Toon posts:

Nieuwe Pc random Crash /Freeze

Pagina: 1
Acties:

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 21:03
Beste tweakers.

Heb jullie hulp nodig.
Heb afgelopen maand deze machine gebouwd.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 457,84€ 457,84
1MoederbordenASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI€ 549,-€ 549,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 189,90€ 189,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 309,-€ 309,-
1VentilatorenLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Wit, 120mm€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-64€ 287,79€ 287,79
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 1000W€ 193,25€ 193,25
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 52,66€ 52,66
1Externe HDD/SSD behuizingenLC-Power LC-DOCK-C Zwart€ 44,65€ 44,65
Totaal€ 2.178,99

Heb inmiddels 3 keer een onverwachte reboot gehad.
Dit is net of je stroom even weg is, valt uit en reboot eigenlijk vrijwel direct.
Dacht misschien is de voeding stuk aan het gaan ofzo? Maar lijkt me sterk. Is ook net nieuw.
Zit er nu wel aan te denken om er nog eentje te kopen en op die manier testen.

Heb wel nog een oudere voeding, maar die is al 8 jaar oud. Weet niet of ik dat moet proberen.

Gisteren bijna 12 uur de pc aan gehad, en opeens vlak voordat ik wilde slapen liep hij eigenlijk constant vast in windows. Eigenlijk op een moment dat ik gewoon aan het browsen was. Gewoon bevriezen kon verder niks.

Windows 10 machine met de laatste updates.

Wat ik al geprobeerd heb:

CPU temp is 40 graden, de koeler houdt hem rond deze waarde.
Windows logs (loopt vast als ik daarmee bezig ben)
XMP uitgeschakeld
Bios reset

Wat ik straks ga doen:
Kijken of machine wel in bios aan blijft.
Bios Update indien aanwezig
Memtest
Bekabeling nalopen
NVME drive eruit halen, testen met schone windows installatie via ssd.

Nu ga ik natuurlijk vandaag verder met zoeken. Maar wil even kijken of jullie tips hebben.
Lees veel over instabiele machines met Alder Lake, maar wil jullie ervaringen ook hebben.

Ben erg bang dat ik nu een hele dure pc heb die niet stabiel is, wat moet ik doen?

Heb bijvoorbeeld geen extra ddr5 setje om mee te testen.

[Voor 7% gewijzigd door elan op 29-01-2023 09:46]

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Doe eerst een memtest met (staat in het boot menu):
https://www.system-rescue.org/Download/

Deze duurt meerdere uren.

Je kunt in de manual nog even kijken of je ook op 1 memory stick kunt draaien. Kun je dan nog eens proberen met Windows Logs en kijken of die weer vast loopt...

The Internet connected people all around the world. But also the Village Idiots...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Welke oude voeding heb je?

En heb je er ook een gpu in?
Zo ja welke?

Ik zou al eerste inderdaad memtest draaien.

Welke bios staat er op?

[Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2023 10:18]

• elan
@freaky35 ik heb een 850watt be quiet voeding, die zit nu in mijn reserver systeem. Daar zou ik mee kunnen testen.

Er zit een nieuwe 3070 GPU in, deze zal ik apart nog even testen. GPU's kan ik wisselen.

Zal straks de memtest draaien en kijken of dat werkt. Zover ik kon zien is het geheugen wel compatible met het moederbord. En kingston is een goed merk. Maar voor de zekerheid toch een memtest.

Op het moederbord draait nu versie 2103 zie wel dat er een nieuwe bios is 2204. Dat zal ik straks even updaten, hoop dat de machine dan weer niet uitvalt.

• freaky35
  • Nu online
Krijg je blue screen trouwens en zo welke?

Zorg wel dat je de ME firmware ook update van het moederbord,deze geeft de nodige problemen met de Raptop lake cpu's als je die niet update:

https://www.asus.com/us/m...=ProArt-Z690-CREATOR-WIFI

De ME firmware update moet je doen VOOR de bios update

Had je trouwens dat moederbord al?
Zo ja waarom geen z790 bord?

[Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2023 10:47]

• elan
@freaky35
Krijg geen blue screen, ook geen echte foutmeldingen in de logs voor zover ik kan zien.
Windows loopt vaak vast als ik door de logs heen ga.

Bedankt voor de tip over de ME firmware. Is dat anders dan een bios update? En hoe doe je dat?
(gevonden en is zeker weten een oudere, heb wel al de bios geupdate toen ik ging bouwen maar zeker de ME niet. Ga dat zo als eerste even doen)

Had het moederbord nog niet, deze gekozen vanwege de 8 sata poorten.
De Z790 borden vond ik te duur eigenlijk. Deze was al 550 dus vond het wel genoeg ;-)
Is de z690 slechter dan?

[Voor 14% gewijzigd door elan op 29-01-2023 10:56]

• freaky35
  • Nu online
De z790 is nieuwer en bedoelt voor Raptor lake en is beter zeker in combinatie met ddr5.
Je hebt voor de prijs van dit z690 al een heel goed z790 bord vandaar

In de link die ik je stuurde staat de ME firmware wel en ook hoe je die moet updaten

[Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2023 11:00]

• elan
@freaky35

Dat wist ik. niet dat de z790 echt voor raptor lake is. Ik kan de z690 niet meer omruilen nu natuurlijk.
Lees ook op andere fora dat ddr5 problemen kan geven als het boven 4800mhz komt.

Ben alleen bang dat ik veel geld heb uitgegeven en ik het niet meer werkend krijg :(
Maar ja ga zo als ik thuis ben maar eerst even de ME update draaien. Als dat lukt. Want behalve de spontane reboots, bevroor windows gisteren meerdere keren.

Anders maar even een verse windows installeren om dit te voorkomen.

• freaky35
  • Nu online
elan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:05:
@freaky35

Dat wist ik. niet dat de z790 echt voor raptor lake is. Ik kan de z690 niet meer omruilen nu natuurlijk.
Lees ook op andere fora dat ddr5 problemen kan geven als het boven 4800mhz komt.

Ben alleen bang dat ik veel geld heb uitgegeven en ik het niet meer werkend krijg :(
Maar ja ga zo als ik thuis ben maar eerst even de ME update draaien. Als dat lukt. Want behalve de spontane reboots, bevroor windows gisteren meerdere keren.

Anders maar even een verse windows installeren om dit te voorkomen.
Er word vergeten vaak wat de ondersteunde geheugen snelheid is van de cpu en dat is meen ik ook 4800mhz alles daarboven is een overclock

Edit: ik zie dat dat 5600 is,dan zou dus moeten werken

Wanneer heb je dit bord gekocht?

[Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2023 11:12]

• elan
@freaky35 het geheugen staat standaard op 5600. Moet even zoeken hoe ik dat terug kan zetten anders. Kan dat in het bios?

Dit bord is gekocht op 31-12-2022 dus heb het net een maand nu.
Pc is 2 weken in gebruik geweest, 1 keer eerder een reboot gehad uit het niks ( net als of je een stroom dip hebt) daarna niet meer, dus dacht oh dat is 1 malig.

Nu gister avond een reboot beschreven zoals hierboven, alleen nu loopt de machine ook vast in windows.
Dacht eerst dat het toeval was, maar machine is nu heel instabiel.
Dus denk dat ik straks de NVME drives eruit haal en een ssd aansluit met een verse windows.
Kijken of ik dan in de logs kan komen en de ME update kan doen.

• freaky35
  • Nu online
Ik zou dan eerst het geheugen checken als die zo instabiel is.

• elan
Ga ik zo ook doen, begin daar.

Ga even kijken of de machine in de bios ook een tijdje aan kan blijven zonder vast te lopen.
Zal vanmiddag even een update geven.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• elan
Ben ik weer alvast even met een korte update.

De machine start op gaat naar windows en na ongeveer 4 minuten stop de werking van de muis en toetsenbord.
Zie dat omdat mijn rgb muis uitgaat.
Dit gedrag doet de machine nu ook in de bios, andere muis en tb geprobeerd.

Zou dit niet gewoon het moederbord kunnen zijn? Doet me vermoeden dat er daar wat fout mee is.
Of trek ik nu te snel een conclusie?

• eheijnen
  • Niet online
Kan Mobo (component op het bord stuk) zijn maar ook memory

Eerst memory testen om dat uit te sluiten...

The Internet connected people all around the world. But also the Village Idiots...

• elan
@eheijnen
Wil dat zeker wel testen maar heb geen ander ddr5 setje. Dus dat wordt lastig.

