Een kleine financiële instelling waar ik een (tevens kleine) belegging heb lopen vraagt om een kopie van mijn ID bewijs ivm de Wwft. Okee, prima natuurlijk, alleen vragen ze op voorhand een kopie zonder watermerk. Een deel uit het verzoek:
Dus ik heb een kopie gestuurd zoals deze (exclusief specimen natuurlijk):
Netjes leesbaar, maar duidelijk dat het hier om een kopie gaat. Deze is geweigerd. Omdat de kopie in eerste instantie een wat lage resolutie had, heb ik toch nog een nieuwe kopie gemaakt met opnieuw het watermerk. En ook deze werd geweigerd. Hierop heb ik weer aan de bel getrokken:
Nu krijg ik een mail terug en zakt mijn broek er toch wel van af:
En in plaats van een vergunning van de AP komen ze maar met hun AFM registratie
Ik kan er dus onderuit komen door de machinecode niet van een watermerk te voorzien.
En daarom wend ik me toch tot hier, ben ik nu onredelijk wanneer ik een derde kopie weiger? En kan het (in de originele mail) expliciet vragen om kopieën zonder watermerk niet het faciliteren van identiteitsfraude zijn en dus niet toegestaan (misschien zelfs wel als datalek beschouwd)?
Ik heb hierop contact opgenomen en ze gewezen op de Autoriteit Persoonsgegevens, waar expliciet staat dat een kopie met watermerk niet geweigerd mag worden. Daarop kreeg ik het antwoord terug dat ik wel een kopie met watermerk zou kunnen sturen, maar dat dan niet gegarandeerd zou kunnen worden dat deze zou worden geaccepteerd.Voeg een document toe dat vrij is van bewerking (behalve het BSN-nummer), scherp is, geen watermerk heeft en waarop alle gegevens duidelijk zichtbaar zijn.
Dus ik heb een kopie gestuurd zoals deze (exclusief specimen natuurlijk):
Netjes leesbaar, maar duidelijk dat het hier om een kopie gaat. Deze is geweigerd. Omdat de kopie in eerste instantie een wat lage resolutie had, heb ik toch nog een nieuwe kopie gemaakt met opnieuw het watermerk. En ook deze werd geweigerd. Hierop heb ik weer aan de bel getrokken:
Ik was al een beetje kriegel door een eerder akkefietje rondom identificatie. Vandaar dan ook mijn vraag om de vergunning van de AP waarvan ik al weet dat die niet bestaatVoor de tweede keer is mijn kopie afgewezen vanwege het watermerk. Ik wil u hier graag nogmaals aan herinneren dat een kopie met een watermerk niet afgewezen mag worden:
https://autoriteitpersoon...teitsbewijs-weigeren-6705
Mocht u van mening zijn dat u wel gerechtigd bent om een kopie zonder watermerk te vragen, dan ontvang ik graag eerst een kopie van de vergunning welke u heeft verkregen via de Autoriteit Persoonsgegevens waarin expliciet staat vermeld dat u kopieën van identiteitsbewijzen zonder watermerk op mag vragen. Zonder kopie van deze vergunning ga ik geen nieuwe kopie van mijn identiteitsbewijs sturen, aangezien u nu al twee geldige kopieën in bezit heeft.

spoiler:
Deze instelling had een paar jaar geleden ook al om een kopie gevraagd. Die kopie moest toen via e-mail toegestuurd worden. Dat heb ik natuurlijk pertinent geweigerd vanwege het ontbreken van welke vorm van beveiliging dan ook.
Nu krijg ik een mail terug en zakt mijn broek er toch wel van af:
Dus omdat hun software zo slecht is, moet ik dat watermerk maar laten vallenHet ID-document met het watermerk moet nog wel gebruikt kunnen worden ter identificatie en ook op echtheid worden nagegaan. Bij jouw ingestuurde ID-documenten is dat niet mogelijk
De software die wordt gebruikt, kan steeds beter de IDs uitlezen, maar soms met een watermerk is het nog lastig. Als je een watermerk gebruikt, probeer deze dan niet over de lange cijfer/letter reeks te zetten. Dat maakt het uitlezen door de software makkelijker.

Ik kan er dus onderuit komen door de machinecode niet van een watermerk te voorzien.
En daarom wend ik me toch tot hier, ben ik nu onredelijk wanneer ik een derde kopie weiger? En kan het (in de originele mail) expliciet vragen om kopieën zonder watermerk niet het faciliteren van identiteitsfraude zijn en dus niet toegestaan (misschien zelfs wel als datalek beschouwd)?
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!