Beste tweakers.
Heb jullie hulp nodig.
Heb afgelopen maand deze machine gebouwd.
Heb inmiddels 3 keer een onverwachte reboot gehad.
Dit is net of je stroom even weg is, valt uit en reboot eigenlijk vrijwel direct.
Dacht misschien is de voeding stuk aan het gaan ofzo? Maar lijkt me sterk. Is ook net nieuw.
Zit er nu wel aan te denken om er nog eentje te kopen en op die manier testen.
Heb wel nog een oudere voeding, maar die is al 8 jaar oud. Weet niet of ik dat moet proberen.
Gisteren bijna 12 uur de pc aan gehad, en opeens vlak voordat ik wilde slapen liep hij eigenlijk constant vast in windows. Eigenlijk op een moment dat ik gewoon aan het browsen was. Gewoon bevriezen kon verder niks.
Windows 10 machine met de laatste updates.
Wat ik al geprobeerd heb:
CPU temp is 40 graden, de koeler houdt hem rond deze waarde.
Windows logs (loopt vast als ik daarmee bezig ben)
XMP uitgeschakeld
Bios reset
Wat ik straks ga doen:
Kijken of machine wel in bios aan blijft.
Bios Update indien aanwezig
Memtest
Bekabeling nalopen
NVME drive eruit halen, testen met schone windows installatie via ssd.
Nu ga ik natuurlijk vandaag verder met zoeken. Maar wil even kijken of jullie tips hebben.
Lees veel over instabiele machines met Alder Lake, maar wil jullie ervaringen ook hebben.
Ben erg bang dat ik nu een hele dure pc heb die niet stabiel is, wat moet ik doen?
Heb bijvoorbeeld geen extra ddr5 setje om mee te testen.
Heb jullie hulp nodig.
Heb afgelopen maand deze machine gebouwd.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 457,84 | € 457,84 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI | € 549,- | € 549,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit | € 189,90 | € 189,90 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken Z73 RGB - White Edition | € 309,- | € 309,- |
1 | Ventilatoren | Lian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Wit, 120mm | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-64 | € 287,79 | € 287,79 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 1000W | € 193,25 | € 193,25 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 52,66 | € 52,66 |
1 | Externe HDD/SSD behuizingen | LC-Power LC-DOCK-C Zwart | € 44,65 | € 44,65 |
Totaal | € 2.178,99 |
Heb inmiddels 3 keer een onverwachte reboot gehad.
Dit is net of je stroom even weg is, valt uit en reboot eigenlijk vrijwel direct.
Dacht misschien is de voeding stuk aan het gaan ofzo? Maar lijkt me sterk. Is ook net nieuw.
Zit er nu wel aan te denken om er nog eentje te kopen en op die manier testen.
Heb wel nog een oudere voeding, maar die is al 8 jaar oud. Weet niet of ik dat moet proberen.
Gisteren bijna 12 uur de pc aan gehad, en opeens vlak voordat ik wilde slapen liep hij eigenlijk constant vast in windows. Eigenlijk op een moment dat ik gewoon aan het browsen was. Gewoon bevriezen kon verder niks.
Windows 10 machine met de laatste updates.
Wat ik al geprobeerd heb:
CPU temp is 40 graden, de koeler houdt hem rond deze waarde.
Windows logs (loopt vast als ik daarmee bezig ben)
XMP uitgeschakeld
Bios reset
Wat ik straks ga doen:
Kijken of machine wel in bios aan blijft.
Bios Update indien aanwezig
Memtest
Bekabeling nalopen
NVME drive eruit halen, testen met schone windows installatie via ssd.
Nu ga ik natuurlijk vandaag verder met zoeken. Maar wil even kijken of jullie tips hebben.
Lees veel over instabiele machines met Alder Lake, maar wil jullie ervaringen ook hebben.
Ben erg bang dat ik nu een hele dure pc heb die niet stabiel is, wat moet ik doen?
Heb bijvoorbeeld geen extra ddr5 setje om mee te testen.
[Voor 7% gewijzigd door elan op 29-01-2023 09:46]