Ubuntu 18.04 upgraden of vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
In mei 2018 heb ik Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd op mijn werk desktop (Dell). Wat initiële configuratie gedaan en gaan met die banaan. In de loop der jaren heb ik natuurlijk onmeuiig veel dingen aangepast waarvan ik natuurlijk niet nauwkeurig een lijstje heb bijgehouden...

In de eerste corona lockdown kreeg ik een oude laptop in mijn handen gedrukt om thuis te werken. Daar heb ik toen ook 18.04 op geïnstalleerd en dat werkte prima. Toen 20.04.1 uitkwam heb ik op de upgrade knop geramd op de laptop en daar heb ik tot op heden nog steeds spijt van. MySQL/MariaDB wilde niet meer, ik had ineens 2 file managers en ik heb nog wel meer gedoe gehad. Pas na 1-2 maanden had ik weer een systeem waar ik min of meer tevreden over was. Speelde ook mee dat ik de laptop niet heel veel gebruikte dus geen zin had om er dagen in te investeren, ik moest gewoon aan de slag kunnen.

Het heeft me wel tegengehouden om de desktop te upgraden. Daar moet ik productief op zijn, het draait stabiel en dat wil ik zo houden.

Het einde van de support van 18.04 komt inmiddels wel in zicht, dus heel veel langer kan ik het niet meer uitstellen. Wat is nu de juiste beslissing? Internet is verdeeld, sommigen zeggen dat je echt niet moet willen upgraden, anderen zeggen juist dat je vooral niet moet herinstalleren...

Wat zijn jullie ervaringen?

En vragen naar de bekende weg (maar ik doe het toch :p ): die desktop is nu 6 jaar oud. Op afzienbare termijn mag dat apparaat ook wel eens vervangen worden. Is het raadzaam nog even uit te zingen na de verlopen support of is dat een heel slecht idee?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ubuntu 18.04 was wel een beetje een uitzondering: ik heb heel serieus geprobeerd om te upgraden van 16.04 naar 18.04 maar dat is nooit goed gelukt, uiteindelijk heb ik deze versie maar helemaal overgeslagen. Alle andere upgrades (12.04 -> 14.04 -> 16.04 -> 20.04 -> 22.04) lukten uiteindelijk vrijwel probleemloos.

Een nieuwe computer kopen omdat de oude 6 jaar oud is, is tegenwoordig onzin. Wat je wel zou kunnen doen is een nieuwe installatie maken op een nieuwe SSD. Als je dan ooit iets mist zet dan zet je die oude harddisk er weer in om terug te zoeken hoe je dat gedaan had.

Er zijn veel manieren om te achterhalen wat je in het verleden veranderd hebt in de configuratie, zeker bij Ubuntu versies vanaf 18. Zo heb je bijvoorbeeld:

Bash:
1
sudo debsums -ce

dan maakt hij een lijstje van configuratiebestanden die jij met de hand veranderd hebt ten opzichte van de defaultversie in de repository. Je kunt ook een lijstje opvragen van de packages die je handmatig geïnstalleerd hebt (ander topic op Tweakers) en dan maak je een vliegende start met je nieuwe installatie.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Daarnaast, maak een backup van je huidige installatie.

Of slimmer, koop een extra SSD die je schoon installeert en inricht op een manier waar jij mee tevreden bent (met tips hierboven).

Als het echt mis gaat, kun je nog vanaf de oude SSD booten. En je kan bestanden makkelijk overzetten naar 'je nieuwe systeem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die desktop gebruik je dus op je werk? Dan zal de IT afdeling die vast binnenkort gaan vervangen, want uitval van apparatuur kan altijd gebeuren. Dus neem even contact op met je IT afdeling of daar al plannen voor zijn.
Hebben ze die niet, dan is een backup maken en herinstalleren de te nemen stap.

Met Ubuntu heb ik nooit goede ervaringen gehad als het om upgrades gaat. Nou was dat wel altijd naar tussen releases, niet van LTS naar LTS. Neemt niet weg dat van 18.04 naar een meer recente LTS zoals 22.04 toch wel wat veranderingen geeft.

Als je je desktop toch opnieuw gaat installeren zou je kunnen kijken naar een andere distro, uiteraard als je dat wilt, die wat beter is met upgrades. Bedenk ook dat Ubuntu tegenwoordig veel meer met snap packages doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik voel een wellus/nietus topic aankomen. Dit onderwerp is ook niet bepaald nieuw. ;)
Anyway, ik heb zelf ook slechte ervaringen met Ubuntu upgrade; lukt bij mij nooit. Ik doe altijd een schone installatie.
Maar dan zijn er ook tweakers bij wie de upgrade wel goed gaat en die zullen je dus wat anders adviseren.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:28:
Die desktop gebruik je dus op je werk? Dan zal de IT afdeling die vast binnenkort gaan vervangen, want uitval van apparatuur kan altijd gebeuren. Dus neem even contact op met je IT afdeling of daar al plannen voor zijn.
Hebben ze die niet, dan is een backup maken en herinstalleren de te nemen stap.
Mijn ervaring is dat het vervangen wordt als het stuk gaat of onwerkbaar wordt. IT vervangt alleen na goedkeuring directie. Nu werkt de boel op zich nog, maar ik zit aan de limiet van mijn geheugen en werk met een 6th gen core i5. Kan vast nog wel even maar aan alles komt een eind natuurlijk.
Als je je desktop toch opnieuw gaat installeren zou je kunnen kijken naar een andere distro, uiteraard als je dat wilt, die wat beter is met upgrades. Bedenk ook dat Ubuntu tegenwoordig veel meer met snap packages doet.
Ja, snaps heb ik eerder zoveel mogelijk vervangen door .deb packages. Geen idee hoe lang dat nog werkbaar blijft.
Op zich ben ik wel comfortabel met Ubuntu, weet er mijn weg en er is veel documentatie over. Maar inderdaad, ik ben niet kapot van snaps. Hoe doen Mint en Elementary OS dat eigenlijk?

Uiteindelijk is het voor mij belangrijk dat ik:
  • Phpstorm kan draaien
  • een aantal lokale servers kan draaien
  • Legacy versies van PHP en MariaDB kan draaien
  • Kan werken met dingen als Teams, Exchange, etc
  • Mijn Asus Bluetooth dongle weer aan de praat krijg voor mijn toetsenbord (was best een gedoe ooit om een driver te compileren)
En natuurlijk default applicaties als LibreOffice, Firefox, chrome/chromium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tjolk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:56:
[...]
Mijn ervaring is dat het vervangen wordt als het stuk gaat of onwerkbaar wordt. IT vervangt alleen na goedkeuring directie. Nu werkt de boel op zich nog, maar ik zit aan de limiet van mijn geheugen en werk met een 6th gen core i5. Kan vast nog wel even maar aan alles komt een eind natuurlijk.
Ik heb recent een nieuwe pc gekocht en gebouwd, maar daarvoor had ik nog een AMD FX-8150 (draait nog prima, staat boven) en een i5 3750T (vervangen door de nieuwe pc). An sich deed die Intel het nog prima, was wel merkbaar langzamer maar niet op zo'n manier dat het frustrerend was. Als je tegen de beperkingen van het geheugen aan loopt is het wel een idee om een balletje op te gooien voor vervanging.
[...]

Ja, snaps heb ik eerder zoveel mogelijk vervangen door .deb packages. Geen idee hoe lang dat nog werkbaar blijft.
Op zich ben ik wel comfortabel met Ubuntu, weet er mijn weg en er is veel documentatie over. Maar inderdaad, ik ben niet kapot van snaps. Hoe doen Mint en Elementary OS dat eigenlijk?
Die maken zelf hun packages en zetten deze in hun repo, waarbij ze die van Ubuntu overrulen. Mint en Elementary, evenals Pop_OS zijn wel op Ubuntu gebaseerd en zullen dus dezelfde nukkigheden hebben mbt upgrades. Als ze dat zelf al aanbieden uiteraard.
Uiteindelijk is het voor mij belangrijk dat ik:
  • Phpstorm kan draaien
  • een aantal lokale servers kan draaien
  • Legacy versies van PHP en MariaDB kan draaien
  • Kan werken met dingen als Teams, Exchange, etc
  • Mijn Asus Bluetooth dongle weer aan de praat krijg voor mijn toetsenbord (was best een gedoe ooit om een driver te compileren)
En natuurlijk default applicaties als LibreOffice, Firefox, chrome/chromium
Nou weet ik toevallig dat phpstorm zelf een tarball is of een snap package, dus dat zal wel op elke distro kunnen werken.

Teams wordt straks een PWA, dus je hebt alleen maar een compatible browser nodig en klaar.
Exchange gaat bij mij iig via Evolution, doet het prima. En anders is er nog OWA. Voor LO moet je echt moeite doen om het niet standaard beschikbaar te hebben in de repo.

Voor de rest pak je Docker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Tjolk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:56:
...
...
Mint werkt in principe met debs, maar heeft ook flathub geïntegreerd in de software manager. Dus als je die manager gebruikt is het eventjes opletten dat je de bron pakt die je hebben wilt. Snaps staan standaard uit.

Mint heeft ook erg prettig voorzien in de "herinstallatie" upgrade methode; met de backup-tool maak je in een handomdraai een lijstje van de geïnstalleerde software die je in de nieuwe installatie kan importeren. Een overblijfsel uit de tijd dat ze de distro-upgrades ontraadden.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 01-02-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Nou, ik heb maar eens de minder kritische laptop geüpgraded via de ingebakken methode, en dat ging eigenlijk best prima :)
Firefox is wel vervangen door een snap, maar de snelheid daarvan is wel een stuk beter geworden merk ik. Kon je vroeger echt een paar tellen wachten voordat ie startte, nu is dat binnen een seconde. Valt me niet tegen.

Even voor de zekerheid:
Van 18.04 naar 20.04 was irritant
Van 20.04 naar 22.04 ging soepel

Wat kan ik redelijkerwijs verwachten als ik van 18.04 naar 22.04 ga? Gaat dat 'via' 20.04 of direct? En gebruikt dat dan de updater van 18.04 of van 22.04?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tjolk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:55:
Wat kan ik redelijkerwijs verwachten als ik van 18.04 naar 22.04 ga? Gaat dat 'via' 20.04 of direct? En gebruikt dat dan de updater van 18.04 of van 22.04?
Volgens mij moet je altijd approven voor de upgrade start en laat Ubunutu het altijd zien welke versie het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Oh ok haha, ik heb die te vaak weggeklikt.
Andere vraag wel: ik heb voor mijn bluetooth dongle een driver moeten compileren. Echt geen idee meer hoe ik dat precies gedaan heb, maar die ik voor 18.04 had, zal ook werken op 22.04 toch? Kan ik die ergens 'veilig stellen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de broncode hebt, kan het werken. Maar dat is geen garantie, want er is behoorlijk wat verandert aan de kernel en je hebt ook ge maken met nieuwere versies van gcc.

Je hebt 3 mogelijkheden:
- Compilen is niet meer nodig, het is upstream beschikbaar in de kernel;
- Compilen is nodig en werkt zonder problemen;
- Compilen is nodig maar doet het niet meer door veranderingen in de componenten.

Oh, het snel wegklikken van meldingen gaat je nog eens je systeem kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:36:
Als je de broncode hebt, kan het werken. Maar dat is geen garantie, want er is behoorlijk wat verandert aan de kernel en je hebt ook ge maken met nieuwere versies van gcc.

Je hebt 3 mogelijkheden:
- Compilen is niet meer nodig, het is upstream beschikbaar in de kernel;
- Compilen is nodig en werkt zonder problemen;
- Compilen is nodig maar doet het niet meer door veranderingen in de componenten.
Hmmm... Fingers crossed dan...

Edit: het gaat om deze: uitvoering: ASUS USB-BT500
Oh, het snel wegklikken van meldingen gaat je nog eens je systeem kosten. ;)
Oh ik klik niet zomaar van alles weg hoor. Maar iedere week dezelfde melding over een upgrade die beschikbaar is die ken ik wel. Dat ene cijfertje verschil skipt mijn brein dan

[ Voor 7% gewijzigd door Tjolk op 05-02-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor de Bluetooth USB dongle zou ik eerlijk gezegd gewoon een nieuwe kopen die werkt zonder drivers; ik heb ooit via E-bay een goede gekocht voor nauwelijks meer dan de prijs van een postzegel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Ik heb (volgens mij) exact dezelfde liggen en die werkte afgelopen jaar out of the box met Endeavour, Pop!_OS en Mint. Ik gok dat de drivers nu ergens in de kernel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-07 20:14

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Gewoon zorgen dat je een goede backup hebt, en dan gaan (met of zonder banaan, dat maakt me niet uit). De afgelopen week heb ik elke dag wel een paar servers geüpgradet van Ubuntu 18.04 naar 22.04, en heb er daarom ook een script voor geschreven, waardoor alles vanzelf gaat, en de volledige upgrade in een uur gebeurd is. Ik kwam (tijdens het schrijven van het script, wat dus nog enige verbetering nodig had) slechts één keer in een dependency hell terecht, maar dat was een kwestie van image terugzetten, script aanpassen en nog een keer doen. Mocht je het interessant vinden, hier het script:
#!/bin/bash
# Script om Ubuntu 18.04 te upgraden naar 22.04
# Geschreven door Martin Meijerink, feb. 2023
log()
{
  arg="$*"
  test "${arg:0:1}" = "+" && /usr/local/misc/alert "${arg:1}"
  test "${arg:0:1}" = "!" && /usr/local/misc/alarm "${arg:1}"
  arg="${arg#+}"
  arg="${arg#!}"
  echo >>/var/log/upgrade.log "$(date +%Y-%m-%d\ %T) $(hostname): $arg"
  echo "$(date +%Y-%m-%d\ %T) $(hostname): $arg"
}

deel1()
{
  log "+START upgrade 18.04 --> 22.04"
  service mysql stop
  rm /etc/apt/sources.list.d/*
# python-minimal (wat oa. fvoor MySQL Workbench wordt gebruikt) wordt door 2x.04 niet ondersteund,
# en heeft tot gevolg dat de installatie wordt afgebroken, daarom verwijderen we deze:
  log "  python-minimal wordt verwijderd"
  apt-get remove python-minimal -y
# ook mysql kan problemen geven, dus die verwijderen we
# (installeren we in deel 4 opnieuw, met behoud van alle data)
  if test -e /etc/mysql/my.cnf;then
    log "  mysql wordt verwijderd"
    apt-get remove mysql-client mysql-server -y
  fi
  if apt-get update -y;then
    log "  Deel 1a: apt-get update voltooid"
    if apt-get upgrade -y;then
      log "  Deel 1b: apt-get upgrade -y voltooid"
      if apt-get autoremove -y;then
        log "  Deel 1c: apt-get autoremove -y voltooid"
        if apt-get dist-upgrade -y;then
          log "  Deel 1d: apt-get dist-upgrade -y voltooid"
          /usr/local/misc/alert "Upgrade Deel 1 voltooid, server wordt gereboot"
          touch /root/deel1.done
          echo "Upgrade Deel 1 voltooid, server wordt gereboot"
          reboot
          exit
        else
          log "!  Deel 1d: apt-get dist-upgrade -y ging niet goed"
          exit
        fi
      else
        log "!  Deel 1c: apt-get autoremove -y ging niet goed"
        exit
      fi
    else
      log "!  Deel 1b: apt-get upgrade -y ging niet goed"
      exit
    fi
  else
    log "!  Deel 1a: apt-get update ging niet goed"
    exit
  fi
}

deel2()
{
  log "+  Upgrade Deel 2 gestart"
  if do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive;then
    log "  Deel 2: do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive voltooid"
    /usr/local/misc/alert "Upgrade Deel 2 voltooid, server wordt gereboot"
    touch /root/deel2.done
    echo "Upgrade Deel 2 voltooid, server wordt gereboot"
    reboot
    exit
  else
    log "!  Deel 2: do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive ging niet goed"
    exit
  fi
}

deel3()
{
  log "+  Upgrade Deel 3 gestart"
  if apt-get update -y;then
    log "  Deel 3a: apt-get update voltooid"
    if apt-get upgrade -y;then
      log "  Deel 3b: apt-get upgrade -y voltooid"
      if apt-get autoremove -y;then
        log "  Deel 3c: apt-get autoremove -y voltooid"
        if apt-get dist-upgrade -y;then
          log "  Deel 3d: apt-get dist-upgrade -y voltooid"
          if do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive;then
            log "  Deel 3e: do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive voltooid"
            /usr/local/misc/alert "Upgrade Deel 3 voltooid, server wordt gereboot"
            touch /root/deel3.done
            echo "Upgrade Deel 3 voltooid, server wordt gereboot"
            reboot
            exit
          else
            log "!  Deel 3e: do-release-upgrade -f DistUpgradeViewNonInteractive ging niet goed"
            exit
          fi
        else
          log "!  Deel 3d: apt-get dist-upgrade -y ging niet goed"
          exit
        fi
      else
        log "!  Deel 3c: apt-get autoremove -y ging niet goed"
        exit
      fi
    else
      log "!  Deel 3b: apt-get upgrade -y ging niet goed"
      exit
    fi
  else
    log "!  Deel 3a: apt-get update ging niet goed"
    exit
  fi
}

deel4()
{
  log "+  Upgrade Deel 4 gestart"
  if test -e /etc/mysql/my.cnf;then
    apt-get install mysql-server -y --assume-no
  fi
# nog ff zorgen dat root@andereserver nog steeds verbinding kan maken met mysqlserver:
  if test -e /etc/mysql/mysql.conf.d/mysqld.cnf;then
    sed -i 's/^bind-address/#bind-address/g' /etc/mysql/mysql.conf.d/mysqld.cnf
    sed -i 's/^mysqlx-bind-address/#mysqlx-bind-address/g' /etc/mysql/mysql.conf.d/mysqld.cnf
    service mysql restart
  fi
#  test -e /usr/local/misc/startwebserver.sh && /usr/local/misc/startwebserver.sh
  log "+EINDE upgrade 18.04 --> 22.04, server is klaar voor gebruik."
#  gawk -i inplace '!/upgrade.sh/' /etc/rc.local
#  ln -sf bash /bin/sh
  echo "Upgrade voltooid!"
  rm /root/deel?.done
  chmod -x ./upgrade.sh
}

test -e /root/deel1.done || deel1
test -e /root/deel2.done || deel2
test -e /root/deel3.done || deel3
deel4

Enige uitleg:
  • het script bestaat uit 4 delen, je start het script gewoon door het hele blok in een bestand te zetten (upgrade.sh), executable te maken (chmod +x upgrade.sh), en ./upgrade.sh in te tikken (als root). Tussendoor wordt de server gereboot, daarna log je gewoon weer in en tik je weer ./upgrade.sh in, script houdt zelf bij welk deel aan de beurt is
  • staat de server remote; geen probleem, je kan alles gewoon via ssh doen, de verbinding wordt niet zomaar verbroken (alleen bij de reboots)
  • alert en alarm zijn twee hulpscripts die een bericht sturen naar mijn telefoon (met Pushover), maar die zitten er niet bij, mag je zelf wat leuks van maken
  • alles wordt gelogd, zodat je het nog eens kan nakijken als het stopt (vooral handig bij het simultaan upgraden van meerdere servers)
  • als mysqlserver was geïnstalleerd, wordt deze verwijderd, en na afloop ook weer opnieuw geïnstalleerd
  • gaat er toch iets fout, dan stopt het script netjes (en mag je het zelf oplossen)

[ Voor 0% gewijzigd door MartinMeijerink op 05-02-2023 20:00 . Reden: typo ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aardig, maar ik ben gestopt met lezen van het script nadat je klakkeloos sources.list.d leeggooit zonder melding of wat dan ook. Hernoem op z'n minst de bestanden, want je weet niet wat er specifiek nog aanwezig is. Want stel dat je dit nou draait op een systeem dat MSSQL draait, heb je mooi geen repo meer waar deze in is te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-07 20:14

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Beter zou idd iets als 'mkdir -p /trash;mv /etc/apt/sources.list.d/* /trash/' o.i.d. zijn geweest, helemaal mee eens eigenlijk, maar dit script was ook alleen maar bedoeld voor enkele serverparks die ik beheer, en waarvan ik precies weet wat er op de machines staat (en waar ook de backups goed geregeld zijn; mocht ik toch een keer een bestandje missen, dan mount ik gewoon het vmdk volume uit de backup, om het daar weer uit te vissen).
Het script was ook eigenlijk niet voor publicatie bedoeld, en daarom in quick-n-dirty geschreven, en ik had het ook al wel een beetje aangepast voor tweakers, maar vond het zo ook wel genoeg :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb net allerlei virtuele computers van werk van 18.04 naar 22.04 geupdate, probleemloos. Moet er nog eentje doen, en alles loopt gewoon goed.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Het is uiteindelijk allemaal prima gelukt via de GUI. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
In het verleden stopte ik bij een afgelopen versie er een nieuwe disk in en begon met een verse disk en nieuwe instal. (wel even username en PW en wachtwoordzin er opschrijven)
Dit omdat de laptop nog wel langer mee kan dan de disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Het zal je verbazen, maar ik heb geen nieuwe disks slingeren hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Volgende keer kun je testen middels docker. Maar ik zou gewoon een base systeem installeren (Ubuntu/debian) en dan docker installeren en met docker compose je linux omgeving installeren. Iets nieuws, toevoegen en zorgen dat ie in je docker image boot automatisch. Zo kun je ook mooi andere packages installeren en mysql een eigen image geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Waarom zou ik me die extra moeite op de hals halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Upgraden is altijd een risico. Elk systeem is na een jaar gebruik volledig uniek.

Wat voor mij al jaren werkt:
- 3 partities. root ( / ), swap en /home.
- Elke upgrade is voor mij een schone install.
- Ik installeer het nieuwe systeem op de root-partitie. Die wordt ook geformatteerd.
- de home-partitie wordt aan het systeem toegevoegd als /home en wordt niet geformatteerd.

Resultaat: een schone installatie qua programmatuur, maar alle bestanden en user-instellingen zijn perfect blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gewoon een btrfs snapshot maken van je /, terugrollen indien nodig :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
Heeft 18.04 niet een 10 jaar periode? Ja van 5 jaar weet ik, maar volgens mij is er nog een extra 5 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Ja, je kunt wel nog via een bepaalde manier extra security patches krijgen, maar dat moet je eigenlijk niet willen tenzij je ECHT niet over kunt. Dat is voor een desktop of laptop nooit het geval eigenlijk. Je loopt dan geheid tegen problemen aan met software die geen rekening meer houdt met die oude paketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:59
Hahaha...
Zelf heb ik bijna nooit problemen met de upgrade.
Al sinds 12.04, nu tot 22.04.

Maar ik heb veel verschillende gebruikers gezien die hun installatie op verschillende manieren behandelen (mishandelen).
Als ik dan dit lees
Tjolk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:51:
... In de loop der jaren heb ik natuurlijk onmeuiig veel dingen aangepast waarvan ik natuurlijk niet nauwkeurig een lijstje heb bijgehouden...
kan ik met goed voorstellen dat een upgrade moeilijk wordt.

Zelf probeer ik met zoveel mogelijk te houden aan officiele Ubuntu aanpassingen (via package manager, via PPAs) en als ik echt iets onmeuiig moet doen, dan liever in userspace, zodat een Ubuntu upgrade daar niet door wordt beinvloed.
Maar ja, ga je met de hand van alles en nog wat compileren en buiten je userhome installeren.... dan weet Ubuntu zelf ook niet wat er gebeurd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
Top. Maar dat voegt weinig toe aan iets wat 5 jaar geleden gebeurd is...

Pagina: 1