Onlangs heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet. Draait als een zonnetje, behalve dan dat hij niet wil opstarten tenzij ik eerst de stekker eruittrek en de powerbutton een paar seconden indruk. Dan spinnen de fans een split-second en neem ik aan er condensatoren leeglopen. Daarna boot hij weer normaal via de aan/uitknop
Op internet zie ik mensen wijzen naar de case, PSU, moederbord en zelfs het geheugen als boosdoener, maar ik vind geen goede troubleshoot of oplossing. De PSU heb ik min of meer uitgesloten: ik had een tweede liggen (wel zelfde model) waarbij ik het probleem ook heb.
Heeft iemand enig idee wat de meest waarschijnlijk oorzaak is of hoe ik dit verder kan testen?
Het systeem:
G4 MINI-ITX CASE
HDPLEX 250W GaN
ASRock A520M-ITX/ac
Ryzen 5 5600G
Kingston Fury Beast KF436C17BBK2/16
Op internet zie ik mensen wijzen naar de case, PSU, moederbord en zelfs het geheugen als boosdoener, maar ik vind geen goede troubleshoot of oplossing. De PSU heb ik min of meer uitgesloten: ik had een tweede liggen (wel zelfde model) waarbij ik het probleem ook heb.
Heeft iemand enig idee wat de meest waarschijnlijk oorzaak is of hoe ik dit verder kan testen?
Het systeem:
G4 MINI-ITX CASE
HDPLEX 250W GaN
ASRock A520M-ITX/ac
Ryzen 5 5600G
Kingston Fury Beast KF436C17BBK2/16