• eheijnen
  • Niet online
met System Rescue CD / memtest86 gaat dit

je kunt ook (zoals al eerder gezegd) kijken of je met 1 stick kunt draaien en vervolgens kijken of het weer fout gaat (Windows Logs volgens jou). Dan de volgende stick.

Sowieso die memtest draaien om het uit te sluiten net zoals met andere componenten...

• elan
Zou heel graag de machine een memtest geven.

Alleen de machine reageert zowel met 1 als 2 sticks geheugen precies hetzelfde.

Start nu op naar bijvoorbeeld de bios en na ongeveer 3 minuten bevriest het systeem

Geen muis, geen toetsenbord, de AOI cooler blijft op een vaste temp staan. RGB stopt helemaal op alle componenten.
Zelfs aan en uit knop reageert niet. Enigste is schakelaar omzetten van voeding.

• eheijnen
  • Niet online
dan is het hoogstwaarschijnlijk het mobo stuk..

• elan
Denk het ook. Wel gek dat zo'n duur mobo zo snel stuk gaat.

Ga morgen even contact opnemen met de webwinkel en kijken wat ze zeggen.

Denk wel dat ik dan probeer om een ander type mobo te krijgen.

• eheijnen
  • Niet online
Kan toch wel gebeuren maar met de betere spullen zie je het minder...

• freaky35
  • Nu online
Check ook de pins in het socket op het moederbord of er niet 1 of meer krom zijn

• elan
Moederbord net gedemonteerd, en geen gebogen pins.
Benieuwd hoe de webwinkel ermee omgaat.

Zie allemaal enge berichten op tweakers en dergelijke, dat er snel gezegd wordt ja gebogen pin dus je eigen risico.

Ga morgen eerst even de klantenservice bellen hoe en wat.
Zal jullie op de hoogte houden.

• freaky35
  • Nu online
Als er geen verbogen pins zijn of beschadigingen dan zal er weinig aan de hand zijn lijkt me.

• elan
Mochten ze die wel vinden heb je denk ik geen garantie?
Zou wel uitermate *** zijn want moederbord was 550.

Maar ja zie het wel. Ik houd jullie op de hoogte.

Heb net ook een test ddr5 setje geheugen gekocht.
Dan kan ik dat later uitsluiten.

• freaky35
  • Nu online
elan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:41:
Mochten ze die wel vinden heb je denk ik geen garantie?
Zou wel uitermate *** zijn want moederbord was 550.

Maar ja zie het wel. Ik houd jullie op de hoogte.

Heb net ook een test ddr5 setje geheugen gekocht.
Dan kan ik dat later uitsluiten.
Ik zou als het mijn bord was deze eerst nakijken en ook foto's maken van de huidige staat.
Dan heb je in elk geval bewijs achter de hand hoe je deze hebt aangeleverd.

Een goede winkel zal het toch wel goed moeten afhandelen lijkt me.

• elan
Ben ik weer, web winkel gebeld en word er niet veel wijzer van.

Kan hem opsturen en dan gaan ze hem onderzoeken.
Die kosten moet ik wel betalen.

Zit er aan te denken om gewoon een ander moederbord te kopen, of alle onderdelen gewoon retour te sturen / te verkopen en een compleet systeem ergens te kopen.
Weet even niet wat wijsheid is.

• eheijnen
  • Niet online
Als het bord aantoonbaar mankementen heeft dan is dit sowieso garantie en mogen ze daarvoor geen kosten berekenen.

Als je het opstuurt zorg er dan voor dat je duidelijk aangeeft wat het probleem is en hoe het zich laat reproduceren.

• elan
Even een update.

Bord opgestuurd en volgens de webwinkel is het geen garantie.
Volgens hen zijn er gebogen pinnentjes. Hier ben ik het niet mee eens.
En de klachten procedure loopt nog.

Heb in de tussentijd een ander moederbord gekocht.
Deze erin gezet. En het probleem lijkt wel erger geworden.
De machine draait stabiel in de bios, maar zodra je windows wilt installeren reboot de machine.
Soms tijdens het schrijven naar de nvme disk. Soms loopt hij door en reboot later.

Memtest gedraaid, maar niks geks kunnen vinden.

Hier een goedkoop ddr5 test setje gekocht om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt.

Als dat het niet is zou ik het even niet meer weten.
PSU en CPU en NVME drives zijn dan het enigste wat niet vervangen is.

Ik weet het ondertussen niet meer.

Las wel hier op het forum dat je soms het voltage van het geheugen hoger moet zetten?
Zou dat het echt kunnen zijn?

Kortom help ;-)

• freaky35
  • Nu online
elan schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:48:
Even een update.

Bord opgestuurd en volgens de webwinkel is het geen garantie.
Volgens hen zijn er gebogen pinnentjes. Hier ben ik het niet mee eens.
En de klachten procedure loopt nog.

Heb in de tussentijd een ander moederbord gekocht.
Deze erin gezet. En het probleem lijkt wel erger geworden.
De machine draait stabiel in de bios, maar zodra je windows wilt installeren reboot de machine.
Soms tijdens het schrijven naar de nvme disk. Soms loopt hij door en reboot later.

Memtest gedraaid, maar niks geks kunnen vinden.

Hier een goedkoop ddr5 test setje gekocht om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt.

Als dat het niet is zou ik het even niet meer weten.
PSU en CPU en NVME drives zijn dan het enigste wat niet vervangen is.

Ik weet het ondertussen niet meer.

Las wel hier op het forum dat je soms het voltage van het geheugen hoger moet zetten?
Zou dat het echt kunnen zijn?

Kortom help ;-)
hopelijk wel foto's gemaakt van hoe het socket eruit zag voordat je het moederbord terug stuurde?

Je krijgt geen BSOD?wel een gekeken met een BSOD viever?

NVME ook al eens eruit gehaald en bv via een sata schijf geprobeerd,
om te kijken of het niet de NVME ssd is?

Je hebt je hudige ram wel in de goede slots zitten?
is die wel stabiel als XMP niet aanstaat?

Verder zeker ook andere RAM proberen indien je die hebt.
Om uit te sluiten dat het de RAM niet is.

• elan
Foto's gemaakt inderdaad en ben nu met ze bezig om te kijken om dit netjes op te lossen.
Wordt een beetje welles nietes verhaal.
Maar dat loopt nog.

Krijg geen BSOD, maar dat komt omdat nog niet 1 keer gelukt is om de windows installatie te doorlopen.
Opeens boem reset. En dit is niet terug te brengen tot 1 specifieke actie.

NVME er nog niet uitgehaald, ga ik inderdaad eventjes doen en kijken of via ssd het systeem wel werkt.

Ram zit in de goede slots heb dit paar keer nagekeken. Ik heb morgen dat goedkope setje binnen en dan ga ik dat proberen.
XMP staat niet aan, dat heb ik als eerste uitgezet om te kijken of het dan wel stabiel is. Nou niet dus ;-( maar geen idee wat het is.

Ik vermoed de PSU maar dat is nergens op gebaseerd. Baal er wel van dat je zoveel geld uitgeeft en alleen maar issues hebt.

• elan
Laatste update wat dit betreft.

Eindelijk eindelijk eindelijk het probleem gevonden.

Ramtest gedaan met de 64GB ddr 5 geheugen in mijn zelfbouw pc.
Gelijk problemen.
Goedkoop ddr5 setje erin gedaan. In het begin problemen later (halverwege) errors.

Via een vriend een ander moederbord geprobeerd.
Op beide setjes geen enkel probleem.

Op dit andere moederbord mijn processor erin gezet met zijn geheugen wat zeker goed is.
Gelijk problemen. Met de andere 2 setjes geheugen ook problemen.
Andere I7 13700K in dat moederbord gedaan met zelfde geheugen loopt prima.

Toen de test 13700K in mijn moederbord gedaan met mijn geheugen. En loopt ook prima.
Vermoedelijk is dus mijn CPU de dader van de vreemde reboots en dergelijke.

Ga de CPU retour sturen.
Zodra ik een andere heb ik weer een complete set.

Omdat ik voor mijn werk een stabiele machine nodig had en dit probleem al sinds januari speelde heb ik inmiddels al een andere pc staan.
Ga de machine dus in onderdelen verkopen op tweakers. Hier zit natuurlijk gewoon garantie met een bon erop.
Dus mocht iemand intresse hebben hoor ik het wel ;-)

Allemaal hartelijk bedankt voor de goede tips en hulp. Wordt gewaardeerd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee