Toon posts:

Keuze renovatie vloer i.c.m. keuze vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:35
Beste klussers,

Op dit moment zijn wij bezig met het voorbereiden van de verbouwing van onze kluswoning (1961). Ik ben mij aan het oriënteren wat ik met de begane grond vloer wil doen. Wellicht dat jullie tips hebben?

Situatie
- De voorkant van de begane grond is beton, het middenstuk is hout en de uitbouw aan de achterkant is ook weer beton.
- We weten nog niet de conditie van de houten vloer; dat kunnen we pas zien als we de sleutel krijgen en we de vloer mogen openmaken. De houten vloer voelt nog wel stevig aan, maar dat zegt wellicht weinig.
- Op de begane grond willen we graag vloerverwarming aanbrengen.

Vragen/ overwegingen
- Stel ik laat de houten vloer liggen; is het mogelijk om vloerwarming aan te leggen met daarop een afwerkvloer? Dit omdat ik mij kan voorstellen dat de houten vloer meer beweegt en dat waterleidingen van de vvw en de afwerkvloer die speling niet leuk vinden als het ook op het statische beton vloer ligt.
- Zou je per definitie de houten vloer willen vervangen, ook als die nu nog redelijk is, zodat je niet over 10 jaar alsnog de boel moet openbreken?
- Is het mogelijk om tussen de 2 betondelen de houten vloer te vervangen en welk systeem zou daarin mogelijk zijn? Ik wil de kruipruimte graag behouden dus dan kom je op een VBI renovatievloer?
- Maakt het uit of ik kies voor droogbouw of natbouw vvw? Voor natbouw dacht ik aan infrezen in de betondelen en dan ervoor zorgen dat de renovatievloer precies iets lager uitkomt qua hoogte zodat je die niet hoeft in te frezen en de leidingen erbovenop kan leggen? Of gewoon de vloer gelijk leggen en dan voor droogbouw gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie overwegingen!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 21:14
Je bedoelt een houten draagvloer (balken) of een houten afwerkvloer (planken/parket)? Ik neem aan een draagvloer, omdat je het over VBI Reno vloeren hebt?

Een draagvloer die na ruim 65 jaar nog goed is is dat nog wel 65 jaar.
Tenzij je iets drastisch gaat veranderen qua isolatie in de kruipruimte, dan kan het oppassen zijn ivm condensvorming -> schimmel -> rot.

Als je alle houten balken kunt verwijderen zonder de draagconstructie aan te tasten, kan eigenlijk elke vloer met liggers+broodjes wel volgens mij. Geen expert hierin.

Ik zit in eenzelfde schuitje (oude kluswoning) en ik neig naar droogbouw omdat a) ik voldoende hoogte heb (plafonds van 420cm hoog) en b) omdat reparaties en wijzigingen makkelijker zijn bij droogbouw.
Natbouw is mooi als het goed gaat, maar áls dat misgaat.. :-)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Hoe ga je isolatie onder je vloerverwarming voorzien? Denk aan een opbouw van minimaal 17cm (10cm isolatie, 6 cm zandcement, 1cm eindafwerking)?
Wellicht komt vloer eruit dan toch goedkoper uit (nu in aanleg, en later in verbruik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pieter2
[b]
Een draagvloer die na ruim 65 jaar nog goed is is dat nog wel 65 jaar.
Tenzij je iets drastisch gaat veranderen qua isolatie in de kruipruimte, dan kan het oppassen zijn ivm condensvorming -> schimmel -> rot.
De vloer gaan we via de kruipruimte wel isoleren aangezien we gasloos willen gaan en we dus wel moeten. Door de extra isolatie zou het eerder kunnen gaan rotten?

Het betreft inderdaad een houten draagvloer.

Ik snap je overweging voor droogbouw dat foutjes makkelijker zijn te repareren. Ga je voor een systeem met noppenplaat?

• Pieter2
naftebakje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:29:
Hoe ga je isolatie onder je vloerverwarming voorzien? Denk aan een opbouw van minimaal 17cm (10cm isolatie, 6 cm zandcement, 1cm eindafwerking)?
Wellicht komt vloer eruit dan toch goedkoper uit (nu in aanleg, en later in verbruik).
Eerlijk gezegd had ik nog niet nagedacht over de hoogte van de opbouw. Hoe bedoel je dat het toch goedkoper kan zien om de houten draagvloer eruit te halen? :)

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 21:14
Pieter2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:22:
[...]

De vloer gaan we via de kruipruimte wel isoleren aangezien we gasloos willen gaan en we dus wel moeten. Door de extra isolatie zou het eerder kunnen gaan rotten?

Het betreft inderdaad een houten draagvloer.

Ik snap je overweging voor droogbouw dat foutjes makkelijker zijn te repareren. Ga je voor een systeem met noppenplaat?
Ik weet nog niet welk systeem, sleuteloverdracht pas in de herfst dus ik heb nog even :-)

Ja, hout kán sneller rotten door isolatie. Hoeft trouwens helemaal niet hoor, maar huizen van vroeger zijn gemaakt zonder dat we wisten wat dauwpunten en condens in de constructie was, het vocht tochtte immers toch weg.
Als dat vocht straks niet meer weg kan (dampfolies) of het dauwpunt verschuift (isolatie) naar ín de constructie, dan krijg je dus vocht op je balken dat niet weg kan omdat er geen toch meer is (tocht in een geïsoleerde ruimte is immers ongewenst). Resultaat is rot, en op z'n minst schimmel maar ook dat is niet relaxt.

Ik ga heel kort door de bocht en weet er zeker niet alles van. Als je (technisch) engels goed kunt volgen kan ik Matt Risinger van harte aanraden (bijv YouTube: Understanding Air and Vapor Barriers INSIDE your House)

Het is een YouTube show vooral gericht om aannemers etc wijzer te maken over "beter bouwen" maar het geeft mij de tools om met leveranciers zinnige discussies te voeren (en ik kom erachter dat helaas 80% van de isolatie "experts" gewoon beunhazen zijn die denken dat meer altijd beter is)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Pieter2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:24:
[...]Eerlijk gezegd had ik nog niet nagedacht over de hoogte van de opbouw. Hoe bedoel je dat het toch goedkoper kan zien om de houten draagvloer eruit te halen? :)
De kosten om alles zoveel omhoog te halen (deuren omhoog, anders kan je er niet meer door), kosten van een goed systeem voor op hout (Schluter heeft/had een heel goed systeem voor isolatie, vloerverwarming en tegels op houten ondergrond, flink aan de prijs).

Als je dat vergelijkt met vloer eruit, betonplaat indien nodig, isobeton, vloerverwarming, zandcement en afwerkvloer (goed geïsoleerd, en netjes op originele hoogte) kom je all-in wellicht goedkoper uit. Ja, je verliest de kruipruimte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:43
Iedereen richt zich nu op de houten vloer maar wat is de status van de betonvloer? Is die al geïsoleerd? Is het een vloer op zand of kun je er eventueel onder? Zit er een afwerklaag op waar je in kunt frezen of moet daar sowieso droogbouw op?

• Pieter2
D-e-n schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:51:
Iedereen richt zich nu op de houten vloer maar wat is de status van de betonvloer? Is die al geïsoleerd? Is het een vloer op zand of kun je er eventueel onder? Zit er een afwerklaag op waar je in kunt frezen of moet daar sowieso droogbouw op?
We hebben inderdaad een kruipruimte die toegankelijk is. De betonvloer is nog niet geïsoleerd; daarom gaan we vloerisolatie aanbrengen vanuit de kruipruimte.

Of ik kan frezen in de afwerklaag weet ik nog niet; afwachten na sleuteloverdracht. Je bedoelt of er leidingen zitten?

• Pieter2
Inmiddels hebben we de sleutel; dank voor de eerdere tips.

Wat weten we:
- De vloerconstructie (deels hout / deels beton) gaat eruit
- De betonnen vloerconstructie van de uitbouw uit 2002 blijft liggen
- We willen de kruipruimte behouden; dus neigen naar een goed geïsoleerde (broodjes) renovatievloer van bv compofloor, vbi of top renovloer
- We willen graag een droogbouw renovatievloer met vervolgens een droogbouw vloerverwarming

Zijn de verschillende merken allemaal geschikt voor een renovatie?

• D-e-n
Pieter2 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:36:
Inmiddels hebben we de sleutel; dank voor de eerdere tips.

Wat weten we:
- De vloerconstructie (deels hout / deels beton) gaat eruit
- De betonnen vloerconstructie van de uitbouw uit 2002 blijft liggen
- We willen de kruipruimte behouden; dus neigen naar een goed geïsoleerde (broodjes) renovatievloer van bv compofloor, vbi of top renovloer
- We willen graag een droogbouw renovatievloer met vervolgens een droogbouw vloerverwarming

Zijn de verschillende merken allemaal geschikt voor een renovatie?
Het merk renovatievloer is denk ik vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur, of vaak de voorkeur van de aannemer die een vaste leverancier heeft.

Je kunt bij renovatie globaal wel wat typen onderscheiden:
- stalen liggertjes met broodjes en daarover beton gestort, niet echt droogbouw eigenlijk (VBI)
- stalen liggertjes met broodjes en daar bovenop zwaluwstaartplaten met zo'n 5cm beton (o.a. Duofor, VBI)
- stalen liggertjes met broodjes en daar bovenop plaatmateriaal (o,a, VBI, Duofor, Havebo)
- cassettevloeren waarbij de cassettes gevuld zijn met isolatie (Compofloor, Havebo)

Ik zal nog wel wat merken zijn vergeten maar het principe is bijna overal hetzelfde. In alle gevallen zal er meestal een stalen profiel tegen je bestaande muur bevestigd worden om de liggertjes of elementen op te leggen.

In het geval je voor de variant kiest met een betonnen afwerking voeg je uiteraard wel flink wat gewicht toe ten opzichte van de oude houten vloer en dat moet de fundering ook maar net kunnen hebben. Je bent dan mogelijk wel wat vrijer in het kiezen van de vloerverwarming omdat je een betonnen ondergrond hebt.

Wij gaan dit jaar zelf ook onze houten vloer vervangen en dat gaat gebeuren met broodjes liggertjes van Duofor (Combifor systeem). Op de houten beplating komt vervolgens ook bij ons een droogbouw vloerverwarming.

Daar heb je ook weer verschillende types overigens:
-EPS elementen met daarin geprefabriceerde gleuven waar je de buizen van de vloerverwarming in klemt. Met een folie kan hier direct laminaat (min. 8mm) overheen. Voor pvc is er nog een extra egaliserende Jumpax Basic laag nodig.
-Fermacel of Knauf Brio platen waar ter plekke sleuven in worden gefreesd voor de vloerverwarming. De sleuven worden gevuld. Hierover kun je direct laminaat (min. 8mm) en tegels op leggen. Voor pvc moet je, kan vaak tegelijk met het vullen, nog extra egaliseren.
-Fermacel of Brio platen waar al sleuven in zitten.

De eerste optie is de lichtste en meestal ook de dunste. Want Fermacel of Brio platen wegen alles bij elkaar toch wel weer 25 kg/m2. We zijn voor een systeem met de eerste optie gegaan maar de reden hiervoor was het feit dat de cv installateur die kan leveren en dan houden we alles in één hand.

• Pieter2
@D-e-n dank voor je verhelderende antwoord. We zijn nu bezig om de vloer eruit te halen; we twijfelen nog even of we ook een oud gedeelte beton eruit halen; of dat daar via de kruipruimte onder extra gaan isoleren.

Ook een aantal offertes opgevraagd voor diverse vloeren; het is geen goedkope klus als ik het zo zie. Ik oriënteer mij ook nog even of het te doen is om het zelf te plaatsen. Alleen de aansluiting op de fundering is wel essentieel denk ik; daarom wat twijfels.

Ik neig naar een broodjesvloer met plaatmateriaal of een cassettevloer.

• D-e-n
Betonvloer met kruipruimte? Als die betonvloer geen betonrot of iets dergelijks heeft en je kunt van onderaf isoleren zie ik geen reden die er uit te halen. Dat is bij een vloer met kruipruimte nog niet zo simpel.

• Pieter2
D-e-n schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:46:
Betonvloer met kruipruimte? Als die betonvloer geen betonrot of iets dergelijks heeft en je kunt van onderaf isoleren zie ik geen reden die er uit te halen. Dat is bij een vloer met kruipruimte nog niet zo simpel.
Betreft inderdaad een betonvloer met kruipruimte; niks vreemd te zien. De kruipruimte is ook kurkdroog gelukkig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee