• Rafdaleman
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-03 13:10
Beste tweakers,

Ik ben in a.k februari afgestudeerd (HBO Informatica -> software) en ben al een tijdje op zoek naar een baan. Mijn plan is om een werkgever te vinden waarbij ik als software developer (focus backend, maar kan ook frontend) uiteindelijk aan de slag kan gaan.

Voor mijn eerste werkgever kijk ik richting software bedrijven (met een of meerdere software producten). maar ik merk dat ze huiverig zijn op het aannemen van junioren op dit moment, ik heb hierbij veel verschillende bedrijven geprobeerd, al voor een paar maanden, maar ik kwam gewoon ervaring te kort en misschien dat er ook andere redenen hiervoor waren. <- Dit wil ik even buiten de scope houden voor dit topic. Laten we de aanname doen dat mijn interview, CV, soft en hard skills prima voor een junior zijn.

Ik ben nu aan het twijfelen om toch richting andere posities te kijken, maar dan vraag ik me af. Als ik een jaartje afwijk van mijn carrière tot software developer, door bijvoorbeeld systeembeheer, cloud engineer of iets met data science te gaan doen. Hoeverre is dit gevaarlijk voor mijn CV / carrière tot de software developer die ik wil worden? (backend focus, maar kan ook met frontend aan de slag).

Door een andere richting te pakken zie ik voordelen als, praktijk ervaring opdoe maar ook de nodige soft skills als in met een team communiceren, samenwerken, etc. De tech skills zijn ook lang want dan weet ik bijv hoe applicaties beheerd en deployed worden.

Maar waar ik een beetje over twijfel is dat ik dan na een paar jaar ga solliciteren, voor een developer functie en ik dan als junior 1 of 2 jaar ervaring heb van een andere richting. Ik weet niet hoe HR/Leads/Managers heir naar kijken, en misschien is dit een red flag ?

Als er meer info nodig is, vraag het gerust

Gr

[Voor 21% gewijzigd door Rafdaleman op 29-01-2023 12:09]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:12
Als je software developer wil worden, zou ik daar op concentreren? Daar heb je toch ook voor gestudeerd?

Richt je dan wel op sollicaties voor Junior met 0 werkervaring en laat in je sollicatie ook wat van je eerder projecten zien (of werk aan een portfolio).

Als je echt enthousiast bent en overtuigend verhaal hebt (in jezelf gelooft) kun je je overal binnen praten, je hoeft je pas 'echt' te bewijzen in de eerste maand(en).

Je kunt wel systeembeheer gaan doen, maar naast dat je daar niet echt voor geleerd hebt, heb je ook de kans dat je daar in blijft hangen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:48

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik mis alleen de reden waarom je naar andere posities wilt kijken.

Maar goed, ik dat het niet negatief of een red flag is maar zelfs een zeer positief iets. Ik vind constant software engineers die in zo'n tunnel leven en dan goed weten hoe hun stukje werkt maar niet hoe dat past in het totaal plaatje. Juist software engineers die op zijn minst basis kennis hebben van 'systeembeheer', cloud, etc. zijn de gene die met de mooiste/beste oplossingen komen. Het is naar mijn mening bijna noodzakelijk dat software engineers óók skills hebben in containers, CI/CD opzet, cloud, etc.

Echter ik zou dan eerder een wat meer generiekere functie opzoeken, want waarom zou je wel aan de bak kunnen in zo'n functie als het al niet lukt als software engineer?

Uiteindelijk ben ik persoonlijk van mening dat die titel allemaal niet zo veel boeit. Waar je meer aan hebt is om een leuk/goed bedrijf te vinden waar je gewoon lekker aan de bak kan gaan om ervaring en skills op te doen. De exacte richting komt dan vanzelf wel.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Er zijn nog genoeg bedrijven die junioren aannemen, dus wellicht wat breder kijken? Wellicht ook bij bedrijven gaan kijken waar je het niet zou verwachten? Bij fabrieken zijn bijvoorbeeld ook vaak een paar software engineers actief.

Ik weet niet of je er al naar gekeken hebt, maar detachering of consultancy kan ook een goede zijn. Je hebt niet altijd even veel te kiezen, en als je niet in hun keurs lichaam past zal je waarschijnlijk niet lang volhouden (zoals ik), maar het kan een goede instap zijn en een goede manier om rond te kijken wat je wilt en wat er beschikbaar is.

• Rafdaleman
Douweegbertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:27:
Ik mis alleen de reden waarom je naar andere posities wilt kijken.

Maar goed, ik dat het niet negatief of een red flag is maar zelfs een zeer positief iets. Ik vind constant software engineers die in zo'n tunnel leven en dan goed weten hoe hun stukje werkt maar niet hoe dat past in het totaal plaatje. Juist software engineers die op zijn minst basis kennis hebben van 'systeembeheer', cloud, etc. zijn de gene die met de mooiste/beste oplossingen komen. Het is naar mijn mening bijna noodzakelijk dat software engineers óók skills hebben in containers, CI/CD opzet, cloud, etc.

Echter ik zou dan eerder een wat meer generiekere functie opzoeken, want waarom zou je wel aan de bak kunnen in zo'n functie als het al niet lukt als software engineer?

Uiteindelijk ben ik persoonlijk van mening dat die titel allemaal niet zo veel boeit. Waar je meer aan hebt is om een leuk/goed bedrijf te vinden waar je gewoon lekker aan de bak kan gaan om ervaring en skills op te doen. De exacte richting komt dan vanzelf wel.
Mijn motivatie om andere richtingen te bekijken is:

1. Inderdaad wat je al noemde, ik krijg hierdoor een basis kennis van alle begrippen/vakgebieden binnen de IT. Deze werken toch soms indirect samen met elkaar, wat handig kan zijn voor mijn gevoel. zoals wat jij noemde systeembeheer/cloud met software
2. Ik kan aan de bak, het is beter dan werkloos te zijn voor mijn gevoel, ik kan hierdoor tech skills en soft skills opdoen in een echte werkomgeving. ipv bijv thuisstudie

Daarnaast heb je idd gelijk betreft, als het niet lukt als software engineer, waarom wel deze functies. Ik zie dat simpel gezegd als mogelijk de kansen verbreden en verspreiden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:01
Kijk ook eens goed bij wat voor bedrijven je solliciteert.
Er is op het moment een enorme ontslaggolf in de tuinbouw (gasprijs) en online platformen (twitter, meta, google enz). Maar andere sectoren zitten om personeel te schreeuwen. En die hebben ook software developers. Denk aan productie (fabrieks automatisering), of de defensie industrie.

TheS4ndm4n#1919

• Rafdaleman
Gropah schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:31:
Er zijn nog genoeg bedrijven die junioren aannemen, dus wellicht wat breder kijken? Wellicht ook bij bedrijven gaan kijken waar je het niet zou verwachten? Bij fabrieken zijn bijvoorbeeld ook vaak een paar software engineers actief.

Ik weet niet of je er al naar gekeken hebt, maar detachering of consultancy kan ook een goede zijn. Je hebt niet altijd even veel te kiezen, en als je niet in hun keurs lichaam past zal je waarschijnlijk niet lang volhouden (zoals ik), maar het kan een goede instap zijn en een goede manier om rond te kijken wat je wilt en wat er beschikbaar is.
Bij consultancy/detachering hoor ik slechte verhalen van mijn klasgenoten. Klanten die niet zitten te wachten op een junior die net van school komt met een uur tarief van x of y om daar te gaan leren, waar de klant moet voor betalen.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:12
Niet vervelend bedoelt, maar ik zou toch doorvragen om te checken wat daadwerkelijk het probleem is.
Rafdaleman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:04:
Laten we de aanname doen dat mijn interview, CV, soft en hard skills prima voor een junior zijn.
Als je solliciteert op een vacature voor 'junior met 0 jaar ervaring', in die situatie, dan is de enige conclusie dat je of een zwangere vrouw bent en/of een andere huidskleur hebt?

Het argument: "niet genoeg ervaring" een heel raar statement voor zo'n vacature. Bel ze op en vraag wat je voor een volgende sollicitatie (bij een volgend bedrijf) kunt verbeteren.

Het is niet eens zo dat ze "iemand anders hebben gevonden die het beter kan invullen"? Waarom zetten ze dan een vacature uit, als jij matcht met die vacature?

[Voor 6% gewijzigd door FuaZe op 29-01-2023 12:45]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Rafdaleman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Bij consultancy/detachering hoor ik slechte verhalen van mijn klasgenoten. Klanten die niet zitten te wachten op een junior die net van school komt met een uur tarief van x of y om daar te gaan leren, waar de klant moet voor betalen.
Tja. Dat heb je inderdaad wel. Maar als je bij een bureau in dienst bent, is dat niet jouw probleem? En je hebt inderdaad klanten die er niet op zitten te wachten. Maar ik ben als junior bij 2 overheidsinstanties geplaatst en die waren allebei redelijk ontstemt toen ik aankondigde weg te gaan.

Maar voor was bij beide de reden om weg te gaan dat ik niet genoeg leerde. En bij mijn bureau voelde ik mij niet gewaardeerd voor mijn kunnen (omdat ze mijn eerdere werkervaring, en dus mijn huidige kunnen niet op waarde wouden schatten). Dus ga ik binnenkort ook weg uit de consultancy en detachering. Maar dat is ook waarom ik zeg; als je binnen het keurs lichaam past. En bij veel detacheerders gaan ze er vanuit dat je geen relevante werkervaring hebt.

[Voor 25% gewijzigd door Gropah op 29-01-2023 12:48]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 08:31
Check https://harvest.nl/ anders eens. Leuke club (ik geef er zelf af en toe trainingen voor) en door hun traineeships leer je echt heel veel in dat eerste jaar.

https://niels.nu

• Hydra
Je klasgenoten hebben evenveel ervaring als jij in de industrie: nul. Ze zijn absoluut geen goede bron van informatie.

Consultancy is een erg goede eerste stap voor schoolverlaters. Dat en Young Professional programma's van grotere bedrijven. Juist omdat er veel afwisseling in zit in je dus goed kan zien wat je leuk vindt, en waar je goed in bent.

In jouw situatie consultancy afschrijven is een ronduit slecht idee. En daarbij; de meeste mensen 'op school' lullen gewoon een hoop onzin na die ze op internet gelezen hebben van andere mensen met meer mening dan kennis.

• Hydra
Maar waar ik een beetje over twijfel is dat ik dan na een paar jaar ga solliciteren, voor een developer functie en ik dan als junior 1 of 2 jaar ervaring heb van een andere richting. Ik weet niet hoe HR/Leads/Managers heir naar kijken, en misschien is dit een red flag ?
Je doet dan gewoon heel erg weinig relevante ervaring op. Het is misschien beter dan 2 jaar bij de zeeman in de winkel werken, maar niet veel meer dan dat.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05
Je echte probleem: waarom wordt je niet aangenomen als junior als je op een junior starter functie solliciteert?

Iets anders gaan doen is onzin, en niet handig voor je kansen op de markt als je sw developer wilt worden.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-03 11:36

NSG

Je weet niks!

[...]

Als zoiets al te sprake zou komen dan is dat iets tussen je werkgever en opdrachtgever, niet jou probleem. Consultancy/detachering kan een goede boost zijn voor de start van je carrière, wat ik alleen mee zou willen geven is dat je moet oppassen met waar je voor tekent. Denk aan een amortisatieovereenkomst voor een training van een paar weken waar je vervolgens jaren aan vast zit met een boeteclausule van heel wat maanden salaris. De verleiding van het zelf uitkiezen van je leaseauto waar een niet malse vroegtijdiginleverboette op zit en de kans dat je intern verder wil gaan bij een klant, maar dit niet kan i.v.m. relatiebeding.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik werk inmiddels bijna 19 jaar, maar ik ben begonnen in een rol waar ik eerst niet op solliciteerde, maar waar de toenmalige manager me geschikt voor achtte (ik wilde chip designer worden, maar ben voor design verificatie aangenomen, ir. informatica). Nooit van richting veranderd want het beviel eigenlijk erg goed en nu verdien ik meer dan ik ooit had kunnen dromen. Maar goed mijn "andere" richting ligt toch redelijk dichtbij m'n oorspronkelijke idee, terwijl systeembeheer en software ontwikkeling iets verder uit elkaar liggen.

Ik heb zowel consultancy als "vast" werk gedaan. Sinds een paar maanden uit de consulting, waar ik daarvoor 8.5 jaar zat. De voordelen van consulting zijn natuurlijk de kijkjes die je in verschillende keukens kunt nemen. Een potentieel nadeel is het groeipad, je zit immers altijd onder een grens die wordt gesteld door je uurtarief, plus een potentieel relatiebeding, hoewel aan dat laatste vaak ook wel een mouw te passen valt, zeker met welwillende werkgevers.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:48

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hydra schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Je klasgenoten hebben evenveel ervaring als jij in de industrie: nul. Ze zijn absoluut geen goede bron van informatie.
ho ho :D

Ik "ken" je gelukkig langer dan vandaag dus gelukkig kan ik het een beetje nuanceren wat je nou echt zegt, maar als je geen mening mag hebben omdat je geen ervaring hebt, dan is dat echt gatekeepen ten top.

Als iemand die dan wel lange tijd ervaring heeft op diverse vlakken in de IT snap ik eigenlijk heel goed wat daar op school gezegd wordt door mede studenten. Juist als iemand geen ervaring heeft, heb je dus een partij nodig die ook jouw belangen behartigd en ik ben op recht van mening dat er heeeel veel bedrijven zijn die dat niet doen. Het is namelijk goud geld verdienen als je mensen kunt wegzetten en ze een instap lease auto met matig salaris geeft maar eigenlijk geen/weinig groei potentie.

Dat er óók bedrijven zijn die het wel goed doen, prima. Echter dan komt er weer het andere punt om de hoek kijken, dat je dus ervaring nodig hebt om degelijk het verschil te zien tussen bedrijf X en Y.

Ik denk alleen dat het ook belangrijk is om te luisteren naar mensen die geen ervaringen hebben, want IMO is het wel een goede bron van informatie. Je moet er echter alleen verder over nadenken en bijvoorbeeld een gedegen partij zien te vinden. Dus zo'n suggestie van jou (voor een bedrijf) is al een vrij goede. Juist "wij" moeten dan helpen om de juiste info te geven :) Net zoals dat niet iedereen geschikt is voor de detachering.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ik heb hierbij veel verschillende bedrijven geprobeerd, al voor een paar maanden, maar ik kwam gewoon ervaring te kort en misschien dat er ook andere redenen hiervoor waren. <- Dit wil ik even buiten de scope houden voor dit topic.
Iedereen zit nog steeds te springen om devs en ook juniors dus ik denk dat wat jij buiten beschouwing wil laten juist het probleem is.

Wij nemen voldoende juniors met 0 ervaring aan en degene die willen en het leuk vinden zijn snel genoeg up-to-speed. Zoek een organisatie die dit vaker doet en voldoende begeleiding kan bieden (dus ook geen fabriek die een klasje van 10 man tegelijk aanneemt). Vraag ook gewoon om die begeleiding tijdens je solicitatiegesprek. Ik wil juist mensen die willen leren en zich willen ontwikkelen.

Wisselen van carierepad kan altijd nog

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:40
[...]

Consultancy is een erg goede eerste stap voor schoolverlaters. Dat en Young Professional programma's van grotere bedrijven. Juist omdat er veel afwisseling in zit in je dus goed kan zien wat je leuk vindt, en waar je goed in bent.
Hoewel ik consultancy inderdaad niet direct zou afschrijven (daar ben ik zelf ook begonnen als junior), hebben we op mijn werk 1 vacature voor een junior (verder medior+), en die vullen we veel liever met een interne medewerker dan via consultancy of detachering, juist omdat je veel investeert in een junior. Voorlopig is de junior vacature dus enkel voor een nieuwe interne medewerker.

Ik zou trouwens zeker niet met een headhunter in zee gaan, die vragen flinke bedragen en alleenrecht dat een bedrijf jou dan via hen aan moet nemen als eenmaal voorgesteld, en dat is voor en senior al vervelend en voor een junior vaak niet de moeite waard. Zij schieten vooral met hagel met jouw CV, dat kun je ook zelf :)

Persoonlijk zou ik wel de komende tijd nog focussen op software engineering als daar je wens ligt, en inderdaad breder gaan zoeken. Iets als systeembeheer is geen slechte ervaring natuurlijk, maar helpt (vind ik) niet enorm voor je CV als je verder naar software engineering wilt. Persoonlijk heb dan liever nu je CV dan over 1-2 jaar.

Bij hoeveel bedrijven heb je al gesolliciteerd? Hoe lang houd je dit financieel vol om nog voor je droombaan te zoeken? (Als je nog 1-2 maand door kan zoeken, kan dat wel lonen) Heb je een oproepje gedaan op LinkedIn? In welke omgeving en/of remote zoek je?

[Voor 3% gewijzigd door Sanny1987 op 29-01-2023 14:54]

• Hydra
Douweegbertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:08:
Ik "ken" je gelukkig langer dan vandaag dus gelukkig kan ik het een beetje nuanceren wat je nou echt zegt, maar als je geen mening mag hebben omdat je geen ervaring hebt, dan is dat echt gatekeepen ten top.
Volgens mij weet je ook wel dat dat helemaal niet is wat ik bedoel. Iedereen mag een mening hebben. Je haalt m'n post ook wel echt enorm uit context door zo selectief te quoten.
Ik denk alleen dat het ook belangrijk is om te luisteren naar mensen die geen ervaringen hebben, want IMO is het wel een goede bron van informatie.
Mijn punt is dat je de mening van mensen naar waarde in moet schatten. We hebben een enorm probleem in Nederland dat het hier de normaalste zaak ter wereld is om hele sterke meningen te hebben over dingen waar we niks van weten. En iemand die nog op school zit, weet gewoon niks van 'de industrie'. En wat je hier ziet gebeuren is precies waarom het een probleem is; @Rafdaleman geeft heel veel gewicht aan een mening die niet gebaseerd is op ervaring, maar op meningen van anderen. Dit is letterlijk de "argument van de meerderheid" drogredenatie waar de meerderheid elkaar allemaal napraat. Zegmaar de live versie van de Reddit circlejerk :)

Ik ben het 100% met je eens dat het goed is om te luisteren naar iemand als deze persoon weinig ervaring heeft. Mijn punt is dat je de gewicht van die mening moet baseren op de hoeveelheid ervaring die die persoon heeft. Dit omdat je als iemand die wel ervaring heeft dan een gesprek aan kan gaan (bijvoorbeeld deze person uit kan leggen waarom dit niet klopt), maar als je zelf ook de ervaring niet hebt, dit onderscheid niet kan maken. Voor je het weet ben je dan nummer zoveel die gewoon domweg iets herhaalt wat 'ie ergens anders gehoord heeft. En dat is m.i. verre van onschuldig (kijk naar alle anti-vax wappies die denken dat ze het beter weten dan wetenschappers.

• Hydra
Sanny1987 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:45:
Hoewel ik consultancy inderdaad niet direct zou afschrijven (daar ben ik zelf ook begonnen als junior), hebben we op mijn werk 1 vacature voor een junior (verder medior+), en die vullen we veel liever met een interne medewerker dan via consultancy of detachering, juist omdat je veel investeert in een junior. Voorlopig is de junior vacature dus enkel voor een nieuwe interne medewerker.
Wat jouw werk specifiek doet is niet zo relevant voor de TS. Niemand zegt dat TS zich alleen moet focussen op consultancy. Ze kunnen ook prima zowel bij een consultancy als bij jullie solliciteren natuurlijk :)
Ik zou trouwens zeker niet met een headhunter in zee gaan
Niet mee eens. Er is voor de TS niks mis mee om ook via recruiters te werken. Veel worden gewoon door bedrijven ingehuurd om dit recruitment werk uit te besteden. De kosten hiervan zijn niet het probleem van TS. TS zit ook niet echt in de positie om heel veel eisen te hebben. Die eerste baan is sowieso het lastigst. Als je eenmaal een jaar relevante ervaring hebt, wordt het heel anders.

Moet je oppassen met recruiters en niet alles geloven wat ze zeggen? Zeker. Het zijn ratten. Maar wel een wezenlijk onderdeel van de industrie.

• Sanny1987
Hydra schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Wat jouw werk specifiek doet is niet zo relevant voor de TS. Niemand zegt dat TS zich alleen moet focussen op consultancy. Ze kunnen ook prima zowel bij een consultancy als bij jullie solliciteren natuurlijk :)
In zoverre is dat interessant dat je via consultancy niet overal binnenkomt, waar je met je CV wellicht wel binnen zou komen. Dus denk eerder of het concept consultancy je aan staat, en het bijvoorbeeld niet erg vind om daar te beginnen met een intern project of via hun bij de overheid aan de slag gaat. En denk na of het bij je past om elke x maanden van project en/of bedrijf te wisselen.
Hydra schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Niet mee eens. Er is voor de TS niks mis mee om ook via recruiters te werken. Veel worden gewoon door bedrijven ingehuurd om dit recruitment werk uit te besteden. De kosten hiervan zijn niet het probleem van TS. TS zit ook niet echt in de positie om heel veel eisen te hebben. Die eerste baan is sowieso het lastigst. Als je eenmaal een jaar relevante ervaring hebt, wordt het heel anders.

Moet je oppassen met recruiters en niet alles geloven wat ze zeggen? Zeker. Het zijn ratten. Maar wel een wezenlijk onderdeel van de industrie.
Je kunt het altijd doen, maar als junior vind ik het niet slim (als medior+ ook niet). Hier heb ik het specifiek over headhunters die met jouw cv jou overal aanbieden, niet over dedicated recruiters in opdracht voor een bedrijf. Je kunt jezelf heel goed marketen op LinkedIn: zet jezelf beschikbaar, doe een oproep, en kijk actief naar de vacatures en reageer daarop. Headhunters doen in principe hetzelfde maar dan voor een bedrag dat veel bedrijven niet gaan doen voor een junior, en heb je dus de combinatie dat zij met hagel schieten (groter bereik dan je zelf zou hebben wellicht), maar veel bedrijven op voorhand al bedanken (dus weer een kleiner bereik)

[Voor 5% gewijzigd door Sanny1987 op 29-01-2023 15:21]

• Sanny1987
Nog een vraag voor TS: waar in het proces gaat het mis? Bij de CV beoordeling, het eerste gesprek of een later in de procedure?

Mocht het bij je CV beoordeling mis gaan: Heb je dan je CV laten screenen door iemand? Een beetje goede opmaak en structuur kan uitmaken.

Gaat het bij het gesprek mis: vaak wordt er bij juniors gekeken of ze graag willen leren en enthousiast zijn. Het papiertje heb je al, dus nu vooral laten zien dat het je leuk lijkt om te starten.

• Hydra
Sanny1987 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:14:
In zoverre is dat interessant dat je via consultancy niet overal binnenkomt, waar je met je CV wellicht wel binnen zou komen. Dus denk eerder of het concept consultancy je aan staat, en het bijvoorbeeld niet erg vind om daar te beginnen met een intern project of via hun bij de overheid aan de slag gaat. En denk na of het bij je past om elke x maanden van project en/of bedrijf te wisselen.
Als je in de positie zit waarbij je kan kiezen; prima. Maar dit hele topic gaat over iemand die moeite heeft om aan een baan te komen. Deze persoon aanraden om hun zoekgebied kleiner te maken, is dan niet zo handig (om het zacht uite te drukken).
Je kunt het altijd doen, maar als junior vind ik het niet slim (als medior+ ook niet). Hier heb ik het specifiek over headhunters die met jouw cv jou overal aanbieden, niet over dedicated recruiters in opdracht voor een bedrijf.
Ik krijg een beetje het idee dat je niet echt op de hoogte bent van hoe deze wereld werkt. Ten eerste zijn dit gewoon geen 'headhunters'. 'Headhunten' is simpelweg het recruiten van mensen die al een baan hebben. Er is geen onderscheid tussen headhunters en niet-headhunters. Recruiters die vast in dienst zijn bij bedrijven doen dit net zo goed.

Daarnaast is het onderscheid dat je maakt tussen recruiters die voor een bedrijf werken en die dat niet doen helemaal niet zo zwart en wit. Veel bedrijven besteden recruitment gewoon uit omdat het niet hun core business is. Voor veel kleinere bedrijven is het gewoon niet rendabel om zelf een recruiter in dienst te nemen. Die besteden dit uit. Dan kan het overigens best zijn dat deze recruiters alsnog via een mailadres van dat bedrijf mailen, maar ze zitten daar nieteens op kantoor.

En ja, je hebt ook recruiters die geen enkel contract hebben met een bedrijf en gaan proberen met je CV ergens binnen te komen. Maar dat kan alsnog gewoon succes opleveren. Deze mensen gaan ook geen tijd besteden aan iets dat op voorbaat al kansloos is.

Het is gewoon enorm onverstandig voor TS om recruiters af te schrijven. Jij zit misschien in die luxepositie, maar TS zit dat gewoon niet. Dus het is gewoon slecht advies waar je laat zien dat je je kennelijk niet in staat bent om jezelf in de schoenen van de TS te plaatsen. Dat is een beetje zoals dat ik zou zeggen dat deze persoon gewoon lekker moet gaan ZZPen want ZZP klussen vinden is makkelijk.

• Sanny1987
Wij verschillen duidelijk van mening, en zeggen dat ik ergens geen ervaring of verstand van heb omdat jij een andere visie hebt is kortzichtig. OP vraagt advies van mensen die software engineers aannemen, dat krijgt hij van ons beide, en de waarheid zal in het midden liggen.

Ik had het dus specifiek over recruiters die jij toestemming geeft om met jouw CV te gaan shoppen en jou vastzetten: bij iedereen waar ze jou aanbieden, moet alles via hen lopen met forse bedragen. Dat zou ik niet aanraden. Waar zij jou aanbieden kun je dan niet meer zelf contact mee opnemen buiten hun om.

Contact met normale recruiters is natuurlijk wel normaal.

[Voor 41% gewijzigd door Sanny1987 op 29-01-2023 15:53]

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-03 20:46
en misschien dat er ook andere redenen hiervoor waren. <- Dit wil ik even buiten de scope houden voor dit topic.
Ik wil je absoluut niet vragen om hier toch op in te gaan in dit topic. Als je je daar niet comfortabel bij voelt: vooral niet doen. Toch denk ik als ik je post lees dat daar het probleem zit. Ik heb ruim 15 jaar ervaring en zit regelmatig aan de andere kant van de tafel: om in te huren of aan te nemen. Er is nog steeds een enorme schaarste aan developers. Als jij reageert op jr functies en daar niet voor aangenomen wordt met een HBO diploma Informatica op zak gaat er ergens wat mis. Die "andere redenen" daar zou ik hulp bij zoeken en het niet zoeken bij een alternatieve richting qua carrière of gaan twijfelen aan je kunnen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:14
Heb je al geïnformeerd bij de bedrijven waar je stage hebt gelopen?

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:14
Gropah schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Tja. Dat heb je inderdaad wel. Maar als je bij een bureau in dienst bent, is dat niet jouw probleem?
Toch wel. Als je bij een bedrijf geplaatst wordt die absoluut een meer ervaren persoon wil hebben moet je sterk in je schoenen staan als net afgestudeerde. Je kunt bij de klant niet je werkgever de schuld geven als er geen goede match is. Ook als junior bij de detacheerder vertegenwoordig je je werkgever.

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03 17:35
Hydra schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:03:
Mijn punt is dat je de mening van mensen naar waarde in moet schatten. We hebben een enorm probleem in Nederland dat het hier de normaalste zaak ter wereld is om hele sterke meningen te hebben over dingen waar we niks van weten. En iemand die nog op school zit, weet gewoon niks van 'de industrie'.
Maar het ervaringsniveau van degene die de mening uit is nooit een tegenargument. Als iemand met weinig ervaring een onzinnige mening verkondigt, dan kun je die toch met inhoudelijke argumenten ontkrachten? Anders is het ook geen onzinnige mening.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Frame164 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Toch wel. Als je bij een bedrijf geplaatst wordt die absoluut een meer ervaren persoon wil hebben moet je sterk in je schoenen staan als net afgestudeerde. Je kunt bij de klant niet je werkgever de schuld geven als er geen goede match is. Ook als junior bij de detacheerder vertegenwoordig je je werkgever.
Het bedrijf heeft er ook wat over te zeggen voor je bij ze aan de slag gaat. Ze weten dat ze een junior op een aanvraag zetten. Dat kan goed gaan, maar ook niet. Zolang je als junior je best maar doet, vind ik niet dat je je daar als junior zorgen over moet hoeven maken. Heb ik in ieder geval nooit gedaan.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-03 20:18
maar ik merk dat ze huiverig zijn op het aannemen van junioren op dit moment
Schoolverlaters (juniors met 0 ervaring) worden vaak ook pas in september onboard. Veel bedrijven (toch zeker de grotere) zijn erop voorzien om in september een groep juniors te onboarden. Tijdens het jaar door zijn er in principe ook minder kandidaten (het gros studeert af in juni).

Heb je feedback gevraagd aan de recruiters/HR waar je al soliciteerde? Misschien kan je daar iets uit halen om bij volgende solicitatie op in te spelen.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ZinloosGeweldig schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Maar het ervaringsniveau van degene die de mening uit is nooit een tegenargument. Als iemand met weinig ervaring een onzinnige mening verkondigt, dan kun je die toch met inhoudelijke argumenten ontkrachten? Anders is het ook geen onzinnige mening.
"consultancy is een slechte carriere start" is niet echt een meetbaar en onderbouwbaar feit, maar een waardeoordeel. Voor het hebben van een goed waardeoordeel is ervaring toch wel wat belangrijker.

• Hydra
ZinloosGeweldig schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:18:
Maar het ervaringsniveau van degene die de mening uit is nooit een tegenargument.
Als jij vindt dat de mening van een anti-vaxx wappie evenveel waard is als die van een vaccinexpert en dan vindt dat jij beiden evenveel tijd en aandacht moet geven, moet je dat lekker doen. Ik vind het vrij zinloos om een discussie aan te gaan met iemand die zich niet tegen laat houden door een compleet gebrek aan kennis en ervaring.

Het ging hier heel expliciet over onzinmeningen van mensen die elkaar gewoon naroeptoeteren. Als jij met deze mensen een discussie aan wil gaan; go for it.

Daarbij ga je nogal voorbij aan het punt van wat ik zei: TS heeft zelf ook niet de kennis, maar neemt ook maar gewoon zo'n mening over. Daarom zeg ik dat TS zelf in het achterhoofd moet houden of iemand ook de ervaring heeft om zo'n mening zo stellig uit te drukken.

Hou verder ajb een beetje rekening met de context van mijn reactie. Die is aan de TS gericht, in de context van deze post. Je impliceert dat ik stel dat je nooit naar iemand moet luisteren met minder ervaring.

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03 17:35
Hydra schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Als jij vindt dat de mening van een anti-vaxx wappie evenveel waard is als die van een vaccinexpert en dan vindt dat jij beiden evenveel tijd en aandacht moet geven, moet je dat lekker doen. Ik vind het vrij zinloos om een discussie aan te gaan met iemand die zich niet tegen laat houden door een compleet gebrek aan kennis en ervaring.

Het ging hier heel expliciet over onzinmeningen van mensen die elkaar gewoon naroeptoeteren. Als jij met deze mensen een discussie aan wil gaan; go for it.

Daarbij ga je nogal voorbij aan het punt van wat ik zei: TS heeft zelf ook niet de kennis, maar neemt ook maar gewoon zo'n mening over. Daarom zeg ik dat TS zelf in het achterhoofd moet houden of iemand ook de ervaring heeft om zo'n mening zo stellig uit te drukken.

Hou verder ajb een beetje rekening met de context van mijn reactie. Die is aan de TS gericht, in de context van deze post. Je impliceert dat ik stel dat je nooit naar iemand moet luisteren met minder ervaring.
Juist omdat je post aan de TS gericht is, en niet aan degenen die dit in zijn hoofd gepraat hebben, vind ik dat je wel even inhoudelijk kan vertellen waarom je daarop tegen bent, in plaats van te zeggen: zij hebben niet genoeg autoriteit dus je moet ze negeren.

Ik impliceer ook helemaal niet dat je "stelt dat je nooit naar iemand moet luisteren met minder ervaring", dat leg je me in de mond. Ik constateer alleen dat je in dit geval enkel "gebrek aan autoriteit" als argument aanhaalde om de mening van een derde partij aan te vallen.

Juist in een reactie aan de TS gericht, zou het handig zijn uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. En als je het bij argumentatie op basis van autoriteit wil houden, is het ook wel handig om te vertellen waar jou autoriteit rondom dit onderwerp op gebaseerd is.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
ZinloosGeweldig schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:11:
[...]
is het ook wel handig om te vertellen waar jou autoriteit rondom dit onderwerp op gebaseerd is.
Zijn autoriteit kan ik voor vouchen. Er zijn wat ervaren devs die redelijk lang op het forum zitten, misschien dat het jou ontgaan is dus bij deze. Nu kan deze side-discussie gesloten worden volgens mij?

ON:

Informatica + junior vacature, moet er haast een niet genoemde factor zijn om niet aangenomen te worden. Misschien kun je doorvragen na een afwijzing, proberen meer feedback te krijgen?

Welke regio zoek je? In de randstad zit genoeg wat je bijna zonder te knipperen aan zou nemen

Detachering is gewoon een optie. De meeste contracten zijn niet voor x maanden (op papier misschien) maar voor jaren bij bijv. de overheid. Je zal in het begin vooral meeliften met een senior en zal het bedrijf je voor een prikkie kunnen inhuren en stijgt dat bedrag vervolgens naar mate je verder bent. Winst maken ze toch wel. Genoeg teams die zo ingericht zijn. Die klasgenoten met 0 ervaring moet je niet geloven, dat is toch inherent hearsay? Wel is het zo dat je als junior gewoon veel zal gaan vragen, sommige mensen zitten daar niet op te wachten als dit niet op een sociale manier gedaan word, maar dat is een ander onderwerp en heeft niks met detachering te maken.

Denk dat je niet zomaar voor een compleet andere functie moet kiezen in het begin, kan wel, maar dan is het lastiger om goede progressie te houden in je salaris. De meest effectieve manier is (imo) om dus een beetje 80/20 te denken. E.g. je word aangenomen als frontender React (80) en zit bij een bedrijf waar je wat klusjes backend kunt oppakken .net (20) vervolgens kun je een intern of daarbuiten een stap maken naar backend .net (80) met database taken SQL (20) enzovoorts. Maar van e.g. systeembeheerder naar developer is net even wat lastiger, maar met de devops teams ook niet compleet onmogelijk.

Zou de focus houden op backend in een wat breed gedragen taal voor je eerste baan en elke dag minimaal 1 CV de deur uit doen en 1 bedrijf in de buurt gewoon eens opbellen voor meer informatie. Van die laatste manier zul je verstelt staan hoe effectief dat is. Een goed telefoongesprek -> CV opsturen en die word gelijk bekeken -> direct op gesprek en zowel bij de CV als het gesprek sta je al 1 - 0 voor omdat het telefoongesprek zo spontaan en leuk was :*)

[Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 31-01-2023 07:40]

• Hydra
ZinloosGeweldig schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:11:
Juist in een reactie aan de TS gericht, zou het handig zijn uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent.
Misschien moet je dan even teruglezen want dat staat er letterlijk in:
Wat een non-discussie dit. Ik weet niet bij wie je punten wil scoren, maar ik ga hier niet verder meer op in.

• Hydra
Frame164 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:13:
Dit is gewoon niet hoe detachering over het algemeen werkt. Detacheerders hebben er veel belang bij dat ze een goede relatie onderhouden met hun klanten. Gewoon bot iemand bij een klant zetten zonder de skills, doet schade aan deze relatie. Natuurlijk zit hier verschil tussen detacheerders; maar over het algemeen doen detacheerders echt wel hun best om ten eerste een goede match te maken, en ten tweede je de tools te geven om ook je werk te kunnen doen.

Vooral voor juniors zijn er dus vaak uitgebreide trainingstrajecten. Ook word je meestal niet in je eentje bij een klant gezet zonder dat daar meer senior developers van jouw detacheringsclub zitten.

Het gebeurt echt wel eens dat er geen goede match is, maar dan gaat de klant meestal in gesprek met je account manager om dit op te lossen. Dan kan het inderdaad zijn dat de klant besluit dat het niet gaat werken, maar dat is enorm zeldzaam, en ook niet bepaald een groot probleem.

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-03 15:47
Sanny1987 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:45:
Ik zou trouwens zeker niet met een headhunter in zee gaan, die vragen flinke bedragen en alleenrecht dat een bedrijf jou dan via hen aan moet nemen als eenmaal voorgesteld.
Wanneer je met headhunters ook bureau-recruiters bedoeld dan kan ik (als ex-bureaurecruiter) inderdaad bevestigen dat het zoeken naar een nieuwe baan via een bureau-recruiter je kansen kan verkleinen.

Mijn ervaring is ook dat de hoge fee's die recruitmentbureau vragen (zeker bij junioren) een hoge drempel opwerpen voor bedrijven om iemand aan te nemen. Ik ben er niet trots op maar ik heb zelf ervaren hoe ik hierdoor soms carrière kansen van developers in de weg heb gestaan.

Door de hoge fee's merk je aan bedrijven dat ze vaak toch een stuk voorzichtiger en kritischer zijn om iemand een kans te geven. Het voordeel van de twijfel zit er dan ook vaak gewoon niet bij.

Een tijd geleden ook eens een bericht hierover op Linkedin gezet waarbij 3 bedrijfseigenaren onder het bericht bevestigde dat ze iemand die direct solliciteert gewoonweg sneller aannemen dan iemand die via een recruitmentbureau wordt aangenomen:

Link naar het oorspronkelijke bericht: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

En wat je zegt, wanneer je eenmaal door een recruitmentbureau voorgesteld bent, wordt het bijna onmogelijk gemaakt om daar de eerste 12 manden zélf nog te solliciteren.

[Voor 5% gewijzigd door MarkJoosten op 31-01-2023 14:55]

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
Voor TS recruitment bedrijven/headhunters niet verwarren met detachering. Althans lijkt mij logisch dat @MarkJoosten dit ook anders ziet dan detachering.

• MarkJoosten
Furion2000 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:23:
Voor TS recruitment bedrijven/headhunters niet verwarren met detachering. Althans lijkt mij logisch dat @MarkJoosten dit ook anders ziet dan detachering.
Zeker. Dit is ook vaak verwarrend.

Headhunter: externe partij die op zoek gaat naar geschikte kandidaten voor in vast dienstverband voor specifieke vacatures bij bedrijven (vaak senior posities en niche vacatures)

Bureau-recruiter: externe partij die verantwoordelijk is voor het invullen van meerdere vacatures bij verschillende bedrijven op verschillen senioriteitsniveaus voor zowel tijdelijk als vast.

Inhouse-recruiter: werknemer (of externe partij die ingehuurd is) die op zoek gaat naar geschikte kandidaten voor in vast of tijdelijk dienstverband die komen te werken voor hetzelfde bedrijf als waar de recruiter voor werkt.

Detacheerder: plaatst op tijdelijke basis werknemers (dus mensen bij hun in dienst) bij een organisatie voor specifieke projecten of ter versterking van een bestaand team (extra handen).

[Voor 13% gewijzigd door MarkJoosten op 31-01-2023 15:36]

• Sanny1987
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Wanneer je met headhunters ook bureau-recruiters bedoeld dan kan ik (als ex-bureaurecruiter) inderdaad bevestigen dat het zoeken naar een nieuwe baan via een bureau-recruiter je kansen kan verkleinen.
..
Door de hoge fee's merk je aan bedrijven dat ze vaak toch een stuk voorzichtiger en kritischer zijn om iemand een kans te geven. Het voordeel van de twijfel zit er dan ook vaak gewoon niet bij.
...
Dat bedoel ik inderdaad!

Voor dit topic wacht ik verder tot de topic starter de vele open vragen en suggesties van Tweakers met goede bedoelingen beantwoord, anders kunnen we wel leuk met elkaar discusseren over hoe wij de recruitment markt zien, maar kunnen we de TS niet echt helpen met waar het mis gaat 😅

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04
MarkJoosten schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Mijn ervaring is ook dat de hoge fee's die recruitmentbureau vragen (zeker bij junioren) een hoge drempel opwerpen voor bedrijven om iemand aan te nemen. Ik ben er niet trots op maar ik heb zelf ervaren hoe ik hierdoor soms carrière kansen van developers in de weg heb gestaan.

Een tijd geleden ook eens een bericht hierover op Linkedin gezet waarbij 3 bedrijfseigenaren onder het bericht bevestigde dat ze iemand die direct solliciteert gewoonweg sneller aannemen dan iemand die via een recruitmentbureau wordt aangenomen:

[Afbeelding]

Link naar het oorspronkelijke bericht: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

En wat je zegt, wanneer je eenmaal door een recruitmentbureau voorgesteld bent, wordt het bijna onmogelijk gemaakt om daar de eerste 12 manden zélf nog te solliciteren.
Maar hoewel dit natuurlijk valide punten zijn, is het wel simpelweg dat TS schijnbaar zelf het niet weet te vinden. Dus dan is al snel de vraag wat hij te verliezen heeft.

• MarkJoosten
Sissors schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Maar hoewel dit natuurlijk valide punten zijn, is het wel simpelweg dat TS schijnbaar zelf het niet weet te vinden. Dus dan is al snel de vraag wat hij te verliezen heeft.
Eens.

Ik vind ook niet dat je recruiters geheel moet vermijden maar ik merk dat mensen soms uit gemak, goed vertrouwen en onwetendheid kiezen voor recruiters zonder te weten wat de risico's zijn (overigens is de hoge fee slechts een van deze risico's).

Een recruiter zelf zal je daar niet snel over horen en daarbij zijn ze zich er vaak niet eens van bewust. Het heeft bij mij ook jaren geduurd.

Maar wanneer je moet kiezen tussen een optie die je zelf niet kunt vinden maar wel via een recruiter of die optie helemaal niet, dan is het logisch dat je de risico's die komen kijken bij een recruiter het beste kunt nemen.

Wel is het belangrijk om je hierbij te beseffen dat sommige recruiters je CV "pro-actief" op zoveel mogelijk plaatsen voorleggen. Hierdoor kan het voorkomen dat je dan naast de optie van de recruiter zelf nog ergens wil solliciteren maar te horen krijg dat je CV er al aangeboden is via dat recruimentbureau.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:47
Ik geloof er niks van dat je met een informatica bachelor nu niks kan vinden als software dev, tenzij er iets zwaar afwijkt aan je profiel.
Ik denk dat je wellicht een verkeerd beeld hebt gekregen van de markt en nog even door moet zetten.

Hoelang ben je al aan het zoeken en hoeveel sollicitaties heb je al gedaan?

Het klopt wel dat de markt wat gedraaid is maar de werkgelegenheid is echt nog zeer hoog. Ik was zelf klaar met mijn hbo net toen de kredietcrisis in volle gang was (2010). Er waren toen 21 vacatures per 100 werkzoekende. Nu zijn er >140 vacatures per 100 werkzoekende.

Wat tips:
- Zoek desnoods naar bedrijven / organisaties die wat minder sexy of zichtbaar zijn (overheid bijvoorbeeld).
- Vermijdt bureau recruiters (zoals al eerder genoemd)
- In detachering / consultancy kan je vast wel wat vinden alleen krijg dan het probleem dat je vervolgens lang op de bank kan zitten op dit moment. De markt voor gedetacheerde juniors is wel echt aan het opdrogen.
- Als je nog een keuze te maken hebt tussen Java en C# voor backend development, de markt voor Java is wat beter nu. Java schijnt een wat stoffige reputatie te hebben onder afstudeerders (wellicht weet jij dat beter) waardoor het aanbod C# devs groter is.

• MarkJoosten
retoohs schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:15:
de markt voor Java is wat beter nu. Java schijnt een wat stoffige reputatie te hebben onder afstudeerders (wellicht weet jij dat beter) waardoor het aanbod C# devs groter is.
Interessant. Welke bronnen heb je hiervoor zodat ik zelf kan checken?

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
MarkJoosten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Ik weet het niet bij de andere hogescholen, maar bijvoorbeeld op 't windesheim waar ik mijn hbo-ict papiertje heb behaald, was het na een jaartje Java introductie opeens super Microsoft georiënteerd. Dus volop alleen lessen met C# als programmeertaal en 't .net framework. Op 't eind had je dan dat de meerderheid alleen focussen op .net vacatures omdat ze zich comfortabeler voelen met het gebruik van C#.

Er is nog veel vraag tho, bijvoorbeeld hier in Deventer bij de bekende gele reptiel zoeken we nog naar veel Java developers. Junior inbegrepen.

• MarkJoosten
blackshelve schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Ik weet het niet bij de andere hogescholen, maar bijvoorbeeld op 't windesheim waar ik mijn hbo-ict papiertje heb behaald, was het na een jaartje introductie opeens super georiënteerd. Dus volop alleen lessen met als programmeertaal en 't framework. Op 't eind had je dan dat de meerderheid alleen focussen op vacatures omdat ze zich comfortabeler voelen met het gebruik van .

Er is nog veel vraag tho, bijvoorbeeld hier in Deventer bij de bekende gele reptiel zoeken we nog naar veel developers. Junior inbegrepen.
Met de Java arbeidsmarkt heb ik weinig ervaring. Daarentegen ben ik zo n 16 jaar actief in de arbeidsbemiddeling waarvan de laatste 11 jaar gefocust op .NET (momenteel ben ik zelfs bezig alle bedrijven die met .NET werken gratis in kaart te brengen voor .NET developers) en in die 16 jaar heb ik altijd een groot tekort ervaren aan .NET developers (ook de crisisjaren). Ik geloof best dat er nu meer studenten kiezen voor .NET maar het tekort in aan C# kennis is nog steeds erg groot.

Mijn eigen onderzoeken (Van 2012 tot en met 2020) op de .NET arbeidsmarkt in Zuid-Holland tonen ook aan dat minimaal 35% (regelmatig zelfs boven de 40%) van de bedrijven die met .NET werken een .NET vacature op hun website heeft staan.

[Voor 9% gewijzigd door MarkJoosten op 01-02-2023 14:14]

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:47
MarkJoosten schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Observatie in de detacheringsmarkt.

• MarkJoosten
retoohs schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Observatie in de detacheringsmarkt.
Observer bias is the tendency of observers to not see what is there, but instead to see what they expect or want to see.(bron)

Ik hoop dat de TS dit in de waarde beoordeling van jouw advies over Java meeneemt.

[Voor 29% gewijzigd door MarkJoosten op 01-02-2023 16:25]

• RM-rf
  • Laatst online: 17:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een afgestudeerde HBO informatica lijkt me eerlijk gezegd niet direkt degene te zijn die ze zoeken in een vacature voor "junior met nauwelijks/geen ervaring".
heb je overwogen dat je misschien ook op dat punt een beetje fout zoekt en ergens heb ik ook het gevoel dat je je niet erg 'zelfvertrouwend' opstelt?

Soms is een beetje bluf helemaal niet zo erg en wekt dat juist de indruk dat je iig graag wil en komt het erop aan of ze het vertrouwen hebben dat je snel genoeg een bepaald niveau kunt halen.

Ik neem aan dat je als afgestudeerde HBO-er informatica gewoon wel behoorlijke ervaring hebt... hooguit nog niet zoveel beroepservaring. (maar dat doe je vanzelf op)

(In de OP haal je iets aan dat je 'buiten de scope van dit topic wilt houden' .... ik weet niet helemaal waarom je dit zo stelt (laat het dan gewoon geheel weg), maar ergens vermoed ik dat het juist wél daarmee te maken zou kunnen hebben; misschien is het ook exact dat wat ik hierboven haal, dat je misschien een zelf-presentatie die weinig vertrouwen wekt omdat je jezelf een beetje 'beneden-je-niveau'voorstelt?)

[Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 01-02-2023 16:53]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
RM-rf schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:50:
een afgestudeerde HBO informatica lijkt me eerlijk gezegd niet direkt degene te zijn die ze zoeken in een vacature voor "junior met nauwelijks/geen ervaring".
Net afgestudeerd aan een HBO-ICT maakt je juist een junior? Wat versta je dan onder een junior developer met geen ervaring?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee