Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barenzo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 11:32
Mijn situatie
Mijn tuinman heeft op basis van een laag voltage kabel mijn tuin voorzien van punten waar ik lampen zou kunnen aansluiten. Nu heb ik een hele bups Philips HUE lampen gekocht. Het principe van Philips HUE is dat je nog geen kabel hebt liggen en dat je alle lampen met de bijgeleverde Philips HUE kabel doorlust.
Ik wil natuurlijk de gelegde kabel gebruiken om de Philips HUE (24V) lampen op aan te sluiten.

Afbeeldingen
Dit is het principe van de kabel die er nu ligt (gebaseerd om lampen van 'InLite' eraan te "prikken").
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo2fBJ6aEDhp1EsZSzbv4EW4RfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lbwPJR8Tfs3fcyfxBgNPtGmo.jpg?f=user_large

Dit zijn de connectoren van Philips HUE. Probleem: het mannetje van Philips HUE sluit niet aan op het vrouwtje van de InLite "prikconnector".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmSCpEJJiExiJXGqo0jxf4m5iSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQePzjYmsT5O376qKBABROzX.jpg?f=user_large

Mijn vraag aan jullie
Is er een slimme oplossing om op de bestaande tuinkabel toch Philips HUE lampen aan te sluiten? Enige optie die ik zie, is om met waterdichte kroonsteentjes te gaan prutsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asUgm5Bkm36T6CDcwkmGhZ39r3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LERvRNlL4WIjvLFYPPRUqqY8.jpg?f=user_large

_/-\o_ Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordir
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 13:29
Hoi barenzo,

Ik ben heel benieuwd of dit jou lukt op de bestaande Kabel van in-lite.
Ik zit er zelf ook aan te denken maar misschien heb je het inmiddels al geprobeerd.
Hoor graag of dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Ook heel benieuwd of het gelukt is. Hier zelfde situatie. In-lite kabel ligt er, maar heb voorkeur voor Hue. Inlite mogelijkheden vallen me bar tegen: smarthub geen wifi, niet dimbaar, geen kleuren en duur.

Waterdichte gietmof misschien betrouwbaarder dan de kroonsteen uit jouw plaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barenzo
Hoi, tijd niet gereageerd, maar het is perfect gelukt. Advies is om met een waterdichte lasdoos (gietmofpakket) te werken. Ik had geen ervaring, maar het was erg simpel allemaal.

Van te voren bepalen waar je welke verlichting wilt
  1. In-Lite kabel doorknippen en strippen.
  2. Philips Hue kabel aan een kant doorknippen en strippen.
  3. In de lasdoos met Wago lasklemmen de verbinding maken.
  4. Optioneel: je kan eventueel een nieuwe aftakking maken, maar dit kun je ook doen met de HUE t-connector.
  5. De giethars in de lasdoos gieten.
Dit doe je dus opnieuw als je weer van Philips Hue naar InLite moet gaan.
Zo heb ik aardig wat waterdichte lasdozen moeten gebruiken, maar uiteindelijk werkt het allemaal wel.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Barenzo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:41:
Hoi, tijd niet gereageerd, maar het is perfect gelukt. Advies is om met een waterdichte lasdoos (gietmofpakket) te werken. Ik had geen ervaring, maar het was erg simpel allemaal.

Van te voren bepalen waar je welke verlichting wilt
  1. In-Lite kabel doorknippen en strippen.
  2. Philips Hue kabel aan een kant doorknippen en strippen.
  3. In de lasdoos met Wago lasklemmen de verbinding maken.
  4. Optioneel: je kan eventueel een nieuwe aftakking maken, maar dit kun je ook doen met de HUE t-connector.
  5. De giethars in de lasdoos gieten.
Dit doe je dus opnieuw als je weer van Philips Hue naar InLite moet gaan.
Zo heb ik aardig wat waterdichte lasdozen moeten gebruiken, maar uiteindelijk werkt het allemaal wel.

Succes!
Wat tof dat het gelukt is. Heb je toevallig wat foto's? Ik wil deze operatie hier in de tuin ook gaan doen, dus vandaar!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barenzo
DennusB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...] Wat tof dat het gelukt is. Heb je toevallig wat foto's? Ik wil deze operatie hier in de tuin ook gaan doen, dus vandaar!
Foto vanaf stopcontact buiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9Rf1eJiB_Ndzsyox2pF0jqF01Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6JQxEDKqkynCK3zzfQOp2qfy.png?f=fotoalbum_large

Foto van de 2e verdeeldoos in de tuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeJyVKr4aP1m1k0YBfxX6FlEUao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcOO25VVphT7aO7Gu3RXJCBR.png?f=fotoalbum_large

Foto van een (werkende) Philips Hue Lily spot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhuekZgVzCXAJGJ0yLLqrOqp3mc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QFNwDrpxYoUqtFRsvbCFv0Ik.png?f=fotoalbum_large

Overige opmerkingen
- Afstand van de kabel blijkt niet zo gek veel uit te maken. In totaal bij mij denk ik 30 meter kabel, met (helaas) 4 verdeeldozen, en alles werkt. Ik heb geen idee of er een max aan de lengte kabel zit.
- De gietmof van Attema vond ik het meest prettig werken
- Helaas geen foto van een doorgeknipte HUE kabel, maar die heeft gewoon een blauwe en bruine ader. Gewoon knippen dus!

[ Voor 7% gewijzigd door Barenzo op 31-10-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Barenzo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Foto vanaf stopcontact buiten
[Afbeelding]

Foto van de 2e verdeeldoos in de tuin
[Afbeelding]

Foto van een (werkende) Philips Hue Lily spot
[Afbeelding]

Overige opmerkingen
- Afstand van de kabel blijkt niet zo gek veel uit te maken. In totaal bij mij denk ik 30 meter kabel, met (helaas) 4 verdeeldozen, en alles werkt. Ik heb geen idee of er een max aan de lengte kabel zit.
- De gietmof van Attema vond ik het meest prettig werken
- Helaas geen foto van een doorgeknipte HUE kabel, maar die heeft gewoon een blauwe en bruine ader. Gewoon knippen dus!
Dit is top, dankjewel. Online lees ik veel over het aanhouden van de juiste polarisatie van de kabel (+ en -), heb jij daar nog aandacht aan besteed? Ik heb geen idee of Lily ook bruin/blauw heeft namelijk

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barenzo
DennusB schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:24:
[...] Online lees ik veel over het aanhouden van de juiste polarisatie van de kabel (+ en -), heb jij daar nog aandacht aan besteed? Ik heb geen idee of Lily ook bruin/blauw heeft namelijk
Lily heeft gewoon bruin/blauw. En ja, je moet wel even rekening houden dat je consequent dezelfde kabel doorlust.

Bijvoorbeeld: op de InLite kabel staat op 1 van de aders een tekst. Voor mij was ader met tekst = bruine ader. Als je die met een lasklem verbindt aan de bruine ader van de Hue, dan moet je dat consequent toe passen door heel je tuin. Bij mij tot 2 keer toe fout gegaan door niet goed op te letten. Kom je gauw genoeg achter, want de lampen werken dan niet.

Tip: probeer de lamp eerst uit voordat je de giethars erin giet :P

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Barenzo op 03-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordir
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 13:29
Ik neem aan dat je de lamp dan ook via de hue app kan besturen dan?
Kleuren kan veranderen.
Heb je ook een lichtsensor van Inlite erop zitten?
Werkt dit allemaal vlekkeloos?
Pagina: 1