansluiten op een stopcontact. Vroeger was het max 600 Wp…
Supersola heeft een max van 3 panelen op 1 stekker via een door lus mechanisme. Aangezien de panelen 300WP zijn neem ik aan dat de omvormers waarschijnlijk niet voorbij de 200 tot 250 watt gaan.

Echter volgens deze partij geld het bouwbesluit niet op apparaten die aansluiten middels een stekker en mobiel/verwijderbaar zijn. Immers dit is ook niet van toepassing op een haardroger of een elektrische kachel die ook beide 2000 watt kunnen vragen.

Neemt niet weg dat deze dingen achterlijk duur zijn en dat je dit zelf kan samenstellen voor een fractie van de prijs.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06

P_Tingen

omdat het KAN

ELD schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:12:
[...].
Neemt niet weg dat deze dingen achterlijk duur zijn en dat je dit zelf kan samenstellen voor een fractie van de prijs.
Mwoa, €800 voor 2 x 360 wp vind ik nog wel meevallen

https://solarshop-noord.n...onnepanelen/stekkerklaar/

[Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 30-01-2023 21:49]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee