Toon posts:

PC boot niet tenzij eerst volledig ontladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ETHaaz
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Onlangs heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet. Draait als een zonnetje, behalve dan dat hij niet wil opstarten tenzij ik eerst de stekker eruittrek en de powerbutton een paar seconden indruk. Dan spinnen de fans een split-second en neem ik aan er condensatoren leeglopen. Daarna boot hij weer normaal via de aan/uitknop

Op internet zie ik mensen wijzen naar de case, PSU, moederbord en zelfs het geheugen als boosdoener, maar ik vind geen goede troubleshoot of oplossing. De PSU heb ik min of meer uitgesloten: ik had een tweede liggen (wel zelfde model) waarbij ik het probleem ook heb.

Heeft iemand enig idee wat de meest waarschijnlijk oorzaak is of hoe ik dit verder kan testen?

Het systeem:
G4 MINI-ITX CASE
HDPLEX 250W GaN
ASRock A520M-ITX/ac
Ryzen 5 5600G
Kingston Fury Beast KF436C17BBK2/16

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BIOS van het moederbord volledig up to date.

• ETHaaz
  • Niet online
Ja het BIOS het ik geupdate - helaas zonder effect

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Wel aangesloten op een geaard stopcontact?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

White Feather schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:04:
Bij dergelijke vreemde problemen, is dit de eerste vraag/oorzaak die bij mij op komt. Als je op dit moment geen geaarde wandcontactdoos gebruikt, probeer dat eerst. Opa ga in geen geval een draadje trekken naar CV of andere metalen leidingen, dat deze aarde voerend zijn is niet gegarandeerd en kan levensgevaarlijke situaties opleveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ETHaaz
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:04:
Ja, het stopcontact is inderdaad geaard.

Kan het aan het moederbord liggen? Ik denk er over na die maar te retouneren. Kan niet echt hard maken dat het daaraan ligt, maar lijkt mij de meest waarschijnlijke verdachte? (gezien de voeding is uitgesloten)

• ETHaaz
  • Niet online
Ik heb inmiddels een tweede, vrijwel identiek systeem in elkaar gezet (voor een vriend). Deze heeft echter exact hetzelfde euvel.
Het lijkt er op dat er wat onderdelen niet helemaal compatibel zijn. (moederbord en voeding?)
Of dat het "power-good" signal niet goed doorkomt, maar het zou op zich een goede voeding moeten zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee